[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:11

ohhh lenexa, die is goor zeg Y;( heel ernstig hahah.
oeh heftig zo'n les! Maar ook goed om een keer ermee bezig te gaan! Goed in de gaten houden idd met het gras, is ze nu al weer wat soepeler? Vervelend he als je dan weet wat je moet doen, weet hoe je het moet doen maar dat het dan toch niet lukt op het moment zelf, heel frustrerend.
Heerlijk dat ze zo relaxed was op de buitenrit! Klinkt super!

leuk Skippy! Leuk dat ze springen zo leuk vind!

Pff ik ben deze week elke avond richting de vierdaagse feesten geweest dus was overdag niet heel veel waard :+ , maar we hebben nog wel redelijk wat gereden gelukkig, gister lekker gedressuurd en dat ging echt fijn! Vandaag weer richting bak voor dressuur maar eenmaal daar vond ik het wel erg warm, we hebben dus ongeveer 20 minuutjes even lekker losgewerkt en toen maar via een omweg naar huis gereden, vond ze heel spannend maar afgezien van de gebruikelijke huppelpasjes en een klein sprintje vanwege een blaffende hond heeft ze zich echt heel netjes gedragen! Zelfs nog een klein galopje mee kunnen pakken. Zondag hebben we weer springles dus ik ben benieuwd hoe dat gaat!

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:03

Lenexa, buidelzakje is ook wel handig denk ik! Ik ben alleen altijd bang dat het gaat wiebelen. Lijkt me heel irritant. Wat goed dat je bent gaan wandelen! Zul je echt wel wat aan hebben op buitenrit. Vindt Roxy dat riet ook zo lekker. Mon ook. Hij kan er echt niet vanaf blijven _O-

Skippy01, bloggen is ook leuk! Heb je een linkje (als we het mogen lezen tenminste)?

Faitherr, wat leuk! Kun je dat op een hogeschool in de buurt doen? Wat gaaf al bezig met de wissels. Leuk een springzadel! Ziet er netjes uit zo, je ingevette hoofdstel en zadel.

Lenexa, wat lief dat ze naar je toe kwam rennen! <3 Ik ben schuldig. Heb ook altijd snoep mee, omdat Mon zich ook een tijdje slecht liet vangen.

Faitherr, awwwh lief hoofd van April! <3

Lenexa, oh jeetje daar word je niet blij van... Had ze weer gezwommen? Lekker op de drafbaan. heb je alleen gestapt?

Skippy01, wat leuk dat Doortje springen zo leuk vindt! Lastig zonder bouwers inderdaad.

Lenexa, ja kort gras is gestresst gras en maakt veel suikers aan om weer te kunnen groeien. Wat goed weer op buitenrit geweest! En ook direct 10 km. Slim om 1 route te pakken die je een paar keer kunt rijden. De eerste paar keren heb ik 3x een route van 3 km gereden met Mon en toen we los konden heb ik ook een stuk of 4x achter elkaar 1 route gereden en daarna nog 2x andersom en vanaf toen pas andere routes gaan introduceren. Dan kon hij eerst aan al het nieuwe wennen van dat ik erop zit enzo op 1 route die hij goed kent en daarna als het erop zitten niet meer spannend was nieuwe routes introduceren. Nu heb ik zoveel met hem gewandeld dat het wel even duurde voordat we écht op nieuwe plekken kwamen, maar inmiddels hebben we dat ook wel gedaan en ik kan je zeggen: nieuwe plek zit best wel tussen je oren. Maar dat tussen je oren moet ook meewerken, dus lekker doen zo!

Faitherr, hahaha leuk die vierdaagse feesten! Wat goed dat je rustig naar huis kon rijden via een andere route en zelfs kon galopperen!


----

Ik heb toevallig, net als Lenexa, afgelopen week een proefles BE gehad. Ik ga 2 halve dagcursussen doen (heb echt geen concentratie voor een hele dag) en afrijden dan op 19 augustus al. :oo Daarna duimen dat mijn Polo een keer opeens in een Touareg is veranderd als ik wakker word. _O- Maar dat zal wel niet, dus echt in de praktijk brengen zal voorlopig nog niet echt gebeuren. Maar dan heb ik hem al wel alvast!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:30

Zal binnenkort even bijlezen hoor, was op vakantie :D. Morgen weer naar huis, dan een week werken en daarna nog 5 dagen op trainingsweek met Flicka *\o/*

Maar spannend PeerAppel en Lenexa jullie BE! Ik heb hem 2 jaar geleden gehaald, ik heb 3x 2 uur les gehad en daarna in 1 keer gehaald! Vond het heel erg meevallen maar had daarvoor thuis ook al veel geoefend, dat zou ik wel aanraden :D. Maar ben nog altijd heel blij met mijn BE! Alvast succes!

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 17:45

Oh netjes! Ik had nog nooit met een aanhanger gereden en kan ook niet echt oefenen. Wij hebben namelijk geen aanhanger. :=
Wat leuk een trainingsweek!


Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:38

Faither, leuk vierdaagse feesten! Fijn dat het stukje buiten prima ging. Hoe was de springles?

Flicka, Lekker op vakantie geweest? Wat voor trainingsweek gaan jullie doen?

Peer, ik heb morgen mijn proefles en ik ben heel benieuwd! Ik heb ook nog nooit met een aanhanger gereden. Maar ben wel eens een weekend weggeweest met de camper van mijn ouders, dus met groot rijden lukt me wel. Maar de bijzondere verrichtingen hoop ik ook snel te snappen *D
Ik heb zelf ook geen auto die een trailer kan trekken, maar mijn vader wel. Laten mijn ouders nu vaak weg zijn met de camper en ik die dus zo kan omruilen met mijn eigen auto. Ik ben uberhaupt al benieuwd hoe Rox nu te laden is. Ze heeft de laatste maanden wel iets meer een eigen mening gekregen dan toen ik haar kocht.. 8-)

Wij zouden zaterdag met een stalgenoot met de trailer naar het bos gaan, maar vanwege het voorspelde slechte weer zijn we niet gegaan. Ze was zaterdag weer te smerig voor worden, dus het was clean up day. Staart gewassen ( niet meer schoon te krijgen ) en grondige poetsbeurt gehad. Zijn die van jullie ook zulke varkens? Rox hoort wel bij de top 10 van de meest vieze paarden op stal.
Gister gewoon gereden en buiten uitgestapt, het was maar een stukje dijk heen en terug. Maar ik ben niet afgestapt! En we hebben even de nieuwe knalroze uitrijvliegendeken uitgetest. <3

Donderdag gaan we met nog 2 andere weidegenoten weer wandelen en zwemmen met de paardjes, lekker even afkoelen met de voorspelde hitte..

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:59

Hoe is het bij jullie allemaal? De hitte overleefd?
Rox heeft bijna een week lekker niks hoeven doen behalve lekker afspuiten, grazen in de schaduw en een beetje dutten terwijl ik poets. Ze is nog nooit zo schoon geweest, dat was met de regen afgelopen weekend ook gelijk klaar.

De laatste weken zijn we ook 1 keer in de week bezig met 'longeren'. We doen dat zonder halster/hoofdstel en zonder touw. Gewoon los. Begin was dat echt even zoeken, maar het gaat nu echt heel goed. Ik merk ook dat ze dit veel leuker vind dan echt longeren, we doen ook elke keer als we van hand veranderen even kroelen en wat stretchen. De laatste tijd leg ik altijd balkjes neer of cavaletti, dat vind ze ook erg leuk en is goed voor die achterhand. We zijn nu vooral bezig met schakelen in tempo en dan proberen dat ze beter de achterhand gaat gebruiken, dat gaat met vlagen best goed.

Ook zijn we met rijden bezig met de overgangen naar galop, ik vraag haar nu alleen nog aan te springen als we de voorbereiding helemaal goed hebben. Ze gaat nog wel eens heel hard draven en om er dan in te vallen. Dat doen we dus niet meer, eerst alles goed voorbereiden.

Ik heb vast al eens gezegd dat ik helemaal niet zo een ervaren ruiter ben, ik rij al wel een tijd maar ben de laatste jaren altijd bangig geweest waardoor ik het al snel goed vond. Ik vind het leerproces nu ook zo leuk om dat samen te doen. ( En soms ook heel frustrerend want zit ook nog regelmatig te klooien en dat arme paard in de weg) Het gaat vast een stuk langzamer dan met iemand die allang snapt hoe je dat een paard allemaal leert. Maar ach we hebben geen haast en zo zijn we samen lekker aan het leren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto van nieuwe dekje ( en ze lijkt langzaam slanker te worden )

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:38

Jaa pff wat een hitte zeg, wij hebben zondag de springles dus gehad, die ging heel goed, alles stond weer op paardenafstand (incl een set inuitjes), en ze deed het heerlijk! Ze had er een lekker tempo in en mooie grote passen, we hadden ook een sprongetje met strobalen eronder en eentje met een blauw zeil. Moet zeggen dat ik er een hard hoofd in had maar ze sprong ze beide zonder problemen! Alleen de voetjes wat hoger de lucht in natuurlijk hahaha.
Maandag begon de hitte hier dus hebben we nog wel om 2100 de les gereden en woensdag ochtend had ik een afspraak met de zadelmaker, die hebben we door laten gaan maar pff, moest een stukje rijden met het zadel na het opvullen maar toen was t toch al dik 30 graden, lekker warm dus. Ik wilde ook een springzadel aanschaffen maar hij had niks passends liggen dus even 2e hands in de gaten houden en dan een nieuwe afspraak maken.

Deze week hebben we het rijden wat opgepakt, gister weer een keer vrijgesprongen en toen zeilde ze zelfs met gemak over 1 meter heen (ook vanuit draf toen ze niet lekker uitkwam), dus daar zit zeker potentie! Morgen vroeg gaan we een lekker lange staprit maken samen met een vriendin van mij dus ik ben benieuwd hoe ze dat doet!

Leuk om te lezen lenexa! Jullie zijn hard aan het verbeteren volgens mij! Ik kan me goed vinden in je verhaal van dat je het zelf allemaal nog een beetje moet uitzoeken en dan daarbij eigenlijk niet je paard in de weg wilt/moet zitten, dit vond ik in het begin ook zo lastig!

Ik vind Roxy er goed uitzien idd! Mag zeker nog wat af maar het ziet er al heel veel netter uit!
En ik ben ongelofelijk fan van je dekje <3

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:45

Ik volg al een tijd, stilletjes mee maar wil toch eens reageren.
Lenexa, wat een leuk halster heb je!!
Faitherr, leuk dat de les goed was, en hopelijk vind je snel een goed passend zadel voor je haffie.ik vind dit altijd een moeilijke, want hier een aangepast zadel aan geschaft.. Maar is nu enkele kilos lichter en bij het opstijgen schuift m'n zadel naar beneden. _O- nu is m'n zadel te wijd..

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:55

CandyArmando schreef:
Ik volg al een tijd, stilletjes mee maar wil toch eens reageren.
Lenexa, wat een leuk halster heb je!!
Faitherr, leuk dat de les goed was, en hopelijk vind je snel een goed passend zadel voor je haffie.ik vind dit altijd een moeilijke, want hier een aangepast zadel aan geschaft.. Maar is nu enkele kilos lichter en bij het opstijgen schuift m'n zadel naar beneden. _O- nu is m'n zadel te wijd..

gezellig! Heb je zelf ook een haflinger?
Ja zadels blijven een drama, April is gelukkig redelijk lang in de rug maar daarbij ook heel breed, mijn dressuurzadel is een 17,5 inch. kent en masters met een wijde boom (en verwisselbaar dus hopelijk gaat ie lang. mee ahah), maar hij had er een springzadel opgelegd met. een extra wijde boom en die was nog te smal, lastig dus. Gelukkig heeft het geen haast want ik heb gewoon en goed zadel liggen.
Vervelend van jou zadel! Misschien dat de zadelmaker de kussens wat kan opvullen? Wat voor zadel heb je?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:13

@Lenexa: de laatsten zullen de eersten zijn, toch? Het hoeft niet snel, snel, het moet in jullie gezamenlijke tempo. En volgens mij ben je daar lekker mee bezig!
(Hey, dat halster heb ik ook! Stalgenootje had het gekocht, maar véél te groot voor hun kleine tinker, dus nu heeft Doortje het...)

@Faitherr redt ze dat makkelijk, paardenafstand? Of moet ze dan wel echt aantrekken qua tempo? Doortje redt het nét, maar dan moet ze echt wel flink gas geven :')

Wij hebben vorige week de héle week niks gedaan. Maandag tot en met zondag. Het was hier het heetste van het hele land, met 40.4 graden geloof ik. Deze week is het nog steeds te warm naar onze zin, maar met 27/28 durven we wel weer iets te doen qua training... Maandag hebben we galoptraining gedaan op de akker waar het stro inmiddels af is. Warming-up, kleine 2 kilometer galop over de akker, half-half handgalopjes en middengalop, en daarna een stalgenootje van 12 erop voor de cooling-down in stap op de akker en op het harde, en kon ik zelf mooi even lopen ernaast.
En gisteren om de boel maar even fijn los te lopen, lekker aan de longe gespeeld 20 minuutjes.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:34

@Faitherr, pff zadel testen in die hitte. Toch doorstaan en nog zonder zadel, dat is jammer!
Leuk dat het springen zo goed gaat en dat ze het zo leuk vind! Hoe is het staprit gegaan? Geen schapen gezien 8-)

@CandyArmando, leuk dat je ook komt kletsen! Vertel eens over jouw haflinger? ( ervan uitgaande dat je er ook een hebt :)) Ik vind het zelf ook een leuk halster, mijn moeder heeft hem voor Roxy gekocht. Toen ik hem kreeg dacht ik even, heel heftig maar hij staat wel heel leuk! Lekker vrolijk.
Ik heb ook een zadel van Kent & Masters met verwisselbare boom, lijkt me ook wel handig als ze inderdaad wel eens van gewicht veranderen.

@Skippy, je hebt ook helemaal gelijk. Kan wel allemaal dingen willen, maar als ik het nog niet kan en/of Roxy het nog niet kan leren schiet dat ook niet op. En het moet voor ons beide wel leuk blijven. Dus lekker kleine stapjes en zo zijn we gewoon samen lekker bezig. En het fijne aan dat ik ook nog veel kan leren is dat ik alles op allerlei manieren probeer waardoor ik vanzelf dingen vind die voor ons beide werken in plaats van dat het op een bepaalde manier gaat en ze daar gewoon naar moet luisteren.

Lekker dat jullie op de akker aan de slag konden, goed oefening ook galop training! Wij mogen helaas niet galopperen op de drafbaan anders had dat voor ons ook echt een goede oefening geweest.

Wij zijn gister eindelijk wezen zwemmen met de paardjes, ze vonden het heerlijk! Het was wel erg druk, er kwam nog een groep met 8 paarden dus daar wordt Roxy dan weer wat onrustig van zoveel vreemde paarden. Maar lekker stuk gewandeld en veel in het water geweest, goede bewegingsdag voor Rox en mijzelf!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:38

@Lenexa, ik zou echt serieus huilen als wij een drafbaan hadden en ik daarop niet mocht galopperen... Dat zijn altijd van die hele mooi, vlakke banen... Perfect voor serieuze galoptraining!
De akker is natuurlijk niet gelijk, dus het is altijd oppassen wel en goed de banen volgen waarin het graan geplant was ;)

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:52

Skippy01, ik heb alles gelezen. Interessant!
Lenexa, hoe was je proefles? Leuk dat ze dat los longeren zo leuk vindt. Dat leerproces is leuk he! Ik vind het ongelooflijk als ik terugkijk naar toen ik Mon kocht en dan naar nu. Inmiddels al ruim 150 km in de benen. Je dekje is gaaf! <3
Faitherr, fijn dat het ondanks de paardenafstanden goed ging! Wil je daar ook wedstrijden in gaan rijden? Balen dat de zadelmaker geen springzadel had. Wel fijn dat je dressuurzadel weer opgevuld is.
Welkom CandyArmando!
Skippy01, goed dat je Doortje rust hebt gegeven! Leuk zo'n galoptraining. 2 km klinkt voor mij niet zoveel, maar dat komt misschien door ons discipline verschil. Merk je profijt in het bakwerk hiervan?
Lenexa leuk wezen zwemmen! Staat ook op mijn bucketlist. Balen van je drafbaan inderdaad! Zou ik ook om huilen.

Mon heeft ook vakantie gehad afgelopen 2 week. :') De eerste week was ik ergens aan het oppassen en de 2e week was het zoooo warm en had ik bezoek. 12 juli voor het laatst gereden en toen 21 juli er weer op geklommen. Dat vond ik niet heel leuk gaan. _O- Mon liep als een dramaqueen te schrikken van "iets" in het gras wat ik niet zag. De 29e ben ik er weer op gegaan en toen was hij heeeeeeeeerlijk. Wat heb ik genoten van hem. In ons bos(je!!) hebben we een heuvel en daar zijn we even opgeklommen. Was best stijl en die aap flikt het gewoon om volledig in stap er weer af te gaan. Zo trots! Trots op zijn gehoorzaamheid (al heel snel geleerd dat heuvelaf gewoon in stap moet) maar ook op de kracht in zijn billen die hij toch blijkbaar al heeft! Daarna hem even gegaan en de 35,5 km/u aangetikt met een hartslag van 164. <3 Hij wordt echt enthousiast en begint ook conditie op te bouwen. Ik weet nog heel goed dat ik na 300 meter draven een hijgend paard had. :')
Hebben jullie al door dat ik ontzettend blij ben met Monroe? :D
Laatst bijgewerkt door PeerAppel op 31-07-19 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:52

@Skippy, haha ja het is echt jammer want het zou echt perfect zijn. Soms ligt hij redelijk hard maar ze slepen regelmatig en dan trekt dat weer recht. Het stomme is dat de dag weide paarden via dit pad naar de weide gaan en dat doen ze in galop. Weliswaar is dat maar een klein stukje maar slepen moet je dan toch wel. Maar goed, niet mijn stal niet mijn regels. Maar wel jammer!

@Peer, leuk juist om te lezen dat je ook zo enthousiast van je paard wordt! En fijn dat het ook zo lekker gaat in de trainingen. Lopen jullie op schema met de endurance trainingen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:59

PeerAppel schreef:
Skippy01, goed dat je Doortje rust hebt gegeven! Leuk zo'n galoptraining. 2 km klinkt voor mij niet zoveel, maar dat komt misschien door ons discipline verschil. Merk je profijt in het bakwerk hiervan?

(...)
Daarna hem even gegaan en de 35,5 km/u aangetikt met een hartslag van 164. <3 Hij wordt echt enthousiast en begint ook conditie op te bouwen. Ik weet nog heel goed dat ik na 300 meter draven een hijgend paard had. :')
Hebben jullie al door dat ik ontzettend blij ben met Monroe? :D


2 kilometer is ook niet heel veel, klopt. Maar na een week rust, met 27 graden en een paard dat niet goed tegen de warmte kan, vond ik dat echt meer dan genoeg :) Als de temperatuur iets wil dalen, pakken we wel iets meer mee :)
Ze blijft enorm veel frisser in haar hoofd als we dit soms doen, maar ook fysiek is het goed: de ongelijke bodem vergt wat coordinatie, en het helpt haar met naar voren schakelen, omdat ze graag in de verzameling gaat.

Gaaf hoor, dat je echt zo'n stuk doet op tempo! Had hij zo'n slechte conditie ja?

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:19

Dat is begrijpelijk! Leuk dat je dat af en toe eens doet voor de afwisseling. Kan me voorstellen dat het voor Doortje mentaal ook erg fijn is.
35,5 km/u is de max snelheid. We rijden echt nog geen lange stukken en alleen de kortere stukken op tempo. Eerst de afstand verlengen en daarna pas het tempo. Vandaag gaan we (als alles mee zit) 16 km rijden met een tussenstop op het "strand" om daar even in het water te poedelen. Omdat hij nog nooit zo ver is geweest, neem ik de tijd om rustig te rijden. Dus veel stap en weinig draf/galop.
Hij had echt een slechte conditie. Wat wil je ook na 7 jaar op de wei staan. :=

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:30

<3 hey iedereen. Wat een leuke verwelkoming van jullie <3
Dankjewel peerappel <3
Lenexa, ik wil ook wel zo een halster , vind die echt de max!! O:) <3
*\o/* dit is armando <3 . Haffie van 6. Altijd plezier met hem. :D Afbeelding
Wedstrijden doen we niet.. Maar gaan graag op wandeling.(wel altijd alleen aangezien ik geen trailer heb) maar altijd lekker genieten en ontspannen.af en toe eens onzeker. Maar dat ben ik ook. O:)

Faitherr: mijn zadel is een wintec, caire 500 met ja hoor de witte boom. Volledig aangepast aan hem. En mijn kont. (aangezien ik geen wedstrijden doe, vond ik dat wel een goed zadeltje ) maar door veel te wandelen. / 2de snede hooi is die wat vermagerd. En wss nu beetje te wijd. Zal nog wel eens kijken voor een smallere boom. _O- vind het altijd leuk om bij te lezen wat jullie allemaal doen.

Wat ik ook graag doe is hem borstelen en wassen dat hij lekker ruikt en blinkt. ... Maar dat is altijd van korte duur. Want dan verandert hij in een varkentje _O-
Tzijn toch prachtige diertjes die haffies

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:02

Skippy01 schreef:
@Faitherr redt ze dat makkelijk, paardenafstand? Of moet ze dan wel echt aantrekken qua tempo? Doortje redt het nét, maar dan moet ze echt wel flink gas geven :')

Wij hebben vorige week de héle week niks gedaan. Maandag tot en met zondag. Het was hier het heetste van het hele land, met 40.4 graden geloof ik. Deze week is het nog steeds te warm naar onze zin, maar met 27/28 durven we wel weer iets te doen qua training... Maandag hebben we galoptraining gedaan op de akker waar het stro inmiddels af is. Warming-up, kleine 2 kilometer galop over de akker, half-half handgalopjes en middengalop, en daarna een stalgenootje van 12 erop voor de cooling-down in stap op de akker en op het harde, en kon ik zelf mooi even lopen ernaast.
En gisteren om de boel maar even fijn los te lopen, lekker aan de longe gespeeld 20 minuutjes.

Nahh zeker niet makkelijk, ze moet inderdaad flink doorzetten, zeker met de in-uitjes hadden we er echt flink moeite mee!

Ahh heerlijk zeg zo’n galoptraining! dat zou ik ook wel graag doen maar ik heb hier nergens echt een stuk grond waar dat zou kunnen, alleen onder de dijk hier maar dat zijn steeds maar korte stukken en de grond vind ik te ongelijk om echt te gaan.
Zet je haar dan bij met longeren?


Lenexa schreef:
@Faitherr, pff zadel testen in die hitte. Toch doorstaan en nog zonder zadel, dat is jammer!
Leuk dat het springen zo goed gaat en dat ze het zo leuk vind! Hoe is het staprit gegaan? Geen schapen gezien 8-)

Wij zijn gister eindelijk wezen zwemmen met de paardjes, ze vonden het heerlijk! Het was wel erg druk, er kwam nog een groep met 8 paarden dus daar wordt Roxy dan weer wat onrustig van zoveel vreemde paarden. Maar lekker stuk gewandeld en veel in het water geweest, goede bewegingsdag voor Rox en mijzelf!


Jaa, gelukkig was het niet voor niks want ons dressuurzadel moest toch opgevuld worden. Maar wel balen dat we nog geen springzadel hebben inderdaad.
Hahaha leuk dat je het vraagt... schapen... ik wilde net Mn zadel erop leggen toen er ineens een hele kudde schapen aankwam... die werden in de wei san de andere kant van de dijk gezet... heerlijk, paard natuurlijk compleet over de zeik, gelukkig nog optijd los kunnen klikken en een weitje kunnen opengooien zodat ze konden rennen. Maar no way dat ze zich toen nog liet opzadelen :evaw: , dus maar gewoon aan de hand richting bak gegaan en daar even laten uitrazen... gaan staprit geworden dus.. volgende keer beter.

Heerlijk zeg het water in! Kun je daar ook echt zwemmen? Of gewoon pootje baden?

PeerAppel, ik wil opzich graag wedstrijden starten ja alleen weet ik niet of springen dan haalbaar is, ik ben bijna 18 en dan moeten we dus meteen een meter springen en dat dan nog op paarden afstand wordt knap lastig denk ik. Maar bb wedstrijdjes en met name oefencrossen zou ik wel graag willen doen!

CandyArmando ahh kijk, wintec, kun je gelukkig nog wel de boom laten wisselen! En met de kussens kunnen ze vaak ook nog een hoop corrigeren hoor! Wel positief dat ie lekker aan het afvallen is!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:18

Faitherr schreef:
[
Nahh zeker niet makkelijk, ze moet inderdaad flink doorzetten, zeker met de in-uitjes hadden we er echt flink moeite mee!

Ahh heerlijk zeg zo’n galoptraining! dat zou ik ook wel graag doen maar ik heb hier nergens echt een stuk grond waar dat zou kunnen, alleen onder de dijk hier maar dat zijn steeds maar korte stukken en de grond vind ik te ongelijk om echt te gaan.
Zet je haar dan bij met longeren?


Ja herkenbaar inderdaad dan!

Grond op de akker is ook niet heel gelijk, maar nu er nog stoppels van de rogge op staan is de bodem wel goed te rijden.

Nee, ik zet haar niet bij. Ik geloof niet in hulpteugels. Met wat extra moeite en tijd zodat ze zélf spieren kunnen bouwen, is het ook niet nodig. Doortje liep in het begin écht wel sterren te kijken, maar inmiddels loopt ze keurig met oortjes op schofthoogte, over de rug, buikspieren er mooi bij... En met een ontspanning en ongedwongenheid die ik nóóit had kunnen bereiken met bijzetteugels. En hoe lang duurt het nou helemaal: ik kreeg haar toen ze drie was, lekker uit balans en heel smal. Dan verwacht ik dus nog niks. Toen ze vier werd zijn we het werk gaan opvoeren en daarmee ook het longeerwerk. Een paar maanden later wist ze hoe balans werkte en dat het fijner is om geen sterren te kijken :j

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 08:29

Gisteren een heerlijke buitenrit gemaakt, ik was voor het eerst met een stalgenoot een echte buitenrit doen ipv stukje dijk op en af of een klein rondje dorp. Vond het best nog een beetje spannend maar het ging supergoed. We kwamen op de dijk, dat is gelijk bij stal het eerste probleem tegen. Er stonden blijkbaar koeien in de wei, dat is niet zo spannend, ze zijn in principe beide niet bang voor koeien maar we zagen ze niet. Alleen hier en daar een neus die een hap van de heg/struiken nam. Paarden in high alert, dus ff afgestapt en laten snuffelen:
Afbeelding

Verder is de remweg in draf nog iets te lang voor wat ik wil, als ze achter loopt wil ze echt bij het andere paard blijven en vind ze het minder belangrijk wat ik daarvan vind. Als ze voorop loopt vind ze het eigenlijk niks dat er iemand achter haar loopt dus wil ze daar voor weglopen. Grappig want de vorige keren met de juf maakte dat
niet zoveel uit. Het ligt dus ook een beetje aan met welk paard we zijn. Beide nog wat te oefenen dus. Dat komt goed want we gaan vandaag weer, nu met een nieuw paard.
Afbeelding

Afbeelding

Hoe is jullie weekend tot zover?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 07:26

@lenexa die foto met de koe is echt geweldig! Super tof zeg! De rem komt wel. Ken je de one rein stop? Die installeren wij eigenlijk (vriendinnen, trainers, ik) altijd vrij rap: je kiest de teugel aan de kant waar je paard normaal gebogen is van nature, en die teugel draai je heel rap kort opzij. Je laat de achterhand als het ware dan 'uitzwaaien' en hebt je rem te pakken. Niet de zachtste manier, maar ook niet gemeen, en als er nood is, heb je in elk geval een rem. Wel even thuis een paar keer oefenen in stap en draf in de bak eerst, zodat je paard begrijpt wat de bedoeling is :)

Wij hebben nog wat galopjes gedaan vd week weer. Nu 3,5km ongeveer. Verder aan de hand gewerkt en gelongeerd :)
Afbeelding

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:28

Lief he met die koe, ze stonden echt even te neuzen samen. Rox is heel nieuwschierig, dat is vaak heel fijn want ze is dus echt geen bangerd. Gister waren we met 2 andere voor haar vreemde paarden op pad, op de heenweg blijft ze er dan ook gerust meters achter lopen lekker in haar eigen tempo. Zodra we dan op de ruiterpaden komen wordt ze wel wat enthousiaster. Ze ging zelfs 2 keer voor waar de andere paardjes het spannend vonden.

De one rein stop hebben we inderdaad wel eens geoefend in de bak, zou ik weer eens wat vaker moeten meepakken. Ik verwacht dat het ook met mij te maken heeft, we rijden alles met lange teugel en met draf pak ik haar korter. Gister geprobeerd om gewoon met los contact te draven, behalve dat ze in een hoog tempo draaft doet ze geen rare dingen (schrikbewegingen, galopsprongen ofzo). Gister ook wat draf-stap overgangen gemaakt kort achter elkaar dan wordt het ook weer wat beter. Ze deed dit in het begin ook wel eens in de bak, hoofd naar voren, sterk maken en verlaat reageren op de rem. In de bak doet ze het niet meer, dus hier komt het ook vast goed. Hopelijk kan ik over een tijdje ook alleen op pad, dan kan ik dit heerlijk oefenen.

Lekker dat de velden nog te rijden zijn, hoelang kun je daar ongeveer overheen rijden voor het weer te hoog groeit?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:35

Het gaat niet omhoog hier, dit wordt over een week of 2 geploegd en dan komt er een groenbemester op en mogen we er niet meer op rijden. Dus nog een week of 2 lol ervan :)
Als de groenbemester zijn werk gedaan heeft, komt er weer een graan op voor het stro. Dit jaar was het rogge, maar het wisselt welk graan erop komt.

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:25

Is idd een zalig iets he! Koersen op een stuk land. Maar mijn haffie zet altijd zo een harde spurt als die in galop gaat. Kennen jullie dit ook? _O-