Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 19:10

sandyjorgen schreef:
Plutolover: fijn dat Maximus goed gaat. Is het een optie om met hem dan naar Greetje te gaan? Vriendin van mij heeft die opleiding ook gevolgd en geslaagd vorig jaar. Ze begon met haar tinker maar moest het afmaken met haar Fries wegens omstandigheden. Switchen is misschien ook nog n optie?
D


M’n opleiding is al klaar ik hoef alleen nog 2 audities te halen waar Max nog lang niet klaar voor is. Max wil ik in oktober wel voor eerst mee nemen naar master dagen.

In mei en juni wil ik echt stan mee nemen, lijkt me zo gaaf om met hem het echt af te maken.

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:34

@flicka soms zit het mee en soms zit het tegen met wedstrijden. Maar je eigen gevoel is toch wel het allerbelangrijkste! Volgende keer rijd je die puntjes waarschijnlijk wel gewoon. Goed om weer terug te komen in het wedstrijdritme.

Afgelopen weekend hadden we een ‘thuis’ wedstrijd en 2x 2e en 181 en 188. Teller alweer op M1+5. Komend weekend gaan we lekker springen ook heel veel zin in. Springen er hier ook mensen?

@plutolover wat gaaf dat je die opleiding gedaan hebt zeg, mooi om dat samen met je beestje te doen lijkt me.

Nog een algemene vraag omdat er hier vast mensen zijn die al meer dressuur ervaring hebben met een haflinger. Hoe train je middengangen en dan met name de middendraf? Middenstap gaat prima, galop ook aardig maar draf staat er steevast … moet meer op de protocollen.

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:13

Pfff, ben best jaloers als ik jullie verhalen zo lees. Ik zit al 4 weken ingepakt na een operatie aan mn voet en dat gaat nog wel een week of 6 duren voordat ik eraan mag gaan denken om er weer op te kunnen kruipen. Voorlopig zit ik nog in m'n rolstoel.
Mn doel is om half juni in Heeze te starten.
Gelukkig wordt Naat fijn door gereden en kan ik soms naarstig om te kijken en te koelen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:17

Orange schreef:
@flicka soms zit het mee en soms zit het tegen met wedstrijden. Maar je eigen gevoel is toch wel het allerbelangrijkste! Volgende keer rijd je die puntjes waarschijnlijk wel gewoon. Goed om weer terug te komen in het wedstrijdritme.

Afgelopen weekend hadden we een ‘thuis’ wedstrijd en 2x 2e en 181 en 188. Teller alweer op M1+5. Komend weekend gaan we lekker springen ook heel veel zin in. Springen er hier ook mensen?

@plutolover wat gaaf dat je die opleiding gedaan hebt zeg, mooi om dat samen met je beestje te doen lijkt me.

Nog een algemene vraag omdat er hier vast mensen zijn die al meer dressuur ervaring hebben met een haflinger. Hoe train je middengangen en dan met name de middendraf? Middenstap gaat prima, galop ook aardig maar draf staat er steevast … moet meer op de protocollen.


Is even geleden dat ik middendraf gereden hebt. haha

Vooral niet te veel van voren vast houden, en durven je handen iets meer naar voren te plaatsen (zonder verbinding te verliezen) en dan been geven. Probeer met je gevoel de achterbenen naar voren de te denken. Zelf goed naar voren kijken.

Wat ook wil helpen om meer verschil te laten zien, is dat je paar pasjes wat kleiner draaft, en dan gaat verruimen, waardoor de overgang meer lijkt. Maar een goede jury kan daar ook door heen kijken, dus weet niet of dat de juiste tip is. Maar die tip kreeg ik wel eens omdat mijn haf ook moeite had met de middendraf. Bij de ene jury werkte het, en ander weer niet haha

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:34

Orange schreef:
@flicka soms zit het mee en soms zit het tegen met wedstrijden. Maar je eigen gevoel is toch wel het allerbelangrijkste! Volgende keer rijd je die puntjes waarschijnlijk wel gewoon. Goed om weer terug te komen in het wedstrijdritme.

Afgelopen weekend hadden we een ‘thuis’ wedstrijd en 2x 2e en 181 en 188. Teller alweer op M1+5. Komend weekend gaan we lekker springen ook heel veel zin in. Springen er hier ook mensen?

@plutolover wat gaaf dat je die opleiding gedaan hebt zeg, mooi om dat samen met je beestje te doen lijkt me.

Nog een algemene vraag omdat er hier vast mensen zijn die al meer dressuur ervaring hebben met een haflinger. Hoe train je middengangen en dan met name de middendraf? Middenstap gaat prima, galop ook aardig maar draf staat er steevast … moet meer op de protocollen.

Wat hier geholpen heeft is hem zo veel naar voren plaatsen (met verbinding van achter naar voor) dat hij door kreeg dat hij ipv versnellen ook kon verruimen.

In het begin hebben ze de neiging om naar galop over te gaan, want dat is makkelijker. Maar het "spelen" met versnellen en daarna door nog een extra schep er bovenop door te verruimen en zoeken naar hoeveel verbinding je paard nodig heeft.

Uiteindelijk leren ze dus dat ze kunnen verruimen en kan je gaan vragen om verruimen ipv versnellen. In het begin zal je het versnellen moeten afbouwen naar verruimen en het andere paard maakt de klik gelijk.

Het is echt een kwestie van vertrouwen opbouwen en durven gasgeven. Soms letterlijk hele rondjes door de bak heen.

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:31

Plutolover en Peelie bedankt voor de tips, daar ga ik zeker mee aan de gang! Heeft natuurlijk ook gewoon tijd nodig om sterker in haar lichaam te worden.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:21

Leuk om iedereens verhalen te lezen!
Tijdje niet online geweest ivm drukte.

Silver gaat goed op het moment, we pakken het afvalschema weer op. Normaal nooit in de winter maar altijd in de zomer (ivm gras) helaas nu genoodzaakt door (eiwitrijk/vet) hooi. Zelf geen invloed op (ja, op stal snachts, overdag niet; met andere paarden op de paddock) dus even doorzetten tot beter hooi..
We trainen weer lekker door, intussen opzoek naar een ander bit. We rijden nu met de spaanse kandare, maar wil weer terug naar een trens. Zijn vorige bit (d trens rolletjes) vind ie niet meer fijn.
Iemand tips voor een vervangend bit? (Hij vind druk achter de oren fijn, vandaar de kandare)

Mijn knapperd <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
V Haron vd Milt

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:29

Hoe gaat het met iedereen?

@xMarizka, wat ziet je Haf er ontzettend vriendelijk uit <3

Wij hebben vandaag onze 3e wedstrijd in de L1 gehad. Het ging eigenlijk heel fijn! De beste proefjes tot nu toe, alhoewel er altijd 100 verbeterpunten blijven. :')
Helaas bevestigden de punten mijn gevoel niet, 176,5 en 182,5. Lager dan mijn vorige wedstrijden die veel slechter voelden.. Het blijft een jurysport he..

Wel 4e en 6e van de 12 terwijl er alleen maar fancy sportpaarden liepen dus toch trots. En toen ik na de tijd de foto's en filmpjes zag was ik nog trotser. Ze is echt al een stuk sterker dan de eerste wedstrijd begin maart dus we oefenen lekker verder. Volgende keer nog beter rijden en dan treffen we vast wel eens een positieve jury.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:31

Nou, ik heb gisteren eindelijk ook weer eens gestart, in Zevenaar.

Wilde deze winter lekker doorstarten, maar een hersenschudding en 8 weken later een gekneusd stuitje gooiden even roet in het eten.

Maar gisteren dus wel weer eens op pad en niet voor niets.
Eerste proef zat ik echt enorm te genieten en kreeg direct na het afgroeten al een mooi compliment mee van de jury. Deze proef bleek beloond met 205,5 punten en een eerste prijs van ik meen 12 starts.

Tweede proef direct erachteraan in ring 2, maar daar bouwde hij wat spanning op, door de wind die door de bosjes blies en vlak voor we begonnen een fazant in diezelfde bosjes die luid liet weten datie er ook was.
Al met al liet hij zich wel rondsturen, alleen dus met wat spanning en dat is wel terug te zien in de punten.
Maar nog steeds een goede proef, met 190,5 punten, dus mocht zeker niet klagen!

We gaan maar eens oefenen op de L1 proeven en ik hoop dat ik nu eens wel wat korter achter elkaar op wedstrijd kan, want 4 wedstrijden in 2 jaar, dat schiet niet echt op :+

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:14

Marije-Jip dat is een mooie comeback zeg, knap gedaan!

En Laura ook netjes gereden vorige maand, deze maand nog wedstrijden?

Ik ga 3 juni weer op dressuurwedstrijd. (Dressuurwedstrijden zijn bij ons een beetje bijzaak, maar wel belangrijk om haar goed te trainen) En Lemon heeft potentie voor de dressuur maar nog niet altijd voldoende geduld/ontspanning. Beetje type gang is alles.. *\%/*

Afgelopen weekend m’n eventing debuut gemaakt met Lemon. Na een fijn
dressuurproefje, foutloos gesprongen en foutloos gecrosst. Ze begon wat onzeker in de cross maar na wat aanmoediging de eerste vier hindernissen begon ze de lol ervan in te zien.


Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:20

Leuke foto!

ik ben wat stil hier maar lees wel graag bij haha.

We zijn nu langzaam maximus aan het klaar stomen om voor eerste keer erop te zitten. Zo doe ik wat grondwerk met hem wat gelukkig nu beter gaat, en longeren we nu ook wat nu ook heel goed gaat, in begin snapte max er niks van en dat uite zich in een 'dwarse' max. haha Meneer is nogal type wat me zint dat wil ik niet, dus dan laat ik het weten ook. Maar als hij door heeft dat het toch wel leuk is doet hij het wel goed.Daarnaast moest ik natuurlijk ook erg wennen ik ben 17 jaar lang stanley gewend en die is kwa karakter heel anders. Ook als stanley iets niet snapt is hij minder 'explosief'. Dus bij max moest ik daar even aan wennen haha.

Maar dat is nu al heel stuk minder. Hij begint wat volwassener te worden. Doel dit jaar is eropt zitten en bijv rondje stappen door de bak en daarvan wel zien of we verder komen met draf.

Galop begint max ook aan de longe te snappen alleen is hij soms overkruisd achter. Over algemeen springt hij wel met zijn voorbenen goed aan in de goede galop.

Ik volg voor max een online cursus jonge paarden van DressuurNatuurlijk ik loop al achter op het progamma maar heel veel kent max al. Gelukkig onbeperkt toegang dus kan lekker op mijn eigen tempo volgen.

En laat ik nu max 2x per week trainen in grondwerk. Ik kan dat zelf maar ik heb nogal last van energie te kort. En merk dan dat ik max snel laat staan. Op zich niet erg maar ik merk dat hij toe is aan wat te doen. En als ik eerst 3/4x per week wat train en daarna paar dagen/ week niet dan 'begin' soort van opnieuw. Als max beetje structuur heeft gaat het beter

Daarnaast heb ik ook nog Stanley waarvan ik dacht dat die wel nu wat rustiger aan zou doen.. Maar nee als ik hem week stil zet wordt hij wel stijver en vervelender hahaha in zin van dat hij ook graag wat wilt doen. Wel zijn de trainingen minder intensief.

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:33

Leuke foto van jou en Lemon!

Hier is dressuur ook vooral nuttig om naast de endurance trainingen te doen en dat is ook de reden dat ik wedstrijden startprobeer te starten, er komt alleen zo nu en dan wat tussen :')

@plutolover: zo herkenbaar, Elmo is ook zo ontzettend anders van karakter dan mijn good old Jip was, het heeft best een tijd geduurd voordat Elmo en ik elkaar begrepen als ik met Elmo aan het werk was.
Op de grond, met wandelen, poetsen, knuffelen, mee als handpaard, etc was hij mijn grootste vriend. Maar als ik met hem echt aan het werk was, longeren of rijden, dan hadden we best wel wat miscommunicatie. Maar het is goed gekomen uiteindelijk.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:18

Wat een verschil zeg van Lemon sinds ze bij jou in training staat!

Ik heb Abby gisteren weer opgehaald van de hengst, ze is gedekt van Nachtwind! 16 juni scannen en hopelijk drachtig :))

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:08

@plutolover wat zonde dat je zelf tekort energie hebt, kan me dan wel voorstellen dat het explosieve van Maximus daar niet altijd een fijne combinatie mee is. Dat explosieve hebben we hier ook regelmatig, onder het zadel kan ik dat het beste gecontroleerd laten gaan dmv diverse trainingen. De voorkeur van Lemon is springen, bos of strandritten. Soms wanneer ik krap zit ga ik een galoptraining doen op de baan, dat is echt super om mentaal even te ontspannen zowel voor mezelf als voor de paarden.

@marije-jip wat leuk dat je endurance doet!

@leonie ja Lemon is behoorlijk veranderd idd, een échte sporthaflinger geworden. Hopelijk kan ik haar modelletje behouden nu ze weer op de zomerweide staat.
Hopelijk is Abby drachtig, van welke hengst?

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:08

In juli zijn de regiokampioenschappen Gelderland in Brummen. Iemand van de vereniging en ik willen daar graag starten met een Haflingerviertal. Helaas zijn er binnen onze vereniging (RV de Grensruiters) niet genoeg Haflingerruiters om een viertal mee te maken. Zijn er hier mensen regio Achterhoek die het leuk zouden vinden om in een Haflingerviertal te rijden op de regiokampioenschappen? *\o/*

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:49

Laurahh schreef:
In juli zijn de regiokampioenschappen Gelderland in Brummen. Iemand van de vereniging en ik willen daar graag starten met een Haflingerviertal. Helaas zijn er binnen onze vereniging (RV de Grensruiters) niet genoeg Haflingerruiters om een viertal mee te maken. Zijn er hier mensen regio Achterhoek die het leuk zouden vinden om in een Haflingerviertal te rijden op de regiokampioenschappen? *\o/*

Maar die iemand moet dan toch lid van jullie vereniging zijn.

