Dag lieve Tet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 10:56

Tja, dan 'mag' je ineens een topic openen op dit forumdeel... Nooit verwacht dit al zo snel te doen, Tet zou toch wel minstens de 20 aantikken toch? Grijs voorhoofdje, wijze ogen, maar het was haar niet gegund.

Ons verhaal begint al heeeel lang geleden, althans zo voelt het. Jij werd geboren in 2007, gefokt door mijn moeder. Mijn moeder had een bloedmooie merrie die soms te heet werd, ze zocht een hengst die vooral een wat koeler karakter kon brengen en iets meer body. Ze koos Oscar en zo kwam jij daar. Klein brutaal merrietje die als veulen al wist dat ze prachtig was.
Afbeelding

De oudste herinnering die ik heb is dat ik op jouw rug zat. Ik als klein meisje van 7, jij als een jonge dame van 2. Het was uiteraard niet gepland, we stonden met zijn allen te kijken naar jou en te praten over hoe mooi jij was. De oude instructeur van mijn moeder tilde me ineens op en zette mij op jouw rug. Jij stond gewoon los en had je deken nog om. Je vond het wel gezellig zo! Toen wisten we al hoe enorm braaf jij was. Zadelmak maken ging dan ook vrij eenvoudig. Helaas waren jij en mijn moeder geen match en werd je verkocht.

2021 kregen wij ineens bericht. "Kennen jullie nog een leuke plek waar Tet met pensioen mag?" Je stond inmiddels op de Prinses Maxima manege waar jij vele ruitertjes blij hebt mogen maken. Mijn vorige paardje was overleden de kerst daarvoor en we hadden toevallig een stalletje vrij. Zo gezegd zo gedaan, jij kwam weer terug! Lekker genieten van pensioen op de plek waar je ook bent opgegroeid.

Wij besloten om te kijken wat voor werk je nog aankon, zodoende pakten we het rijden weer op! Hier genoot jij echt van, met twinkelende oogjes keek jij ons aan als we weer aan kwamen lopen met hoofdstel en zadel.
Uiteraard hebben wij dit rustig opgepakt en eerst een passend zadel gezocht!
Afbeelding
Ons eerste ritje samen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plezier stond voorop!

Het idee was ontstaan om jou te dekken. Hoe mooi zou het zijn als we een veulentje van jou mochten krijgen! Hengsten zoektocht was begonnen en we hadden een keuze kunnen maken! We gingen naar de dierenarts om te kijken hoever jij was in jouw cyclus. Helaas bleek het foute boel, jij had op een van jouw eierstokken een tumor ontwikkeld, ter formaat van een volleybal! Snel besproken wat te doen en gekozen voor het verwijderen van de tumor. Operatie ging goed en de boxrust begon! Gelukkig had je steun van je vriendinnetje die trouw voor jouw box bleef staan.
Afbeelding

Revalidatie verliep goed en we mochten het werken weer oppakken! Rijden ging weer goed en we begonnen eindelijk een team te vormen! Helaas bleek dat najaar dat jij vasculitis had... Hier had je toen veel pijn aan en jij liep ook niet meer goed. Na intensief behandelen en het management iets anders te doen ging het weer de goede kant op!

Eind 2022 hebben wij de keuze gemaakt om jou met echt pensioen te doen. Jij kreeg veel mankementjes en je lichaam hield het gewoon niet meer vol. Ik had nog geen echte goede foto's van jou en omdat jij zo enorm knap was, moest dat eigenlijk wel! Begin 2023 had ik een fotografe uitgezocht die jou eens mooi zou vastleggen!
Afbeelding

Afbeelding

Het pensioen vond je wel prima! Je had de voorste paddock en zorgde ervoor dat mensen niet voorbij konden lopen zonder jou een aai of kus te geven. Je genoot van de aandacht, knuffels en tut sessies! Eind augustus kwam jij uit de weide met een wondje op jouw been. Wij dachten "Ach dat kennen we wel" en hebben behandeld zoals wij dit zouden doen. Even contact gehad met een dierenarts en die gaf ons een richtlijn voor wanneer het echt dicht zou moeten zijn. Helaas wilde het wondje niet genezen en zijn wij met jou naar de kliniek geweest. Daar bleek dat het bot zelf nog wel heel was, maar het wondje tot op het bot kwam. Wij kregen een vloeistof waarmee wij de wond moesten spoelen en een zalfje om erop te smeren. In deze periode zagen wij jou mentaal achteruit gaan. Waar je normaal de voorste in de rij was, duidelijk liet weten dat het te lang duurde voordat je eten of knuffels kreeg, deed je dit niet meer. Wij schoven het af op pijn en hoopten dat de blije Tet zoals wij jou kenden, terug zou komen als het wondje eenmaal dicht was. Dit bleek helaas niet zo te zijn. Ondanks dat het wondje alweer dicht was, bleef jij je afzonderen en was je duidelijk niet meer happy. Je ogen veranderden en het was duidelijk dat je geen plezier en geluk meer had. De winters vond jij altijd vreselijk, kou was niks voor jou. Bovendien was je nu al zo stijf dat je niet meer liggend ging slapen, wat je normaal wel elke nacht deed. Daarom hebben wij de keuze gemaakt om jouw pijn weg te nemen. De eerlijkste keuze naar jou toe. Jij was op en wilde niet meer, jij hebt ons zo veel gegeven, nu was het onze beurt om jou een waardig afscheid te geven.


Lieve Tet, bedankt voor alles. Bedankt voor alle mensen die jij blij hebt mogen maken, bedankt voor elke les die jij mij geleerd hebt, bedankt voor al het geluk dat jij mij bracht, bedankt dat jij mijn paardje mocht zijn, bedankt voor mijn oudste herinnering en bedankt dat jij was zoals jij was. Wij zijn enorm dankbaar voor elk klein momentje, en elk groot momentje, elke lach, elke traan.

