Gertigen ik mis je...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riannhuh

Berichten: 1731
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Gertigen ik mis je...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 20:22

Met verbazing las ik een paar weken terug het verhaal over Claudina, het paard van Pascha. Ik kon het bijna niet geloven dat het zo snel over kon zijn. Tot vandaag...

Ik had 2 pony's, Lucky Luke, een 11 jarige ruin, en ik reed op Gertingen, een 20 jarige merrie die ik erbij mocht rijden. Gertingen was dus niet van mezelf, maar ik kon haar toch wel beschouwen als 'eigen pony'.
Het begon allemaal vanmorgen. Mijn zus had het 1e uur vrij, en zou dus de pony's eten geven. Ze zag dat Gertingen in haar box lag, maar ze zweette heel erg, en kon niet omhoog komen. Toen kwam ze helemaal overstuur binnen, en zijn m'n moeder en ik meegegaan. We hebben Gertingen toen omhoog gekregen, en zijn gaan stappen. Meteen de dierenarts gebeld, en die zou komen. We hadden de winterdeken afgedaan, en een zweetdeken op. De veearts kwam, en hij Gertingen onderzoeken. Ze had een hartslag van 80, wat kritiek was. Toen heeft Gertingen een spuitje gekregen, en na 5 minuten was de hartslag 60. Dat was al beter, want 40 is normaal.
Toen ging het al beter, en mochten we Gertingen in de box zetten. Ik en m'n zus bleven de hele tijd bij haar. Maar later wou Gertingen helemaal gestrekt liggen, dus moesten we weer lopen. Toen ze uit de box kwam, liep ze helemaal wankel, dus meteen weer de veearts erbij. De hartslag was weer omhoog naar 80, dus stuurde de veearts ons door naar de dierenkliniek in Wolvega.
Toen ik en m'n vader daar kwamen met Gertingen, vond ik haar weer wat helderder, ze hinnikte. Thuis was ze de hele tijd wat suf geweest. In de dierenkliniek werd ze onderzocht. Eerst deden ze buikpunctie, dan halen ze vocht uit de buik, en door dat buikvocht kunnen ze meer te weten komen. Als er wat bloed inzit, is er waarschijnlijk een draaiing ergens in de darmen, maar bij Gertingen was het alleen maar bloed. Ze zeiden dat ze misschien ergens in geprikt hadden waar bloed in zit, maar dat leek hen onwaarschijnlijk, omdat dat verderop zit. Toen deden ze een echo, en ze vonden dat Gertingen erg weining buikvocht had.
Toen mochten we Gertingen in een box in de dierenkliniek zetten, en dan zouden ze beslissen of ze haar gingen opereren.
Toen we na ongeveer 3 kwartier thuiskwamen (half 2), werden we opgebeld door de eigenaresse: de dierenklinniek had haar gebeld, Gertingen was overleden. Ik kon het bijna niet geloven, het was zo snel gegaan. Ik en m'n zus waren de hele morgen bezig geweest met Gertingen. Ik moet nu de hele tijd huilen. Woensdag waren m'n zus en de eigenaresse nog naar Paardenkliniek Vinkenga geweest om foto's de maken van Gertingen haar benen, omdat ze vanaf september wat struikelde, en vanaf toen heb ik niet veel gereden. Die zei dat er niks mis was met Gertingen haar voeten, maar dat ze alleen een keer lichte hoefbevangenheid heeft gehad, en dat ik nog makkelijk B en L kon springen. Ik zou dus net weer beginne met rijden, en dan gebeurt er zoiets...
Ik kan het nog steeds bijna niet geloven.

whisperramse

Berichten: 2719
Geregistreerd: 31-12-04

Re: Gertigen ik mis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:25

oei ik wens je nog veel sterkte de komende tijd.
Jammer dat je net als je goed nieuws hoort, het toch 180 graden gedraaid is!

Daiwa

Berichten: 623
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: den haag

Re: Gertigen ik mis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:26

heel veel succes met je verlies Vriendjes zijn?

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Gertigen ik mis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:27

Heel veel sterkte!! Vriendjes zijn?
Het gaat ook altijd allemaal veel te snel! Ach gut

fionaa

Berichten: 1874
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: St. Pancras

Re: Gertigen ik mis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:11

Heel veel sterkte !!
Sterkte met het verlies..

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Re: Gertigen ik mis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:38

Wat vreselijk zeg, het kan inderdaad heel erg snel gaan. Helaas heb ik dat zelf ook meegemaakt.
Eerst denk je, dat valt vast mee, mijn paard gaat niet zomaar dood!
Nou, dat is dus niet zo.
Veel sterkte! Ach gut

bassa

Berichten: 772
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Werkendam, Noord Brabant

Re: Gertigen ik mis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:13

heel veel sterkte