Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waard om een keer op keuring voor te stellen??

 
Profiel   

Vorig jaar heb ik een leuke jonge Haf gekocht. 3 jarige merrie van Alpenblue I. Ze heeft even tijd nodig gehad. Maar is nu uitgegroeit tot imo niet eens zon verkeerde. Ben alleen benieuwd, ook omdat ik me in de keuring ed van Haflingers niet verdiept heb, wat jullie denken. Is ze het waard om eens voor te stellen op een keuring of zeggen jullie dat model willen ze helemaal niet zien, bespaar je de tijd.

Ik heb wat foto's gemaakt. Erg lastig als een haf je zo ongeveer achtervolgt :D En ze is dus niet getoiletteerd, nog correct opgesteld, schoon enz enz :+ Het gaat me even om de bouw.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Zo zag ze er vorig jaar uit, toen ze net hier was.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-20 18:58 



 
Profiel   

Ik heb geen verstand van bouw ed. Maar als je een keer wilt fokken, of het gewoon leuk vind om te gaan, kan je altijd gaan toch? Heel vriendelijk allemaal en een leuke ervaring voor jullie beide! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 14:03 



 
Profiel   

Ik zou gaan werken aan de spieropbouw en de techniek bij de dressuur.
Ik ben er al lang uit en kan je daarom geen gouden tips geven.
Maar als je toch op de keuring bent kun je je ook opgeven voor onder het zadel, waar destijds de paarden die een goede balans hadden en een ruime draf die goed zichtbaar uitgestrekt kan worden positief beloond werden...en dat kom je ook tegen in je keur moment in de ring bij de keuring

Ik zou gewoon gaan, het kan een leer moment zijn maar ook een onverwachte overwinning. (Dat is afhankelijk van het aanbod van de mede dingers binnen je categorie.

( en dat leermoment is ook handig als je de mindere punten van je paard weet, dan kun je daar als je gaat fokken een sterke hengst op uitzoeken. Als je dat ook ooit nog eens wilt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 14:41 



 
Profiel   

Gewoon een keer gaan! Ze heeft zo te zien een degelijk fundament. Lijkt iets zwaar in de halsaanzet, maar verder echt geen verkeerde merrie hoor.
Probeer inderdaad een beetje spier op de billen te krijgen en wat buikspieren te trainen, dan toont ze al heel anders weer ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 14:46 



 
Profiel   

Voor de beeldvorming, de moeder van de mijne, die op de keuring wel hoge ogen gegooid heeft.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 14:47 



 
Profiel   

Ik denk dat je gewoon moet gaan. Ze ziet er wel oke uit. Niet spectaculair. Maar ze staat ook niet goed, wat sullig en in het zand.

Dus lekker oppakken (passend bij haar leeftijd, overbespierd hoeft ze nu ook echt niet te zijn)

En gaan! Je krijgt een uitgebreide beoordeling waar je altijd wat mee kan als je er mee wil fokken. En wie weet haalt ze wel een premie of iets..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 14:48 



 
Profiel   

kwita schreef
Ik zou gaan werken aan de spieropbouw en de techniek bij de dressuur.


Wordt wat lastig :j

kwita schreef
Maar als je toch op de keuring bent kun je je ook opgeven voor onder het zadel


Ook hier weer lastig. Ik rijd western :+ bezit wel een engels zadel maar die krijg ik niet pas op haar :+ En ik geloof niet dat ze me met een boomloos westernzadel in de bestgaand laten rijden :+ Nog een zadel kopen, met 6 in de zadelkamer en 1 rijdbaar paard gaat em niet worden. We blijven maar lekker western rijden :D

wendy1987 schreef
Ik heb geen verstand van bouw ed. Maar als je een keer wilt fokken, of het gewoon leuk vind om te gaan, kan je altijd gaan toch? Heel vriendelijk allemaal en een leuke ervaring voor jullie beide! :D


Leuk vind om te gaan. Hmm ik heb in mijn leven al zo verschrikkelijk veel wedstrijden en keuringen gelopen. Mijn wedstrijdtijd ligt achter me. Het is meer dat ik het wel interessant zou vinden wat men sterkte of zwakke punten vind van haar. En ja dat komt voort uit mijn vroegere fokkerij en die prikkel blijft wel. Maar ik fok niet meer. De laatste, vorig jaar geboren, was voor mezelf bedoeld en heb ik toch moeten verkopen. Dat was hard genoeg. Het is meer dat mij ter ore is gekomen dat de keurmeesters het wat oudere type niet meer zo graag zien, en voor het luxe rijpaard type gaan. Zoals ook die in het voorbeeld van Skippy. Dat is ook het modernere type. Als ik al naar een keuring zou gaan wil ik wel enigzins een kans maken. Voor de lol hoef ik niet zo dringend achteraan te staan ;)
Je hebt imo overigens gelijk hoor Skippy, die halsaanzet vind ik wisselend ook wat zwaar. Maar er zijn ook momenten waarop het me wel meevalt.

Reden voor geen bespiering is overigens dat ze echt het hele jaar nog niks gedaan heeft :o Ze had een jas uitgedaan toen ze kwam. Waarop ik dr even de tijd heb gegeven. Toen vond ik wat gaten in de opleiding, dus begonnen met grondwerk. Maar door stress vanwege huis verkopen, en gewoon even niet lekker in mijn vel zitten geen puf meer gehad om door te zetten. Ze is echt een reteleuk en erg intelligent paard. Ze leert verschrikkelijk snel. Maar ze pikte dus ook heel duidelijk op dat ik niet goed in mijn vel zat/zit. Dat was nog een reden om niet echt door te zetten. Ze is er wel echt aan toe nu wat te gaan doen. Alleen zit er nu een verhuizing aan te komen, dat gaat weer energie vreten.
Maar goed als we al naar een keuring zouden gaan, het hoeft niet dit jaar te worden. Ik was alleen benieuwd hoe anderen haar beoordelen, en of het uberhaupt zin zou hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-20 23:56 



 
Profiel   

@Rina, nou, ze zien ook het 'tussentype' nog wel graag. De mijne is veel zwaarder dan haar moeder, en als veulen keuringskampioen geweest.

Als veulen, keuringsklaar:
[ img ]

Nu, in het werk, ze is hier 5,5:
[ img ]

Veel zwaarder dan moeders, en ik zou er toch best mee naar de keuring durven als ik die hooibuik onder controle zou hebben ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 07:47 



 
Profiel   

Het is het altijd waard om naar de keuring te gaan.

Je krijgt op een keuring de plus en minpunten van je paard te horen en dan weet je waar je op kan letten als je ooit eens er mee zou willen fokken.

Doet de merrie ook nog eens vooraan mee is dat alleen maar leuk meegenomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 07:56 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Het is het altijd waard om naar de keuring te gaan.

Je krijgt op een keuring de plus en minpunten van je paard te horen en dan weet je waar je op kan letten als je ooit eens er mee zou willen fokken.

Doet de merrie ook nog eens vooraan mee is dat alleen maar leuk meegenomen.


zeker waar! Hoewel er ook gewoon types zijn waarbij als je realistisch kijkt, het je in elk geval geen hoge punten gaat opleveren. Keuze is dan nog altijd te maken om wel of niet te gaan natuurlijk.

Deze merrie is op zich niet verkeerd op de foto's. Mist wat spier en beetje zwaar in de hals. Maar niet verkeerd verder. Daar zou ik wel mee durven gaan. Het héle zware, kleine type zien ze gewoon niet graag meer. Of je dan jezelf de frustratie aan moet doen, is natuurlijk de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 08:07 



 
Profiel   

Het beste antwoord heb je zelf al gegeven doe rustig aan tot het goed voelt, daarna als het goed voelt zijn er ook genoeg keuringen.
Met betrekking tot het zadel, kun je niet van iemand wat lenen? of gewoon als western gaan....de basis is het zelfde maar dat moet mogen en moet je willen!
Maar neem de tijd dat is belangrijk en doe wat goed voelt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 09:20 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
NatasjavE schreef
Het is het altijd waard om naar de keuring te gaan.

Je krijgt op een keuring de plus en minpunten van je paard te horen en dan weet je waar je op kan letten als je ooit eens er mee zou willen fokken.

Doet de merrie ook nog eens vooraan mee is dat alleen maar leuk meegenomen.


zeker waar! Hoewel er ook gewoon types zijn waarbij als je realistisch kijkt, het je in elk geval geen hoge punten gaat opleveren. Keuze is dan nog altijd te maken om wel of niet te gaan natuurlijk.

Deze merrie is op zich niet verkeerd op de foto's. Mist wat spier en beetje zwaar in de hals. Maar niet verkeerd verder. Daar zou ik wel mee durven gaan. Het héle zware, kleine type zien ze gewoon niet graag meer. Of je dan jezelf de frustratie aan moet doen, is natuurlijk de vraag.


Precies dit. Keuring kan leuk zijn, maar als je op voorhand al weet dat je onderaan gaat eindigen wat doe je er dan?
Ze is trouwens niet echt groot hoor Skippy. Maar 1.45 a 1.46 m. :D

Waarbij, ik ben heel goed in staat de plus en minpunten van mijn merries te benoemen. En als ik zou willen fokken weet ik ook heel goed wat ik wil verbeteren. Daar ben ik echt geen keuringscommissie voor nodig. Ik kom uit een fokkerijrichting, Quarter en Paints, waar in het algemeen meer op papier en prestatie wordt gefokt dan op bouw en karakter. Daar ben ik altijd al een uitzondering geweest dat ik bouw en karakter voorop gesteld heb. Ik kijk dus echt met meer dan een kritische bril naar mijn merrie, en naar de hengst en of die combi een verbetering zou kunnen geven. Alleen zou je willen gaan fokken, is een merrie met premies veel interessanter dan 1 zonder. Keuring en premies kennen ze niet binnen de Quarter en Paint fokkerij, wel bij de Hafs, vandaar dus mijn overpeinzing of het waard zou zijn haar voor te stellen.

@Kwita thanks, en ja doe ik ook hoor. Zadel lenen gaat ook niet. Ze is echt breed, daar vindt je niet zomaar even een zadel voor. Waarbij ook dat gaat, als ze getraind gaat worden, ook weer veranderen. Spekjes weg spieren ervoor terug :D Mijn eigen engelse zadels zijn aan te passen, traploos verstelbare boom, maar ze is echt zo breed dat ik weet dat ik daar over de max ga van wat het zadel kan hebben. Western in bijgaand rijpaard mag niet. En dat is eerlijk ook geen doen. Zon voorwaartse beweging is met een westernzadel niet echt prettig rijden :D De reden waarom Quarters en Paints kunnen joggen :+ :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 09:56 



 
Profiel   

Is ze zó extreem breed dan? Ik heb op de mijne een Wintec liggen nu, hiervoor een Ghost.
Barefoot hoefde ik bijv. niet te proberen, dan zit ik in de split, en mijn barebackpad heb ik verkocht omdat dat mijn heupen om zeep hielp. Maar Wintec en Ghost gaat dus prima, ook al is ze niet echt smal te noemen zeg maar ;) (En wintecjes kun je bij iedere willekeurige stal wel vinden denk ik, vriendinnen hebben die ook op tinkers (waarvan één echt een tank) en paints liggen...)

1,45 of meer is een beetje het doel nu. 1,45-1,53 zo'n beetje meen ik.
De kleintjes bedoel ik meer die van 1,38-1,40 die je vroeger veel zag.
De mijne is zo'n 1,50/1,51 denk ik. Er lopen er ook rond van tegen de 1,60, maar dat is óók niet helemaal het doel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 10:00 



 
Profiel   

:') Nou niet zo breed als mijn Paint (die zwarte op de foto). Maar er zitten nog kwabjes vet op de schouder, en haar rug is ook minder recht als die van de Paint. Die is ook wel extreem recht.
BM gaat prima op haar, al moet ik wel nog even een antislippad gebruiken, omdat ze zo rond is en ik stijve hark niet zonder een opstapje erop kom :')

Grinnik, sorry Wintec is vloeken in de kerk. Erg verwend achterwerk :+ Ik kan daar dus echt niet op zitten.

Skippy01 schreef
En wintecjes kun je bij iedere willekeurige stal wel vinden denk ik, vriendinnen hebben die ook op tinkers (waarvan één echt een tank) en paints liggen...

Grinnik nog meer verwend ik heb mijn paarden aan huis. Kom dus nooit ergens op een manege.

Ik zit nu alleen maar flauw te geinen hoor :D Wintec is echt geen slecht zadel, alleen kan ik er echt niet op zitten. Heb die al eens getest. De BM ligt prima voor nu, en als ik het echt nodig vind komt er wel een passend engels zadel. Maar ik heb op het moment ook zoiets van het heeft geen nut nu al een zadel te laten aanmeten. Tis allemaal nog spek en ze gaat nog zoveel veranderen als ze aan het werk gaat. Dat is geld weggooien, terwijl het met de BM ook gaat. En wie weet krijg ik tegen die tijd de Deuber wel passend op dr.


Skippy01 schreef
1,45 of meer is een beetje het doel nu. 1,45-1,53 zo'n beetje meen ik.
De kleintjes bedoel ik meer die van 1,38-1,40 die je vroeger veel zag.
De mijne is zo'n 1,50/1,51 denk ik. Er lopen er ook rond van tegen de 1,60, maar dat is óók niet helemaal het doel.


Ok. Voor mijn gevoel is die 1.45 nl klein. Ze is de 1 na kleinste hier, alleen de Shet is kleiner :D En mss groeit ze ook nog wel een paar cm. Al is ze het afgelopen jaar niet echt groter geworden. Goed voer, beetje te goed denk ik zomaar :+ doet vaak ook nog een hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 13:59 



 
Profiel   

Geeft niets hoor, ik dacht eerst ook 'wintec, neuj'. Maar gezien het feit dat dát wel wilde blijven liggen op mijn merrie, ze 5,5 was met aanmeten en ze dus mogelijk nog even doorgroeit... vond ik dit genoeg investering. Ik leer er wel in zitten. En moet zeggen, het valt me niet tegen. Ze zijn niet meer zo als vroeger, gelukkig ;)
Maar indd, BM zit vast als een huis! Ik had op mijn paint een circle Y equitation zadel, dat was echt het fijnste zadel dat ik óóit onder mn kont gehad heb. Maar ja, poownie wil geen westernpaard zijn, en die circle Y had ik op haar ook nóóit passend gekregen.

Ow, maneges kom ik ook nooit, maar paard staat op pension en vriendinnen hebben op andere stallen hun paarden, dus pensionstallen kom ik daar weer wél geregeld :) Maar jij bent wel verwend dan ja! :D

1,45 is niet groot, maar ook niet echt mini, past nog binnen het beeld van het stamboek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 14:04 



 
Profiel   

rina schreef
Waarbij, ik ben heel goed in staat de plus en minpunten van mijn merries te benoemen. En als ik zou willen fokken weet ik ook heel goed wat ik wil verbeteren. Daar ben ik echt geen keuringscommissie voor nodig. Ik kom uit een fokkerijrichting, Quarter en Paints, waar in het algemeen meer op papier en prestatie wordt gefokt dan op bouw en karakter. Daar ben ik altijd al een uitzondering geweest dat ik bouw en karakter voorop gesteld heb. Ik kijk dus echt met meer dan een kritische bril naar mijn merrie, en naar de hengst en of die combi een verbetering zou kunnen geven. Alleen zou je willen gaan fokken, is een merrie met premies veel interessanter dan 1 zonder. Keuring en premies kennen ze niet binnen de Quarter en Paint fokkerij, wel bij de Hafs, vandaar dus mijn overpeinzing of het waard zou zijn haar voor te stellen.



Ik weet alleen iets over de KWPN fokkerij. Maar daar wordt voornamelijk op prestatie, exterieur en beweging gefokt.

En voor het KWPN geld dat ieder paard wat naar de keuring gaat extra informatie oplevert voor het stamboek. Hoe fokt de vader? Hoe fokt deze moederlijn? welke kenmerken zijn belangrijk voor een een paard welke onder het zadel of juist voor de wagen worden gebruikt?

Ik zou weer minder naar een keuring gaan vanwege een hoge plaatsing. Dat vind ik persoonlijk leuk maar niet iets toevoegen voor de fokkerij.

Ik zou eerder willen weten waar staat mijn merrie ten opzichte van de populatie en is zij een predikaatwaardig.

Uiteraard kan je die inschatting thuis maken. Maar het is ook prettig om het in de moederlijn vast te leggen. Hoe meer predikaten in de moederlijn, hoe beter die lijn fokt.

Maar nogmaals, hoe de vastlegging daarvan bij de Haflingers is weet ik niet.

Doen ze bij de Haflingers bijvoorbeeld aan lineair scoren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 14:24 



 
Profiel   

Ik snap wat je bedoeld Natasja, maar dat is bij mijn merrie nvt. Ze komt nl uit Italië, en haar moeder en vader staan daar. Het geeft dus voor het Haf ras in NL geen enkele toevoeging. Alleen voor haarzelf wel. En mocht er ooit iemand, ik zeker niet, mee gaan fokken. Een evt keuringsbezoek zou voor mij ook alleen maar voor de predicaten, die bij een evt verkoop wel interessant zijn, een optie zijn.

Grinnik Skippy, precies dat. Als je hoort wat ik in de kast heb hangen, snap je dat een Wintec voor mij een C merk is. Ik heb ook nog een Circle Y, 1 van de 2 Just B Naturals die in Europa zijn *D Ook boomloos. Maar goed zelfs in mijn engelse tijd had ik al een verwende kont. Passier, Stubben, Kiefer wat anders kwam er niet in. Als de tijd rijp is kijk ik wel.
We gaan het zien of ik dr nog een keer op een keuring voor ga stellen. Op dit moment wordt er hoe dan ook niks georganiseerd, en de verhuizing is even eerste prio.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-20 17:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen