[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:13

Balen, Skippy, dat het nog even duurt voor het 9 feb is. Het is even niet anders, ik heb het idee dat ik sinds oktober vooral heb gewandeld. Ik was mijn rij motivatie ook even kwijt, zeker nadat de laatste 2 buitenritten niet echt vlekkeloos gingen. Maar nu loopt ze goed en heb ik weer motivatie.
Ik ben het ook anders aan gaan pakken, ze moet afvallen. Dus bij alles wat ik deed zat dat in mijn achterhoofd waardoor ik nooit het idee had dat ik genoeg deed. Dus ik heb het afvallen even los gelaten, eerst weer lekker oppakken, lekker lopen en dan pas uitbouwen. Nu stap ik in ieder geval met een goed gevoel af na 25 minuten ipv dat het niet genoeg is.

Spannend, K_Nolan. Keuring moet iedereen zelf weten, nu heb je in ieder geval geen risico dat ze straks niet mee mag! Ik heb Roxy ook op 3,5 uur rijden met trailer gekocht, ze heeft ook echt een hekel aan de trailer daar heeft dat vast niet mee geholpen. Jullie hebben er in ieder geval een dag uitje aan!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:21

@lenexa het helpt niet als je ergens geforceerd op gaat focussen nee. Dan kun je beter denken 'iedere meter die ze meer aflegt dan in de paddock, is mooi meegenomen'.

Ja, vervelend dat het nog even duurt, vooral voor Doortje zelf. Die loopt natuurlijk niet lekker zo. Zal er nog wel zeker een week of 6 uitliggen. Nog 3 weken tot de osteo/chiro en dan vermoedelijk 2 weken niks / alleen stappen/draven, en dan gok ik op nog een tweede behandeling voor ik haar weer mag oppakken. Dat is het minst relevante stukje natuurlijk. Eerst maar de frustratie bij Doortje zelf weg halen, trainen komt wel weer.

In reactie op wat je eerder zei: Doortje doet het normaal heel goed in gemengde groepen. Die haalt overal een deel van haar sociale input vandaan. Het wordt alleen vervelend als een ruin geen grenzen kent, en ik denk dat de betreffende ruin sowieso al niet goed geruind is / klophengst is, en daarnaast weet ik waar hij vandaan komt als vorige stal, dus zijn sociale skills zullen op zijn zachtst gezegd roestig geweest zijn. Als hij daar zijn hele leven heeft gestaan: niet bestaand. Dat soort paarden moet je dus niet gemengd willen inscharen, dat gaat gewoon niet. Het is eerder gebeurd met een paard dat nét gecastreerd was, dat ze die daar zo in de kudde gezet hebben, waardoor een stalgenootje een morning-after-spuit kon halen voor haar merrie. Dat kan gewoon niet. Mede daarom dat ze nu dus ook weg is op die stal. Ze staat nu ook gewoon weer gemengd: heel interessant gemengd zelfs, met een ruin, een kween (ja, een hengst-én-merrie ineen bij geboorte en alles eruit gehaald toen 'ze' 3 was) en 2 andere merries.

Fangio

Berichten: 2566
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:43

Soms ben ik toch blij dat ik niet meer op pension sta. Heb een jaar op pension gestaan en daar moest hij altijd alleen staan en mocht hij alleen onder toezicht soms eens een half uurtje bij een draverruin staan. Gelukkig wel tot zn 3e in de opfok gestaan, dus hij heeft wel wat sociale skills. Nu staat hij aan huis met mn shet hengstje, maar wat een luxe is dat. Daarom is de avondklok voor mij ook niet zo'n probleem.
KVTH heeft nu op facebook allemaal filmpjes staan over de (hengsten)keuring. Vind ik wel leuk. Ik ben zelf gewoon een recreant met mn pony, maar vind het zo wel leuk om ook eens wat mee te krijgen van het keuringsgebeuren. Misschien toch maar eens naar een keuring gaat kijken als het hele corona gebeuren over is. Ben altijd wel benieuwd wat er van de mijne gezegd wou worden. Heb er zelf niet zoveel kijk op van bovenlijn/schouders/etc.

@ Knolan, wat een knappe aanwinst! Ga je veel plezier van hebben <3 Wel vervelend dat Wolf niet betert...
@ Skippy, beterschap aan Doortje!
@ Loes, oh, de mijne is ook zo! Mij hoor je van mijlenver aankomen :') Vooral op vreemd terrein kan hij er wat van! Maar ook op buitenrit weet hij precies alle paarden in de omgeving te staan. Maar wat dan wel weer erg leuk en schattig is, ook naar mij hinnikt hij echt iedere keer dat hij me ziet <3

Hebben jullie dit weekend ook een sneeuwritje gedaan? Ik ben er smiddags toch op uit getrokken. Was soms een beetje eng omdat de grond nog erg nat en glad lag van de regen ervoor, maar het was zo leuk om door de sneeuw te rijden <3 (Ponylief vond het overigens wat minder, de sneeuw in z'n snoet :Y) )


Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:38

Skippy, ik denk ook dat Roxy bepaalde ruinen heel leuk zou vinden. Ze is (voor een merrie) met vlagen ook echt speels, ze speelt nu ook met de jonkies. Zelf is ze ook nog niet zo oud, nu 8 en haar BFF 7, samen staan ze bovenaan aan de rangorde maar zijn het ook de deugnieten van de groep. Roxy nog een beetje meer dan haar vriendin. Ze vangt alleen af en toe bot, dus wat dat betreft zou ze het denk heel leuk vinden een speelse ruin. Zolang hij dan maar pleite is als ze dat wilt :)

Bij ons is het denk iets te klein voor gemengde kuddes, af en toe zie je toch ook dat ruinen een mini kudde creëren. Daar zou bij ons echt te weinig ruimte voor zijn. Ze staan heerlijk, met 24/7 keuze binnen of buiten maar niet echt groot genoeg voor mini kuddes binnen de kudde. Het gaat nu mega goed met 11 merrie's maar dat is ook omdat het gewoon een goede kudde is. De kudde is rustig, de rangorde is heel duidelijk, geen gedoe.

Fangio, hier niet genoeg sneeuw voor een sneeuwritje! En ik heb geen doodswens dus leek me geen goed plan ;) Ziet er toch leuk uit zo in een witte wereld.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:54

K_Nolan, knap dier zeg! <3 Komt ze op stal te staan bij Wolf? Kan me wel voorstellen dat hij een beetje vervelend is met de omstandigheden nu.
Skippy01, balen dat Doortje vastzit. Kan me inderdaad niet voorstellen dat "dekken" goed is voor een merrie.
Fangio, wat leuk een sneeuwritje! Ik was aan het werk zondag en toen ik terug reed naar huis om 15:00, was de sneeuw al gesmolten (gelukkig).

Ik ga echt nooit in het donker naar stal. Heb daar een hekel aan. :Y) Daarnaast werk ik doordeweeks meestal minimaal 2 avonden. Daardoor mooi overdag vrij en tijd om naar stal te gaan dus. :j Avondklok verandert vrij weinig voor mij.

Monroe is gister naar de hoefsmid geweest. Hoefjes zagen er goed uit, zei de smid. We hadden er nu 10 weken tussen gedaan en dat kon prima eigenlijk. Groeit toch minder hard allemaal in de winter.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:54

Haha Roxy is denk ik hetzelfde als Doortje: super sociaal, maar ze moeten haar af en toe wél even haar ruimte gunnen als-je-blieft. En als dat niet gauw genoeg gebeurt als ze haar oren draait, draait ze om en bokt ze, of rent ze een paar passen met platte oren naar de ander toe. WEGWEZEN. Niet gemeen, niet jagen etc, maar wel héél duidelijk.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:21

Nou ze staat hoor :o arme ding durfde eerst de trailer niet af te komen, echt een nieuwe wereld zo voor haar. Met wat lieve woorden en knuffels (en brokjes) toch eraf gekomen, ging gelijk in stal staan eten. Ze staat op hetzelfde terrein als me andere dus dat is wel heel fijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:36

Ow wat fijn! Ben heel benieuwd hoe ze gaat settelen komende dagen en weken. Foto-spam is welkom natuurlijk :D

ScorpioHorse
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-01-21

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:07

Wat een super leuke Haflingers hier! Veel plezier met je nieuwe Haflinger trouwens, K_Nolan!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:11

Hoe gaat het met alle haffies? <3
Wolf is ondertussen vrij onhandelbaar, vandaag even op het zachte laten draven, was toch even benieuwd nu we weer een week verder zijn. Helaas nog steeds slecht, slechter zelfs. Ook in stap op het zachte nu kort... gelukkig is het bijna dinsdag, hoop echt dat het probleem gevonden wordt dan.

Moon, ondertussen omgedoopt tot mace, doet het super. Weinig respect voor ruimte en loopt je snel omver, zijn nu druk bezig met grondwerk oefeningen. In omgang heel kalm en vol van vertrouwen. Zo werkwillig dat ik er stiekem even "op sprong":


Afbeelding

Braaf paard :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:16

He wat vervelend van Wolf. Niet onbegrijpelijk natuurlijk, maar niet leuk. Voor jou én hem niet... :(:)

Oh, wat een stoere merrie, zo kort bij je en al zo braaf!

Wij kunnen als het goed is komende zondag naar onze permanente nieuwe plek (locatie waar we nu staan was bedoeld als noodoplossing).
Doortje staat hartstikke safe waar ze nu staat (wat uiteindelijk de reden was waarom we weggingen op de oude stal, net te laat dus eigenlijk, gezien haar rug/bekken nu...), maar in 2,5 week ben ik twee dekens verder. En een dagje 'dan maar zonder deken' heeft geresulteerd in een enorme pluk staart die er volledig uitgetrokken is. Op een heel zichtbare plek ook nog -O-
Haar nieuwe Belgen-vriendje is heel lief, echt oprecht heel lief, maar kent bij alles wat hij doet zijn eigen kracht niet. En dat is dus 850kg pure puber-Belg kracht (hij wordt dit jaar drie). Die hij inzet bij het kriebelen. En puur door kriebelen, sloopt hij dus van alles. Oeps!
Hopelijk blijven dekens, paard én behang op de - als het goed is permanente - nieuwe plek wel heel! |o

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:24

Oeff balen is dat, bij mijn ruin heeft voorheen een luchtzuiger gestaan die zijn dekens gebruikte.. kostte me drie dekens. Fijn dat Doortje snel op haar nieuwe plekje staat :D hopelijk doet ze het daar goed!

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:02

@skippy, Doortje vandaag naar de nieuwe stal gebracht? Hoe vind ze het?

K_Nolan, hoe is het met Mace? Draai een beetje gevonden? Heb je komende week een afspraak voor Wolf?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:25

Vooralsnog gaat het goed, altijd een paar daagjes afwachten natuurlijk. Maar heb een paar uur staan observeren en het was rustig.

Afbeelding

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:38

@Skippy fijn dat alles vooralsnog goed lijkt te gaan!

Dinsdag komen ze voor wolf, alleen morgen dus nog overleven en hopelijk overmorgen eindelijk uitsluitsel wat er nou aan de hand is.

Met mace gaat alles goed, ze gaat mooi mee in het nieuwe ritme hier. Staat gekoppeld aan een merrie van een vriendin en dat gaat heel erg goed. Binnenkort gaan er nog 2 anderen bij, dan komen ze met zn 4en tot het weideseizoen. Het is wel een echte koppige haflinger haha. Vanochtend was ze bijvoorbeeld ontsnapt, ze gooien in de ochtend er stro bij en mevrouw was er dus uitgegaan. Zoals ik haar nu ken denk ik dat ze in stap eerst alles en iedereen omver liep en daarna ergens rustig naar haar eigen chaos heeft lopen kijken :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:45

@k_nolan owww, je hebt een echte haflinger gekocht dus ;)
Heerlijk!

Nog even afwachten voor Wolf dus, fingers crossed!

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:05

Fijn Skippy, dat het iig rustig lijkt. Ze staat iig al.lekker bij de andere.

K_Nolan, bij jou ook fijn dat ze al lekker een vriendin gemaakt heeft! En een echte eigenwijze haflinger is toch het allerleukste!

Hopelijk kunnen ze dinsdag iets vinden bij Wolf en valt het allemaal mee.

Hier een paar lekkere dagen gehad, 2 dagen lekker gereden en vandaag los wat balk werk gedaan. Daarna nog even buiten gewandeld, zodra we omkeerde veranderde ze in een.ahalve Arabier. Snurkend met de staart omhoog liep ze te dribbelen. Niet heel relaxed op een druk fietspad, _-:(

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:59

K_nolan, Succes vandaag, hopelijk valt het mee! :(:) Fijn dat het goed gaat met je nieuwe topper!

Skippy01, Fijn dat het goed lijkt te gaan, hopelijk blijft dat zo :)

Fangio, Oh wat heeerlijk zo'n sneeuw ritje! Hier lag eigenlijk niks -O-

Hier gelukkig niet echt problemen door de avondklok, alleen twee paarden rijden na het eten + uitmesten etc is wel een beetje krap. Maar gelukkig woon ik redelijk dicht bij stal (10 min rijden). Het voelt wel een beetje opgejaagd ofzo :Y)

Flicka knapt eindelijk weer op na bijna 3 weken hoesten, we pakken nu rustig de training weer op. Beetje rust is nooit verkeerd, ze loopt heerlijk :) Zou zo leuk zijn als we op niet al te lange termijn ons Z1 debuut kunnen maken... maar dat gaat vast nog laaaang duren :\ Het voelt een beetje alsof we op het randje balanceren ofzo.. ze wordt dit jaar 23, voor nu doet ze het nog prima, maar het blijft de vraag hoe lang dat nog duurt.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:44

Nou vermoedelijk is Wolf flink op zn plaat gegaan en op zn zijkant gevallen. Buigproeven kwam hij glansrijk doorheen, achter zat hij vast links en in zn onderhals links ook. Tevens werd er een bloeduitstorting gevonden wat ook overeenkomst met een val op zn zijkant. Nu oefeningen gekregen en dan moet het daarna beter worden. Ik hoop dat het dit is en dat dit voorlopig het laatste was :')

@Flicka; komt vast goed met je Z1 debuut nog. Nolan trok ik op z'n 25e pas terug uit het Z en dat was enkel vanwege de peesblessure :knuffel:

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:21

@K_Nolan hopelijk komt het dan inderdaad goed!

Doortje was met een akkefietje met andere paarden aan de andere kant van het hek beland (geen idee hoe, maar vermoedelijk in het verdedigen van haar nieuwe vriendje tegen de andere ruin) en stond vanmorgen als een zotje tussen de struiken te wachten tot iemand haar kwam halen... Laten we zeggen dat iedereen een beetje hoopt dat het veulen binnenkort vertrekt, want de ruin wil per se het veulen verdedigen en wordt daar heel onrustig van in de kudde. Veulen gaat dit voorjaar naar de opfok en dan is het hopelijk gauw rustig.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:22

@K_Nolan, leuk dat je al op Mace hebt gezeten! Heerlijk zo'n koppige Haflinger :')
@Skippy01, fijn dat de verhuizing goed is gegaan! Heb je nu wel weer een bak?
@Lenexa, super dat je weer een beetje bezig bent zo! Het is ook wel fris Arabier weer hahaha
@Flicka12, wat balen van het hoesten! Ik hoop ook dat jullie je Z1-debuut nog mogen maken. Maar zal vast wel toch? Zomer is altijd het betere seizoen en misschien krijgen we wel weer meer vrijheden in juni ofzo.
@K_Nolan, dat valt mee (lijkt me)? Ik hoop inderdaad dat dit de laatste keer wordt op de kliniek!
@Skippy01, jeetje die Doortje is ook wel een houdini he! Duurt dan nog wel even tot dat veulen weggaat...

Ik reed gisteravond van werk naar huis (avonddienst) en toen sneeuwde het, dus had direct het voornemen om foto's te maken als het er nog lag de volgende ochtend. Het was natuurlijk weg, maar weer een keer foto's maken is nooit erg natuurlijk. Had Monroe ook wel zin in!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:14

@peerappel jaaaa, hier wel een bak. Maar tot de chiropractor geweest is, maken we daar denk ik weinig gebruik van... Beetje wandelen over het erf is nu al best pittig. Ze is euhm, aardig wakker ;)

Jammer van het gebrek aan sneeuw, maar deze foto's zijn óók best tof ;)

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:49

@Skippy Hopelijk keert de rust snel terug als het veulen weg is. Wat een gedoe zo toch steeds dan, jammer als de kuddes gewoon net niet lekker stabiel willen worden.

@PeerAppel: Die foto's zijn echt geweldig, had ze ook al op instagram voorbij zien komen echt heel mooi!

Wolf moet nu elke dag fysio oefeningen doen, gisteravond had ik de eerste poging ondernomen. Helaas was het echt te druk op stal, alle bakken bezet en overal paarden en mensen die heen en weer liepen. Hierdoor kon meneer geen seconde stil staan. Aangezien die ochtend die chiropractor al geweest was liet ik het maar even gaan. Vanavond gaat mijn vriend mee, kan hij hem mooi vast houden.

Mace gaan we vanavond weer even longeren, ze begint dit steeds beter te snappen. Zonder touw gaat eigenlijk prima, maar met touw is een drama :+ Longeertouw laat ik voor nu lekker achterwege.

Gister ook weer foto's van mijn oudje mogen ontvangen, die staat nu met z'n wintervachtje heerlijk in de sneeuw <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:55

@K_Nolan het zal wel rustig worden uiteindelijk denk ik. De dynamiek is op zich wel duidelijk. Dat scheelt wel. Rust heeft soms even nodig. Situatie is echt dat de haflingerruin niet bij het veulen mag komen van de spanjaard. Gisteren was de ruin er even uit en was de Spanjaard relaxter. Andersom als het veulen er even uit is, is de Spanjaard ook minder boos op de haf-ruin. Het zit dus echt primair in die driehoek en haal je één factor weg, dan is er meer rust. Veulen gaat weg uiteindelijk, dus dan verbreek je die driehoek.

Oh jeetje, fijn als het zo druk is... Schiet dan niet echt op! Zijn het actieve oefeningen of dingen die je ook wel in de stalgang ofzo kunt doen?

Joh, inderdaad, lekker zonder touw dan, als dat goed gaat! Touw komt dan vanzelf wel als ze het concept echt goed snapt :)

Oh, heeeeerlijk, fluffy in de sneeuw <3

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:18

Dan kan ik het ook niet laten om de fotos even te delen:


Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar door de corona niet naar hem toe geweest, hopelijk deze zomer wel.

Oefeningen zouden opzich in de stalgang kunnen, maar met paarden aan weerszijden ging ook dit niet. Moet namelijk voor sommige oefeningen achter hem wezen, maar als ik hem 1 sec alleen laat staat hij al bijna in de stal van een ander :+ vanavond gewoon nog een kans, komt wel goed :)