'sport' Haflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24293
Geregistreerd: 12-04-02

'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:58

Wanneer noem je een Haflinger nou een sport Haflinger?

Voor mij is dat wanneer je ermee op wedstrijd gaat, nu zag ik op de bokt markt een veulen aangeboden staan onder de noemer sport Haflinger, gelukkig had hij nog geen zadel op en een stang- en trens in, maar het verbaasde me.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: 'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:05

Ik begreep het altijd zo dat het moderne type 'sporthaflinger' genoemd wordt. Ach wij hadden een kleine, iets te dikke ouderwets type haflinger maar mijn zoon reed er toch fijn M2 mee, tis maar wat je sport noemt ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: 'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:10

Ik vind het ook wat bizar... ze bedoelen er vaak mee 'een wat modernere, lichtvoetig, sportpony-achtige haflinger'.

Voor mij is een sporthaflinger ook gewoon een haflinger die sport. Mijn merrie is qua type tussen ouderwets/grof en modern/licht in, is ze dan half-sport? ;) Nee, voor mij is ze vooral gewoon 'haflinger' en 'paard'...

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:10

Ik zie een sporthaflinger als het luxe moderne type. Dus echt al een type.
Een haflinger (of welk paard dan ook) waar je mee op wedstrijd gaat is voor mij niet per definitie een sportpaard. Want in theorie zou je met elk paard op wedstrijd kunnen en is dus elk paard een sportpaard.
Ik zie sport toch eigenlijk pas vanaf subtop niveau, welke klasse dan ook. Daaronder is basissport en zie ik meer als recreatie. En de paarden/pony's in die klassen zijn dus gewoon paarden/pony's. Of haflinger, fjord, fries, enz.

Dus voor mij zit de benaming sportpaard/-haflinger echt in het type. Hoogbenig, ruime beweging, sportief en atletisch gebouwd.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: 'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:16

@Amanda, dat zullen de verkopers bij een veulen ook zeker bedoelen natuurlijk!
En dat is hoe het ook vaak wel bedoeld wordt.
Maar de hele haflingerfokkerij lijkt te streven naar een hoogbeniger, ranker, groter bewegend type. Dus dat is dan toch gewoon 'haflinger'. Ik hoop toch niet dat we de rasnaam hoeven aan te passen straks... :+

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:56

Ja, dat ben ik dan wel zeker met je eens.
Ik zou het dan ook niet sporthaflinger noemen, maar haflinger van het sportieve type :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: 'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:00

@Amanda, haha, ja, dat klinkt een stuk beter ;)

(Ik blijf mijn half-om-halfje wel gewoon 'poownie prinses' noemen, dat vindt ze zelf vast ook beter passen dan 'sportief type' of 'ouderwets type' O:) )

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:17

Bijnaam van de mijne is 'Spook'. Maar dat heeft dan weer niks met uiterlijk te maken :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:22

Amanda schreef:
Bijnaam van de mijne is 'Spook'. Maar dat heeft dan weer niks met uiterlijk te maken :+


Hier ook niet met uiterlijk hoor haha, ze heeft wel lange barbie-manen, maar 'prinses' is puur omdat ze nou ja, zich als een prinsesje kan gedragen :Y) Gelukkig nooit gemeen, ze vindt gewoon overal iets van :j (ik heb ook zo'n hond overigens, die overal iets van vindt en héél volhardend is, dus het zal mijn eigen schuld zijn :+ )

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Re: 'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:01

Ik vind een Haflinger een Sport Haflinger als ze Z1 dressuur met winstpunten zijn. Dan hebben ze namelijk ook recht op het sport predicaat en staat er zelfs Sport achter hun naam op hun paspoort. Ik weet niet wat de regeling met springen is trouwens bij de KVTH of NHPS.

Ik heb dan nu een Sport Haflinger en een gewone Haflinger . De Haflingers die sportief gebouwd zijn en dus luxe, vind ik simpelweg sportief gebouwde en/of luxe gebouwde Haflingers. Je weet pas of een Haflinger een Sport Haflinger is als die zich heeft bewezen in de sport. Een sportief gebouwde Haflinger kan wel elke hindernis weigeren of totaal geen lol en zin hebben in een dressuurproef. Dat is dan voor mij geen Sport Haflinger.

Maar dit is hoe ik het zie dan hè! Haha..

Sassenach

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-02-18
Woonplaats: Stiensgea

Re: 'sport' Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:03

Ik vroeg mij dit laatst ook af. Heeft het met de bouw te maken? Want als ik paarden 'vergelijk', ook al is dat zo moeilijk want geen paard is hetzelfde, vind ik het sporttype altijd slanker ogen?

artosje
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:09

wij hadden een haflinger van het type tussen in :D
voor ons bijna sport want hij mocht gaan starten in de z , helaas kwam er een fatale been blesuren ertussen. Maar we waren trots dat we met ons barokke koudbloed het goed deden tussen de hoog benigen kastelen . Onze "koe"was dus bijna sport.
ranken slank type wil niet zeggen dat het sport kan

Sassenach

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-02-18
Woonplaats: Stiensgea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:51

artosje schreef:
wij hadden een haflinger van het type tussen in :D
voor ons bijna sport want hij mocht gaan starten in de z , helaas kwam er een fatale been blesuren ertussen. Maar we waren trots dat we met ons barokke koudbloed het goed deden tussen de hoog benigen kastelen . Onze "koe"was dus bijna sport.
ranken slank type wil niet zeggen dat het sport kan


Ah wat zonde/sneu van je paard. En wat knap dat jullie zover zijn gekomen!

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:53

Onder sport haflinger van tegenwoordig versta ik de ranke slanke hoogbenige types die de laatste jaren gefokt worden.
Die ruimer in hun passen zijn.

Die van mij zit er tussenin en is meer het ouderwetse type.
Net als Artosje kwam er bij mijn Z droom een schiefel tussen die ik niet gepland had.
Nu was ik ook wel blij en trots met mijn tank in het M2.

Dus het is maar hoe je het bekijkt.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:58

Een aantal jaren terug stond er een heel mooi overzicht in Bit of Amazone van de verschillende types Haflinger. Daar vielen in ieder geval de rankere, inderdaad meer sportpony-achtige Haflingers onder de noemer 'sporttype'. De Haflingers met de ouderwetse bouw (dus zoals ze van origine meer zijn gefokt) werden dacht ik werktype genoemd.

Maar het type zegt natuurlijk niet alles over wat het dier wel en niet kan.