Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

 
Profiel   

Ik dacht dat die conclusie in het topic al besproken was. Enkele pagina's terug meen ik. :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:16 



 
Profiel   

Ik krijg van mijn Ambach nakomeling ook over een week of 2 de uitslag...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:16 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Ik dacht dat die conclusie in het topic al besproken was. Enkele pagina's terug meen ik. :j


Ja ik hoopte dat ik het kon verwijderen voor iemand het zag haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:21 



 
Profiel   

Volgens mij was de conclusie dat Ambach drager was wel voorbij gekomen, maar niet of hij enkel of dubbel drager was. (Of ik moet er overheen hebben gelezen :) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:30 



 
Profiel   

maessie schreef
Volgens mij was de conclusie dat Ambach drager was wel voorbij gekomen, maar niet of hij enkel of dubbel drager was. (Of ik moet er overheen hebben gelezen :) )


Als hij homozygoot is is het lijder (hoewel een drager dus eigenlijk ook lijder is) maar hij is heterozygoot en dat stond al in het topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:41 



 
Profiel   

Neeeeeee stop met de drager lijder benoemingen ;( :') :') :') :')

Dat is niet van toepassing bij Pssm. Als je heterozygoot en homozygoot te lang vindt, dan kun je beter iets zeggen als P1n of P1/n of P1P1 of P1/P1. Het maakt het zoooo verwarrend anders. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:43 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Neeeeeee stop met de drager lijder benoemingen ;( :') :') :') :')

Dat is niet van toepassing bij Pssm. Als je heterozygoot en homozygoot te lang vindt, dan kun je beter iets zeggen als P1n of P1/n of P1P1 of P1/P1. Het maakt het zoooo verwarrend anders. _O-


Niet zo zeuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:47 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Neeeeeee stop met de drager lijder benoemingen ;( :') :') :') :')

Dat is niet van toepassing bij Pssm. Als je heterozygoot en homozygoot te lang vindt, dan kun je beter iets zeggen als P1n of P1/n of P1P1 of P1/P1. Het maakt het zoooo verwarrend anders. _O-


Ja precies. Bij pssm1 is óók de 'drager' een lijder. Misschien met minder symptomen, misschien met later tot stand komende symptomen, maar het zijn altijd lijders.
Genoeg ellende gezien bij N/P1 paarden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:54 



 
Profiel   

Maartje1990, _O- Noem het zeuren, maar zo houden we het wel mooi duidelijk. :D Zag in de Facebook comments ook al allerlei onduidelijkheden en onwaarheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 16:58 



 
Profiel   

Haha ik zou net zeggen, je hebt onze facebookdiscussie hierover gemist :+ ik had het stukje dat zeker was dat Ambach heterozygoot was even gemist dan.

We kunnen het ook enkele lijder of dubbele lijder noemen :Y)

Richelle, hoeveel positief en negatief geteste paarden heb jij nu ongeveer in je database? Ik ben wel benieuwd wat de verhouding in de populatie ongeveer is. (Maar zal bij alleen geteste dieren in verhouding iets hoger liggen omdat ze vaak niet zonder reden worden getest natuurlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 17:06 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Neeeeeee stop met de drager lijder benoemingen ;( :') :') :') :')

Dat is niet van toepassing bij Pssm. Als je heterozygoot en homozygoot te lang vindt, dan kun je beter iets zeggen als P1n of P1/n of P1P1 of P1/P1. Het maakt het zoooo verwarrend anders. _O-


Ik snap wel waar de verwarring vandaan komt. Als je namelijk je paard laat testen via van Hearingen, is de uitkomst drager, leider of geen drager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 07:41 



 
Profiel   

Mjoor schreef
PeerAppel schreef
Neeeeeee stop met de drager lijder benoemingen ;( :') :') :') :')

Dat is niet van toepassing bij Pssm. Als je heterozygoot en homozygoot te lang vindt, dan kun je beter iets zeggen als P1n of P1/n of P1P1 of P1/P1. Het maakt het zoooo verwarrend anders. _O-


Ik snap wel waar de verwarring vandaan komt. Als je namelijk je paard laat testen via van Hearingen, is de uitkomst drager, leider of geen drager.

Je zult ws lijder bedoelen ipv leider.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 22:25 



 
Profiel   

Sorry dat ik dit topic omhoog schop. Maar ik herken wat symptomen bij mijn haflinger van pssm 1. En het brengt me aan het twijfelen.
Wat ik uit dit topic heb kunnen halen is er niks bekend in haar afstamming.
Waar kun je een test aanvragen voor pssm 1?
Bedankt alvast.

(Ik had een test gevonden op Combibreed maar die is niet voor haflingers(?))

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:52 



 
Profiel   

Laboklin of animal genetics, van haperingen heeft 'm ook maar duurt baan lang.

Laboklin is het snelst. Binnen een week.


De test is niet ras gerelateerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 12:54 



 
Profiel   

cp112 schreef
Laboklin of animal genetics, van haperingen heeft 'm ook maar duurt baan lang.

Laboklin is het snelst. Binnen een week.


De test is niet ras gerelateerd

Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:15 



 
Profiel   

cp112 schreef
Laboklin of animal genetics, van haperingen heeft 'm ook maar duurt baan lang.

Laboklin is het snelst. Binnen een week.


De test is niet ras gerelateerd



Bedankt!! Ik wilde toevallig vandaag precies hetzelfde vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 13:39 



 
Profiel   

Hoihoi,
Weet iemand of de Haflingerhengst nabucco pssm vrij is?
Groetjes,
Iris

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 09:02 



 
Profiel   

Deze hengst zal zelf niet meer getest zijn. Ik ben ook wel benieuwd, hij zit in véél lijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 11:48 



 
Profiel   

Ik heb geen directe nakomelingen van Nabucco die positief of negatief testen in mijn lijst. Het dichtstbij dat ik kom is een nakomeling van Nordsee x Midas. Maar dan kan het dus ook bij de M-kant weg komen. Testen is weten. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 12:09 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Ik heb geen directe nakomelingen van Nabucco die positief of negatief testen in mijn lijst. Het dichtstbij dat ik kom is een nakomeling van Nordsee x Midas. Maar dan kan het dus ook bij de M-kant weg komen. Testen is weten. :j


Hihi testen had ik een jaar geleden moeten doen. Maar ik heb even de fokker gebeld en alles is nu duidelijk! Ben er over uit dat mijn puppypaard negatief is. (Papa en mama zijn beide negatief) toch besankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:50 



 
Profiel   

Ik ben weinig meer actief de laatste maanden op bokt, maar omdat ik mijn merrie wegens wat vage kreupelheden toch heb laten testen, meld ik me hier:
Mijn merrie, Stakkato (v) X Allacher (vm) is N/N voor PSSM1.
Handig voor anderen / de database.

(Uiteraard zijn we bezig met nader onderzoek voor de kreupelheden, maar dat is voor dit topic irrelevant.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 18:08 



 
Profiel   

Fijn nieuws Skippy01! Goed dat je het deelt. Ga je ook nog op PSSM2 testen? Hopelijk vinden jullie gauw wat de kreupelheden veroorzaakt. Sterkte en beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 09:03 



 
Profiel   

Mijn merries Trammelant van Terra Nova (Wilhelm x Watson Imladris) en Corina (Sternwachter x Alpenstein) zijn ook N/N getest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 10:12 



 
Profiel   

Marigo schreef
Fijn nieuws Skippy01! Goed dat je het deelt. Ga je ook nog op PSSM2 testen? Hopelijk vinden jullie gauw wat de kreupelheden veroorzaakt. Sterkte en beterschap!


Nee, de symptomen leken al niet heel sterk op pssm, dus zolang daar geen aanleiding voor is, wordt pssm2 niet getest. Pssm1 was al een 'long shot' zeg maar, maar voor de zekerheid wél meegenomen en in t kader van informatieverstrekking over bloedlijnen hier gedeeld. De kreupelheid komt uiteindelijk uit een heel andere hoek :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 16:37 



 
Profiel   

Doordat mijn Haflinger in mei spierbevangen stond en maand later hoefbevangen haar laten testen op pssm. We wachten nog op uitslag maar las ineens hier dat haar vader nassau pssm heeft.
Dat was wel even schrikken.

Haar moeder is bonja van het Kempen. Is daar ook iets over bekend?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 15:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen