Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vraagprijs haflingers

 
Profiel   

Westhof schreef
Ik verbaas me ook regelmatig over de prijzen.

7 jaar geleden kocht ik mijn (toen 11-jarige) gereden, verkeersmakke ruin voor €1950, en dit was ook nog eens inclusief spullen. Tegenwoordig redt je het niet eens meer om voor die prijs een leuk jong, onbereden dier te kopen.


Maar dat is toch maar goed ook? Een veulen op laten groeien en daarna laten beleren kost aardig wat geld. Ik vind het een goede zaak dat ze nu een stuk duurder zijn, ze waren hiervoor veel te goedkoop. Hoe konden ze ooit veulens verkopen voor 500 euro of minder? Als je de optelsom van dekken, enten, ontwormen, inschrijven stamboek al maakt ben je al veel duurder uit.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:14 



 
Profiel   

Ik heb zelf het idee dat er veel minder haflingers en fjorden worden gefokt dan vroeger. Vooral op bokt zie je weinig KS topics van dit ras. Dat zou de prijs ook opdrijven als aanbod laag is. Maar wellicht verkijk ik mij er op

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:21 



 
Profiel   

eridinges schreef
Westhof schreef
Ik verbaas me ook regelmatig over de prijzen.

7 jaar geleden kocht ik mijn (toen 11-jarige) gereden, verkeersmakke ruin voor €1950, en dit was ook nog eens inclusief spullen. Tegenwoordig redt je het niet eens meer om voor die prijs een leuk jong, onbereden dier te kopen.


Maar dat is toch maar goed ook? Een veulen op laten groeien en daarna laten beleren kost aardig wat geld. Ik vind het een goede zaak dat ze nu een stuk duurder zijn, ze waren hiervoor veel te goedkoop. Hoe konden ze ooit veulens verkopen voor 500 euro of minder als je de optelsom van dekken, enten, ontwormen, inschrijven stamboek al maakt ben je al veel duurder uit.


Ik verbaas me dan weer dat mensen verbaasd zijn over prijzen waarvan ieder weldenkend mens weet dat je daar geen paard voor kunt fokken/houden opvoeden.

Maar dierenwelzijn vinden we vet belangrijk uhhuh.

Dierenwelzijn kost geld en dat lukt niet zolang iedereen verwacht dat je voor een grijpstuiver (lees zwaar onder de kostprijs) je paarden moet slijten.

Ik vind een 4 jarige van de fokker bereden voor 6.000 als je het realistisch bekijkt nog een giller. Dat houdt niet over zeg en dekt de kosten niet eens. Investeer dan nog maar eens in een fatsoenlijke stal en hou er zelf nog iets aan over dat gaat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:28 



 
Profiel   

En dus wordt paarden hebben/paardrijden een elite sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 17:26 



 
Profiel   

ApplePapple schreef
En dus wordt paarden hebben/paardrijden een elite sport.

Sterker nog, dat is het al jaaaaaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 17:46 



 
Profiel   

Ryder schreef
ApplePapple schreef
En dus wordt paarden hebben/paardrijden een elite sport.

Sterker nog, dat is het al jaaaaaren.


Niet eens, 'jaaaaren' geleden kon je nog een paard kopen voor een 'normaal' bedrag. Waren de recreatieve haflingers/tinkers/fjorden echt nog niet zo duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 18:47 



 
Profiel   

Nou volgens mij zijn de maandelijkse lasten gewoon hoog. Dat kunnen de meeste mensen ook niet zomaar betalen hoor. Misschien alleen als alles probleemloos verloopt maar als er dan gezondheidsproblemen komen… zegt genoeg dat fb en mp vol staan met paarden met blessures. Maar goed dat is offtopic ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 18:51 



 
Profiel   

Dat heeft niet alleen met de kosten te maken bij gezondheidsproblemen.
Tegenwoordig worden de dieren gewoon afgedankt als ze niet meer naar hun wensen mee kunnen, dus niet meer in de sport kunnen lopen of zelfs niet meer bereden kunnen worden. Maar dat is inderdaad weer een ander verhaal.

De maandelijkse lasten zijn tegenwoordig hoger inderdaad omdat onder andere hooi ook duurder is geworden. Maar voor de recreatie ruiter hoeft er vaak geen bak met eb en vloed bodem of solarium bij te zitten dus dan gaan je kosten al flink omlaag, kies je voor een PP of iets dergelijks waar je zelf mee helpt scheelt het ook weer veel. Maar dat zijn allemaal keuzes en afwegingen, je kan het zo duur maken als je zelf wilt ;)
Verder heb ik altijd de maandelijkse kosten goed kunnen dragen, en zelfs een spaarpotje daarlangs gehad en heb ik alles eraan gedaan om mijn haflinger weer goed te krijgen maar helaas mocht dat niet baten.

Nu heb ik een klein spaarpotje, en kan ik de maandelijkse lasten prima dragen maar kan ik dus helaas geen 6000+ euro neer klappen voor een nieuwe haflinger...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 19:05 



 
Profiel   

Citaat
Niet eens, 'jaaaaren' geleden kon je nog een paard kopen voor een 'normaal' bedrag. Waren de recreatieve haflingers/tinkers/fjorden echt nog niet zo duur.


Niet eens jaaaaren geleden waren de kosten voor VA/insemineren/opfok/inrijden/hooi enz ook niet zo duur als tegenwoordig ;)

En als er niet veel wordt gefokt en de vraag naar goede Haflingers hoog is, dan stijgt de prijs (gelukkig) mee met de markt. Dat werd eens tijd. Ook ik heb ooit mijn ruin (Aragon) voor €400 op de kop getikt. In die tijd gingen veel hengstveulens naar de slacht als men ze niet kwijt kon, dus dan maar tegen een heel zacht prijsje naar een liefhebber.

Tegenwoordig is de Haflinger gelukkig al lang van zijn stoffige imago af en een waar sportpaard gebleken. Daar horen dan ook andere prijzen bij. Prijs naar kwaliteit :)

Niemand vind het blijkbaar bijzonder dt een warmbloed > €15000 moet kosten (ook als onbeleerde 3 jarige), maar we gaan moeilijk doen over een fijne Haflinger van > € 5000.
Dat begrijp ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 19:17 



 
Profiel   

Ik had sinds 2011 geen eigen paard meer en nu dus sinds april dus mijn bijrijdhaflinger gekregen en draag ik natuurlijk zelf op voor de onkosten. Maar als ik de prijzen vergelijk met in 2011 is het norm verschil. Een hooi baal of stro vaal is 2 keer zo duur.
Ook de da, mijn haf had paar weekjes terug een lichte koliek, da erbij..gewoon op een doordeweekse middag..een scheutje pijnstilling en een darmontspanner, meer dan 100 euro. Ik kan me nog herinneren ooit een rekening te hebben gehad in het verleden van net zo iets, en dan in het weekend en dat was rond de 60 euro.
Dus ja ook de onderhoudskosten zijn enorm verhoogd

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 20:06 



 
Profiel   

Mirranda schreef
Citaat
Niet eens, 'jaaaaren' geleden kon je nog een paard kopen voor een 'normaal' bedrag. Waren de recreatieve haflingers/tinkers/fjorden echt nog niet zo duur.



Tegenwoordig is de Haflinger gelukkig al lang van zijn stoffige imago af en een waar sportpaard gebleken. Daar horen dan ook andere prijzen bij. Prijs naar kwaliteit :)

Niemand vind het blijkbaar bijzonder dt een warmbloed > €15000 moet kosten (ook als onbeleerde 3 jarige), maar we gaan moeilijk doen over een fijne Haflinger van > € 5000.
Dat begrijp ik niet.


Daar gaat dit topic niet over ;)

Want als je mijn mening daarover vraagt krijg je hetzelfde te horen dat IK vind dat die momenteel ook belachelijk duur zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 20:15 



 
Profiel   

Wat denken jullie dat de huidige vraagprijs is voor een grote sporthaflinger minimaal 1,50? Tussen 4-10 jaar merrie of ruin. Een echte allrounder dus. Ik ben benieuwd! Ook als jullie goede plekken kennen waar sporthaflingers verkocht worden hoor ik het graag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 20:54 



 
Profiel   

J30d schreef
Wat denken jullie dat de huidige vraagprijs is voor een grote sporthaflinger minimaal 1,50? Tussen 4-10 jaar merrie of ruin. Een echte allrounder dus. Ik ben benieuwd! Ook als jullie goede plekken kennen waar sporthaflingers verkocht worden hoor ik het graag :)

Denk nog steeds rond de 5000

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 20:58 



 
Profiel   

TurboDi schreef
J30d schreef
Wat denken jullie dat de huidige vraagprijs is voor een grote sporthaflinger minimaal 1,50? Tussen 4-10 jaar merrie of ruin. Een echte allrounder dus. Ik ben benieuwd! Ook als jullie goede plekken kennen waar sporthaflingers verkocht worden hoor ik het graag :)

Denk nog steeds rond de 5000


Ik denk dat je met 5000 nog steeds aan de onderkant zit. Zeker de grotere maat en allround zit nog wel een prijsje aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 21:00 



 
Profiel   

J30d schreef
Wat denken jullie dat de huidige vraagprijs is voor een grote sporthaflinger minimaal 1,50? Tussen 4-10 jaar merrie of ruin. Een echte allrounder dus. Ik ben benieuwd! Ook als jullie goede plekken kennen waar sporthaflingers verkocht worden hoor ik het graag :)


Wanneer de Haflinger wat gezien heeft van de wereld, dan kan de prijs zo rond de €5000-€7500 zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 21:01 



 
Profiel   

Tussen de 5 en 8 afhankelijk van hoeveel ze al kennen.

Enkele weken terug is hier in de buurt een 8-jaar zeer veelzijdige merrie van 1,54 van eigenaar gewisseld voor €9000.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 21:03 



 
Profiel   

Ja ik had al zo’n vermoeden dat ik die hoek in ging zolang het een gezond fabriek allround paard is zou ik dat er voor neerleggen. Als dat niet blijkt dan daalt wat ik ervoor zou neerleggen ook. Vergeet niet hoe duur huidige paardenmarkt sowieso is daar schrik ik soms echt van. Dit zou mijn eerste paard worden dus ook een financiële bewuste keuze naast de grote voorliefde voor haflinger ❤️

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 21:07 



 
Profiel   

Met 5.000 ga je het idd niet redden... ja onbeleerd misschien wel.
Leuk en goed opgeleide allrounder gaat zeker wel richting 7.500 minimaal denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 21:39 



 
Profiel   

J30d schreef
Wat denken jullie dat de huidige vraagprijs is voor een grote sporthaflinger minimaal 1,50? Tussen 4-10 jaar merrie of ruin. Een echte allrounder dus. Ik ben benieuwd! Ook als jullie goede plekken kennen waar sporthaflingers verkocht worden hoor ik het graag :)


7500 moet je wel rekening mee houden, fokkers bellen is de meeste kans ik ken er wel wat maar die zijn wat jonger dan jij wilt helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 21:53 



 
Profiel   

Mijn Haflinger komt trouwens van De Bentinckhoeve.
Zij verkoopt voornamelijk elk jaar een veulen of 2, af en toe een gereden Haf, maar heeft veel connecties :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 22:01 



 
Profiel   

Goed gereden in een leuke leeftijd is nog wel wat een zoektocht idd. Hier nog wel een gave enterhengst lopen. En ik geloof dat de ruin van een kennis te koop komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 22:10 



 
Profiel   

En waar vooral op te letten als ik ga zoeken naar mijn blonde knapperd? Vooral pssm1 negatief, goede hoeven en geen zomerexceem nog belangrijke dingen die ik mis ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 22:37 



 
Profiel   

J30d schreef
En waar vooral op te letten als ik ga zoeken naar mijn blonde knapperd? Vooral pssm1 negatief, goede hoeven en geen zomerexceem nog belangrijke dingen die ik mis ?

Karakter :Y) Zo braaf als de haflinger wordt neergezet, zijn ze al lang niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 22:41 



 
Profiel   

Ik zou hem/haar zeker laten keuren door een goede onafhankelijke dierenarts en voor exceem ze ontwikkelen dat nog regelmatig rond de 5 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 22:43 



 
Profiel   

Exceem is wel een lastige, omdat er ook veel op het voer reageren. De zomerperiode zoeken scheelt dan al wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 22:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen