Haflingers en ziektes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittNyna

Berichten: 17
Geregistreerd: 07-02-15

Haflingers en ziektes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 12:48

Hee bokkers!

IK was een tijdje terug met een vriendin aan het praten over mijn liefde voor haflingers en dat dat toch wel een droompaard voor mij is. Zij vertelde mij echter dat haflingers heel snel hoefbevangen worden en schijnbaar snel iets aan hun ogen krijgen. Kunnen jullie me misschien wat meer vertellen over de gevoelige punten van een haflinger qua ziektes?

Groetjes :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 12:59

Mijn haflinger is zelden ziek geweest en hij is 28 gworden.

Nog nooit gehoord van oogproblemen bij haflingers. Wel eens van een dierenarts gehoord dat hoefkraakbeen verbening wat vaker bij haflinger voorkomt.

Hoefbevangenheid wel , het zijn nou eenmaal dieren die niet te veel nodig hebben en ons hollandse gras is nou niet bepaald geschikt voor paarden.

Haflingers, fjorden, shetten en meer koudbloedige types zijn daar wel vatbaarder voor.

Dus als je een haflinger wilt gewoon doen. Leuke dieren met een gouden karakter.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Haflingers en ziektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:01


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:06

Tja bleke neuzen verbranden ook sneller in de zon, maar van de 4 hafjes die ik ooit had was het mijn oogappeltje met een brede wittebles die snel daar verbrande ...desondanks zijn de haflingers alle 4 erg oud geworden en zelden ziek!
Het kan..... maar dat geld voor elk paard je weet nooit welk lot uit de loterij je trekt!

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Haflingers en ziektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:29

Vooral de hoefbevangenheid is een 'probleem' bij Haflingers. Nu is dit opzich goed te voorkomen door goed op te letten hoeveel eten hij binnen krijgt. Vooral het verse gras is een probleem.
Ik heb een Haflinger en is helaas een keer hoefbevangen geweest. Inmiddels goed onder controle te houden!
Verder hoor je ook vaak zomerexceem bij Haflingers, maar ook dit is goed onder controle te houden door deken of jaarlijkse preventieve behandeling.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Haflingers en ziektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:34

Over het algemeen genomen zijn haflinger juist best wel gezond.
Máár je moet ze wel voeren zoals hun behoefte is: sober.
Als je ze evenveel rijk voordroog geeft als de gemiddelde kwpner, zul je inderdaad vást snel een hoefbevangen paard hebben.

plaveiselcelcarcinomen in het oog komen inderdaad voor. zomereczeem ook. en eotrh komt ook voor. pssm1 ook.

Máár haflingers kennen geen erfelijke wffs, olws, herda, ocd...
En zo kan ik wel even doorgaan. Ieder ras heeft zijn eigen issues.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:35

Pssm is ook een genetische ziekte die bij haflingers voorkomt. En hoef en spierbevangen maar dat geld voor alle koudbloeden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:55

Sas_Mon schreef:
Pssm is ook een genetische ziekte die bij haflingers voorkomt. En hoef en spierbevangen maar dat geld voor alle koudbloeden.


spierbevangen is ofwel genetisch (dan is het over het algemeen dus pssm1) ofwel vanwege verkeerd werk/voer-beleid. Dat laatste heb je invloed op: sober voeren, training goed opbouwen en afbouwen. Ik noem de mijne altijd 'een dieseltje': GOED warmrijden ;)

BrittNyna

Berichten: 17
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Haflingers en ziektes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:28

Super bedankt voor alle info, ben er een heel stuk wijzer van geworden!! :)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:35

Cowgirl schreef:
Nog nooit gehoord van oogproblemen bij haflingers.

Nee dat had ik ook, tot mijn Haf ineens een plekje in zijn oog had.
DA zei toen dat plaveiselcelcarcinomen wel iets is wat vaker bij Haflingers voorkomt.
Hoefbevangenheid komt niet alleen vaker voor bij Haflingers, maar bij nog meer rassen die wat soberder gehouden moeten worden.

Maar als een Haf jouw droompaard is TS, zou ik me hier niet teveel door laten leiden.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:55

Ik ken zelf geen haflingers met plaveiselcarcinomen, alhoewel het idd wel voorkomt.

Wel inderdaad heel moeilijke paardjes om op een gezond gewicht te houden. Problemen met bevangenheid en schuren komen hoofdzakelijk vanwege overgewicht en te rijk gras/voer. Hier ook een haf die we op gewicht kunnen houden met 6x per week te trainen (5x 1u dressuurtraining rond L niveau of 1u springen en 1x half u intensief longeren), geen krachtvoer bij te geven (alleen vitaminekorrel) en dan nog heeel hard op te passen met grastoevoer en hooi alleen grof en in fijnmazige netten aan te bieden. Vele pensionstallen zijn helaas niet geschikt voor een haflinger, ivm overmatig suikerrijke brok voeren of veel te lang op een volle weide laten. Bij dat laatste ging de onze oncontroleerbaar schuren tot bloedens toe. Nu niets meer.

Verder zijn het wel fantastisch leuke en koele paardjes en over het algemeen gemakkelijk met andere paarden. Maar dus idd goed letten op het voerbeleid en de beweging :)

xxxmh

Berichten: 3486
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Haflingers en ziektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 00:53

Mijn bijrijdpaard (haflinger) heeft ook een tumor op haar oog en hoorde dat het vaak bij haflingers voor komt. Gelukkig kunnen paarden goed zonder oog leven dus ik zal mij daar niet van weer houden.

Suzanharmsen
Berichten: 30
Geregistreerd: 27-04-20
Woonplaats: Heino

Re: Haflingers en ziektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:11

mijn haflinger is vandaag 22 jaar geworden. echt een lieverd