[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:28

Scan vd pezen rechts voor gemaakt. Wel wat te zien op de tussen pees, geen lichte en geen heftige blessure, maar een blessure van de middenmoot.
Wel leek het al een wat oudere blessure.
Gezien het kogel gewricht overvuld is komen ze daar vrijdag of dinsdag foto's van maken.
Waars door overbelasting of verrekking oid van het kogelgewricht speelt dus de oude tussen peesblessure op, welke nooit opgemerkt is.
Nu de foto's afwachten. Het kan zijn dat er een breukje zit of artrose oid.
Wel gaan wij haar ijzers voor wat aan laten passen om de landing wat gunstiger te maken.
Nu twintig min aan de hand stappen en koelen.
Ze mag de paddock in maar is op deze stal niet mogelijk. Op de nieuwe stal zetten ze het verharde stukje aan de paddock voor haar af kan ze toch de hele dag naar buiten en Neuzen met de andere. Rang orde bepalen is nu even niet handig.
Op de nieuwe stal gaan ze snachts zoiezo op stal. Zondag of volgend weekend gaan ze over.
Nu de foto's afwachten en hopen dat die meevallen, eventueel kogelgewricht inspuiten.
Maar hij vond haar niet heel slecht lopen.
Op de harde volte na buig proef wel licht kreupel maar ook een combinatie van slechte ondergrond.
Nog f in spanning dus maar waars nog gewoon heerlijk hobbelen op 't strand op de nieuwe stal. Na opbouw /herstel. De waterkant was volgens de dierenarts een zeer prettige bodem. Dus dat is fijn. Strand is straks vansf de nieuwe stal 10 a 15min stappen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 06:59

horsii schreef:
Scan vd pezen rechts voor gemaakt. Wel wat te zien op de tussen pees, geen lichte en geen heftige blessure, maar een blessure van de middenmoot.
Wel leek het al een wat oudere blessure.
Gezien het kogel gewricht overvuld is komen ze daar vrijdag of dinsdag foto's van maken.
Waars door overbelasting of verrekking oid van het kogelgewricht speelt dus de oude tussen peesblessure op, welke nooit opgemerkt is.
Nu de foto's afwachten. Het kan zijn dat er een breukje zit of artrose oid.
Wel gaan wij haar ijzers voor wat aan laten passen om de landing wat gunstiger te maken.
Nu twintig min aan de hand stappen en koelen.
Ze mag de paddock in maar is op deze stal niet mogelijk. Op de nieuwe stal zetten ze het verharde stukje aan de paddock voor haar af kan ze toch de hele dag naar buiten en Neuzen met de andere. Rang orde bepalen is nu even niet handig.
Op de nieuwe stal gaan ze snachts zoiezo op stal. Zondag of volgend weekend gaan ze over.
Nu de foto's afwachten en hopen dat die meevallen, eventueel kogelgewricht inspuiten.
Maar hij vond haar niet heel slecht lopen.
Op de harde volte na buig proef wel licht kreupel maar ook een combinatie van slechte ondergrond.
Nog f in spanning dus maar waars nog gewoon heerlijk hobbelen op 't strand op de nieuwe stal. Na opbouw /herstel. De waterkant was volgens de dierenarts een zeer prettige bodem. Dus dat is fijn. Strand is straks vansf de nieuwe stal 10 a 15min stappen.


Hopelijk helpt je nieuwe locatie dan goed mee in het herstel!
(Vergeet niet dat dat eerste stuk strand dat niet nat is, éxtra schade aan de pezen kan geven, dus even ernaast lopen tot je aan de waterkant bent ;) - zul je vást al weten, maar beter een keer te vaak dan een keer te weinig, toch...)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:52

Wij hadden gister de zadelpasser op bezoek. Doortje was super braaf, en duidelijk als altijd.

We hebben erop gehad - naast mijn eigen Ghost zadel - Sorenta, Easytrek, Startrekk, Kuda, Karlslund en Freeform.

Na het kaal passen, durfden we het aan met Startrekk, Freeform en Karlslund.

Karlslund was ontzettend comfortabel, echt een hele fijne zachte zit, stevig, maar absoluut ongedwongen. Helaas schoof het in de galop naar voren. Jammer, jammer!

Startrekk bewoog ook naar voren (en weer naar achteren) tijdens het rijden en bewoog op een manier die mij instabiel maakte. Daarnaast had ik het idee dat ik naar voren werd gegooid. Geen succes dus voor mij en Doortje - vooral voor mij eigenlijk hoor, zij liep er zo mee weg.

Freeform zat voor mijn gevoel erg breed en was het net niet. Ik heb er vandaag nog wat kramperige heupen van, van dat zadel. Qua zitgevoel in de breedte voor mij erg gelijk met barefoot en dat voelde op Doortje twee jaar terug al breed. En Doortje wilde onder dit zadel ook minder goed ontspannen over de rug lopen. Helder. Van ons beide een 'nee'.

Terug naar mijn Ghost gegaan en die aangepast waar mogelijk met de zadelpasser. Er moeten voorin de pad extra inlagen om het zadel te liften, en we moeten een maatje "downsizen" was het advies, omdat ik echt voor wat ik wil (klassiek dressuren, voor de andere dingen die we doen is het aanzienlijk minder storend) teveel kan bewegen in dit zadel. Prima, gaan we dat testen! Vriendin heeft een maat kleiner liggen (wel een endurance model, zonder zweetbladen, maar het gaat om de zit en die is gelijk bij dit model aan het mijne) die we mogen lenen paar dagen.

Super handig dus, een pony met een kaarsrechte rug (je ZOU denken dat dat een voordeel is, maar zadels gaan dus rocken, omdat de meeste paarden toch een wat meer concave rugvorm hebben), die in beweging wat oploopt in de lendenen én die een nogal massale spierpartij in de schouders heeft (ik dacht dat spieren iets GOEDS waren haha, ik heb wel gelachen met de zadelpasser hoor!) Gelukkig is ze super lief en leuk en vinden we heus wel iets.

Zadelpasser (is niet alleen boomloos zadelpasser, maar ook MSFC) gaf ons qua boomzadels vanwege haar hele rechte rug ook niet heel veel kans, met Wintec nog als kanshebber wel, maar veel andere merken bij voorbaat al niet.

Wordt vervolgd dus, om te beginnen met wat aanpassingen aan Ghost!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:48

Horsii, nog niet helemaal duidelijk dus wat het probleem is? Hopelijk met de foto's nog meer duidelijkheid.
Fijn vooruitzicht een andere stal, lekker als ze daar naar buiten kunnen. En heerlijk vooruitzicht als ze straks weer goed loopt dat jullie zo bij het strand zijn!

Skippy, Doortje lijkt de deken niet zo heel erg te vinden 8-) .
Heb je alle zadels kunnen passen die op je wensenlijstje stonden? Of heb je nog andere opties die je alsnog nu wilt proberen? Fijn dat je van iemand kan lenen, dan kun je in ieder geval kijken of die maat goed is voor jullie beide.

Ik heb gister Rox haar manen en staart gewassen, die zijn al maanden niet echt schoon geweest. Had ik vorige week al een keer gedaan maar toen had ze dezelfde nacht met haar hoofd in een drol liggen slapen dus manen weer smerig. Nu alles lekker schoon en in vlechten. Nu wordt het vanaf morgen weer kouder dus gaat de deken weer op, kijken of ze dan toonbaar wilt blijven.
Vanavond weer trailer oefenen en morgen wil ik als het droog is weer een buitenritje doen.

Nu zijn alle paarden weer terug van het 24/7 land en Rox haar beste vriendin, Moos het tinkerveulen, staat weer in haar groepje. Ik hoorde van een van de andere eigenaren dat Roxy en Moos onafscheidelijk zijn en dat het lijkt of Moos rainrot heeft. Zou ik daar wat aan kunnen doen denk je? De eigenaar van Moos komt heel zelden, dus die zal er niets aan doen. Ze heeft ook veelste lange hoeven en de manen zijn net dreads. Ik dacht al dat ik aan de staleigenaar ga vragen of ik op zondag Moos bij Roxy in de paddock mag zetten. Wellicht kan ik haar dan een beetje verzorgen, Moos komt niet heel veel in handen dus kan niet van alles met haar doen. Maar ze is heel lief dus ik dacht als ze bij Roxy in de paddock staat kan ik vast wat met haar doen. Wat zouden jullie doen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:54

@lenexa ja, alles kunnen proberen uiteindelijk qua boomloos wat ik wilde, dat is wel echt fijn! Na het werk zo langs het werk van een vriendin, die heeft het zadel al in haar auto liggen en werkt tien minuutjes van mij af. Ideaal!

Heerlijk altijd he, als alles weer schoon is?

Rainrot is echt zo'n typisch verschijnsel van wat slechtere weerstand, veel haar en veel nat weer. Droog houden is de beste optie. Staan ze nu de nachten weer op stal? want dan is het meestal vrij rap wel weg... (we hadden het vroeger wel eens bij de jaarlingen/ twenters in de opfok in het najaar, als ze in de winter de nachten naar binnen gingen, was het gauw over).
Probeer in elk geval de huid wat droger te krijgen als het lukt :)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:04

Skippy, andere zadel al gepast? Fijn dat je dat al zo snel viavia kon regelen.
Moos staat inderdaad nu ook weer binnen dus ze kan iig elke dag weer helemaal opdrogen. Ga van het weekend zelf ook even bij daglicht kijken of ik haar nog een beetje beter kan laten voelen en anders gewoon lekker wat knuffelen.

Ik had vandaag spontaan m'n dag wat omgegooid want de zon scheen! Ben dus vroeg gestopt met werken om met Roxy rondje buiten te doen. Ze was deze hele week al wat frisser en dat was vandaag ook te merken. Ze was een heel stuk kijkeriger en schrikkeriger dan normaal dus moest iets meer doen dan de vorige keer dat we alleen gingen. Maar tempo in draf was prima en ook goed terug te nemen. Dus missie weer geslaagd, als het zondag een beetje weer is ga ik een groot rondje proberen.

Nieuw dekje :)
Afbeelding

Op pad:
Afbeelding

Hier kwamen we de wilde ponies tegen bij de sluis, dus daar ben ik iets eerder afgestapt:
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 07:10

Andere zadel inderdaad geprobeerd. Dit is een exemplaar met korte zweetbladen, maar voor de basis en zitmaat maakt dat niet uit. Alleen voor je beenligging.
Voor mij qua zitmaat een stuk beter.
Nu nog proberen of ik de kussens van mijn eigen zadel op de juiste plek krijg, zodat haar schouder nét iets meer ruimte krijgt. Blijft een lastig iets. Maar goed, met boomzadels geven ze me in enigszins normale prijsklasses ook weinig kans, gezien het feit dat ze zo'n bizar brede schouderpartij heeft en zo'n ongelofelijk rechte rug. Die combinatie maakt dat ook een cob-zadel niet gaat passen (want meestal niet zo recht in de rug).
Afbeelding

Fijn zo'n ritje buiten in de zon Lenexa! Hier geen zon :( rijbak was weer verdronken gisteren, terwijl die al een paar dagen best ok was. Toch nog heel veel regen gevallen in de nacht van woensdag op donderdag hier...

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:32

Skippy, testzadel al wat meer eigen kunnen maken?
Kirania, hoe gaat het met Lana? Merk je verschil nu je meer/anders bent gaan voeren?
Horsii, paarden al over naar de nieuwe stal?

Hier heerlijk weekend gehad, gister een goede les gehad. We hebben de hele les met lange teugels in 1 hand gereden en dat deed ze super goed. Ze liep netjes, reageerde op alles wat ik vroeg. Niet altijd helemaal het goede maar ze deed een hele goede poging.
Vandaag alleen op buitenrit, 2 uur weggeweest. Super braaf, zelfs paar keer galop meegepakt. Tempo was echt veel beter de laatste paar keren dat we alleen gaan, we hebben ook geen ruzie over wanneer terug te rijden naar stap dan wel draf. Heb hele stuk met een big smile terug naar stal gereden. Paar plaatjes van onderweg:

Afbeelding

Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:57

@Lenexa, wat leuk dat de centered riding lessen zo goed gaan, ik kan me indenken dat een challenge meer motivatie geeft :D Ik zou inderdaad Moos ook eens onder handen willen nemen... Toch eens vragen of dat kan? Het is dan wel vrijwilligerswerk natuurlijk... En hey, wat een mooi lemieux dekje! <3 Leuk ook dat het zo goed gaat tegenwoordig op buitenrit, woop!
@xMarizka, slecht rijwerk afleren is altijd zoveel moeilijker... veel succes! Met een goede instructrice moet dat lukken. Ik heb hetzelfde zadel, maar dan in nepleer, dat vond ik wat handiger schoonmaken met hoe vuil alles hier wordt :P Qua scheren zou ik het voor hem nu nog niet doen, die heeft geen echt lang vachtje he? Maar als hij echt veel moeite begint te krijgen kan je altijd een soort jachtmodel scheren.
@horsii wat een schattig snoetje heeft hij! En wat stom van die peesblessure...
@Skippy, hormoonwaardes vond de Dierenarts 'nutteloos' om te testen. Ik heb het eens opgezocht en last met de ademhaling kan zeker door hormonale problemen komen. Ik ga eens wat mails sturen naar wat dierenartsen, want aan de telefoon ben ik niet kordaat genoeg en eindigt het ook altijd in een discussie omdat DA's niet graag horen wat ze moeten doen. Die willen altijd zelf alle onderzoeken helemaal opnieuw doen. Dat is pas nutteloos... Ik ga eens zoeken naar voer voor sobere paarden, want we hebben hier al veel gehad, maar nooit veel van alles gegeven vanwege vorige DA's. :) Het is inderdaad echt 'rot'weer als het op vliegjes aankomt he? Wat jammer dat ze zo last heeft... Tot schoppen aan toe. Is een buikflap op dat vlak niet een idee?
En wat stom ergens, zoveel zadels en eigenlijk zo weinig keuze :') Maar ik ken het probleem. Enkel de tekna lag goed op Lana's rug qua boomzadel, en van de ghost kreeg ze dus miraculeus gigantisch witte vlekken over het hele draagvlak. Nog nooit gezien zoiets. Rechte ruggen zijn soms echt geen zegen :')
@CandyArmando, super zeg dat het zo goed ging!

Hier na dus hevige discussie met de laatste DA en zijn onwil om hormonen te checken ga ik dus maar weer meer tekeningen moeten verkopen zodat ik de volgende DA weer kan betalen. Het beu zijn is lichtjes uitgedrukt. Die werken ook echt nooit mee... :n

Qua energie heeft ze nu *kuch* iets te veel soms, ze heeft mij zowat een hartaanval bezorgd zaterdag, ze liep super kalm de gang door, kwam ze in het donkere hoekje naast de stal en kwam ze opeens luid brommend die hoek uit in het donker, volle draf naar ons :') Energie heeft ze dus x1000, dat wel, ze is op dit moment nog niet zo drastisch bijgekomen maar dat kijk ik even aan want de rest is nog steeds even slecht. Ingedeukte flanken, krampachtig ademhalen, stress slaat de pan uit bij haar. Normal heeft ze niet zoveel schrik in het donker, maar over laatst gingen we met lichtjes het bos in en werd ze gewoon kijkerig van alles. De dagen daarna in het licht ook. Het ziet er een beetje raar uit en bam, stress. Ze kreeg een dagje hooi vanwege het rotweer en ja hoor, hoesten a volonté.
Nu geef ik het supplement van de DA een week en met hoe hij erover bezig was moest het een wondermiddel zijn, maar ik weet ondertussen ook wel dat het niet zo simpel is, ik heb al zowat alle supplementen gegeven. Maar luisteren naar de eigenaar? Neuh :Y)

Ze is inmiddels terug (lelijk, mijn messen zijn bot dankzij een shet die ik gratis heb gedaan, why oh why) geschoren omdat ze sowieso al last heeft met haar ademhaling dus dit haalt de edge er wat af.

Afbeelding

Deze ochtend was het trouwens prachtig op de weide toen ik ging voeren :)

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:12

Kirania schreef:
@Skippy, hormoonwaardes vond de Dierenarts 'nutteloos' om te testen. Ik heb het eens opgezocht en last met de ademhaling kan zeker door hormonale problemen komen. Ik ga eens wat mails sturen naar wat dierenartsen, want aan de telefoon ben ik niet kordaat genoeg en eindigt het ook altijd in een discussie omdat DA's niet graag horen wat ze moeten doen. Die willen altijd zelf alle onderzoeken helemaal opnieuw doen. Dat is pas nutteloos... Ik ga eens zoeken naar voer voor sobere paarden, want we hebben hier al veel gehad, maar nooit veel van alles gegeven vanwege vorige DA's. :) Het is inderdaad echt 'rot'weer als het op vliegjes aankomt he? Wat jammer dat ze zo last heeft... Tot schoppen aan toe. Is een buikflap op dat vlak niet een idee?
En wat stom ergens, zoveel zadels en eigenlijk zo weinig keuze :') Maar ik ken het probleem. Enkel de tekna lag goed op Lana's rug qua boomzadel, en van de ghost kreeg ze dus miraculeus gigantisch witte vlekken over het hele draagvlak. Nog nooit gezien zoiets. Rechte ruggen zijn soms echt geen zegen :')


Wat belachelijk van de dierenarts... Hormoonwaardes is enkel een bloedtest naar het lab sturen... het is toch jouw geld? Mijn dierenarts doet dat toch gewoon als ik dat vraag... Kijk, als je gaat vragen iets te opereren en zij zien dat niet zitten: logisch. snijden is niet niks. Maar bloedprikken... Lijdt het paard niet van, kan wel informatie geven...

Het is écht vreselijk met de vliegjes ja!
Buikflap zou kunnen helpen, alleen hangen die altijd te ver naar voren. Ze heeft het meeste last tussen haar uiers en haar navel. Buikflap beschermt vaak vanaf de navel naar voren...

Zadels is echt ellende. Nu komt 1 november een andere passer met Wintec. De eerste had ook wintec, maar reist alleen met boomloze zadels en ik ga niet naar Arnhem met Doortje vanuit regio Breda voor een zadelpasrondje. Dus nu komt de goed aangeschreven passer van paar vriendinnen van mij. Ben erg benieuwd. Het idee is dat de 500 dressuur of de isabell werth dressuur zouden moeten passen, of eventueel de 500 wide dressuur. Dat denkt passer 1 ook en die heeft de afdruk van haar rug op tekening gezet. Enfin, hopelijk heb ik na 1 november dan een passend zadel...
Ghost heeft bij ons gelukkig geen problemen gegeven hoor. Ik sta ook enorm achter het concept en het zit goddelijk. Maar het werkt voor Doortje en mij voor het werk dat we nu gaan doen niet meer. Ik wil meer verzameling en dan moet het gewicht niet naar haar schouders gaan.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:31

Hij heeft wel echt al een vacht aangemaakt. Ik wacht nog wel even, maar na een kort ritje van 15 minuten was hij echt nat en duurde het lang voor hij weer droog was. Nu is zijn conditie nog niet top, dus ik hoop er wel verbetering in te zien voor ik beslis om te scheren.

Afgelopen weekend was hij zo goed bezig! Rijden ging echt lekker en zelfs in galop ontspanning kunnen krijgen. En dat terwijl hij normaal helemaal niet voorwaarts is te krijgen en ook vaak staakt omdat hij niet wil lopen. Super trots! <3 <3 <3

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:32

Skippy, ja, inderdaad... nu dus op voorhand een mail gestuurd naar een DA dichtbij om zeker te zijn dat ze bereid zijn hormonen te checken. Anders is dat gewoon weer belachelijk veel weggesmeten geld voor een belachelijk onderzoek dat al gedaan is geweest :P

Nu zeg je inderdaad iets, die buikflappen zijn ook niet volledig... pfff wat een zooi soms :( Net zoals zadels idd :Y) Ik snap je wel met de ghost, die zitten echt goed, maar het is maar waar je het voor nodig hebt. Toi toi toi voor de wintec hopelijk! Zitten vrij oke voor mij, al raad ik ze op arabierenruggetjes niet aan, menslief, ik zit nooit meer op een arabier. Een beetje excitement, rug helemaal hol, alles schoot gewoon recht door mijn rug. Met een halve hernia van dat paard gestapt _O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:11

Kirania schreef:
Nu zeg je inderdaad iets, die buikflappen zijn ook niet volledig... pfff wat een zooi soms :( Net zoals zadels idd :Y) Ik snap je wel met de ghost, die zitten echt goed, maar het is maar waar je het voor nodig hebt. Toi toi toi voor de wintec hopelijk! Zitten vrij oke voor mij, al raad ik ze op arabierenruggetjes niet aan, menslief, ik zit nooit meer op een arabier. Een beetje excitement, rug helemaal hol, alles schoot gewoon recht door mijn rug. Met een halve hernia van dat paard gestapt _O-


Nee, ik heb 2 vliegendekens gehad met buikflap en dan kwamen er precies problemen waar de flap niet zat... Nu dus dit jaar een vliegendeken zonder buikflap gehad. Zelfs die echte eczeemdekens zitten vaak niet precies waar je ze wil hebben...

Haha, arabieren rijd ik sowieso eigenlijk nooit. Niet helemaaaaaal waar, ik stap wel eens op die van mijn schoonzusje om dressuurmatig iets te voelen waar zij tegenaan loopt, maar dat is een merrie van 20, en Russisch gefokt, die niet zo'n smal barbie-arabiertje, maar een 'echte' nog, met bot en een normaal hoofd. Tot nog toe heb ik op al haar zadels comfortabel erop gezeten.
Ik ben benieuwd, comfort voor Doortje is belangrijk en die nieuwe wintecs zijn natuurlijk allang niet meer wat ze 20 jaar geleden waren toen ik er voor t eerst op eentje zat, dus ik denk dat comfort voor mij ook wel los zal lopen.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:47

Mijne haflinger is veels te dik weer... Harde manen kam.. En loopt nog tans op de paddock en krijgt hooi in een net. Is zo moeilijk om hem op gewicht te houden.. Ik geef altijd rap te veel... Ben zo bang voor verwaaidheid.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:50

Hoe gaat het nog met jullie? En jullie hafjes?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:54

Mandy, veel bewegen als hij niet echt teveel voer krijgt. Dat is ook mijn plan deze winter. Op mijn stal krijgen ze onbeperkt voerdroog dus bergen eten Dan maar extra bewegen om de kilo's gelijk te houden en het liefst nog wat minder.
Valt alleen niet altijd mee..

Gister lekker gereden, ze was nogal vlot en wilde het liefst heel hard galopperen. Dat hebben we ook even gedaan, daarna gewoon keurig galopje. Ze was zeiknat van het zweet dus vandaag een stuk geschoren. Had nog nooit geschoren, Rox was zo ontzettend braaf dat het best gelukt is. Heb het na de foto nog wat bijgewerkt, had even de foto nodig om de andere kant zo gelijk mogelijk te maken

Afbeelding

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:33

Silver word morgen waarschijnlijk geschoren, jachtpatroon. Alleen de onderkant kaak, hals en stuk borst. Kan hij net wat beter zijn warmte kwijt.
Hij is echt fluffy en al een stuk donkerder in kleur. Oftewel wintervacht is er nu echt :))

Les ging wel goed, wat schrikkerig door de wind rond de bak. Enorm traag in het begin, maar schoot later in twee seconden van de ene kant van de bak naar de andere kant van de bak. Gevalletje van 2 naar 80 km p/u
Dus racen kan hij ook ahhaha, ik bleef zitten gelukkig :')
Verder alles goed haha

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:10

CandyArmando schreef:
Mijne haflinger is veels te dik weer... Harde manen kam.. En loopt nog tans op de paddock en krijgt hooi in een net. Is zo moeilijk om hem op gewicht te houden.. Ik geef altijd rap te veel... Ben zo bang voor verwaaidheid.


Wat voor hooi krijgt hij? Want daar kan veel verschil in zitten. Als hij heel arm hooi krijgt van uitgebloeid weidegras, en hij wordt nóg te dik, dan zou je kunnen kijken om bijv gluco balance bij te geven.
Het risico op hoefbevangenheid of metabole problemen stijgt naarmate ze dikker worden... Wel iets om serieus te nemen dus!

Met Doortje heb ik gisteren weer gesprongen. Ik had geluk, een stalgenootje bood aan om als 'balkenmeisje' te fungeren, dus ze heeft voor mij de hindernissen een paar keer verplaatst, zodat ik naast in-uitjes (zoals ik ze neergezet had) ook dubbelsprongen kon doen.
Doortje vindt springen écht zo ontzettend leuk, ze wordt super fanatiek en gaat altijd. Zelfs als ze eigenlijk niet uitkomt en ik zeg 'stop maar even meid', zegt zij 'neeeeee, springen!' Toppertje!

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:28

Skippy. Ja super leuk dan als je paardje het leuk vind. , is wel handig idd een balkenhulp :)) dit wil ik ook nog eens doen springen.. Met m'n dikkerd..
Mijne dikkerd krijgt hooi van 2de snede en van vorig jaar... Dus normaal zit er weinig in... Maar moet wel zeggen als ik een netje vul is die wel goe stevig gevuld zodat hij genoeg, en lang genoeg heeft..paard loopt op een paddock. En savonds laat ik hem eventjes in de wei.. En enkele uren later terug in de paddock op z'n hooi. Is echt het ouderwetse type.. Rap te zwaar.. :(

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:45

CandyArmando schreef:
Skippy. Ja super leuk dan als je paardje het leuk vind. , is wel handig idd een balkenhulp :)) dit wil ik ook nog eens doen springen.. Met m'n dikkerd..
Mijne dikkerd krijgt hooi van 2de snede en van vorig jaar... Dus normaal zit er weinig in... Maar moet wel zeggen als ik een netje vul is die wel goe stevig gevuld zodat hij genoeg, en lang genoeg heeft..paard loopt op een paddock. En savonds laat ik hem eventjes in de wei.. En enkele uren later terug in de paddock op z'n hooi. Is echt het ouderwetse type.. Rap te zwaar.. :(


En wat krijgt hij aan krachtvoer? Want ook door tekorten kunnen ze - gek genoeg - echt te dik worden.
Het handigst is om je hooi aan te vullen met een goede vitaminekorrel en verder niets.
Als je een standaard mix geeft, dan voer je waarschijnlijk weinig om te voorkomen dat ze dik worden, terwijl om de mineralenbehoefte te dekken ze toch meestal wel 2-3 kg per dag nodig hebben. Daarom geef ik altijd een vitaminekorrel naast het hooi, en vul ik dat alleen aan met een mix voor de energie. (Die mix zou bij jou dan niet nodig zijn, omdat hij zijn vetreserves mag aanspreken voor energie)

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:42

Skippy01 schreef:
CandyArmando schreef:
Skippy. Ja super leuk dan als je paardje het leuk vind. , is wel handig idd een balkenhulp :)) dit wil ik ook nog eens doen springen.. Met m'n dikkerd..
Mijne dikkerd krijgt hooi van 2de snede en van vorig jaar... Dus normaal zit er weinig in... Maar moet wel zeggen als ik een netje vul is die wel goe stevig gevuld zodat hij genoeg, en lang genoeg heeft..paard loopt op een paddock. En savonds laat ik hem eventjes in de wei.. En enkele uren later terug in de paddock op z'n hooi. Is echt het ouderwetse type.. Rap te zwaar.. :(


En wat krijgt hij aan krachtvoer? Want ook door tekorten kunnen ze - gek genoeg - echt te dik worden.
Het handigst is om je hooi aan te vullen met een goede vitaminekorrel en verder niets.
Als je een standaard mix geeft, dan voer je waarschijnlijk weinig om te voorkomen dat ze dik worden, terwijl om de mineralenbehoefte te dekken ze toch meestal wel 2-3 kg per dag nodig hebben. Daarom geef ik altijd een vitaminekorrel naast het hooi, en vul ik dat alleen aan met een mix voor de energie. (Die mix zou bij jou dan niet nodig zijn, omdat hij zijn vetreserves mag aanspreken voor energie)



Vitamines krijgt hij hoor eerst van lannoo. Nu geef ik potje pavo vital. en potje lijnzaad, en half schepje bietenpulp geweekt. En half schepje musli voor paarden die niet veel moeten werken, maar toch iets krijgen.... En half schepje spelt. Om beter te knabbelen/2sneedjes brood.. Straks worteltje ipv brood. Heeft een hymalaja liksteen... Kdenk niet dat hij iets te kort geeft..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:44

CandyArmando schreef:
Vitamines krijgt hij hoor eerst van lannoo. Nu geef ik potje pavo vital. en potje lijnzaad, en half schepje bietenpulp geweekt. En half schepje musli voor paarden die niet veel moeten werken, maar toch iets krijgen.... En half schepje spelt. Om beter te knabbelen/2sneedjes brood.. Straks worteltje ipv brood. Heeft een hymalaja liksteen... Kdenk niet dat hij iets te kort geeft..


Nee, dan komt bij waarschijnlijk inderdaad niets tekort!
Lastig hoor, als ze dan zo zwaar blijven...
Wat wij nog wel eens doen bij zware paarden is het hooi half/half mengen met stro in het hooinet.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:48

Skippy01 schreef:
CandyArmando schreef:
Vitamines krijgt hij hoor eerst van lannoo. Nu geef ik potje pavo vital. en potje lijnzaad, en half schepje bietenpulp geweekt. En half schepje musli voor paarden die niet veel moeten werken, maar toch iets krijgen.... En half schepje spelt. Om beter te knabbelen/2sneedjes brood.. Straks worteltje ipv brood. Heeft een hymalaja liksteen... Kdenk niet dat hij iets te kort geeft..


Nee, dan komt bij waarschijnlijk inderdaad niets tekort!
Lastig hoor, als ze dan zo zwaar blijven...
Wat wij nog wel eens doen bij zware paarden is het hooi half/half mengen met stro in het hooinet.

Aja das mss wel idee...super lief voor de tips. X <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:50

CandyArmando schreef:
Aja das mss wel idee...super lief voor de tips. X <3


Graag gedaan hoor! En beetje meedenken, is altijd wel prettig, twee weten meer dan één :)

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:02

Skippy01 schreef:
CandyArmando schreef:
Aja das mss wel idee...super lief voor de tips. X <3


Graag gedaan hoor! En beetje meedenken, is altijd wel prettig, twee weten meer dan één :)

Ja, ze zijn niet allemaal zo hoor...