Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aanschaf eerste pony (Haflinger)

 
Profiel   

Hallo iedereen,

Sinds enige tijd ben ik me aan het oriënteren op het aanbod van Haflingers. Het zou mijn eerste pony worden.

Nu wil het zo dat ik een hele leuke Haflinger merrie van 2,5jaar ben "tegen gekomen". Maar nu vraag ik me af wat jullie voor haar zouden geven.

Even wat feitjes: het is een merrie met paspoort, geen stamboom (helaas),is een halster gewend en ze is bekend met een licht zadel, volgens de eigenaar wordt ze 1.50. En ze staat 250 kilometer verderop, dus ik moet een trailer zien te huren.

Wat komt er in jullie op als jullie dit zo lezen? Mochten jullie tips/advies hebben, kom maar op!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:20 



 
Profiel   

Wat wil je in de toekomst met je paard gaan doen? Kan deze merrie hieraan voldoen?

2,5 jaar hoe groot nu? is 1.50 rieel?
hoe groot is de moeder en haar vader?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:25 



 
Profiel   

Slimmer is om een ingereden/ervaren pony te kopen als eerste eigen paard

Maar mocht je deze nou helemaal fantastisch vinden ga dan eens kijken met eem ervaren persoon. Bijv je instructie. Verder inrijden zal toch samen moeten doen.

Daarna laten keuren als je serieus tot koop wilt overgaan


Laatst bijgewerkt door Esther_r20 op 19-07-17 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:27 



 
Profiel   

De prijzen van de raszuivere Haflingers trekken wel weer aan. Voor de merrie zoals jij haar nu beschrijft zou een vraagprijs van €1300 prima zijn, dan kun je nog afdingen. Haflingers zijn laatbloeiers, maar met haar 2,5 jaar moet ze al wel flink in de buurt van die 1.50m komen, wil ze dit gaan halen. Op papier is het dus een 2 jarige en wordt ze in 2018 pas 3. Ik zou wel huiverig zijn om wat ze allemaal al met haar gedaan hebben. Een 2 jarige hoort nog lekker met soortgenoten op het land te lopen en behalve vaststaan, poetsen, wassen en misschien een keuring, helemaal niets te doen. Eerst gaan kijken!! Mocht je een link hebben naar een advertentie, dan mag je die wel via PB sturen, dan wil ik wel voor je meekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:27 



 
Profiel   

Wat wil je gaan doen met je haflinger?
Wat zijn jouw eisen en verwachtingen?
Wil je dressuursport, springen, mennen of recreatie?
Wat heb je het paard te bieden qua stalling?
Hoeveel ervaring heb je om een jong paard te beleren?
Voor je eerste paard is het verstandiger om een wat meer ervaren paard te nemen, waar jij veel van kan leren. Een jong paard en zeker een haflinger, beleren en goed doorrijden, vraagt om veel ervaring. Ze zijn eigenwijs

En de hulp van suffie is aan te raden

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:30 



 
Profiel   

[ img ]
Dat weet hij helaas niet, maar wel dat ze redelijk groot wordt.

Ik zou graag recreatief met haar willen rijden en zo nu en dan een wedstrijd. Verder zou ik er graag een veulen mee fokken. Zouden jullie een veulen zonder stamboom kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:37 



 
Profiel   

Ik zou nooit een onbeleerde 2,5 jarige Haflinger kopen als eerste paard. Tenzij je wel al veel ervaring met jonge paarden beleren hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:39 



 
Profiel   

Nee. Ik zou geen haf kopen zonder stamboom

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:40 



 
Profiel   

janouk schreef
Wat wil je gaan doen met je haflinger?
Wat zijn jouw eisen en verwachtingen?
Wil je dressuursport, springen, mennen of recreatie?
Wat heb je het paard te bieden qua stalling?
Hoeveel ervaring heb je om een jong paard te beleren?
Voor je eerste paard is het verstandiger om een wat meer ervaren paard te nemen, waar jij veel van kan leren. Een jong paard en zeker een haflinger, beleren en goed doorrijden, vraagt om veel ervaring. Ze zijn eigenwijs

En de hulp van suffie is aan te raden


Ik heb vroeger onder begeleiding 2 jonge paarden beleerd, toen was ik nog een tiener. Wat sport betreft: cross en dressuur vind ik leuk en zo nu en dan bosritten maken.

De pony zou 24 uurs weiland en schuilstal krijgen en komt bij andere paarden te staan.

Ik heb een foto bijgevoegd, wat is jullie eerste indruk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:41 



 
Profiel   

Ik heb net mijn 1e paard, ook een Haflinger, gekocht.
Maar ik heb er voor gekozen om dit bij een fokker te doen.
Bij een particulier vond ik te eng,de verhalen waren naar mijn idee te mooi om waar te zijn. En aangezien het voor mij een gezinspaard is staat betrouwbaarheid voor mij hoog op het lijstje.

Ik denk dat rond de 1200 een mooie prijs is voor een paard van die leeftijd.

Je mag mij gerust ook een pb sturen als je meer wilt weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:41 



 
Profiel   

Valencia93 schreef
[ [url=m/vzmI4l.png]Afbeelding[/url] ]
Dat weet hij helaas niet, maar wel dat ze redelijk groot wordt.

Ik zou graag recreatief met haar willen rijden en zo nu en dan een wedstrijd. Verder zou ik er graag een veulen mee fokken. Zouden jullie een veulen zonder stamboom kopen?


Aantal redenen om het niet te doen.

Je wilt fokken, deze heeft geen stamboom.
Je 1e paard? Koop dan vooral geen onbeleerde 2.5 jarige maar een braaf doorgereden paard dat al een en ander heeft gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:43 



 
Profiel   

suffie schreef
De prijzen van de raszuivere Haflingers trekken wel weer aan. Voor de merrie zoals jij haar nu beschrijft zou een vraagprijs van €1300 prima zijn, dan kun je nog afdingen. Haflingers zijn laatbloeiers, maar met haar 2,5 jaar moet ze al wel flink in de buurt van die 1.50m komen, wil ze dit gaan halen. Op papier is het dus een 2 jarige en wordt ze in 2018 pas 3. Ik zou wel huiverig zijn om wat ze allemaal al met haar gedaan hebben. Een 2 jarige hoort nog lekker met soortgenoten op het land te lopen en behalve vaststaan, poetsen, wassen en misschien een keuring, helemaal niets te doen. Eerst gaan kijken!! Mocht je een link hebben naar een advertentie, dan mag je die wel via PB sturen, dan wil ik wel voor je meekijken.


Top, ik stuur jullie straks even een pb! Heb al wat filmpjes toegestuurd gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:44 



 
Profiel   

Het is wel een zuivere Haflinger? Dan ben ik erg benieuwd wie haar ouders zijn en waarom ze niet is ingeschreven in het stamboek. Vanaf de foto toont ze groot en royaal ontwikkeld. Als ze 3,5 zou zijn geloof ik het ook.
Je hebt je zinnen gezet op een Haflinger neem ik aan, vergeet niet dat ze een heel consequente omgang nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:44 



 

ik kocht mijn allereerste haffie als 2-jarige. man, wat heb ik veel fouten gemaakt, maar ook veel geleerd. ik heb
haar zelfs ondertussen 2 jaar verkocht gehad. ik kan het je niet aanraden, maar ook niet afraden.

fokken zonder papieren vind ik geen slim plan, er zijn al genoeg veulens. het probleem is alleen dat je niet weet of je onder het zadel ook een klik hebt, en dat kan betekenen dat je veel geld en tijd weggooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 19:58 



 
Profiel   

Mijn haflinger gekocht als 1,5 jarige, ook zonder stamboom. Kende niks, geen halster, geen voetjes geven, niet borstelen, kwam zo uit een weiland. Nu bijna 4 jaar later kan ik er alles mee. Heb een paard die me alles waard is, heeft me in aanschaf zeer weinig gekost en heeft ook nooit echt wat gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 20:02 



 
Profiel   

sanne_xxxx schreef
Mijn haflinger gekocht als 1,5 jarige, ook zonder stamboom. Kende niks, geen halster, geen voetjes geven, niet borstelen, kwam zo uit een weiland. Nu bijna 4 jaar later kan ik er alles mee. Heb een paard die me alles waard is, heeft me in aanschaf zeer weinig gekost en heeft ook nooit echt wat gehad.


Leuk om te horen,hoeveel ervaring had jij met beleren? Wat zou jij voor deze Haflinger betalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 20:13 



 
Profiel   

suffie schreef
Het is wel een zuivere Haflinger? Dan ben ik erg benieuwd wie haar ouders zijn en waarom ze niet is ingeschreven in het stamboek. Vanaf de foto toont ze groot en royaal ontwikkeld. Als ze 3,5 zou zijn geloof ik het ook.
Je hebt je zinnen gezet op een Haflinger neem ik aan, vergeet niet dat ze een heel consequente omgang nodig hebben.


Nee, de huidige eigenaar heeft aangegeven dat het een kruising is. Dat was ook mijn eerste indruk, maar moet het paspoort nog zien. Ben heel consequent!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 20:18 



 
Profiel   

Oh, dan ben ik benieuwd waarmee, ze toont echt als Haflinger :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 20:19 



 
Profiel   

suffie schreef
De prijzen van de raszuivere Haflingers trekken wel weer aan. Voor de merrie zoals jij haar nu beschrijft zou een vraagprijs van €1300 prima zijn, dan kun je nog afdingen. Haflingers zijn laatbloeiers, maar met haar 2,5 jaar moet ze al wel flink in de buurt van die 1.50m komen, wil ze dit gaan halen. Op papier is het dus een 2 jarige en wordt ze in 2018 pas 3. Ik zou wel huiverig zijn om wat ze allemaal al met haar gedaan hebben. Een 2 jarige hoort nog lekker met soortgenoten op het land te lopen en behalve vaststaan, poetsen, wassen en misschien een keuring, helemaal niets te doen. Eerst gaan kijken!! Mocht je een link hebben naar een advertentie, dan mag je die wel via PB sturen, dan wil ik wel voor je meekijken.



waarom wel een keuring maar niet een licht zadeltje erop.. Als een zadeltje aangeboden wordt als het zoveelste rariteit van de baas, puur als doel om een paard lekker 'bomproof' te maken en het zadel als zoveelste onbekende voorwerp te presenteren, dan maakt dat toch helemaal niets uit.. Een zadeltje erop leggen, zegt niets over dat ze bezig zijn of werken naar inrijden.. of je nu een wapperende doek vasthoud.. een hand op zijn rug legt, stevig borstelt over de rug, of een deken om hem heen bind, of een licht zadeltje.. maakt allemaal geen enkel verschil in mijn ogen.. Anders is het als men erop gaat zitten of al gaat lopen hangen, want dan ben je bezig met africhting richting inrijden.. in plaats van hem gewoon lekker op te voeden..

het zegt ook helemaal niets over hoe dat dier zijn dagen doorbrengt.. wie weet is dat lekker poetsen en trutten, zadeltje een keer erop 30 minuutjes in totaal.. zadeltje eraf en veulen weer lekker op de wei..

hoeveel tijd gaat er gemoeid met een keuring? hoe lang is dat dier dan op zo'n dag gescheiden van de groep.. hoeveel werk je dan aan 'z'n schoonheid' en wordt r aan hem/haar geprutst.. in hoeverre is een keuring dan onderdeel van 'natuurlijk veulenzijn'.. ik denk dat een keuring meer inbreuk doet op lekker veulen zijn, dan een licht zadeltje presenteren als zoveelste rariteit, lekker in de buurt van z'n groep waarna hij weer lekker veulen kan zijn..

je weet verder niets over het dier.. dus bij mij gaan er niet gelijk alarmbellen af.. ik zou er alleen wel op doorvragen. Bij ons op stal staat een tinker van 2.5 jaar die al eens een keertje aan de longeerlijn een rondje heeft gelopen.. aan diezelfde longeerlijn, wordt hij lekker mee naar buiten genomen om even te grazen langs de weg, zodat hij op het even verder gelegen veldje aan de lijn 'los' kan lopen om te grazen.. en hop daarna weer terug op de wei, spelen met z'n vriendjes.. ook die heeft al een keertje een zadeltje op z'n rug gehad, zonder dat de singel eraan lag.. gewoon in een reeks van allerlei andere rare dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 20:32 



 
Profiel   

Ik heb mijn eerste eigen pony gekocht als veulen. Ik was alleen bij hem wezen kijken, toen hij 3 jaar was weer verkocht want ik had er totaal geen klik mee.

Toen bij 3 haflingers wezen kijken, de eerste was een twijfelgeval. Paar maanden op proef gehad maar klikte echt niet. De 2e liep stok kreupel bij proefrijden.. de 3e bij wezen kijken omdat hij met spoed verkocht moest worden. Ik was gelijk weg van hem, week later was hij van mij voor een habbekrats. Heb enorm veel geluk gehad, maar ook echt afgezien. Nu na ruim 5,5 jaar is het echt een droompony geworden, maar de weg ernaartoe, ik begin er niet nog een keer aan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, koop een goed opgeleide ervaren paardje als eerste daar doe je zowel jezelf als het paard een plezier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 21:21 



 
Profiel   

Ik verplaats je topic van Paardenpraat naar Haflingers omdat dat veel kenners zitten van het ras :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 21:47 



 
Profiel   

suffie schreef
Oh, dan ben ik benieuwd waarmee, ze toont echt als Haflinger :j

Kruising KWPN, verder is er helaas niet veel bekend, komt volgens hem bij een oude boer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 21:48 



 
Profiel   

A_nouk schreef
Ik verplaats je topic van Paardenpraat naar Haflingers omdat dat veel kenners zitten van het ras :)


Dat had ik niet zo snel door, dankjewel! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 21:52 



 
Profiel   

Mijn eerste Vraag is altijd wat is het karakter. Dat moet je uiteindelijk mee aan de slag. Wat kent ze. Hoe lang staat zij al op de huidige stal. Hoe is zij in de kudde. Mee lopen, vast staan, verkeer? etc. Een afbeelding zegt mij persoonlijk heel weinig. Daarnaast moet je je afvragen of je voldoende kennis, ervaring en tijd hebt. 250km rijden is niet niks. Prijs Vind ik niet verkeerd. Paarden zijn duur momenteel. Vergeet niet dat als je een jong Paard gaat inrijden je nog vaak van zadel of boommaat moet veranderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 22:21 



 
Profiel   

Volgens mij kent ts het paard nog niet eens in ' het echie' ? Vind het best voorbarig om dan nu al te weten een papierloos veulen te willen gaan fokken. Dan moet je toch in elk geval weten dat de merrie een topkarakter heeft, gezond en heel goed gebouwd met goede gangen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-17 09:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen