Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 19:28

Wat zou je doen als je je paard in zou moeten laten slapen? Zou je daarna een nieuw paard kopen, een bijrijdpaard zoeken of stoppen met rijden?

Deze vraag kreeg ik van een stalgenoot, aangezien mijn paard met een zware peesblessure staat en de DA negatief is over herstel. In eerste instantie zei ik dat ik geen paard meer zou willen, maar eigenlijk denk ik dat ik niet zonder paarden zou kunnen. Nu is op de manege rijden geen optie meer, maar ik twijfel of ik nog een paard zou kopen of een bijrijdpaard zou zoeken. Hangt er waarschijnlijk ook vanaf of ik een leuk bijrijdpaard zou kunnen vinden.

Ik hoop dat ik deze afweging niet hoef te maken en dat het weer helemaal goed komt met mijn paard, maar vroeg me af wat jullie zouden doen (of misschien hebben gedaan).
Laatst bijgewerkt door Jits op 11-08-06 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rossi

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: landgraaf

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:34

ik heb helaas al 2 pony's moeten laten inslapen en heb hierna, wel met enige tussentijd weer een nieuw paard gekocht. Ik kan gewoon niet zonder! Ik zal mijn andere pony's nooit vergeten en denk nog vaak aan de mooie tijd die ik heb gehad met hun. ik ben erg blij met het paard dat ik nu heb en geniet volop van haar.

ik zou zelf dus voor een nieuw paard gaan, als daar ook de mogelijkheden voor zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:53

Ik denk dat ik voorlopig in jouw plaats een bijrijdpaard zou nemen. Dan kun je in ieder geval vooruit. Eerst maar eens kijken of het goed bevalt. Een paard kopen kan daarna altijd nog, maar verkopen ligt altijd weer wat moeilijker. JE moet daarom de eerste optie als eerste proberen want dat is het goedkoopste en het gemakkelijkste om op terug te komen.

tessa_bingo
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:58

ik zou het nie weten ik heb het zelf nooit meegemaakt duss.. heel veel sterkte !! xxxje tessa

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:10

Ik zou denk ik wel weer een nieuw paard nemen.

Noemy

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Tilburg

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:28

Nieuw paard, niet meteen, gewoon eerst even realizeren wat er gebeurd is en heel langzaam aan op zoek gaan..

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:26

Ik heb nu na 3 jaar nog steeds geen nieuw paardje na Olymp.. Heb gewoon bijrijdpaardje gehad en rijd nu 1x in de week op een manege en op een stal waar meerdere paarden staan Ja

jodoka
Berichten: 305
Geregistreerd: 17-06-06
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:43

Denk dat het puur verschilt.
Als ik nou me paard in moet laten slapen,
maar ik had al tijd en daarom een verzorgster bij had..Kies ik toch voor zelf een bijrijpaard.

Als ik wel gewoon nog tijd zat had had ik rustig aan een nieuw paard op me pad laten komen

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:36

Het is heel belangrijk om je gevoel te volgen.ik hoop ook echt niet dat het bij jou zo ver moet komen maar is het niet anders laat alles op je afkomen en neem je tijd.De ene heeft met een maand weer het gevoel om weer eens lekker bezig te zijn met een paard een ander heeft mss wel een jaar nodig om weer verder te kunnen.Ik denk dat als de tijd zover is dat je wel weet welke keus je moet maken tussen een bijrijd paard of een eigen paard.Nu in iedergeval veel sterkte met je paard gewenst. Ach gut

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:38

Moet er ten eerste niet aan denken mijn paard te verliezen,
net zoals iedereen waarschijnlijk,
Ik kan het me haast neit voorstellen dat ik een ander paard zou hebben als mijn huidige,
maar als ik realistisch denk en hij zou er niet meer zijn denk ik dat er wel een andere komt ja,
of dan hetzelfde ras weer komt dat weet ik nog net zo niet..

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:01

Ik zou een nieuw paard kopen.
Het feit dat je de ene niet meer hebt wil niet zeggen dat je van de ander niet meer kunt gaan houden.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:23

PP -> IM

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:56

Toen mijn paardje overleed heb een tijd niet meer paardgereden. Maar na een paar maanden gingen het toch weer kriebelen, en ben ik op zoek gegaan naar een leuk bijrijd paardje Lachen

passepartout
Berichten: 572
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:52

Ik heb ook deze keuze moeten maken en ben nadat ik te horen kreeg dat mijn ruin zo spoedig mogelijk ingeslapen moest worden meteen een ander paard gaan zoeken, deze heb ik binnen een week gevonden en heb er nooit spijt van gehad.

Het hangt van ieder persoon af hoe iemand op zo een beslissing reageerd.
Ook ik heb een verwerkingsperiode moeten meemaken, maar de stal was niet meer leeg en dat heeft veel verzacht en je aandacht werd weer op een ander paard gericht die je nodig heeft en verzorgd moet worden.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:35

Het is voor iedereen anders denk ik. Nadat ik mijn paardje (niet officieel van mij, maar heb hem wel bijna 2 jaar volledig verzorgd en bekostigd, daarvoor 10 jaar lang verzorgd)in heb laten slapen, wilde ik voor geen goud meer een nieuw paard. Maar ja, dan komt de ware eigenaar........... Ze weet een leuk paard. Ik gaf aan er geen geld voor te hebben... Nou zegt ze, als het klikt is ie voor de geef. Gaan kijken, en ja hoor, verkocht haha. Dus 4 maanden na het inslapen van Black.............stond BJ op stal. Wel moeite gehad met binden, maar nu.........ik zou hem voor geen goud meer willen missen!!

magic12

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:21

ik heb mijn paard ook in moeten laten slapen...
en nu heb ik ook een nieuwe ik had wel een schuldgevoel op het begin.. maar ik kan ook gewoon niet zonder en ik denk nog steeds aan mijn paardje en zal haar nooit vergeten...

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:54

Ik heb mijn paard vorige week na een ongeluk in de bossen van Bergen moeten laten in slapen...
Het verdriet is groot en zal zeker nog heel lang blijven.
Maar ik weet dat de hobby en liefde voor paarden blijft en dat er in de loop der tijd wel een ander paardje zal komen... Maar voorlopig eerst het verdriet verwerken..

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:59

Ik zou weer op de manege gaan rijden, en ondertussen sparen en rond kijken voor een ander paard. Maar ik hoop het voorlopig niet te hoeven meemaken.

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:04

@_Margerita_: Jeetje wat erg... Heel erg veel sterkte met het verwerken van het verlies...

Ik denk dat ik wel een nieuw paard zou kopen. Ik zou niet meer zonder kunnen

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:09

Mijn eerste paard heb ik moeten laten inslapen door koliek. Ze was 9 jaar bij mij.
Na haar dood wilde ik echt geen paard meer, want ik wilde dat verdriet niet nog eens meemaken.
Ik had opeens minder interesse voor paarden, ik lette niet meer op paarden in de wei enzo..
Tot een paar maanden later, keek ik als ik in de auto zat weer rond, naar de paardjes in de wei,
en de passie flakkerde weer op. Ik wist het toen wel: "Ik kan niet zonder paard".
En een half jaar na de dood van Tia heb ik Kapriool gekocht. En ik ben heel blij met die beslissing.

Ik zal Tia nooit vergeten, en ik ben haar dankbaar voor al die mooie jaren, maar het leven gaat verder, en ik kan me mijn leven niet meer voorstellen zonder paard.

LiNDz

Berichten: 196
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:25

Mijn paardje is nu 2 maanden geleden overleden..

Als het aan mij lag had ik bijna meteen wel een paard gewild. Ze was een pony en ik had sowieso al het idee een groter paard te nemen.
Helaas heb ik er het geld niet voor, dus zoek ik een paard in de buurt wat ik misschien kan rijden.

Ik heb niet het idee dat ik haar 'vervang'. Ze blijft mijn eerste eigen ponytje en ik mis het rijden en verzorgen gewoon heel erg.
Ik zie dr stal liever met een ander paard als zo eng leeg en verlaten als het nu is..

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:16

ik zou als mijn paard overlijd nog neit meteen een nieuwekopen heb er nu nog 2. in loop van tijd zal er wel weer een paard komen want kan er niet zonder.

_Angelique_

Berichten: 2361
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:22

Als mijn paard zou overlijden zal er wel weer een nieuw paard komen.
Niet meteen, gewoon de tijd ervoor nemen om het te verwerken en op zoek te gaan naar een ander paard
Al zal ik haar natuurlijk wel ontzetten gaan missen, maar ik kan niet zonder paarden.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:32

Mijn oude paard (20) liep van de winter al slechter, ik had zo'n vermoeden dat dat niet meer goed zou komen. Ik was hevig verliefd op een 2,5 jarige, die heb ik er bij gekocht. Mijn oude paard blijkt artrose te hebben, mag alleen nog stappen en is nu dus met pensioen en ik hoop dat ze 30 wordt. Met die kleine zijn we nu aan de gang. Als ik die oude nu in moet laten slapen is de drempel naar de stal niet zo hoog, omdat ik natuurlijk ook al aan dat jonkie gehecht ben. Ben blij dat ik mijn paarden met mijn hart heb kunnen kopen ipv met mijn hoofd.
Snap wel dat dit financieel niet voor iedereen haalbaar is, maar ik ben blij dat ik het zo heb kunnen doen. Zou zonde zijn als je je hobby verliest toch?

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Nieuw paard, bijrijdpaard of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:46

ik zou als eerst eens goed nadenken (wat zijn de voor en nadelen) en als ik een bij rij paard heb zit ik ook aan regels (bij eigen niet)
succes er mee