Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Conditietraining starten

 
Profiel   

Ik zou graag komen polsen hoe jullie je haflingers aan trainingsopbouw hebben laten doen.

Ik wil dit jaar echt eens wat meer gaan rijden. momenteel ben ik vooral een recreatieve occasionele ruiter. Vaak weinig tijd gehad, slecht weer, persoonlijk leven dat in de weg zat, noem maar op.

Mijn haflinger heeft buiten pit genoeg, maar in de rijbaan is hij snel uitgeboerd hoewel hij het wel kan, en als hij langere tijd stilstaat (zoals nu) zijn heel zijn spieren "weg". M.a.w. een toplijn om je voor te schamen :o Terwijl hij zo een bommetje was toen ik hem kocht.

Mijn doel is om dressuur af te wisselen met buitenritten in ons bos (dit eerder als positieve afwisseling ipv training). en werk aan de hand.

alleen heb ik geen idee HOE ik aan de slag moet gaan. ik probeer aan de longe veel overgangen te maken. Maar een "berg" om op en af te lopen zoals ze vaak zeggen heb ik niet meteen in de buurt, en cavaletti's ook niet (alleen op de grond leggen bv).

Voor in Galop krijg ik hem niet langer dan 2 rondjes gehouden dan valt hij er al uit als we onder zadel rijden. Lichamelijk is hij gezond.


Nu eerlijk is eerlijk, ik ben ook niet bepaald fit :o dus daar moeten we ook aan werken, maar het mooiste is om dit samen op te bouwen.


Ik dacht aan een soort start to run maar dan in "draf" versie en natuurlijk langere tijden. ik zeg maar "5 min goed doordraven, gevolgd door 5 min stappen"? }:0

Dus hebben jullie tips? Shoot :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 14:49 



 
Profiel   

Mijn motto is altijd: niet meer/vaker trainen, maar gerichter.
Je wil weten of je paard wel echt zo moe is als dat jij denkt dat 'ie is. Ik weet niet hoe oud de haflinger is, maar 5 minuten 'goed doordraven' kan echt al flink zwaar zijn. Het gevolg is dat het risico op blessures op flink wordt vergroot.
Ik zou dan ook beginnen met een basis conditietest. Er zijn vast een aantal mensen in de omgeving die jou daarbij willen helpen (HorseBeat lees ik altijd goede dingen over). Gooi er een hartslagmeter aan en doe die conditietest. Dan weet je ook wat je paard licht en zwaar vind, en kun je gerichter trainen met een minimale kans op blessures. Van (jonge) friezen weet ik bijvoorbeeld dat de conditietest al vrij zwaar is. En dat is 2min in elke gang beide kanten op, helemaal niks dus eigenlijk... En daar waren ze al aan het verzuren. Het gevoel en beeld kan dus echt heel anders zijn dan de werkelijkheid.
Qua galop, je zegt 2 rondjes. Mijn tip zou dan ook zijn om minimaal 3x kleine korte stukjes te galopperen ipv 1x een lang stuk. Spieren hebben minimaal 3 herhalingen nodig voor ze zich gaan aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 15:08 



 
Profiel   

Iedereen traint anders ts, mijn haflinger verveel ik werkelijk dood als ik 5 minuten ga longeren\rijden in de bak. Overgangen, paar stapjes en weer draven, weer terug, halt, paar galopsprongen, dit is echt wel zwaar werk. Ik longeer niet vaker dan 10 minutjes, overgangen, veruimen, verzamelen, balkjes, sprongetje.
Buiten kun je prima dressuren, verschillende ondergronden(of je nou bergjes hebt of niet) is ontzettend goed voor ze. Ga lekker een halfuur het bos in 2-3 keer per week, dan bouw je het gewoon op je eigen tempo op. Je merkt wel wanneer jullie een paadje meer kunnen draven. Ga niet jouzelf en je paard 'eisen' 5 minuten te draven want ieder paard is anders.
Galop trainingen(dus lange stukken galoperen in het bos) vind ik, en mijn paard(en) heerlijk om te doen. Dus als je conditie training(buiten rijden) combineerd met 10 minuten gericht trainen(aan de hand of 20 minuten onder het zadel) kom je echt al een heel eind.
En nog belangrijker; rust. Spieren zijn pas hersteld na 48-72 uur. hier krijgen ze regelmatig een weekend vrij ondanks 'maar' tien minuten die spieren aan het werk te hebben gezet(en mentaal is het ook goed voor ze).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 15:25 



 
Profiel   

bedankt voor jullie reacties.

Mijn haflinger is 11jaar. en heeft voorheen enorm veel voor de koets gelopen, toen ik hem twee jaar geleden kocht was hij past onder zadel gereden. Hij doet dressuren op B niveau goed, maar de galop vind die dan lastig (maar ik vermoed dat dit ook deels is door rechtgerichtheid waar we nu goed aan werken aan de hand klassieke dressuur, en mijn eigen stabiliteit).

In bos gaat het inderdaad vlot, hij kan echt gang maken met draven (sneller dan ik mee kan lichtrijden) Daar kunnen we inderdaad wat meer trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 15:45 



 
Profiel   

Ik sluit me idd aan bij mijn voorgangers, meten is weten :j

Weet niet waar je zit maar bij Appelscha heb je coolrunning die doet ook fittesten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-22 18:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen