Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

 
Profiel   

Van Nastral heb ik nog niet eerder een nakomeling gehoord met P1/n. Leeft Allacher nog eigenlijk?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 21:43 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Van Nastral heb ik nog niet eerder een nakomeling gehoord met P1/n. Leeft Allacher nog eigenlijk?


Die leeft nog. Er zijn veel nakomelingen van Allacher die pssm hebben. Dus afschieten nee, zeer waarschijnlijk ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 22:52 



 
Profiel   

xLeoniee schreef
PeerAppel schreef
Van Nastral heb ik nog niet eerder een nakomeling gehoord met P1/n. Leeft Allacher nog eigenlijk?


Die leeft nog. Er zijn veel nakomelingen van Allacher die pssm hebben. Dus afschieten nee, zeer waarschijnlijk ja.


Is dat dan echt van allacher (moeder) of zit t er in vaders kant (A lijn) daarvoor ook al in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 06:17 



 
Profiel   

Uit de N-lijn komt ook pssm, en het valt mij op dat dat er vaak bij zit bij de paarden met pssm en Allacher bloed. Een paard een stempel geven is makkelijk, maar als t toch niet zo blijkt te zijn blijft dat makkelijk rondwaren. Daar moet je toch voorzichtig mee zijn.

TurboDi jou redenatie volg ik ff niet, laatst genoemde pssm paard heeft als vader een vrije hengst, dat komt dus van moederskant, en de moeder is een Allacher X Nastral.


Laatst bijgewerkt door maessie op 07-07-22 06:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 06:39 



 
Profiel   

Ik begrijp niet waarom de eigenaar niet gewoon test? Dan weet je het en kunnen speculaties ophouden of ze worden bevestigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 06:40 



 
Profiel   

Ik heb dat een x gevraagd (ook vanwege mijn eigen Allacher), maar hun redenatie is dat er nog zoveel meer ziektes dan zijn om te testen. Pssm is nu alleen erg onder de aandacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 07:02 



 
Profiel   

Wat een drogreden van de eigenaar van Allacher :=
Maar jij had jouw merrie wel getest toch, Maessie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 07:07 



 
Profiel   

maessie schreef
Ik heb dat een x gevraagd (ook vanwege mijn eigen Allacher), maar hun redenatie is dat er nog zoveel meer ziektes dan zijn om te testen. Pssm is nu alleen erg onder de aandacht.


Dus testen we niks en blijven we lekker doorfokken. Heel goed om je ras gezond te houden. Gaat alleen maar om geld.. En dan straks zeker janken dat je niks verkocht krijgt, want niemand wilt een paard met pssm. 8)7


Rhys schreef
Mijn Allacher X Stakkato merrie is negatief getest op PSSM1 toen ik haar kocht 1,5 jaar geleden.
Er werd toen verteld dat PSSM2 niet te testen is als ze (nog) geen symptomen hebben.


Pssm2 is met haren te testen, net als pssm1. Ook als er nog geen symptomen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 07:09 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Wat een drogreden van de eigenaar van Allacher :=
Maar jij had jouw merrie wel getest toch, Maessie?


Tja er valt voor beide wat te zeggen, er zijn zoveel ziektes waar op getest kan, maar in dit geval had ik het toch maar wel gedaan.
Mijn merrie is nog niet getest, ligt wel in de planning. Maar heeft verder ook geen klachten oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 08:19 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Pssm2 is met haren te testen, net als pssm1. Ook als er nog geen symptomen zijn.


Waar kun je PSSM2 dan laten testen met haren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 08:32 



 
Profiel   

lieke2 schreef
puppy1128 schreef
Pssm2 is met haren te testen, net als pssm1. Ook als er nog geen symptomen zijn.


Waar kun je PSSM2 dan laten testen met haren?


Via CAG in Duitsland. Pssm1 kunnen ze als het goed is ook testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 10:23 



 
Profiel   

maessie schreef
PeerAppel schreef
Wat een drogreden van de eigenaar van Allacher :=
Maar jij had jouw merrie wel getest toch, Maessie?


Tja er valt voor beide wat te zeggen, er zijn zoveel ziektes waar op getest kan, maar in dit geval had ik het toch maar wel gedaan.
Mijn merrie is nog niet getest, ligt wel in de planning. Maar heeft verder ook geen klachten oid.


Zeker, maar als je terug krijgt van meerderen dat nakomelingen van jouw hengst een bepaalde ziekte hebben, die te testen is, dan laat je dat toch gewoon doen? Als je dat niet laat doen, met zo'n reden als dit, ga ik me zelfs afvragen of ze er zelf ook al aan twijfelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 10:34 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Rhys schreef
Mijn Allacher X Stakkato merrie is negatief getest op PSSM1 toen ik haar kocht 1,5 jaar geleden.
Er werd toen verteld dat PSSM2 niet te testen is als ze (nog) geen symptomen hebben.


Pssm2 is met haren te testen, net als pssm1. Ook als er nog geen symptomen zijn.


Wees hier voorzichtig mee. PSSM2 test is nog niet gevalideert.
Als we willen dat dit serieus genomen wordt ,zou ik starten met PSSM1 wat gevalideert aantoonbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 12:05 



 
Profiel   

Ik heb net bevestiging gekregen dat onze Be vrij is van PSSM. Toch een geruststelling!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 12:48 



 
Profiel   

Mi_Amore schreef
Ik heb net bevestiging gekregen dat onze Be vrij is van PSSM. Toch een geruststelling!


Super fijn!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:58 



 
Profiel   

Bij de minste twijfel zou de fokker moeten testen, dat valt onder zijn verantwoordelijkheid.
Maar goed, er zijn er nog, ook bij andere stamboeken, die hun kop in het zand steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:17 



 
Profiel   

Dit topic kwam een paar weken geleden bij me omhoog en ineens moest ik aan de Haflinger van mijn vriendin denken die al een paar maanden vage klachten heeft. Ik belde haar op en vroeg wie de vader van haar pony is: Allacher.
Ze heeft haar pony gelijk laten testen en vandaag kwam de uitslag binnen: n/p1. Moeders vader is Stradivari.

Ik heb mijn merrie ook gelijk laten testen (kleindochter van Star en oma’s vader Norden). Zij is n/n.
De vader van mijn merrie is een Welsh Cob.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 08:09 



 
Profiel   

Is Allacher nog van Hans?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 08:32 



 
Profiel   

Op pagina 6 (mei 2021) nog wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 08:43 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Is Allacher nog van Hans?

Volgens het blad van de KVTH wel. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 16:02 



 
Profiel   

Ik heb een monsoon X allacher en die is N/N pas nog getest.

Allacher is natuurlijk een hele bekende hengst. En heeft vele nakomelingen dus het kan alsnog van moeders kant af komen..

En testen is pas van de laatste jaren. Dus zal niet snel alles op 1 hengst gooien

Pssm 2 test heb ik niet gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 17:02 



 
Profiel   

Maar je begrijpt dat jouw paard prima n/n testen kan?

Wanneer hij het wel zou hebben dan is die dus N/P1 dus heb jij alsnog 50% kans dat et niet doorgegeven is.

Wanneer die P1/P1 zou zijn dan moet elke nakomeling Pssm1 hebben maar dat is dus niet het geval. Eigenlijk kun je er nu als de eigenaar weigert te testen allemaal maar achter komen als er een keer een geval opduikt waarvan de moeder getest is en n/n is dan moet het van de vader komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 17:51 



 
Profiel   

Spenk schreef
Maar je begrijpt dat jouw paard prima n/n testen kan?

Wanneer hij het wel zou hebben dan is die dus N/P1 dus heb jij alsnog 50% kans dat et niet doorgegeven is.

Wanneer die P1/P1 zou zijn dan moet elke nakomeling Pssm1 hebben maar dat is dus niet het geval. Eigenlijk kun je er nu als de eigenaar weigert te testen allemaal maar achter komen als er een keer een geval opduikt waarvan de moeder getest is en n/n is dan moet het van de vader komen.



Daar ben ik wel mee eens ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 19:42 



 
Profiel   

En het feit dat veel Allacher nakomelingen positief testen, doet wel vermoeden dat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 21:17 



 
Profiel   

Spenk, het laatste scenario wat jij noemt zou het natuurlijk gewoon uitsluiten, als eigenaar (Hans dus) blijft weigeren Allacher te testen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-22 23:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen