Dag Rups

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 18:31

Ruperta LP 04-01-2004 * 31-10-2023
Afbeelding

November 2012 ontmoette ik voor het eerst de PRE merrie van een vriendin.
Ik vond haar indrukwekkend, qua maat en uitstraling en omdat ze nijdig een balk uit de omheining trapte toen er met een ander paard gewerkt werd.

Afbeelding

De volgende dag mocht ik mee op buitenrit, op haar. Ik vond het best spannend, maar dwars door industrieterreinen en langs grote wagens heb ik mij nog nooit zo veilig gevoeld op een paard. Ik was verliefd.

Bijna 2 jaar later kwam ze te koop en werd mij gevraagd om haar te kopen. Ik had het budget natuurlijk niet voor zo'n dier, maar ze werd mij zo gegund dat we het haalbaar hebben gemaakt. Zo kwam Ruperta bij mij wonen. Ik was zo ontzettend trots.
Ik kon soms amper geloven dat die prachtige schimmel buiten bij mij hoorde voortaan.
Afbeelding

Onze eerste strandrit was ze zo ontzettend braaf. Gillende kinderen, ballen, parasollen het maakte haar niks uit.
Afbeelding

Maar de trailer op de terugweg? Daar wilde ze niet meer in. Het was een uur stappen naar huis, op touwhalster en ingehaald worden door een enorme vrachtwagen op smalle landweggetjes. Ze was echt braaf, ik ben een bangepoeperd, maar Rups zorgde voor mij.

Het rijden was geweldig, ze was niet altijd makkelijk, maar een paard als zij, wat een droom.
Afbeelding

Helaas kwamen we er vrij snel achter dat de vervorming in haar lippen geen eelt was, zoals een Belgische arts mijn vriendin ooit vertelde, maar melanomen. Net zoals de vervorming in haar vulva. Niet omdat ze 3 veulens gehad had, maar helaas ook melanoom weefsel. Ik was er niet bekend mee, het probleem met schimmels en melanomen.

Ik kreeg het advies om bitloos te gaan rijden en dat deden we. Dit was geen probleem gelukkig, ze was zo gevoelig en licht.

In 2016 kreeg ik haar gewicht niet meer onder controle. Ondanks dat ik dacht de juiste keuzes te maken werd ze steeds dikker. Ik dacht dat ze hoefbevangen was, maar helaas haalde ik de verkeerde erbij. Iemand die mij overtuigde dat ze bevangen geweest was, maar hij haar weer helemaal zuiver kon krijgen door goed bekappen. Stom.. ik had gelijk naar de dierenarts moeten gaan. Toen ik dat pas na ruim 2,5 maand deed spraken de rontgen foto's voor zich met een zeer slechte prognose.
Ik heb toen 5 klinieken gebeld, alle 5 gaven ze aan dat ik te laat was. De hoefsmid van mijn eigen kliniek vond dat als ze toch al een doodvonnis kreeg, we in ieder geval nog iets konden proberen. Dus aan de flinke dosis bute, speciaal beslag en strikt dieet. Wat heb ik lopen zeulen met porties geweekt hooi.

Uiteindelijk stond ze zo licht op pijnstillers dat ik met haar kon gaan wandelen. Kilometers door de zee en over het strand per week. Meestal met het volgende uitzicht, ze vond het heerlijk om flink door te lopen.
Afbeelding

Ik kreeg haar weer helemaal terug op gewicht
Afbeelding

Uiteindelijk had ik mijn paard terug!
Afbeelding

Ze kon van het beslag af zelfs en waar ik hoopte op een pijnvrij leven, zag ik haar zelfs weer rijpaard worden. Wat hebben we genoten daarna!

Serieus trainen en ook vooral veel plezier gemaakt.
Afbeelding

Clinics Working Equitation. Wat vond ik dat gaaf, Rups bouwde alleen snel wat spanning op en kon dan alleen nog piafferen in plaats van netjes stilstaan. Ik genoot en tijdens de derde clinic was ze al zoveel dapperder en stoerder!
Afbeelding

Uiteindelijk mijn instructrice Anne gevraagd om haar eens goed op te pakken, het doel was dat ik er zelf weer op zou gaan, maar stiekem genoot ik van die 2. Wat een power had ze toch <3
Afbeelding

Maar genieten van haar power terwijl ik zelf reed kon ik ook
Afbeelding

Uiteindelijk werd ze 18 en haar lijf werd wat minder. Ik moest vaak de open melanomen onder haar staart schoonmaken, wat ze natuurlijk niet fijn vond. Mesten ging ook wat moeizamer en ik besloot haar met pensioen te zetten. Ze was gelukkig
Afbeelding

Tot afgelopen maanden. Er veranderde wat, in haar blik. Ik ben nog in Emmeloord geweest in 2022 om te kijken of we haar nog konden helpen. Het opereren van melanomen wordt steeds meer gedaan, waar ze vroeger nog zeiden er zeker weten vanaf te blijven, raden ze nu aan om zoveel mogelijk weg te halen.
Helaas voor Rupa te intens, haar staart moest eraf, haar lippen ( die nu bijna tussen haar kiezen groeiden) en ze vonden ook melanoom weefsel in haar oogleden.

Een maand terug vond ik het genoeg. Uit liefde heb ik haar laten gaan, ik wilde niet dat ze nog meer last van haar lijf zou krijgen. Ik mis haar ontzettend. Ze was ruim 19 jaar.

Bedankt Margot voor de kans om haar te kopen, ze was een droompaard.

Bedankt Rups..
Afbeelding

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:44

Ach ach wat zal dat een ontzettend gemis zijn. Sterkte.
Jullie hebben een toptijd samen gehad zo te zien, verdomde jammer dat het altijd te kort is.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:51

Ach, melanomen zijn echt zulke nare dingen. Maar wat hebben jullie samen een mooie tijd gehad. Nog sterkte met het verwerken van dit verlies.

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:53

Heel veel sterkte. Wat een prachtig verhaal hebben jullie samen <3 :knuffel:
En je hebt een heel dapper besluit voor haar welzijn genomen

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:54

Wat een mooie hals had ze .Prachtig paard .Sterkte met dit grote verlies ze zal een gat in je leven en je hart achter laten.
Heel sterk van je dat je voor haar welzijn durfde te kiezen.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:00

Wat een prachtig sprookjespaard. Heel veel sterkte!

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:08

Ze heeft een prachtig leven bij je gehad en je hebt voor haar een moeilijke maar de beste beslissing genomen. Heel veel sterkte met het verlies van je mooie Rups.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:18

Prachtig paard en bijzonder verhaal. Dat je haar bijna kwijt was en toch nog zoveel jaren samen cadeau hebt gekregen. Veel sterkte met het verlies :knuffel: .

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:23

Wat mooi geschreven en wat triest dat je toch afscheid hebt moeten nemen, heel veel sterkte :(:)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:55

Jou prinsesje :knuffel:
Ik ben blij dat ik haar heb mogen kennen.

En net als jij zal ik ook nooit meer kiezen voor een prachtige schimmel, mijn meisje doet het nog goed, maar wat een ellende....

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:57

Lieve Steph,
Wat een vreselijk moeilijke, zware maar zo dappere keuze heb je moeten maken. Je zorgen om haar, op de donkere dagen van jullie samenzijn de zorgen om de toekomst, maar uit pure liefde heb je de onmogelijke beslissing genomen. Mijn allerdiepste respect en bewondering daarvoor.

Een enorm gat laat ze achter, en dat doet zeer, een diep verdriet.... Maar man wat heeft dit dier geluk gehad met jou <3

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:09

Jeetje wat een mooi liefdesverhaal. Sterkte, jullie waren prachtig samen en ze heeft geboft met je!

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:11

Wat een prachtig paard. Heel veel sterkte met haar missen :(:)

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:29

Wat een prachtig verhaal en wat een ontzettend mooi paard ..
De een na laatste foto heeft diepe indruk op mij gemaakt
De liefde spat er aan alle kanten vanaf , wat een droom tijd moeten jullie samen gehad hebben en wat een liefdevolle keuze heb je gemaakt .
Diep respect daarvoor ..
Heel veel sterkte met het verlies

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:40

Wat een prachtig verhaal over een minstens zo prachtig paard. Wat praat jij liefdevol over je geweldige merrie.
De keuze om haar te laten gaan is gemaakt uit liefde.
Voor jou heel veel kracht en sterkte om dit verlies te kunnen dragen.
Till you see each other again.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:04

Jeetje, heel veel sterkte met het verlies van je mooie witte dame! Jullie hebben hele mooie tijden meegemaakt, diepe medische dalen waar ze steeds weer uitkwam door jouw goede zorgen en nu... nu heb je uit liefde voor haar de beste beslissing voor haar genomen, jij en je andere maatjes moeten nu zonder haar verder! Nogmaals heel veel sterkte!

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:43

Wat een prachtig paard had je, heel veel sterkte!

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 02:05

Sterkte, een prachtige samenwerking van een prachtig paard.

Siggislief

Berichten: 13972
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:34

Heel veel sterkte met het verlies, wat een prachtige foto's zitten er tussen..
En ook een hele mooie tekst, je ziet/merkt wat voor band je had met haar.

*Pinkt een traan weg.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:37

Echt zo triest dat die melanomen zo'n rottige fatale rol moesten spelen.

Het was echt een prachtige imponerende merrie, snap helemaal dat je daar voor gevallen bent.

Heel veel sterkte nogmaals, ze klinkt als een "once in a lifetime" paard.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:47

Ach Rups, wat een prachtige merrie was dat.
Heb haar toen aan het werk gezien met Margot. Wat fijn dat jij nog een paar jaar van deze prachtige merrie hebt mogen genieten. En wat mooi geschreven dit...

Heel veel sterkte met dit grote verlies!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:43

Heel veel sterkte met het gemis van Rups ...
Wat een prachtig eerbetoon heb je voor Ruperta geschreven en op het laatst uit liefde voor haar gekozen.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:47

Wat een prachtige foto's en wat spreekt er een liefde uit! Diep respect dat je voor je paard hebt kunnen kiezen en haar hebt laten gaan. Heel veel sterkte met het gemis en je verdriet!

Channah_xx

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-10-23

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:59

Wat een verhaal... veel sterkte toegewenst!

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Dag Rups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:04

Wat een mooi verhaal, wat een heerlijke tijd hebben jullie gehad. Ze boft maar met zo'n baas als jij. Wat zal het stil zijn zonder haar. Sterkte.