Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:11

Dank je, Stal_Fiore.

Elmo en ik rijden klasse 2 endurance en hebben afgelopen september een keer een onderlinge B proef gereden op de clubkampioenschappen van de rijvereniging waar ik 1x per week les.
Dat smaakte eigenlijk wel naar meer, maar ik blijf steeds twijfelen.
Uiteindelijk nu toch maar gewoon de startkaart aangevraagd en me ingeschreven, met een doel in het vooruitzicht is 't voor mij gemakkelijker om er naartoe te trainen.

De dressuur op zich is aan de andere kant voor mij geen doel maar een middel. Door de dressuurtraining wordt hij rechter en sterker en gehoorzame, allemaal dingen waar ik in de endurancetraining profijt van heb.


Voeren is altijd lastig.

Nu in de winter voer ik niet zoveel, hij doet niet heel veel, ik moet alleen zorgen voor voldoende eiwitten omdat ons ruwvoer die niet optimaal beschikbaar heeft.
Ik voer dus oa grasbrok, naast 100 gram Pavo Vital en iets van 300 gram Pavo Natures Best en in principe onbeperkt ruwvoer.

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:44

Vandaag zou ik eigenlijk een clinic hebben van grandprix dressuur amazone Judith Huizinga, maar helaas was ze ziek.

Aangezien ik al netjes aangekleed klaar stond bij stal, heb ik daar maar lekker getraind.
Het gaat steeds beter. Vooral in de galop groeien we. Dit vonden we beide erg moeilijk, maar gaat steeds soepeler.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:02

Ziet er al goed uit! Zo zijn we ook begonnen, die galop wordt wel stilaan nageeflijker! Bij ons hielp het om op een cirkel te galopperen en dan afwisselend draf/galop/draf overgangen en als hij ging hangen in draf, dan eerst cirkels verkleinen en vergroten en voltes. De overgang zelf is nog altijd wat moeilijker voor ons :=

Ben helemaal fan van je dekje! Staat leuk!


P.s. had ik mij al voorgesteld? Ik ben 24, kom uit belgie en in het bezit van een middle-age ouderwets type haflinger. Hallo iedereen!

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 06:18

Jammer dat je clinic niet doorging.

Foto's zien er goed uit!

Die galop is herkenbaar.
Omdat ik voor veel endurance train, is de galop vnl een oefeninfb voor uithousingsvermogen en dat kan hij best een aantal km (rechtuit!) volhouden.
In de bak mist hij kracht om idd netjes de bochten door te komen.

De tip van Poekkie werkt hier idd ook om hem sterker en meer in balans in de galop te laten krijgen.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:45

Hey wat leuk Stal_Fiore dan zou je naar mijn stal komen (Hoogenboom Ruitersport). Leuke foto's! Poppige Haflinger, leuke combinatie, staat goed!

Ik zou overigens niet meedoen hoor (ik les bij Els Schotman hahaha). Doe je volgende keer wel mee?

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:51

Ah wat leuk Astrid!
Ik ben er volgende keer zeker bij.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:58

Jammer dat je clinic niet doorging! Wel echt een heel mooi dekje zeg!

Wij hebben afgelopen weekend L2 debuut gemaakt, misschien niet zo handig op een selectiewedstrijd (waar dus heel streng bejureerd werd haha) maar toch heel tevreden naar huis gegaan :D
Gaan er meer mensen naar Vinkega NHPS wedstrijd 16 feb?

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:42

Fijn dat je toch tevreden was.
Vinkers is helaas te ver weg voor ons.
Wij gaan naar de koudbloeden en Haflinger wedstrijd in Hoogvliet aankomende zondag.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:48

Ik twijfel heel erg om 29 maart mee te doen aan een hafwedstrijd

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:14

Vinkega en Hoogvliet zijn beiden erg ver (ca 130 km).
Dat vind ik voor een dressuurwedstrijd echt te ver.
Voor endurance rijd ik soms wel zulke afstanden, maar er is maar 1 endurance-wedstrijd tegelijk in Nederland en heb je dat dus minder voor 't uitkiezen.
Maar daar ben ik dan ook niet met 2x 5 minuten weer klaar.

Weet niet of de NHPS nog een wedstrijd in Beuningen gaat organiseren, en anders de DAH Oost in de gaten houden, die zitten met oa Vorden ook nog wel enigszins hier in de buurt.
Mijn eerste officiële wedstrijd staat gepland op 16 februari en die rijd ik gewoon op m'n eigen rijvereniging.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:20

Trots hier onze Abbe derde westrijd b mennen en mag al L starten.
Eerst maar kampioenschap 22 febr

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:39

Zijn er mensen die er aan zitten te denken om 14 maart mee te doen met koudbloeden competitie? Eerste is dus 14 maart in Mariënheem.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:18

Hallootjes!

Ik meld mij hier (weer). Ik ben op zoek naar weer wat inspiratie, zodoende ben ik hier terecht gekomen.
Ik heb een haffie, waarmee ik Z1 dressuur reed. Omdat hij de wissel (nog) niet sprong, had ik mijn startkaart tijdelijk stopgezet met het idee; als hij het kan meld ik me weer aan.. Maar door sportongeluk moest ik een knieoperatie ondergaan, en revalidatie van 6 maanden, verder kwam het leven even tussen door en taddaaa 3 jaar verder, haha.

Ondertussen heeft het rijden op een laag pitje gestaan, voornamelijk buitenritten.. Maar inmiddels kriebelt het wel weer.. om nog Z2 te worden zou toch wel heel mooi zijn. Dus sinds dit jaar mijn paard weer aan het oppakken in de training, en misschien van het voorjaar startkaart aanvragen..? Wie weet. Maar om geïnspireerd te blijven dacht ik, ik meld mij hier weer eens!

Dus hallo! :D

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:41

Leuk ELpatcho!
En wissel komt goed, goed les nemen! Calysa sprong ooit wissels, ook niet in vrijheid (wei bijv.), dus was een uitdaging om ze aan te leren! Maar ik heb natuurlijk wel echt TOPles haha, dus na 3 maanden sprong ze ze voor een 7 (ook wel eens 8e gekregen zelfs tussen de paarden). Ik vond drie maanden toen heelll lang hahaha.

Met mijn uk ben ik wel spelenderwijs al aan het uitnodigen een wissel te springen af en toe. Want het is een heel natuurlijk iets, natuurlijker dan contragalop bijv.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:29

Haha herkenbaar gevoel dat het lang duurt! Drie jaar geleden sprong hij ze wel, maar met een bokje. Niet zo erg, had van daaruit gewoon door moeten trainen.. maar helaas moest ik twee knieoperaties ondergaan. En daarna revalideren. Dus toen ik er weer kon rijden was het eerst weer conditie opbouwen en spieren kweken bij mijn haffie.. Ben alleen nooit verder gekomen dan dat. We wonen namelijk in prachtig bosgebied, dus ik ga echt 9 van de 10 keer gewoon lekker buitenritje maken.

Wil nu dus weer mezelf verplichten om ook 2 keer per week dressuurmatig te gaan rijden. En als dat allemaal weer goed voelt, dan ga ik zeker weer les nemen!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:33

ag ik ben al 15 jaar bezig om mijn hafje nagefelijk te rijden.. In juiste aanleuning..

heb het maar opgegeven. Heb wel eens op andere paarden gereden en die rij ik wel nagefeelijk..

Wat voor mij erg lastig is. Blijkbaar heb ik automatisch heel veel druk op mijn teugels? maar ik vraag me echt oprecht af.. je moet toch contact hebben? Als je niks doet gebeurt er ook niks. Nee heb niet over trekken!! maar het aannemen van de teugels merk ik bij sommige paarden dat ze het niet fijn vinden..

Ik snap nog steeds niet wat ik verkeerd doe haaha

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:09

plutolover schreef:
ag ik ben al 15 jaar bezig om mijn hafje nagefelijk te rijden.. In juiste aanleuning..

heb het maar opgegeven. Heb wel eens op andere paarden gereden en die rij ik wel nagefeelijk..

Wat voor mij erg lastig is. Blijkbaar heb ik automatisch heel veel druk op mijn teugels? maar ik vraag me echt oprecht af.. je moet toch contact hebben? Als je niks doet gebeurt er ook niks. Nee heb niet over trekken!! maar het aannemen van de teugels merk ik bij sommige paarden dat ze het niet fijn vinden..

Ik snap nog steeds niet wat ik verkeerd doe haaha


ik doe het andersom: ik wil niet dat ik ze aanneem, ik wil dat het paard ze aanneemt. 'Handjes voor!' zeg maar. Alsof je met hele zachte ellebogen een winkelwagentje vooruit duwt, ipv dat je vraagt of je paard naar jouw hand wil komen, geef jij voor de ruimte om tegen je hand aan te lopen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:15

Skippy01 schreef:
plutolover schreef:
ag ik ben al 15 jaar bezig om mijn hafje nagefelijk te rijden.. In juiste aanleuning..

heb het maar opgegeven. Heb wel eens op andere paarden gereden en die rij ik wel nagefeelijk..

Wat voor mij erg lastig is. Blijkbaar heb ik automatisch heel veel druk op mijn teugels? maar ik vraag me echt oprecht af.. je moet toch contact hebben? Als je niks doet gebeurt er ook niks. Nee heb niet over trekken!! maar het aannemen van de teugels merk ik bij sommige paarden dat ze het niet fijn vinden..

Ik snap nog steeds niet wat ik verkeerd doe haaha


ik doe het andersom: ik wil niet dat ik ze aanneem, ik wil dat het paard ze aanneemt. 'Handjes voor!' zeg maar. Alsof je met hele zachte ellebogen een winkelwagentje vooruit duwt, ipv dat je vraagt of je paard naar jouw hand wil komen, geef jij voor de ruimte om tegen je hand aan te lopen.


En dat is juist wat mij niet lukt.. m’n paard blijf dan dood leuk z’n neus naar voren steken.

Of ik ben daar te ongeduldig voor. Ik weet ik hou vast in m’n armen/polsen enz en ik ben Stanley al dankbaar dat hij niet meer zo sterk/hangerig is als vroeger dus dat is al heel positief

Nu nog los laten in z’n kaak. Maar als ik onbewust vast houdt kan hij ook niet los laten.

Ik weet dat verkeerde dingen die aan geleerd heb lastig is om af te leren. Maar bij dit wou ik dat het simpel ging,

Ik wil ook graag ruiterfit training doen, ik dacht wat gevonden te hebben. Is het alleen savonds.. het was ook eerst dinsdag ochtend maar dat is helaas niet meer,

En ik zie slecht in het donker is ruim 30 min rijden, maar wel vlak bij mijn stal. Maar ik ben dinsdags vrij dus ga ik liever overdags naar m’n paard

Nu wil ik pilates gaan doen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:19

plutolover schreef:
Skippy01 schreef:

ik doe het andersom: ik wil niet dat ik ze aanneem, ik wil dat het paard ze aanneemt. 'Handjes voor!' zeg maar. Alsof je met hele zachte ellebogen een winkelwagentje vooruit duwt, ipv dat je vraagt of je paard naar jouw hand wil komen, geef jij voor de ruimte om tegen je hand aan te lopen.


En dat is juist wat mij niet lukt.. m’n paard blijf dan dood leuk z’n neus naar voren steken.

Of ik ben daar te ongeduldig voor. Ik weet ik hou vast in m’n armen/polsen enz en ik ben Stanley al dankbaar dat hij niet meer zo sterk/hangerig is als vroeger dus dat is al heel positief

Nu nog los laten in z’n kaak. Maar als ik onbewust vast houdt kan hij ook niet los laten.

Ik weet dat verkeerde dingen die aan geleerd heb lastig is om af te leren. Maar bij dit wou ik dat het simpel ging,

Ik wil ook graag ruiterfit training doen, ik dacht wat gevonden te hebben. Is het alleen savonds.. het was ook eerst dinsdag ochtend maar dat is helaas niet meer,

En ik zie slecht in het donker is ruim 30 min rijden, maar wel vlak bij mijn stal. Maar ik ben dinsdags vrij dus ga ik liever overdags naar m’n paard

Nu wil ik pilates gaan doen.


geduld, geduld, geduld. Ik heb mijn merrie als driejarige gekocht. Ze wordt dit jaar 6. Ze begint sinds een half jaar écht fijn over de rug naar de hand toe te lopen. Tot die tijd heb ik er NIET aangezeten van voor. Zolang ze haar hoofd niet in haar nek gooide, vond ik het allang best. Moet wel zeggen dat ik twee instructeurs heb die hier héél sterk op focussen: centered riding en klassiek geschoold. En ik krijg écht wel op mijn falie als ik ergens vasthoud ;)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:24

voor mn gevoel heb ik al 15 jaar geduld haha nee geintje

straks met maximus zal het zeker anders gaan. ik kocht stanley als 7 jarige manege pony. en eigelijk nooit echt goede begeleiding gehad

wel laatst balkjes les gedaan en toen voelde ik soms dat hij vanzelf ging zakken. Net als op buitenrit dan stappen we alleen maar en bijna op het eindje gaat hij zelf na geven... nu nog in de bak haha. maarja heb dan niet zo zin om een uur lang alleen maar rondjes te stappen.

maar je hebt zeker gelijk

ik ga eens naar dat klassiek dressuur kijken. ken iemand die daar ook les in geeft.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:46

Wil iemand even de aankomende storm de andere kant op laten waaien?
Heb aanstaande zondag onze eerste officiële dressuurwedstrijd, maar als het weer gaat stormen dan ga ik natuurlijk niet met de trailer op pad...
We zijn er wel klaar voor, hij liep echt super fijn vanmorgen in mijn les.
Dus hoop ook echt dat ik er gewoon veilig kan komen met de trailer.

xRoossie95

Berichten: 1374
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:38

Wij hebben zondag ook weer wat gepland .. Zou fijn zijn als de storm even niet komt :')

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:05

Dat dus...! :=

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:47

Nou hè? Opbokken met die wind.

myrthe5250x
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-02-20

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 20:25

Hallo ik ben nieuw hier op bokt. Ik dacht toch maar even zelf een account aan maken. Ik heb 2,5 jarige haflinger van 161 genaamd Azurro. Ja hahah het is echt een reus maar wel volledig haflinger.