Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vraagprijs haflingers

 
Profiel   

Klopt, toen ik mijn bloedmooie M dressuur Haflinger voor 3K verkocht vonden mensen dat ook aan de prijs destijds :P Of je koopt wat jongers, daar vallen de prijzen nog wel mee.

Een recreatieve ruiter wil over het algemeen een braaf paard waar je relaxt mee op buitenrit kan, ook alleen. Als wedstrijdruiter (zit je ook niet altijd te wachten op een paard met buien) koop je ook geen 15 jarige die niks op dat gebied heeft gepresteerd. Hiermee moet je echt gaan zoeken naar een juiste ruiter. Als het dier dan specifieke uiterlijke kenmerken heeft, zoals een heel mooie uitstraling of erg lange manen, drijft dat de prijs weer ietsje op. Maar 4-5K vind ik ambitieus voor wat hier wordt beschreven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 05:59 



 
Profiel   

Mando schreef
Wat een prijzen worden er tegenwoordig gevraagd voor haflingers.

Ik zie dat ik wel moet gaan sparen mocht ik een opvolger voor Mando willen dan kom ik niet meer met 1250 euro weg.
_O-

Zeg ik ook steeds. Ik kan er niet meer eentje ruilen tegen een accu := _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 10:05 



 
Profiel   

Nessie schreef
Klopt, toen ik mijn bloedmooie M dressuur Haflinger voor 3K verkocht vonden mensen dat ook aan de prijs destijds :P Of je koopt wat jongers, daar vallen de prijzen nog wel mee.

Een recreatieve ruiter wil over het algemeen een braaf paard waar je relaxt mee op buitenrit kan, ook alleen. Als wedstrijdruiter (zit je ook niet altijd te wachten op een paard met buien) koop je ook geen 15 jarige die niks op dat gebied heeft gepresteerd. Hiermee moet je echt gaan zoeken naar een juiste ruiter. Als het dier dan specifieke uiterlijke kenmerken heeft, zoals een heel mooie uitstraling of erg lange manen, drijft dat de prijs weer ietsje op. Maar 4-5K vind ik ambitieus voor wat hier wordt beschreven.

Een Haflinger is een karakteristiek paard en heel mooi. Ik vind het altijd vreselijk jammer als ze die gaan toiletteren als een gewoon sportpaard en de prachtige lange manen gaan kortwieken. De typische uitstraling vermindert daardoor sterk. Het uiterlijk doet ook wat met de prijs. Ik heb een Haflinger gehad en die is 37 jaar geworden. Een zeer lief paard, wel sterk en eigenwijs, met zo'n karakter moet je een klik hebben. Hij deed iets alleen als hij er zelf ook het nut van inzag. Hij was een ouderwets type, heel anders dan de hoogbenige smalle die ik tegenwoordig zie. Maar,in principe is het een sterk ras en is 15 echt niet oud voor een Haflinger (dit i.v.m. opmerkingen hierboven).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 12:53 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Dees schreef
Als je voor sport gaat, wil je geen 15 jarige.

Zo'n dier komt bij een recreatieve ruiter terecht. 2,5 is te weinig, 5 is teveel. Vraag 4.250 en zie wat er op je afkomt.

Dat "niet voor beginners" is zo'n uitgeholde kreet. Beschrijf waarom niet.


Waarom niet? Kinderen kunnen er nog een hoop plezier aan beleven met wedstrijden.


Haflingers zijn geen kinderpony's.
Mensen die een sportpony voor hun kind willen, kunnen beter kijken naar een Welshpony of NRPS pony. Veel leuker voor kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 14:16 



 
Profiel   

anjali schreef
Nessie schreef
Klopt, toen ik mijn bloedmooie M dressuur Haflinger voor 3K verkocht vonden mensen dat ook aan de prijs destijds :P Of je koopt wat jongers, daar vallen de prijzen nog wel mee.

Een recreatieve ruiter wil over het algemeen een braaf paard waar je relaxt mee op buitenrit kan, ook alleen. Als wedstrijdruiter (zit je ook niet altijd te wachten op een paard met buien) koop je ook geen 15 jarige die niks op dat gebied heeft gepresteerd. Hiermee moet je echt gaan zoeken naar een juiste ruiter. Als het dier dan specifieke uiterlijke kenmerken heeft, zoals een heel mooie uitstraling of erg lange manen, drijft dat de prijs weer ietsje op. Maar 4-5K vind ik ambitieus voor wat hier wordt beschreven.

Een Haflinger is een karakteristiek paard en heel mooi. Ik vind het altijd vreselijk jammer als ze die gaan toiletteren als een gewoon sportpaard en de prachtige lange manen gaan kortwieken. De typische uitstraling vermindert daardoor sterk. Het uiterlijk doet ook wat met de prijs. Ik heb een Haflinger gehad en die is 37 jaar geworden. Een zeer lief paard, wel sterk en eigenwijs, met zo'n karakter moet je een klik hebben. Hij deed iets alleen als hij er zelf ook het nut van inzag. Hij was een ouderwets type, heel anders dan de hoogbenige smalle die ik tegenwoordig zie. Maar,in principe is het een sterk ras en is 15 echt niet oud voor een Haflinger (dit i.v.m. opmerkingen hierboven).


Nou mijne is gewoon kortgeschoren en het staat hem wel stoer hoor :D

Overigens zou ik die 14-jarige op rond de 3,5k schatten. 15 vind ik ook een prima leeftijd, al merk ik wel dat velen daar de grens leggen.
Een 16-jarige valt veel vaker uit de zoekcriteria.
En het klopt op zich wel… de mijne wordt 19 dit jaar maar vanaf zijn 17de begonnen de blessures wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 14:39 



 

Dees schreef
Evamarie schreef

Waarom niet? Kinderen kunnen er nog een hoop plezier aan beleven met wedstrijden.


Haflingers zijn geen kinderpony's.
Mensen die een sportpony voor hun kind willen, kunnen beter kijken naar een Welshpony of NRPS pony. Veel leuker voor kinderen.



Er zijn juist veel haflingers geschikt als kinderpony. Kijk maar naar wat er op de meeste maneges rondloopt. Er zijn ook kinderen die heel netjes kunnen rijden. Verder mag je je eigen mening hebben, maar zo zwart-wit is het dus niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 14:53 



 
Profiel   

Beste Evamarie, ze lopen in de maneges vooral omdat ze zeer taai zijn en niet snel uitvallen door blessures. Daarnaast waren ze tot recent ook best goedkoop in aanschaf en ze zijn dat nog steeds in voerbehoefte.
Maar mocht je ooit kinderen hebben zelf, doe ze een lol en koop een leuker paard voor kinderen dan haflingers. Het gaat niet om netjes rijden, het gaat erom dat als een kind op een haflinger zit, een kind niet sterk genoeg zal zijn om de haflinger aan te kunnen.

Maar goed, ik heb al spijt dat ik überhaupt op je heb gereageerd... dit is de laatste keer ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 15:04 



 

Dees schreef
Beste Evamarie, ze lopen in de maneges vooral omdat ze zeer taai zijn en niet snel uitvallen door blessures. Daarnaast waren ze tot recent ook best goedkoop in aanschaf en ze zijn dat nog steeds in voerbehoefte.
Maar mocht je ooit kinderen hebben zelf, doe ze een lol en koop een leuker paard voor kinderen dan haflingers. Het gaat niet om netjes rijden, het gaat erom dat als een kind op een haflinger zit, een kind niet sterk genoeg zal zijn om de haflinger aan te kunnen.

Maar goed, ik heb al spijt dat ik überhaupt op je heb gereageerd... dit is de laatste keer ;)


O dus niet omdat ze geschikt zijn voor de kinderlessen. Wat jij wil :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 16:30 



 
Profiel   

Heel eerlijk, als echte Haflingerliefhebber zeg ik; er is geen leuker paard voor de kinderen dan een Haflinger <3 Ze zijn zeer veelzijdig, makkelijk te houden, je stapt er na weken niet rijden zo weer op zonder ongelukken en het mooiste is dat ze echte familiepaarden zijn. Iedereen in het gezin kan erop rijden en juist daarom zijn ze zo makkelijk bij te rijden, mee te rijden door een volwassene. Ik heb hier op stal nu 3 Haflingers staan en 2 veulens. Alle Haflingers worden gereden in de sport en als ze de fokkerij ingaan zijn ze minimaal Z dressuur. We springen, dressuren, rijden aangespannen en maken vele tochten. Daarnaast hoort er bij de Hafinger een familie, de 'Haflingerfamilie' die je overal tegenkomt op wedstrijden, keuringen, tochten. Als je eenmaal lid bent van die familie wil je nooit meer een ander paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 17:13 



 
Profiel   

Helemaal eens met suffie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 17:36 



 

Idd. Heb zelf ooit een driejarige gereden. Ze was amper zadelmak. Superleuke haflinger. Wel lekker eigenwijs maar je kan er alle kanten mee op. Je moest haar gewoon een beetje overtuigen. Wat veel kinderen ook prima kunnen als ze een beetje kunnen rijden. En deze was nog maar drie. Dressuren,buitenrijden. Niks te gek en nooit ziek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 17:42 



 
Profiel   

Ik snap je punt hoor Dees.
Mando was echt geen kinderpony dat is hij wel geworden.
Maar die heeft van zijn 4e tm 9e lopen puberen.
Suffie heeft hem ook mee gemaakt op het Veluwe weekend, daar had je geen kind op willen zetten.

Dus niet alle haflingers zijn kinderpony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 18:15 



 
Profiel   

Zoals ik het zie zijn er 9 van de 10 geen kinderpony’s. Zeker de wat fellere types. Die van mij in de jongere jaren ook niet, maar inmiddels nu ze 22 is de ideale kinderpony :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 19:10 



 
Profiel   

Die van mij nu is veel liever met een kind _O- gewoon gemeen voor mij _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 10:50 



 

Ik kreeg mijn Haflinger toen ik 10 was. Dat ging zo:

- Enorm veel (vaak pijnlijke) valpartijen. Ze bokte menig kind en volwassene er met gemak af.

- Ze ging regelmatig (incl. hoefijzer) op mijn voet staan. Probeerde ik haar weg te duwen, dan ging zij extra tegenhangen: nog meer pijn dus.

- Ze was enorm koppig wat soms ronduit gevaarlijk was. Dan liep ze achterwaarts ipv voorwaarts. Het is me meer dan eens overkomen dat ik midden van de weg er af moest springen omdat er een auto naderde en zij nog steeds niet van plan was weer voorwaarts te lopen.

- Ze was allesbehalve een suffe goedzak, zoals de oude types in die tijd weleens genoemd werden. Eerder een rillerig sportpaard, schrok van het minste zuchtje wind.

- Ze was ijzersterk, veel te sterk voor een fijn meisje, haar wil was meermaals wet.

Maar ze was de allerbeste pony van de wereld <3 no way dat ik haar had willen missen voor een welsh pony of wat dan ook :Y)

Ik zou voor mijn kinderen zo een haflinger aanschaffen (die ik dan mee opvoed), MAAR ik begrijp dat ouders hier niet op zitten wachten en toch voor een fijner ponietje gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:04 



 
Profiel   

Als je je kind zat bent dan koop je een jonge moderne haflinger… de moderne haflingers van nu zijn echt geen kinderpony’s. Te sterk, te snel en veel te eigenwijs. Uitzonderingen daar gelaten… maar de grote vraag tegenwoordig, wat zijn nog wel kinderpony’s? Alles wordt doorgefokt en nog leuker en mooier voor de sport, aka heter en meer bloed. Ook de haflingers… zo koelbloedig zijn de meesten niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:25 



 
Profiel   

TurboDi schreef
Als je je kind zat bent dan koop je een jonge moderne haflinger… de moderne haflingers van nu zijn echt geen kinderpony’s. Te sterk, te snel en veel te eigenwijs. Uitzonderingen daar gelaten… maar de grote vraag tegenwoordig, wat zijn nog wel kinderpony’s? Alles wordt doorgefokt en nog leuker en mooier voor de sport, aka heter en meer bloed. Ook de haflingers… zo koelbloedig zijn de meesten niet meer


*D mijn jonge Haflinger (van inmiddels 25 jaar) heeft me menig keer zand laten happen en is een pittige tante, mijn kinderen laat ik liever op iets makkelijkers rijden dan een Haflinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 13:59 



 

New Foresters zij echt perfecte kinderpony's volgens mij.

Ik heb een Welsh-Cob. Dat noemen ze ook geen kinderpony. Ik vind het ook een heerlijk nuchter ras en ze is een stuk makkelijker als dat mijn Fjord was met 3 jarige leeftijd. Ze zijn wel eenkennig, wat ik juist zo leuk vind aan de welshpony. Ben zelf ook groot geworden met een welshpony. Toptijden mee beleefd. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:40 



 

Voor tieners moet het wel lukken vind ik hoor, met een haflinger :)

Voor kleine kinderen wordt het inderdaad steeds moeilijker een goede pony te vinden, zeker sinds corona.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:32 



 
Profiel   

Het topic is wel off-topic geraakt want de vraag was eigenlijk niet of Haflingers goede kinderponies zouden zijn maar of het niet zo is dat de vraagprijs enorm gestegen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 07:55 



 
Profiel   

Nou oké, ja de prijs is enorm gestegen, ik heb mijn merrie destijds volgens mij voor 1200,- incl zadel gekocht en daar koop je ze nu niet meer voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:23 



 
Profiel   

anjali schreef
Het topic is wel off-topic geraakt want de vraag was eigenlijk niet of Haflingers goede kinderponies zouden zijn maar of het niet zo is dat de vraagprijs enorm gestegen is.

Conclusie dat de vraagprijs gestegen is, hebben we wel gemaakt toch? Denk dat daar het doorfokken naar hete bloederige sportpaarden zeker een grote rol in heeft gespeeld. Ze worden verkocht als sportpaarden en niet meer als kinderpony’s

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:27 



 
Profiel   

TurboDi schreef
Conclusie dat de vraagprijs gestegen is, hebben we wel gemaakt toch? Denk dat daar het doorfokken naar hete bloederige sportpaarden zeker een grote rol in heeft gespeeld. Ze worden verkocht als sportpaarden en niet meer als kinderpony’s


Ze werden nooit verkocht als kinderpony's. Ze werden domweg niet verkocht.
Nog niet zo heel lang geleden gingen de haflinger veulens en jaarlingen gewoon naar de slager wegens gebrek aan kopers.
Er zijn nu relatief weinig van, zeker weinig die netjes gereden in de leeftijdscategorie 6-12 jaar. Tel daar bij op een corona crisis waarin iedereen juist zo'n paard wilde ... dan krijg je prijsstijging.

Dat ze er trouwens sportpaarden van maken, vind ik voor het ras een hele slechte zaak.
Ik ben recent nog actief op zoek gegaan naar een zwaarder gebouwde haflinger en had daar ook serieus wel wat geld voor over... maar kon het niet vinden. Ook geen jonkie uit een zwaardere moeder. Ben overgestapt naar Schwarzwalder Fuchs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:39 



 

Daar ben ik het mee eens Dees, het blijft eeuwig zonde wat er met het ras gebeurt / is gebeurd.

Wie kent deze afbeelding nog? :)

[ img ]

Als je, lang geleden toen de eerste zoekrobots hun intrede deden, op 'Haflinger' zocht, was dit het misschien wel het meest bekende plaatje.

Zo jammer dat dat nu een pony lijkt die ver van de huidige Haflinger staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 22:27 



 

TurboDi schreef
Als je je kind zat bent dan koop je een jonge moderne haflinger… de moderne haflingers van nu zijn echt geen kinderpony’s. Te sterk, te snel en veel te eigenwijs. Uitzonderingen daar gelaten… maar de grote vraag tegenwoordig, wat zijn nog wel kinderpony’s? Alles wordt doorgefokt en nog leuker en mooier voor de sport, aka heter en meer bloed. Ook de haflingers… zo koelbloedig zijn de meesten niet meer
Voor kinderpony's kijk je het beste naar Britse of Ierse rassen die bij voorkeur ook daar gefokt, opgegroeid en beleerd zijn. Welshes zijn hier bij uitstek pony's voor kinderen. :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 22:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 9 [ 208 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen