pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op stal

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:09

hi
ivm een moeilijke beslissing die binnenkort genomen zal moeten worden
zou ik graag wat willen weten over rouwverwerking bij paarden
dit klinkt mischien een beetje raar
maar weet iemand iets hierover
is het juist goed om de pony in zijn stal te laten als de rest op stal staat (ze kunnen elkaar niet zien, wel ruiken natuurlijk)
of zeggen jullie dat het beter is om het gescheiden te houden en pony bijv in het weiland te laten inslapen??
zodat de rest er helemaal niks van meekrijgt
het lijkt mij heel raar voor de anderen als hij er opeens niet meer zal zijn
het is een heel hecht ploegje
maar heb hier nooit info over moeten hebben tot nu toe.

verdere info waar op gelet of wat gedaan moet worden is ook nuttig

alvast bedankt

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:20

Ik zou de pony niet in de stal laten inslapen als hij nog op het land kan komen.De pony zal opgehaald moeten worden door een bedrijf en als de pony overleden is zul je hem uit de stal moeten (laten)takelen.Dit is een niet prettig gezicht.Verder is het zo dat ,als de pony opgehaald wordt door het destructiebedrijf,je zult moeten zorgen dat hij op een makkelijk bereikbare plaats ligt.Ze komen namelijk het erf niet op.In mei heb ik een van mijn merrie's moeten laten inslapen en had haar,naar mijn en de DA zijn mening,keurig op een bereikbare plaats laten inslapen.De rijder van het bedrijf vond dat dus niet en heeft,omdat mijn man aan het werk was,mijn schoonvader van 80! opdracht gegeven de merrie te verplaatsen.Voor de paarden maakt het volgens mij niet zo heel veel uit of je de pony in hun bijzijn laat inslapen of niet.Voor de gemoedsrust van mijn merrie had ik haar dochter bij haar op het land staan tijdens het inslapen;de dochter heeft niet 1x gekeken.De merrie die ik hiervoor heb laten inslapen moest noodgedwongen tussen de hele groep.Haar ene kleinkind waar ze een goede band mee had probeerde haar nog wel overeind te krijgen nadat ze overleden was maar stopte daarmee na een tijdje en ging rustig verder waar ze mee bezig was.Een ander nam meteen de kans waar en begon haar te meppen terwijl ze dood was.Zo zie je hoe verschillend ze erop reageren.Sterkte!

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:20

Ik ben het eens om haar in de wei in te laten slapen ivm het ophalen enz. Misschien kan je met de andere paardjes bij haar/hem gaan kijken als hij/zij is overleden is zodat ze weten dat het paardje er niet meer is????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:22

Het maakt niet uit of je het paard op stal of op het land in laat slapen, paarden zullen merken dat er iets is dat anders is dan anders. Ik zou voor je eigen gemak het paard op het land laten inslapen, een dood paard uit zijn box te moeten halen is niet fijn.

Babybel
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-03-06

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:58

Caballos schreef:
Ik ben het eens om haar in de wei in te laten slapen ivm het ophalen enz. Misschien kan je met de andere paardjes bij haar/hem gaan kijken als hij/zij is overleden is zodat ze weten dat het paardje er niet meer is????


Ik heb m'n paard ook in moeten laten slapen, hij hinnikte nog één keer en kreeg reactie van de andere paarden...
Hij lag op 't erf en naderhand hebben we z'n vriend laten zien dat m'n paard dood was. Hij keek er naar, "piepte" en liep weer weg.

Cassidy schreef:
Het maakt niet uit of je het paard op stal of op het land in laat slapen, paarden zullen merken dat er iets is dat anders is dan anders. Ik zou voor je eigen gemak het paard op het land laten inslapen, een dood paard uit zijn box te moeten halen is niet fijn.


Ik ben 't ermee eens, 'n dood paard uit z'n stal slepen lijkt me geen pretje!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 21:13

afgelopen woensdag is nono ingeslapen
we hebben besloten het in de wei te doen
rendac heeft hem donderdag ochtend vroeg opgehaald
ze komen wel op het terein mits ze op het harde kunnen blijven rijden
dit kan bij ons tot 4 meter in het weiland
dus dat was geen probleem

nono is heel rustig ingeslapen
we hebben de paardjes voor de euthanasie nog bij elkaar in het land gehad
toen de DA kwam hebben we ze op stal gezet
toen nono overleden was hebben we de paarden om ste beurt afscheid laten nemen
dit deed vooral zijn buurman heel bewust
hij snuffelde hem af en blies nog in zijn neusje
heel moeilijk is het
maar het is het beste zo

no nonsens '86-'06

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30260
Geregistreerd: 08-10-05

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:18

Sterkte Ach gut

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:23

je hebt het zo goed gedaan voor jou en de andere paarden, sterkte

Liisan
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-09-06

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:27

Goed besluit! (F) Sterkte!

Selmah
Berichten: 53
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Zuid Holland

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:32

Pff, heftig hoor.. Je hebt denk ik de beste keuze gemaakt.. K weet alleen niet of ik andere paarden nog zou laten ruiken aan mn beestje als ze al dood is.. X

Ninie
Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 23:30

Sterkte gewenst, ik weet hoe het voelt je maatje te moeten verliezen

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 23:47

mn stalgenootjes zijn super, natuurlijk hebben zij het er ook moeilijk mee omdat we dus maar met zn 4tjes waren
het clubje is heel hecht
nono is een tijdje geleden een stal opgeschoven en achter is er een nieuwe box gebouwd zodat we nonos stal tot huisje konden maken om echt goed te kunnen zitten
voorheen zaten we altij in onze mini zadelkamer
nonos stal is dus verbouwd
openslaande deuren erin, mooie vloer, nieuwe muren enz enz
het is echt een klein husje met een keukentje en plek om te zitten
er is besloten om hier ook een echte gedenk plek van te maken
fotos van nono en wat spulletjes
het wordt echt heel mooi
de bloemen die de overbuurvrouw gebracht heeft om bij nono te leggen zijn nadat hij is weggehaald aan zijn weefrek gehangen
ik heb het zelf nog niet gezien maar weet zeker dat het heel mooi is.

cojolly

Berichten: 1537
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 06:14

sterkte, netjes gedaan zo

primero
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: tussen de grote rivieren

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:45

Toen onze oude merrie doodging hadden we haar zoon buiten en hij heeft er dus niets van meegekregen. Hij heeft weken getreurd en wilde zelfs niet meer eten.Hij achter in een hoekje van het weiland naar het bos te kijken waar we vaak met de merrie heen gingen. We hebben alle moeite gehad om hem weer aan de gang te krijgen, ook met andere merries er bij. Nu hij zelf vorig jaar doodgegaan is hebben we bewust de andere paarden er bij gehouden en uitgebreid laten kijken en ruiken. Ze hebben er helemaal geen problemen mee gehad. Alleen zijn beste vriend(en buurman) had met het naar buiten gaan en op stal komen zoiets van he..er hoort er toch nog 1 te komen. Hij hinnikte niet maar bleef wel even naar de deur kijken om te zien of hij ook kwam.Wij zouden er dus voor kiezen om de andere paarden er bij te houden.

thinkaboutit
Berichten: 2182
Geregistreerd: 11-10-06

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:52

als een veulentje dood gaat, adviseert de DA wel om het veulen nog even bij de merrie te laten liggen. de merrie neemt dan afscheid, vaak door stro over het dode veulen heen te graven.
bij grotere paarden is het idd beter om het ergens te doen waar het makkelijk is weg te halen, is vaak ook n advies van de DA

thinkaboutit
Berichten: 2182
Geregistreerd: 11-10-06

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:53

maar waar en hoe je het ook doet, het blijft echt afschuwelijk om te zien. heel veel sterkte ermee

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:57

Ik zou het paard ook op het land in laten slapen en dan het liefst met de anderen erbij. Laat ze dan maar een aantal uurtjes staan.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 12:14

ik ga zo voor het eerst were naar stal
wil graag een foto maken van de bloemen op zijn weefrek en even een brief neerleggen voor de eigenaren van nono
(die dus niet rijden, maar het gewoon leuk vonden om een pony te hebben en mij de kans gaven om mijn hobby uit te oefenen)
het zal heel vreemd zijn, maar ik zie er niet tegenop

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:13

Ik weet nog, van een tijd geleden dat ik naar een paardenrusthuis was, dat het beter was voor de paarden om afscheid te kunnen nemen. Als het paard ingeslapen is, de andere paardjes er even naar de laten kijken/snuffelen.
Anders 'wachten ze tot hun maatje terug komt' en dan weten ze dat hij/zij niet meer terug komt...

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:18

Wij hadden een pony die zijn been in de wei gebroken heeft (wij zijn er zelf ook nog niet echter hoe dit heeft kunnen gebeuren maar dat is nu niet ter zake) en hij kon niet meer opstaan. We hebben hem ter plekke in moeten laten slapen. De andere paarden stonden op een afstand om hem heen. Toen hij dood was hebben ze allemaal aan hem gesnuffeld en tegen heb geduwd en sommige hebben zelfs nog aan hem gelikt. In mijn optiek is dit een soort van afscheid nemen geweest. Toen ze na ongeveer een kwartier allemaal even aan hem gesnuffeld hadden enzo zijn ze naar de andere kant van de wei gelopen...

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:19

de andere paarden hebben dus ook echt afscheid genomen
het was goed zo
ben "blij" dat we het zo gedaan hebben
al had ik noon het liefst nog jaren bij ons gehouden.....

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:21

Het zit er bij ons aan te komen dat we een van onze oude pony's in moeten gaan laten slapen. haar benen worden steeds slechter etc. Maar als het zover is, laten we dat weer (zoals eerder die pony met ongeluk) in de wei doen, met op z'n minst haar eigen dochters en haar kleinzoon waar ze erg veel mee optrekt er bij zijn.

Shoufshouf
Berichten: 634
Geregistreerd: 29-10-06

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:31

Wij hebben er vanwege praktische redenen voor gekozen om Mantha in te laten slapen in een kliniek in Wassenaar. Daar gebeurde het overigens zeer netjes!

Mantha heeft de laatste weken wel afscheid genomen van haar maatje! Ze wist het!!! Ze knuffelde heel veel met haar maatje en weilandgenootje...Paarden begrijpen meer dan we denken!!!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:33

mijn eerste pony is ingeslapen in bodegraven ging ook heel netjes,maar als ik mag kiezen is wat we nu hebben moeten doen toch het prettigst.
gewoon thuis, heel relaxt, niks abnormaals voor nono

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: pony in laten slapen,verwerking voor andere paarden op s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:41

goed gedaan en hoop dat je er vrede mee hebt.

Dat paarden het besef hebben wat er gebeurd geloof ik wel in. Bij mijn merrie was haar buurman hengst plotseling overleden, hij was wel al erg ziek door gezwellen die niet verwijderd konden worden. Mijn paard was een week van slag en at slecht. Werken was ook over op dat moment. Ze was in de rouw. Dat merkte je echt. Bij het ene paard zal je het meer merken dan het andere maar ze weten het wel.