Manen haflinger geknipt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hetsmishof
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-07-17

Manen haflinger geknipt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 22:01

Hoi!

Ik heb al 7 jaar een haflinger met erg mooie en lange manen, ik heb hier dan ook nooit iets aan gedaan (geknipt/getrokken). Nu was mijn moeder vanavond op stal en ze vond de manen niet helemaal gelijk en dus heeft ze er de schaar ingezet :j
En je raad het al, toen kwam ze er achter dat dit niet zo een goed idee was.....
Ze vertelde het net aan me en ik moest er bijna van huilen ;( ...
Nu is mijn vraag aan jullie; hoe lang duurt het ongeveer voordat het er weer natuurlijk uit gaat zien? Er is over de hele lengte ongeveer 2cm van af.....

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:02

Dat duurt niet zo heel lang voor het er weer een beetje netjes uitziet gok ik. Kan je het niet vlechten zodat het niet zo opvalt? :(:)

Het zijn maar manen gelukkig, maar ik snap dat je er van baalt.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:04

Tsja...


Je kunt met de schaar recht omhoog wat knippen.
Dan ziet het er - als je het op de goede manier doet- al snel een stukje natuurlijker uit.
Maar helemaal natuurlijk maak je het daar niet mee.

Tijd. Kan echt wel een aantal maanden duren voor het weer normaler oogt.


Heb je een foto?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:06

wat ontzettend jammer van de manen.
maar ik denk dat je het na een maand of 2 al minder ziet.
het echt bijgroeien van lange manen tot de lengte die je had duurt wel wat langer.
en niet meer aan gaan knippen. ook niet om het nu nog te "verbeteren".

hetsmishof
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 22:08

Ik heb het nog niet zelf gezien, dus heb ook geen foto. Maar mijn moeder vind alles snel meevallen en zelfs zij zegt dat het heel lelijk was... gelukkig heeft ze een Vliegendeken met hals op.

Vlechten is een goede tip en dat knippen weet ik niet of ik dat aandurf...

Een aantal maanden valt nog mee! Ik dacht dat het echt een jaar ging duren haha!

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:09

Is het al te laat om er een misschien een sport-coupe van te maken?
Zag zelf een haffie hier voorbij komen met een sport-coupe en zag erg leuk uit!

Misschien niet wat je wilt maar even voor de time-being? :(:)

hetsmishof
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-07-17

Re: Manen haflinger geknipt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:41

Dankjewel voor jullie reacties! Nu heb ik er een beetje meer vertrouwen in gekregen dat het weer goed komt hihi!

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:48

Twee centimeter is er zo weer bij. Bij mijn hengst is een deel van de manen weggeschoren, ik werk die ongeveer om de 2 maand bij, en dan staan er weeral stoppels van 2 à 3 cm.

En als het er nu "gemaakt" uitziet, dat duurt niet lang hoor, zal er binnen een weekje vast weer naturel uitzien.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:50

Lees ik nou goed dat je moeder 2 cm van de lange manen af geknipt heeft? Dat zie je nauwelijks, behalve dan dat ze nu waarschijnlijk wat rechter zijn. Dat vind ik zelf niet zo mooi maar daar zie je binnen 2 weken al veel minder van.

De poster hiervoor heeft het waarschijnlijk over het zogenaamde "derde oor". Dat knip ik ongeveer 1x per maand weg bij mijn mafje en dan moet er ongeveer 2-3 cm af.

hetsmishof
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:57

Maflinger_S schreef:
Lees ik nou goed dat je moeder 2 cm van de lange manen af geknipt heeft? Dat zie je nauwelijks, behalve dan dat ze nu waarschijnlijk wat rechter zijn. Dat vind ik zelf niet zo mooi maar daar zie je binnen 2 weken al veel minder van.

De poster hiervoor heeft het waarschijnlijk over het zogenaamde "derde oor". Dat knip ik ongeveer 1x per maand weg bij mijn mafje en dan moet er ongeveer 2-3 cm af.


Jaa het derde oor scheer ik er ook altijd vanaf! En knip ik later weer bij... het is inderdaad de gehele lengte waar ze geknipt heeft. Ik hoop echt dat je het snel niet meer ziet. Dit is ze, toen het nog niet geknipt was *\o/* heb vandaag gewerkt dus ben nog niet op stal geweest helaas...

Afbeelding

Afbeelding

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Manen haflinger geknipt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:04

Het spijt me maar moest er wel om lachen :') . Ik zie je moeder al bezig _O- .

Ff ontopic, ik denk dat je er al snel niets meer van ziet hoor ;) . En 2 cm zal vrij snel weer teruggroeien normaal. :(:)

hetsmishof
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 23:27

MoppieFilou schreef:
Het spijt me maar moest er wel om lachen :') . Ik zie je moeder al bezig _O- .

Ff ontopic, ik denk dat je er al snel niets meer van ziet hoor ;) . En 2 cm zal vrij snel weer teruggroeien normaal. :(:)


Haha snap ik! Het was ook heel lief bedoelt. Ze had haar helemaal gewassen en het is een merrie waardoor haar staart nogal vaak vies is... dus staart wassen komt nogal vaak voor en ik had mijn moeder dus laatst geleerd hoe ze de staart moest knippen haha! Alleen nu dacht ze, dan kan ik de manen ook wel even bijknippen :=

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:38

Het eerste wat ik dacht toen ik de foto's zag: Is dat echt een haflinger? :D

Maar terugkomend op de manen, dat is er zo weer bij! Als je je er aan stoort kun je het invlechten zodat het minder opvalt. Zeker als je pony onder een vliegendeken staat kan dat ook wat warmte en gebroken manen schelen. Komt wel goed!

hetsmishof
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 09:13

stitchlover schreef:
Het eerste wat ik dacht toen ik de foto's zag: Is dat echt een haflinger? :D

Maar terugkomend op de manen, dat is er zo weer bij! Als je je er aan stoort kun je het invlechten zodat het minder opvalt. Zeker als je pony onder een vliegendeken staat kan dat ook wat warmte en gebroken manen schelen. Komt wel goed!



Het is een kruising met een haflinger. Maar zoals je ziet heeft ze de manen van een haflinger dus vandaar dat ik het hier vraag :P

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:14

hetsmishof schreef:
stitchlover schreef:
Het eerste wat ik dacht toen ik de foto's zag: Is dat echt een haflinger? :D

Maar terugkomend op de manen, dat is er zo weer bij! Als je je er aan stoort kun je het invlechten zodat het minder opvalt. Zeker als je pony onder een vliegendeken staat kan dat ook wat warmte en gebroken manen schelen. Komt wel goed!



Het is een kruising met een haflinger. Maar zoals je ziet heeft ze de manen van een haflinger dus vandaar dat ik het hier vraag :P


Aha ik dacht al, neemt niet weg dat het geen leuke pony om te zien is hoor!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:55

hetsmishof schreef:
MoppieFilou schreef:
Het spijt me maar moest er wel om lachen :') . Ik zie je moeder al bezig _O- .

Ff ontopic, ik denk dat je er al snel niets meer van ziet hoor ;) . En 2 cm zal vrij snel weer teruggroeien normaal. :(:)


Haha snap ik! Het was ook heel lief bedoelt. Ze had haar helemaal gewassen en het is een merrie waardoor haar staart nogal vaak vies is... dus staart wassen komt nogal vaak voor en ik had mijn moeder dus laatst geleerd hoe ze de staart moest knippen haha! Alleen nu dacht ze, dan kan ik de manen ook wel even bijknippen :=


Ken ik :D .

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:14

Desnoods zou je een effileerschaar kunnen kopen, die knipt wat meer 'plukkerig' en zo kun je de uiteindes van de manen wat natuurlijker knippen