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:23

pillow schreef:
Laurahh schreef:
In juli zijn de regiokampioenschappen Gelderland in Brummen. Iemand van de vereniging en ik willen daar graag starten met een Haflingerviertal. Helaas zijn er binnen onze vereniging (RV de Grensruiters) niet genoeg Haflingerruiters om een viertal mee te maken. Zijn er hier mensen regio Achterhoek die het leuk zouden vinden om in een Haflingerviertal te rijden op de regiokampioenschappen? *\o/*

Maar die iemand moet dan toch lid van jullie vereniging zijn.


Nee naar wat ik begrepen heb, hoeft dat niet. Zolang het maar dezelfde kring of regio is.

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:32

Hoe gaat het hier met iedereen?
Zijn er nog mensen actief aan het dressuren?

Belle en ik hebben een tijdje geleden een fotoshoot gedaan;
[RIJ-ITP] Haflinger Belle wordt steeds stoerder!

En we zijn nu ons aan het voorbereiden op ons L2 debuut over 2 weken :=

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:01

Jazeker!
We zijn 2 weken geleden naar het haflinger event in Heeze geweest waar we 3 puntjes hebben gereden in het ZZzwaar en dik 66% gereden in de kür.
Morgen gaan we starten in Ridderkerk.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:30

Citaat:
Morgen gaan we starten in Ridderkerk.


Succes met de Smurf Wendy *\o/*
Er kunnen vast nog wat puntjes bij.

sandyjorgen

Berichten: 813
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:25

Wendeltje schreef:
Jazeker!
We zijn 2 weken geleden naar het haflinger event in Heeze geweest waar we 3 puntjes hebben gereden in het ZZzwaar en dik 66% gereden in de kür.
Morgen gaan we starten in Ridderkerk.

Wauw dat is ruig! Gefeliciteerd


Ik moet nog n jaartje wachten met (in)rijden helaas. Doe nu soms wat grondwerk of n boswandelingetje. Vrij springen vindt hij ook wel leuk trouwens. Hij staat met 2 ruinen 24-7 buiten dus de rest van de beweging verzorgen ze zelf Haha. Succes voor iedereen die weer mag starten binnenkort. Dit vind ik altijd de mooiste tijd van t jaar.

sandyjorgen

Berichten: 813
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:27

@laurahh: dat is weer een mooi vooruitzicht en trainingsdoel

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:05

Wendeltje schreef:
Jazeker!
We zijn 2 weken geleden naar het haflinger event in Heeze geweest waar we 3 puntjes hebben gereden in het ZZzwaar en dik 66% gereden in de kür.
Morgen gaan we starten in Ridderkerk.


Wow ZZ-zwaar, respect! _/-\o_ Ik zal al blij zijn als wij ooit de M doorkomen :')

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:13

Gisteren weer eens een dressuurwedstrijdje meegedaan ‘op stal’ en echt wel fijn kunnen rijden, de warmte was bij ons juist een voordeel met mijn kleine heethoofd pony. Eerste proef 190.5 en tweede 197. Nu mogen we M2! *\o/*
Daar zijn we nog niet klaar voor dus eerst even lekker verder trainen.


Afbeelding

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:46

Wendeltje schreef:
Jazeker!
We zijn 2 weken geleden naar het haflinger event in Heeze geweest waar we 3 puntjes hebben gereden in het ZZzwaar en dik 66% gereden in de kür.
Morgen gaan we starten in Ridderkerk.


Gaaf, ZZ Zwaar!!

@Orange; knappe punten gereden en ook al super vet om M2 te mogen/gaan starten!

@Laurahh; heb even je topic bekeken en je rijdt haar echt netjes. Ik herken het wel dat je zelf heel kritisch bent, maar ik vind dat eigenlijk wel een goede eigenschap.

Ik heb gisteren voor het eerst sinds april weer op locatie gestart. We moesten een uurtje rijden naar Someren, maar was wel een super fijne locatie en leuke mensen en sfeer. Heel anders dan bij ons over het algemeen. Dus ik denk dat ik nog wel eens vaker die kant op ga. Hoop ik wel dat de benzineprijzen eens gaan dalen haha.
We hebben 2 proeven gereden in het L1 en 3 winstpunten gehaald. Bij de eerste proef 1e geworden :D
Nu zijn we L2 startgerechtigd en ik wil weer een paar weken een pauze inlassen en dan in september beginnen met de online proeven om te toetsen hoe we er voor staan. Als dat goed gaat dan weer tegen het winter seizoen tussendoor ook elders gaan starten.


Afbeelding