Lieve Tet, bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17873
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:06

sterkte met dit verlies Y;(

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:08

Vaarwel lieve Tet. Wat was het een bijzonder paard en wat heb jij ontzettend je best gedaan voor dit paard meid. Een ongelooflijk lastige keuze, want ze was nog zo jong.. Maar voor haar absoluut de eerlijkste keuze. Dikke knuff meid :knuffel:

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:10

Wat goed dat je zo naar haar hebt geluisterd, een heerlijke start en een heerlijk pensioen gegeven. Heel veel sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:15

Is dit dezelfde Tet als van MarjanB?
Wat rot dat ze niet langer van haar pensioen kon genieten, maar jullie hebben de juiste keus voor haar gemaakt!
Heel veel sterkte met dit grote verlies :(:)

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:17

Wat een mooi eerbetoon aan aan je maatje Tet. En wat mooi dat jullie op het einde deze keuze voor haar hebben kunnen maken. Heel veel sterkte met het verlies van Tet. :knuffel:

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:18

Heel veel sterkte met jullie grote verlies. Heel mooi om te lezen dat je haar zo goed kende dat je het lichtje "uit" zag gaan. Ik herken mij daar heel erg in hoe het met mijn merrie was. Zo moeilijk!

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:28

Heel veel sterkte met het verlies!

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australiƫ

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:35

Wat een mooi eerbetoon voor een prachtige merrie. Heel veel sterkte!

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 14:32

Bedankt allemaal :knuffel:

Cayenne schreef:
Is dit dezelfde Tet als van MarjanB?
Wat rot dat ze niet langer van haar pensioen kon genieten, maar jullie hebben de juiste keus voor haar gemaakt!
Heel veel sterkte met dit grote verlies :(:)

Is inderdaad dezelfde :j


Mirjam79 schreef:
Heel veel sterkte met jullie grote verlies. Heel mooi om te lezen dat je haar zo goed kende dat je het lichtje "uit" zag gaan. Ik herken mij daar heel erg in hoe het met mijn merrie was. Zo moeilijk!

:(:)
Het is heel erg lastig! Tegelijkertijd ook "fijn" dat ze het zelf zo aan kunnen geven. Het geeft mij in elk geval rust om te weten dat zij er ook klaar voor was.


DemiSisa schreef:
Vaarwel lieve Tet. Wat was het een bijzonder paard en wat heb jij ontzettend je best gedaan voor dit paard meid. Een ongelooflijk lastige keuze, want ze was nog zo jong.. Maar voor haar absoluut de eerlijkste keuze. Dikke knuff meid :knuffel:

:(:)
Bijzonder was ze zeker! Op alle fronten! Wist madammeke donders goed ook :') Heerlijke herinneringen hebben we eraan over gehouden!

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:37

Heel veel sterkte met het verlies van mooie Tetje!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:40

Ach wat sneu, bekend knap Bokt paard.

Waar is ze nu uiteindelijk aan overleden? En hoe oud is ze geworden?

Het was wel echt een prachtige merrie hoor! heel erg zonde.

Heel veel sterkte!

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:43

Heel veel sterkte toegewenst bij het verlies van je knappe merrie :knuffel:

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 15:02

Elisa2 schreef:
Ach wat sneu, bekend knap Bokt paard.

Waar is ze nu uiteindelijk aan overleden? En hoe oud is ze geworden?

Het was wel echt een prachtige merrie hoor! heel erg zonde.

Heel veel sterkte!

Wat de eigenlijke oorzaak is, durf ik niet te zeggen. Wat wel enorm duidelijk was, was dat ze pijn had en mentaal echt op was. Ze heeft wel eerder pijn gehad, ook flinke pijnen (tumor en meerdere hoefzweren) maar altijd nog zichzelf geweest. Altijd nog haantje de voorste geweest, altijd heel erg duidelijk verteld wat en hoe ze iets wilde. Dit deed ze gewoon niet meer. De Tet die ze was, was weg. Dan kan ik natuurlijk naar de dierenarts gaan en onderzoeken hoe en wat precies, maar als zij niet meer wilt, voor wie doe ik dat dan?

Ze is maar 16 jaar geworden...


Bedankt allemaal :(:)

NorwayFjord

Berichten: 3153
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:05

Ahh vind dit zo verdrietig voor jullie, enorm veel sterkte met het verlies van knappe Tetje :knuffel:

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:11

Ja dat zijn altijd lastige dilemma's, het is gewoon sneu als ze zo kwakkelen en kennelijk zo erg last hebben dat de levenslust verdwijnt.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:20

Y;( :(:)

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:32

Pfff tranen in mijn ogen. Wat heb je dat mooi geschreven en wat een mooi paard was Tet.

Heel veel sterkte met dit gemis. Y;(

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:48

Heel veel sterkte!!

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:16

Het is wel duidelijk dat er van Tet werd gehouden. Heel veel sterkte met dit grote verlies. Y;(

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:21

Wat een geweldig paard zo te lezen en te zien. Veel sterkte! Y;(

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:55

Heel veel sterkte :(:)

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:24

Paar dagen terug nog aan je gedacht. Benieuwd hoe het met lieve Tet ging. Tot ik op dit topic stuitte. Ik had jullie nog zoveel jaren gegund. Heel veel sterkte toegewenst Y;( Y;(

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:27

Heel erg veel sterkte!! :(:)

Meedje85
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-10-23

Re: Dag lieve Tet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:21

Heel erg veel sterkte,