Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:59

astridastrid schreef:
MartineC1711 schreef:
Soms ook wel even fijn om zonder "druk" te trainen, vind ik zelf in ieder geval..

Ja, maar dat is het "probleem", training gaat GEWELDIG!

Ik moest laatst bij een jury rijden die ook lest bij mijn instructrice Els, dus Els was ook naar haar toe gegaan van "hoe KAN het dat ze geen winst heeft gereden", whahaha. Ik had toen 199 dus valt alles mee. Want ze loopt denk op 20% van haar kunnen omdat we beide blokkeren. De meeste weten hoe ze een wissel springt (filmpje Instagram), maar in de proef doe ik iets bijzonders blijkbaar hahahahaha.

Hoe is het met de Prinses Martine? Je reed nog een Haffie bij, toch?


Tsja, herkenbaar.. levi slaat ook 9 van de 10 keer dicht op wedstrijd en dan zit ze in haar eigen bubbel en komen mijn hulpen niet meer door.. ik denk ook door (onbewuste) spanning van mijn kant en haar hoogsensitieve karakter. Maar goed, veel op wedstrijd gaan en een ritme krijgen hielp ons goed, maar moet ze wel goed blijven natuurlijk ;-)

Ze knapt iets op gelukkig maar is nog steeds niet de oude. Ik hobbel wat buiten en af en toe in de bak en zie wel waar we uitkomen. De startpas heb ik opgezegd dus ik heb geen druk meer te "moeten" presteren, ik wil alleen nog maar dat ze weer fit is! :-(
We gaan gelukkig de herfst en winter in en dat zijn echt onze seizoenen, dus wie weet hoe het loopt..

Een andere haf? Nee ik ga niet vreemd ;-) of bedoel je Storm?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:02

Jaa Storm, ik wist dat het een ST-tje was, daar had ik je toen nog mee gezien in HJD! Start je die nog?

Haha, winter is juist wel ons seizoen want lekker fris! In Ermelo was ze ook zo "wild", voor mijn gevoel verlies gereden maar was toen ook eerste van het Z met 220. Maar je weet wat voor stoer paardje het dan wordt hahaha!

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:06

Nee Storm heb ik nooit echt gestart, 1x onderling voor de fun maar verder doe ik daar niet veel mee. Is ook type tank en als je gewend bent om Ferrari te rijden dan geeft een Fordje je toch een ander gevoel ;-)
Ik ga dus graag mee als groom op de koets met hem en in de winter rijd ik er af en toe op, meer niet. Heb genoeg aan 1 paard!

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:00

Peelie schreef:
Hier probeer ik wel gewoon nogsteeds 1x per maand te starten.

Vooraf longeren is dus niet zo een enorm gek idee? Enige is dat ik mijn eigen lijf gewoon echt niet lekker aan de gang krijg. Enorm frustrerend.


Nee hoor, helemaal niet. Ik vind het als ik zo’n last heb juist enorm fijn. Paard is al lekker warm, dus ik kan opstappen en m’n ding doen zover dat lukt, ik hoef er dan minder lang op te zitten en haar dus op dat moment ook minder lang in de weg te zitten :p

Back on track gebruik ik bij punk bijna altijd sinds ze vorig jaar zo ziek geweest is, heb het idee dat ze er wel ietsje soepeler onder is. Voor ons heb je btw ook back on track kleding, maar dat gun in mezelf dan weer niet, koop ik liever een extra dekje voor pony lief, want goedkoop is bot nou niet echt :(

Mijn planning was ook om het indoor seizoen weer te starten en in principe zijn we er ook wel weer klaar voor.. tot op heden is het er nog niet van gekomen. Ik blijf het zelf steeds uitstellen, dus moet er dit weekend maar gewoon even voor gaan zitten en me gewoon écht op gaan geven

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:24

Ik heb 26 nov clinic proefgericht rijden

Wil stan nu 2 weken rustig oppakken en dan vanaf 16/17 nov beetje dat proefje gaan oefenen.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:09

Hoi dames.

Ik lees al een hele tijd stilletjes mee. Vooral omdat ik mijn hafje eerst lekker wilde laten groeien en eerst buiten veel ervaring op te doen zodat die goed op zijn eigen benen leert lopen.

Maar ik heb hem gefokt om toch uiteindelijk wedstrijden wilde starten. Daar zijn we nu lekker voor aan het oefenen. De ene dag gaat het beter dan de andere dag, maar dat hoort erbij.

Hij is nu 6 jaar, zoals ik al zei gaat die vanaf zijn 3e al mee de bossen in. Ook alleen op pad vind die geen probleem. Daar is die ook heel rustig bij. Met andere erbij vind die ook prima.

Maar ik merk in de bak met rijden dat de focus op mij volledig weg is als er andere mensen de bak inkomen met hun paard. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Ik merk aan mezelf dat ik er erg gefrustreerd door wordt en dan alleen nog maar boos kan doen tegen hem. Het maakt ook weinig uit of ik het nou negeer of boos wordt. De aandacht blijf ik kwijt.


Meet my love Aramys (roepnaam Rami)
Afbeelding

Afbeelding

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:12

Vooral niet boos worden. Een haflinger is zeer intiligent en zal dat dus onthouden en er naar handelen. Dus dan vinden ze bakwerk op een gegeven moment niet leuk meer.

Dus lessen. Consequent zijn. En vooral nuchter blijven.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:26

Maratjesammy
Waarom word je boos? Je haflinger is geen robot. Voor een kuddedier is het normaal gedrag om op de groep te letten.
Onze haf is lang hengst geweest. Hij is altijd met van alles bezig. Wil alles zien, voelt zich geroepen om andere ruinen in de bak even te tonen dat hij het mannetje is.
Aan ons de uitdaging om hem bij de les te krijgen en houden. En op het wedstrijdterrein is dat echt wel een uitdaging, maar dat beetje extra wat hij dan brengt, kan je ook proberen voor je te laten werken.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:41

janouk schreef:
Maratjesammy
Waarom word je boos? Je haflinger is geen robot. Voor een kuddedier is het normaal gedrag om op de groep te letten.
Onze haf is lang hengst geweest. Hij is altijd met van alles bezig. Wil alles zien, voelt zich geroepen om andere ruinen in de bak even te tonen dat hij het mannetje is.
Aan ons de uitdaging om hem bij de les te krijgen en houden. En op het wedstrijdterrein is dat echt wel een uitdaging, maar dat beetje extra wat hij dan brengt, kan je ook proberen voor je te laten werken.


Het is meer dat hij zo op het andere paard let, dat die niet meer kijkt waar die zijn voeten laat. Dat houdt in struikelen, tegen de omheining aan lopen of gaan rennen richting dat paard. Het is niet dat die zich op pompt om aandacht te vragen.

Vooral voor de eigenaar van het andere paard vindt ik het rot. Hij is dan compleet stuurloos. Ik heb al eens een frontale botsing gehad.

Hij is normaal heel fijn op mijn beenhulpen. Wijkt erg goed voor beendruk.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:37

Denk dat dit vooral kilometers maken word, hij moet het toch gaan leren dat het gewoon is. Zelf rustig blijven, als je kwaad word zal hij waarschijnlijk juist niet meer snappen hoe of wat. Doet hij dit op buitenrit met anderen ook? Is het een Allacher eigenlijk?

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:02

Wat vervelend zeg al die pijn met rijden :(
Ik hoop met jullie mee dat het gauw weer mooi weer wordt!

Ik ben vandaag de eigenaar geworden van deze trailer! Heeeel blij mee :D
Afbeelding

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:28

Mooii!

Mijn trailer is ook bijna klaar <3

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:52

Welkom maratjesammy! Probeer vooral te blijven genieten.. :j

Ik ben sinds 1,5 jaar(?) weer eens op pad geweest. Wil dolgraag Z2 starten en heb 53 wp in de Z1, maar ben nooit echt aan de wissels toegekomen. Nu deed ze ze thuis steeds regelmatiger (ze doet ze dus goed of ze doet het gewoon niet) dus ik dacht ik doe het gewoon! 1 proefje Z1 (die heerlijke comfortzone :') ) en 1 proefje Z2.

De Z1 proef ging wel prima en tussen de proeven door sprong Mist keurig de wissels dus vol goede moed begonnen aan de Z2 proef. Die proef begon dan ook met 7s en 8en en toen kwamen de wissels! Ze deed gewoon NIKS!! :+ Gewoon door in de galop waarin ze zat. Aaarrrgghh!!! Ik had echt het gevoel dat ze dacht: Huh, dit doen wij toch nooit op wedstrijd? Wat wil je nou? :') .

Maargoed, in de eerste proef dus 215,5 en een eerste prijs en in de tweede proef 188(ofzoiets?) en één na laatste! Desondanks super trots en blij met m’n Blondie <3

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jo_Shakira
Berichten: 1004
Geregistreerd: 23-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:30

Maratjesammy welkom! Probeer idd heel rustig te blijven en vooral echt consequent te zijn. Nee is nee en blijft nee. En maak veel km's dan het komt goed.

Kelly_j wat een boeffie! Ja haffies zijn niet zo makkelijk af en toe

Ik had vorige week toch een monsterscore vind ik. Ik had niét zo lekker gevoel over me proeven maar ik had gewoon 195.5 en 196. Gewoon even 4 winstpunten in de m1. Totaal niet verwacht.
Mijn doel was voor 2018 m2 mogen starten nou die heb ik dik gehaald. Ik geloof het nu nog niet. Super trots op mijn shakirtje

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:31

Je merrie had haar lolbroek aan zeker Kelly :D

Maar je kunt in ieder geval trots zijn op je Z1 proef ;)

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:09

Wie heeft er tips voor n haf die tijdens de galop moet poepen en daarvoor in de ankers gaat en zo mijn proef verpest?
Ik lach wel maar hij reageert niet op een schop of tik met de zweep.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 00:05

Balen kelly dat de wissels niet op het gewenste moment gingen. Wel super mooie score in de Z1!

Mooie punten met Shakira! Leuk hoor! Wanneer ga je over?

Searcher. Misschien niet zo vriendelijk, maar dan bel je er wel snel vanaf. Je paard al een mep verkopen als je merkt dat hij aanstalten maakt om te poepen. In de B is het nog niet zo erg, maar in de hogere klasses betekent het dat je paard in verzet gaat.

Hij moet gewoon doorlopen. En als je dat niet wilt, moet je geen wedstrijden rijden. Mijn paarden lopen altijd door.

Jo_Shakira
Berichten: 1004
Geregistreerd: 23-04-09

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 00:55

Peelie ik ga nu over maar ik ga eerst even lekker door trainen en volgend jaar m2 starten.

Ja idd wat peelie zegt een mep. Is misschien niet zo vriendelijk. Maar als ze het eenmaal weten heb je daar wel profijt van. En dan daarna niet meer toe laten.
Ik heb dat een keer gehad toen dacht ooh oke dan je mag stilstaan. En ja hoor de volgende keer deed mevrouw het weer. :|

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 01:09

Hij negeert de tik met de zweep... Letterlijk negeren. Maar wanneer er niks is het al voldoende is de zweep tegen zn schouder te leggen. Hetzelfde met een harde trap.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:56

Searcher schreef:
Hij negeert de tik met de zweep... Letterlijk negeren. Maar wanneer er niks is het al voldoende is de zweep tegen zn schouder te leggen. Hetzelfde met een harde trap.


Net zo lang meppen totdat ze reageren.. klinkt heel hard maar dit moet echt afgeleerd worden.
En wat al gezegd wordt, als je voelt dat het gaat gebeuren en niet pas wanneer ze al stilstaat.

Knappe scores hier zeg! Jullie gaan echt leuk. Vind het daarom ook leuk om nogsteeds mee te lezen. De haflinger die ik vorig jaar verkocht is met zn huidige baasje bij de pony’s in een paar wedstrijden de B door. Allemaal monster scores met een paar dubbele winstpunten rond de 200punten.
Maar ze doet ook vrijheidsdressuur met haar. Liggen, zitten, Spaanse pas, jambette etc etc. Ken het zelf allemaal niet dus geen idee wat t allemaal is. Maar wel super tof!

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:18

Stille meelezer meld zich!

Echt proberen af te leren hoor!!! Mijn bijrijdpaardje (haflinger) staat ook altijd stil tijdens het mesten en we krijgen het er niet meer uit, zweep, trappen doen we maar ze negeert het echt.

Jo_Shakira
Berichten: 1004
Geregistreerd: 23-04-09

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:56

Ja probeer op een of andere manier indruk te maken op dat ze wil gaan poepen. Als dat lukt dan doorzetten en echt bij elke keer gelijk reactie geven.


Ik ben opzoek naar een stang en trens hoofdstel in het bruin maar lijkt wel onmogelijk hahah. Of ik ben gewoon zo kieskeurig :P.
Weten jullie misschien een leuke niet rondgedraaide S en T hoofdstel in het bruin?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 11:10

Searcher schreef:
Wie heeft er tips voor n haf die tijdens de galop moet poepen en daarvoor in de ankers gaat en zo mijn proef verpest?
Ik lach wel maar hij reageert niet op een schop of tik met de zweep.


Kan hij goed diagonaal een aantal passen achteruit lopen? Zo niet, dan eerst het heiligbeen los laten maken door een osteopaat. Ik heb wel vaker gezien dat het heiligbeen zo vat zit, dat het paard niet kan mesten en galopperen /bewegen tegelijk. Als dat zo is, dan is hem dwingen niet eerlijk. De staart omhoog brengen kost dan teveel moeite.

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:19

janouk schreef:
Searcher schreef:
Wie heeft er tips voor n haf die tijdens de galop moet poepen en daarvoor in de ankers gaat en zo mijn proef verpest?
Ik lach wel maar hij reageert niet op een schop of tik met de zweep.


Kan hij goed diagonaal een aantal passen achteruit lopen? Zo niet, dan eerst het heiligbeen los laten maken door een osteopaat. Ik heb wel vaker gezien dat het heiligbeen zo vat zit, dat het paard niet kan mesten en galopperen /bewegen tegelijk. Als dat zo is, dan is hem dwingen niet eerlijk. De staart omhoog brengen kost dan teveel moeite.


Zijn achterwaarts is prima. Hij kan soms ook vreselijk eigengereid zijn, een echte stijfkop.
Hij poept thuis maar heel weinig tijdens werk en stapt wel door dan.
Dan leert t ook niet zo snel (af). Ik wist alleen niet wat de jury er van zou vinden als ik het harder zou afstraffen dan ik deed.
Ach we hadden toch nog 186 en 180 punten en 2 x 1e prijs

Afbeelding

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:18

Berber had het op facebook ook al gezegd, maar heule mooie trailer!! :j

Kelly, balen van je wissels! Wel een heel gaaf jasje zeg! <3 Waar is die van?

Wia als je naar bv Vinkega gaat, anders vantevoren even met de jury overleggen, wat die adviseert, dat je hem in een proef ook eens door kunt pakken? Dan pak je misschien wat makkelijker een x harder door, en als de jury een andere optie heeft, weet je dat ook gelijk. :j Wat soms ook nog wel helpt is thuis een voorwaartse stemhulp er op zetten voor noodgevallen, die kun je dan in zulke situaties ook nog eens gebruiken. (Stemhulp mag dan wel niet, maar dan heb je een x -2, dat is ook nog wel te overzien ;) )
Ik heb een keer gehad dat Maes bij het beginnen van de proef bij het groeten heel nodig moest plassen, en dat dus ook deed :') Jury haar dag ook gelijk goed :+ (plassen is natuurlijk wat anders dan poepen onderweg, maar moest er aan denken)

Jo-shakira, heeft Passier die niet? Of Ej/Rossner? Weet niet voor welk budget je zoekt, maar Döbert kun je bv zelf samenstellen. Premiere heeft de Levanto, Br de Wendover ;) zo zijn er vast nog wel een paar.