Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Haflingers met oogtumoren/plaveiselcelcarcinoom?

 
Profiel   

Hoi iedereen!

Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn haflingermerrie van net 13 jaar waarschijnlijk een oogtumor heeft. Het is gelukkig wel beginnend maar ik vraag mij af of jullie hier ervaring mee hebben? Het gaat om een verdikking bij het oogwit. Het andere oog begint ook ietsjespietsjes maar dan moet je wel heel goed kijken.. Enorme pech, ik heb haar nog maar 1.5 jaar en het is mijn eerste paard. Ik zou naar de kliniek in Utrecht kunnen maar de kans dat het terug komt is heel groot.

Ik hoor graag jullie ervaringen en jullie plan van aanpak?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 22:32 



 
Profiel   

Helaas wel... Mijn ervaring is dat het snel groter wordt en terugkomt. Mijn merrie is er om ingeslapen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 22:35 



 
Profiel   

Onze welsh ruin is eraan geopereerd in Utrecht (tumor verwijderd en nabehandeling met bevriezing).
Inmiddels een jaar of 6 geleden, nog geen recidief gezien.

Maar haflingers hebben de genetische aanleg waardoor de tumor vaak toch terugkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 22:39 



 
Profiel   

Mijn haflinger had het ook. Eerst herkende de veearts het niet als zodanig (houd het even schoon) toen ik zelf veel door Google gelezen had pas juiste diagnose gesteld. Wij hebben toen ook voor euthanasie gekozen, vanwege de argumentatie die eilleen ook aandraagt en het feit dat ik er al googlend achter kwam dat in die (haflinger)familie dit veel voorkwam. Enige optie was bij hem namelijk oog verwijderen, en de kans groot dat het andere oog desondanks ook aangetast zou worden.

Ik vond het destijds de beste keuze, nu zes jaar geleden, maar loop vandaag de dag nog steeds rond met een schuldgevoel en 'what ifs'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 22:45 



 
Profiel   

Mijn haflinger heeft precies zo'n plekje. Twee jaar geleden gespot door mijn DA tijdens een andere behandeling. Zij heeft de tumor kort daarna ook behandeld. Vorig jaar nog een keer gedaan en het gaat top. Ze is behandeld dmv bevriezing. Niet invasief, paard wordt (licht) gesedeerd en zenuwen tijdelijk uitgeschakeld. Kon direct mee naar huis en de wei in. Dit alles is gedaan door Anne Brünott. Ik kan haar van harte aanbevelen! www.brunott.biz
Klopt inderdaad dat een plaveiselcelcarcinoom genetisch doorgegeven wordt en veel bij haflingers voorkomt. Maar met een goede behandeling en niet te lang wachten betekent het echt niet direct einde oog of zelfs einde paard. Daarnaast kan de tumor reageren op UV straling. Mijn haf staat dus veel met een UV-werende vliegenkap op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 22:56 



 
Profiel   

Is dit eigenlijk erfelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 23:14 



 
Profiel   

Mi_Amore schreef
Is dit eigenlijk erfelijk?

Ja. Zeker bij de Haflinger is het erfelijk. Je kan ze er evt op laten testen. Ik geloof dat dat kan bij een lab in de VS.

Edit: linkje naar een centrum die dit test
https://vgl.ucdavis.edu/test/haflinger-belgian-scc

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 23:44 



 
Profiel   

Mijn bijrijdpaard heeft het ook helaas. In maart diagnose gekregen en moesten het aankijken of het groter wordt en anders gaat het oog eruit. Ze staat wel buiten met een uv werende kap. Nu kwamen we er vorige week achter dat het groter is geworden (denken we) door de hoge uv straling ondanks de kap dus ging ze in de middag op stal (binnenstal). Weet nu nog niet wat de eigenaar voor stappen heeft ondernomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 23:56 



 
Profiel   

Mijn tinker had het. Is met succes geopereerd met behoud van oog en zicht. Door Mw Görig in Vorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 00:04 



 
Profiel   

Oh ik ken dit ook helemaal niet. Ik ga vanavond gelijk de ogen van mijn haflinger checken.
Hebben ze ook vaak meer last van traanogen oid of is het alleen op het oog dat je wat kan zien?
Volgens mij heeft de mijne ook een beetje rood bij haar oogwit/derde ooglid.
Zo vaak zie ik haar oog wit niet dus zal nog even mijn best doen om het goed te kunnen zien.

StillAngel, dat zal schrikken zijn. Wat heeft je dierenarts voor advies meegegeven voor behandeling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 09:18 



 
Profiel   

Onze Haflinger is anderhalf jaar geleden op 26 jarige leeftijd met succes geopereerd. Tumor zat al door het hele oog, dus oog is verwijderd. Hij is weer helemaal happy en wordt ook nog gewoon bereden

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 09:51 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!! Ja, echt een dringende tip om jullie haflingers ook te checken want dan weet je het alvast maar. Beter te vroeg dan te laat.. heel fijn dat er ook positievere verhalen zijn!

Een traanoog of vies oog is niet perse een symptoom, ik gok dat die pas later komt als het groter is en ze er echt last van krijgen.

Mijn dierenarts zei dat ik kon informeren naar de kliniek in Utrecht of afwachten in wat voor tempo het groeit, gezien het toch vaak weer snel terugkomt na een operatie en minimaal duizend euro kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 17:37 



 
Profiel   

Mijn haflinger had het ook. Hij was gekeurd bij aankoop, volgens de keurende dierenarts was het een ontsteking door de vliegen, maar eenmaal thuis bleef het groeien en toen ik de DA erbij haalde stelde hij na 1 blik de diagnose al. Mijn paard kon gelukkig vrij vlot bij hem met plaatselijke verdoving en sedatie staand geopereerd worden, kostte me maar zo'n 250 euro geloof ik en paard kon meteen weer mee naar huis. Toen ik na een week zalven het geopereerde oog wil de vergelijken met het 'gezonde' oog, bleek er daar ook ineens een te zitten ;( Die krengen groeien keihard. Uiteindelijk heb ik mijn haflinger door eigen ziekte moeten verkopen (wel met het eerlijke verhaal erbij voor een heel stuk minder dan waarvoor ik hem gekocht had uiteraard), maar het was wel zuur...). Ook mijn eerste eigen paard...

Foto van vlak voor de operatie:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 18:15 



 
Profiel   

Spoiler:
Ik ben de mijne vanmiddag in m'n werkpauze gaan checken want maakt me ineens erge zorgen. Maar ik zie gelukkig niks, ze heeft een prachtige gladde oogbollen en geen rare dingen op het derde ooglid zover ik kan zien. Derde ooglid is mooi egaal huidskleurig,dat is wat ik zie als ze dat ook wat draait. Maar ik denk dat ik haar DNA wel ga laten testen dan weet ik of ik extra alert moet blijven.
StillAngel, ik zou sowieso contact opnemen met een kliniek of paardenarts. Wellicht kost een een stuk minder en hebben jullie daar a nog jaren plezier met elkaar. Mij zou dat het waard zijn zolang ze er geen pijn aan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 20:45 



 
Profiel   

[MD] Plaveiselcelcarcinoom (oogtumor) bij Haflinger Bo
Dit is nog een ouder topic waar ook wel veel informatie en foto's instaan vind ik zelf.

Ik zou er zeker mee naar kliniek gaan en kijken of bevriezing of evt het verwijderen van het ooglid oid een optie kan zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-20 17:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen