Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Haflinger met pssm1

 
Profiel   

Hallo allemaal, graag zou ik ook mijn verhaal even hier op bokt willen delen. Ik heb een super leuke haflinger van nu 12 jaar! Ik heb hem deze maand alweer 9 jaar. Hij heeft echt mijn paardendroom uit laten komen. Mogen zz licht dressuur starten en mankeert nooit iets. Tot afgelopen mei. Opeens stond mijn liefde spierbevangen. Dat was schrikken en ook behoorlijk vreemd. Na 6 weken waren zijn bloedwaardes nog niet goed gezakt. Via internet kwam ik achter pssm. De da vond het nog niet direct nodig. Maar ik wilde het nu toch weten. En ja hoor. Mijn pony heeft pssm1. Gelukkig met goed management rijden we nu weer voorzichtig in de rondte. Maar ik ben bang dat er helaas veel meer hafjes rond lopen met deze aandoening onder de leden. En testen is dan zeer verstandig en de prijs valt mee. Mijn haflinger heeft als vader windspiel en als moeder Angelina. Uit moeders lijn zijn er al getest en die blijken het niet te hebben. Dus grote kans dat het bij Windspiel vandaan komt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 15:42 



 
Profiel   

Helaas is het inderdaad een heel bekend probleem bij o.a. haflingers, tinkers en quarter horses, maar inmiddels al bij veel meer rassen. En naast pssm1 is er ook pssm2 en inmiddels is ook dát lijstje al weer aangevuld met nog meer versies...

In dit topic is veel informatie te vinden:
[MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Dit topic gaat specifiek in op pssm bij haflingers:
[HA] Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Ik zou jouw paard mét afstamming ook daar even melden, voor de database van Jossie - dan kan die weer verder aangevuld worden misschien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 07:41 



 
Profiel   

Als Angelina vrij getest is dan komt het bij windspiel weg. Dan kan dat niet anders.
Balen ik hoop je met management het goed onder de duim kan houden! Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-19 12:24 



 
Profiel   

Ik heb zelf 2 haflingers met windspiel in de bloedlijnen.. Zijn verder gezond en lopen goed dus directe noodzaak is er niet.

Wat kost het testen en waar laat je zoiets doen?


Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 13-11-19 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 19:25 



 
Profiel   

Goh wat naar voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-19 19:35 



 
Profiel   

Woody2015 schreef
Ik heb zelf 2 haflingers met windspiel in de bloedlijnen.. Zijn verder gezond en lopen goed dus directe noodzaak is er niet.

Wat kost het testen en waar laat je zoiets doen?


Pssm1 kan je gemakkelijk laten testen door een plukje manen naar het lab te sturen. Ik heb toen 45 euro betaald.


http://www.pssm.eu/nl/testen.html

Ik heb het bij http://www.vhlgenetics.com. Laten testen. Heel simpel en snel en voor je paarden geen belasting. Plukje manen met haarwortel er aan.

Meneer Anton bleek Pssm 1 vrij te zijn. Ik heb de pssm2 test laten uitvoeren in Amerika, die ging via bloeddruppel en kosten 200 euro. Tegenwoordig kan dit ook in Duitsland via manen. Hij wasook pssm2 vrij. Meneer Anton komt uit twee N lijnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 06:41 



 
Profiel   

janouk schreef
http://www.haflinger-world.com/fileadmi ... omplex.pdf

Presentatie uit Oostenrijk gericht op de Haflinger en pssm

Zeker met plukje manen eerst laten testen op pssm 1. Kosten zijn niet hoog en geeft al veel duidelijkheid en is niet omstreden.
Veel minder ingrijpend voor het paard dan biopt,

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 07:07 



 
Profiel   

Ja het is een rotziekte. Ook hier weet ik het pas een aantal maanden. Ook een leuke sportmerrie. En als ze eenmaal 'getriggerd' zijn blijft het tobben. Ik heb hoop van harte dat je haar terug op niveau krijgt maar ik begin de moed te verliezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 08:39 



 
Profiel   

Ik heb gister helaas mijn haflinger aan de gevolgen van PSSM1 laten inslapen.

Pascal van de Lohofte
Ambach x Tilly vd Lohofte (Wilfried van mereveld)

Pascalle is p1/p1 getest. Dus zgn een lijder. En moet dus via beide ouders doorgegeven zijn.

13 jaar nooit geweten, tot ze na een vakantie samen spierbevangen stond. Vanalles nog geprobeerd, met ups en downs, maar helaas mocht het niet baten.

Ik weet dus heel goed hoe vreselijk dit is, en hoe belangrijk dat er niet wordt gefokt met PSSM paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:39 



 
Profiel   

Heel veel sterkte Nala, wat ontzettend verdrietig voor je.
Rotziekte, en inderdaad komt soms pas wat later naar voren ( hier idem met 15 jaar begon de ellende daar zitten we nu midden in )

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:46 



 
Profiel   

Ojeetje nala wat erg.....sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 23:01 



 
Profiel   

Schrikken, woody2015, heftig

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 17:18 



 
Profiel   

Ja ik weet ook even niet goed wat nu te doen. Volgens mijn dierenarts en de uni Utrecht is een spier biopt alleen uitsluitend bij een paard welke klinisch ziek is.

Dus wat moet ik dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 19:09 



 
Profiel   

Je kan in Duitsland of usa laten testen met druppel bloed of haartest..
Meneer Anton destijds in Usa laten testen. Dat is niet zo ingrijpend als een spierbiopt
http://pssm.eu/nl/testen.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 20:54 



 
Profiel   

Is dat in Duitsland bij de CAG?

Daar kan het ook met haar lees ik....?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 20:56 



 
Profiel   

Heeft Windspiel het ook? Zag hem laatst te koop staan en is ook al verkocht volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:26 



 
Profiel   

Hallo wij hebben windspiel een paar weken geleden gekocht heeft hij pssm dan want als dat het geval is...
En hoe kunnen we m laten testen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 00:58 



 
Profiel   

Winniewin schreef
Hallo wij hebben windspiel een paar weken geleden gekocht heeft hij pssm dan want als dat het geval is...
En hoe kunnen we m laten testen :(


Wat rot om zo te lezen. :knuffel: Heeft Windspiel zelf lichamelijke klachten? Helaas komt pssm voor in een aatal Haflingerlijnen.

Hier vind je uitleg.
http://pssm.eu/nl/testen.html

Er is ook een facebook groep voornpssm paarden in Nederland

En een topic op bokt [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-21 08:05 



 
Profiel   

Winniewin schreef
Hallo wij hebben windspiel een paar weken geleden gekocht heeft hij pssm dan want als dat het geval is...
En hoe kunnen we m laten testen :(



Dit word door niemand bevestigd echter is windspiel betrokken bij pssm verhalen van nakomelingen. Maar zolang als hij niet getest is kan het ook van de moederlijnen komen ;-)

Wel leuk dat jullie hem hebben, wellicht als he zo twijfelt laten testen. Zou ook voor veel nakomelingen duidelijkheid kunnen geven :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 00:24 



 
Profiel   

Ik zou hem, Windspiel, sowieso laten testen! Ingrijpend is het niet en duur evenmin. Dan weet je tenminste waar je staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 01:52 



 
Profiel   

Maar als ik het goed lees dan zijn de testen voor PSSM 1 wel betrouwbaar en voor 2 nog niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 11:21 



 
Profiel   

Tja wat is betrouwbaar?!

In Nederland word de pssm2 test niet als
Valid erkent maar wereldwijd wel, dus hoe zit het dan ;-)

Wereldwijd word ermee getest en ook in Nederland :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 21:35 



 
Profiel   

Woody2015 schreef
Tja wat is betrouwbaar?!

In Nederland word de pssm2 test niet als
Valid erkent maar wereldwijd wel, dus hoe zit het dan ;-)

Wereldwijd word ermee getest en ook in Nederland :-)

Ja dat is vreemd. Dan ga er maar vanuit dat het niet aan die test ligt. Dat is dan net zo iets als magnesium voeren aan paarden maar dan andersom. Daarmee zijn wij dan weer de enige in de wereld die dat nuttig vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 09:47 



 
Profiel   

Winniewin schreef
Hallo wij hebben windspiel een paar weken geleden gekocht heeft hij pssm dan want als dat het geval is...
En hoe kunnen we m laten testen :(

Laat je nog even weten wat je gaat doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 09:47 



 
Profiel   

Rizette schreef
Woody2015 schreef
Tja wat is betrouwbaar?!

In Nederland word de pssm2 test niet als
Valid erkent maar wereldwijd wel, dus hoe zit het dan ;-)

Wereldwijd word ermee getest en ook in Nederland :-)

Ja dat is vreemd. Dan ga er maar vanuit dat het niet aan die test ligt. Dat is dan net zo iets als magnesium voeren aan paarden maar dan andersom. Daarmee zijn wij dan weer de enige in de wereld die dat nuttig vinden.



Ja het is een lastig iets. Wel weet ik dat deze test wereldwijd wel als zeer betrouwbaar word ervaren. Ik spreek overigens wel over de test voor pssm2.

Pssm1 is makkelijk te testen en stukken goedkoper, de pssm2 test is prijziger maar bij Welt Hit zeker aan te raden daar 1 van zijn gekeurde zonen, vader van mijn Haflinger, afgelopen jaar aan de type 2 variant is geuthaniseerd.

Ben dus ook erg benieuwd wat winniewin gaat doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 13:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen