Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveel gaat deze haflinger nog groeien?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Morgen ga ik bij een jonge haflinger hengst kijken om hem eventueel over te kopen.
Gezien mijn eigen lengte wil ik dat deze haflinger minimaal 1,50 gaat worden.
Volgens de verkoper is hij nu ongeveer 1,43. Hij is in augustus 2 geworden.
Zijn mama was ongeveer 1,52/1,53.
Zijn papa is nu 1,56.

Mocht ik hem kopen wordt hij eerst gecastreerd.

Ik verwacht zelf wel dat hij de 1,50 gaat halen, maar ik zou graag ervaringen van anderen horen!

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 15:30 



 
Profiel   

Dat is koffiedik kijken. Op basis van de ouders is het inderdaad te verwachten maar daar heb je het dan ook gelijk mee gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 15:33 



 
Profiel   

Inderdaad dat is wel een risico.
maar mijn jaarling is nu al 1.41, dan hoop ik toch dat ze volgend wel groter is dan 1.43 (ga ook net van 1.50 uit als ze volgroeid is)
ik weet niet of ik die gok dan zo zou nemen, ook gezien het een hengst is en dus al verder in ontwikkeling.
Mijn jaarling is een merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 15:42 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Haflingers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:04 



 
Profiel   

Het ligt ook maar net aan zijn bouw. Als hij wat steviger gebouwd is en de 1.50 mtr niet haalt, dan zal het nog wel te doen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:16 



 
Profiel   

Wat is je eigen lengte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:22 



 
Profiel   

Het blijft altijd een gok natuurlijk, er spelen meerdere factoren mee. (Hoe fokken ouders, hoe is zijn voeding, wat is zijn bouw, enz.) Maar uit ervaring weet ik wel te zeggen dat het heel goed mogelijk is dat deze haflinger hengst 1.50 of groter gaat worden.
Mijn ervaring is dat mijn haflinger hengst van 2 jaar ook 1.40 was. Hij is is met 2.5 jaar gemeten op 1.51 en nog hengst. Hij is uiteindelijk met 2 jaar en 9 maand geruind en nu is hij met 3.5 jaar gemeten op 1.58.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:24 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Wat is je eigen lengte?


Ik ben 176, 61kg

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:29 



 
Profiel   

misz_blont schreef
Het blijft altijd een gok natuurlijk, er spelen meerdere factoren mee. (Hoe fokken ouders, hoe is zijn voeding, wat is zijn bouw, enz.) Maar uit ervaring weet ik wel te zeggen dat het heel goed mogelijk is dat deze haflinger hengst 1.50 of groter gaat worden.
Mijn ervaring is dat mijn haflinger hengst van 2 jaar ook 1.40 was. Hij is is met 2.5 jaar gemeten op 1.51 en nog hengst. Hij is uiteindelijk met 2 jaar en 9 maand geruind en nu is hij met 3.5 jaar gemeten op 1.58.


Ja, ik vind het inderdaad heel lastig.. Ik wil wel graag een 2 jarige kopen dus ik denk dat het lastig wordt om er helemaal zeker van te zijn. Wat voor voeding zou jij aanraden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:34 



 
Profiel   

Hier staan ze altijd buiten (paddock of weiland), altijd hooi, kregen altijd pavo veulen brok (nu over gestapt). Maar dat is ook kijken naar het paard zelf.

Persoonlijk ben ik niet zo bang dat hij geen 1.50 wordt. Ze groeien door tot 6 a 7 jaar en al met meerdere paarden mee gemaakt dat het misschien eerst niet groot genoeg lijkt maar uiteindelijk toch er komt.

Uiteindelijk blijft het altijd een gok en geschat want ook geen spelen mee.
Maar bij mijn hengst is de moeder 1.49 en vader 1.54.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:41 



 
Profiel   

Wat is er beter aan een 2 jarige dan 3 jarige?
Ik zou dan gewoon een groene 3 jarige in de juiste maat kopen, dan zie je tenminste ook meteen of hij fatsoenlijk gebouwd is en nog veel belangrijker met jouw lengte, of zijn rug lang genoeg is voor een 17,5 inch zadel.
Met een 3 jarige kun je ook gewoon al je eigen knopjes er nog opzetten.

Ik heb nog iets langer en heb bij de ouders van mijn paard vooral gekeken naar ruglengte, veel meer dan stokmaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:49 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wat is er beter aan een 2 jarige dan 3 jarige?
Ik zou dan gewoon een groene 3 jarige in de juiste maat kopen, dan zie je tenminste ook meteen of hij fatsoenlijk gebouwd is en nog veel belangrijker met jouw lengte, of zijn rug lang genoeg is voor een 17,5 inch zadel.
Met een 3 jarige kun je ook gewoon al je eigen knopjes er nog opzetten.


Ik wil graag een 2 jarige omdat wij momenteel nog een andere 2 jarige hebben, en we heb graag bij elkaar willen zetten.
Verder vind ik het fijn om een jong paard aan te schaffen zodat ik nog eerst nog ruim de tijd heb om kennis te maken met het dier en de basis aan te leren.

Ik begrijp wel even niet wat mijn lengte te maken heeft met hoeveel inch het zadel moet zijn. Zover ik weet gaat inch om het zitvlak, maar dat ter zijde.

Jammer dat het me niet lukt om een foto te uploaden, dan zouden jullie een wat beter beeld van het paard krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 17:00 



 
Profiel   

misz_blont schreef
Hier staan ze altijd buiten (paddock of weiland), altijd hooi, kregen altijd pavo veulen brok (nu over gestapt). Maar dat is ook kijken naar het paard zelf.

Persoonlijk ben ik niet zo bang dat hij geen 1.50 wordt. Ze groeien door tot 6 a 7 jaar en al met meerdere paarden mee gemaakt dat het misschien eerst niet groot genoeg lijkt maar uiteindelijk toch er komt.

Uiteindelijk blijft het altijd een gok en geschat want ook geen spelen mee.
Maar bij mijn hengst is de moeder 1.49 en vader 1.54.


Bedankt voor je info!
Ik ga morgen gewoon kijken, ik neem iemand mee die hier wat meer ervaring mee heeft en dan zien we dan wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 17:08 



 
Profiel   

Je beenlengte heeft ook te maken met de inch maat van je zadel, dus dat is wel degelijk van toepassing.

Het klinkt alsof hij die maat wel gaat halen. Maar als je er zeker van wilt zijn en dit echt een duidelijke eis voor je is, dan zou ik of voor een ouder paard kijken, of voor een ander ras.

Haflingers zijn nou eenmaal vaak tussen de 1.40 en 1.50, en als ze groter zijn zit dat vaak meer in de beenlengte dan in het lijf, dus dan kan je voor het oog nog steeds aan de lange kant lijken.

Maar voor jouw lengte lijkt bijv. 1.48 me ook wel voldoende, 1.45 wellicht al, afhankelijk van hoeveel body je paard heeft.
Als je zelf echt minimaal 1.50 wil dan zou ik jezelf die onzekerheid niet aan doen en verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 17:08 



 
Profiel   

Temeraire schreef
Je beenlengte heeft ook te maken met de inch maat van je zadel, dus dat is wel degelijk van toepassing.

Het klinkt alsof hij die maat wel gaat halen. Maar als je er zeker van wilt zijn en dit echt een duidelijke eis voor je is, dan zou ik of voor een ouder paard kijken, of voor een ander ras.

Haflingers zijn nou eenmaal vaak tussen de 1.40 en 1.50, en als ze groter zijn zit dat vaak meer in de beenlengte dan in het lijf, dus dan kan je voor het oog nog steeds aan de lange kant lijken.

Maar voor jouw lengte lijkt bijv. 1.48 me ook wel voldoende, 1.45 wellicht al, afhankelijk van hoeveel body je paard heeft.
Als je zelf echt minimaal 1.50 wil dan zou ik jezelf die onzekerheid niet aan doen en verder kijken.


Oh, dat wist ik helemaal niet! Ik leer nog eens wat hier.

Klopt, ik rij momenteel 2 fjorden. 1 van 1,52 en een van 1,44. Dit kan beide prima. (al is de bouw van een Fjord natuurlijk weer heel anders). Mocht deze uiteindelijk 148/149 worden is dit geen ramp. Ik vind 150+ alleen wat ‘netter’ uit zien, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ga morgen maar gewoon kijken, met iemand die er meer ervaring mee heeft, en dan kijken wat mijn/ons gevoel zegt.

Deze topic ben ik eigenlijk ook gestart voor ervaringen betreft de groei van een jonge haflinger. Niet voor welke leeftijd/of ras ik moet gaan kijken. Hier heb ik me namenlijk zelf al erg in verdiept. Toch bedankt voor je reactie!


Laatst bijgewerkt door Fleur20 op 14-09-20 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 17:14 



 
Profiel   

Met 3 zijn de meeste haflingers nog lang niet uitgegroeid. Als in, dan kun je er nog niks van zeggen hoe groot ze uiteindelijk worden.
Mijne is nog een cm of 3 gegroeid sinds ik 'm heb en die was toen al 5 (inmiddels 10, is met name in het eerste jaar dat ik 'm had, dus z'n 6e levensjaar nog een stuk gegroeid en daarna nog flink uitgezwaard).
Je kunt er echt heel weinig van zeggen hoe groot ze worden op die jonge leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 17:16 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Met 3 zijn de meeste haflingers nog lang niet uitgegroeid. Als in, dan kun je er nog niks van zeggen hoe groot ze uiteindelijk worden.
Mijne is nog een cm of 3 gegroeid sinds ik 'm heb en die was toen al 5.
Je kunt er echt heel weinig van zeggen hoe groot ze worden op die jonge leeftijd.


Klopt! Ik heb gelezen dat haflingers over het algemeen het langst door groeien van alle paardenrassen. En dat het vaak laatbloeiers zijn.
Natuurlijk weet je als je een 3 jarige van 150 koopt dat hij groot genoeg is.. Maar mijn voorkeur ligt toch echt bij een 2 jarige.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 17:18 



 
Profiel   

Maar klopt inderdaad, haflingers groeien lang door. Zo is de moeder van mijn hengsten ook uiteindelijk 1.49 geworden terwijl er verwacht werd dat ze krap aan 1.43 zou worden.

Maar het zadel heeft inderdaad met zitvlak en beenlengte te maken. Ligt er wel aan wat voor soort zadel je zoekt. veelzijdigheids, dressuur enz.
Zelf ben ik 1.80 en heb lange benen en dat past op mijn 1.49 haflinger die smal en luxe gebouwd is.

Maar ga inderdaad kijken bij deze 2 jarige, soms is een klik met een paard hebben belangrijker dan net die laatste paar cm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 08:47 



 
Profiel   

Ik ben 1.80 en de ouders van mijn haf zijn ik meen 1.50 en 1.48. Kan prima hoor en zie dat je ook zeker niet zwaar bent. Heb eerder ook een haf van 1.44 gereden, dat was er wel eentje van het ouderwetse type dus dat scheelt natuurlijk ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 08:53 



 
Profiel   

die van mij is nu 1.43 (2 jaar en 4 maanden) gekeken naar zijn ouders moet hij ook wel 1.50 worden. Tussen 2 en 3 groeien ze een hoop en hengsten groeien lang door. Gezien zijn leeftijd en ouders red hij het denk wel. Als je hem laat castreert tonen ze vaak zowiezo groter, wat dan wel weer voordelig is voor je lengte.

Alles uiteraard blijft koffiedik kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 14:54 



 
Profiel   

Fleur20 schreef
Hallo allemaal,

Morgen ga ik bij een jonge haflinger hengst kijken om hem eventueel over te kopen.
Gezien mijn eigen lengte wil ik dat deze haflinger minimaal 1,50 gaat worden.
Volgens de verkoper is hij nu ongeveer 1,43. Hij is in augustus 2 geworden.
Zijn mama was ongeveer 1,52/1,53.
Zijn papa is nu 1,56.

Mocht ik hem kopen wordt hij eerst gecastreerd.

Ik verwacht zelf wel dat hij de 1,50 gaat halen, maar ik zou graag ervaringen van anderen horen!

Alvast bedankt!


Lastig te zeggen. Ik zou ook wel verwachten dat hij 1,50 gaat worden, maar je weet het nooit zeker. Als je zekerheid zoekt, kan je beter even verder kijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 09:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen