Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

18 inch altijd vragen om miserie bij een haflinger?

 
Profiel   

ik blijf maar tobben, kunnen jullie mij helpen?

Ik heb een haf van 1m51. ze is vrij lang van rug, maar bleef maar zadelleed hebben.
Ze ging ook onder zadel wat moeilijk lopen.

momenteel heb ik een Anky dressuurzadel erop liggen, zou niet slecht liggen, maar nét te groot
(heb ik nog niet opgemeten)

ik heb een wintec vzh hart besteld en die zou volgende week aankomen, nu heb ik van 2 zadelpassers gehoord dat Wintec lang valt, waaronder 1 passer zelf zei

"18 inch is altijd vragen om miserie bij een haflinger, dat moet je weten VOOR je hem koopt"

hier was ik van gepakt. De zadelpasser die mijn nieuw dressuurzadel past had haar opgemeten en die zie dat ze een draagvlak had van 48 cm. Dit zou best lang zijn voor een haflinger(?)

Nu zijn ik en een stalgenoot aan het nadenken, ze heeft even groot paard, maar misschien nipt iets minder lang in de rug.. zij heeft ook gelukkig 17.5 zadel.

Dus mijn vraag is:

wie weet de lengte van de DRAAGVLAK van een wintec 18 inch zadel

en wie heeft ervaring met 18 inch op hun haflinger ZONDER problemen.

[ img ]

dit is mijn (niet zo duidelijke) maar meest recente foto van mijn zadel op mijn paard
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 16:19 



 
Profiel   

Rondgeribte paarden kan je beste een kort zadel op leggen en een combi van vz en dressuur past veel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 16:24 



 
Profiel   

Geen haflinger maar wel een andalusier met zeer korte rug. Heb er momenteel een custom 18 inch op liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 16:37 



 
Profiel   

Ja je moet niet voorbij de laatste rib komen, dat is vragen om uiteindelijke rugklachten. Aangezien haflingers over het algemeen een kortere rug hebben past een 18 inch zadel inderdaad niet vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 17:00 



 
Profiel   

Wij hebben een nieuw Wintec vzh zadel voor de E pony van onze dochter. Is 17,5 inch ik vind hem normaal vallen hoor. Niet langer als een ander zadel van die maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 17:13 



 
Profiel   

Ik kan je niet helpen voor wat betreft ervaring met een 18 inch zadel op een haflinger, maar wellicht kan deze blog je wat geruststellen. Kijk vooral ook even naar de foto's!
http://dezadelmaakster.nl/wintecroddels/

Ik heb zelf jaren probleemloos gereden met 17.5 inch zadel op een haflinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 17:20 



 
Profiel   

Massimo, alle type zadels van dat merk zijn kort, met Franse kussens eronder 46 cm dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 17:22 



 
Profiel   

Massimo is inderdaad een interessant zadel :)
Ikzelf heb Kent & Masters op mijn Haflinger welke een 18inch af kan (heb er 17.5 op liggen nu).

Wintec pastte nooit op mijn Haf, heb er 3 geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-20 15:14 



 
Profiel   

Ik heb nu een ludomar didier op maat laten maken binnen haar draagvlak.

Had de anky ook gemeten en zou 49’cm draagvlak zijn. Dus 1 cm te lang. Hoe erg is 1 cm?

Ik krijg er wat van dat het toch zo lang duurd voor een zadel gemaakt wordt :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 07:44 



 
Profiel   

1 cm als er niemand op zit is niet zo'n probleem. Maar als je erop wil rijden is dat toch niet lekker.
Bedenk je dat iemand die echt een 18" zadel nodig heeft op een pony van 1.51 ook wel wat aan de zware kant is.
Daarnaast vind ik de pony er op de foto niet echt heel bespierd uit zien.
Lekker aan de hand/ longe trainen op de achterhand of samen wandelen met veel heuveltjes/ balkjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 08:15 



 
Profiel   

Mijn haflinger is 149 en al 21 jaar lang rij ik met een 18 inch dressuur zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 09:29 



 
Profiel   

smurffie schreef
1 cm als er niemand op zit is niet zo'n probleem. Maar als je erop wil rijden is dat toch niet lekker.
Bedenk je dat iemand die echt een 18" zadel nodig heeft op een pony van 1.51 ook wel wat aan de zware kant is.
Daarnaast vind ik de pony er op de foto niet echt heel bespierd uit zien.

Lekker aan de hand/ longe trainen op de achterhand of samen wandelen met veel heuveltjes/ balkjes.


Misschien voor nu inderdaad iets meer richten op de bespiering van de pony? De pony oogt inderdaad wat schraal. Je zou eens een periode kunnen werken met dubbellonge? Of een combinatie van enkele longe, dubbellonge, wandelen, grondwerk.

Ik kan je niet heel goed zien op de foto, maar mocht je vooral gewicht rond bips/ benen hebben dan is daar ook veel aan te doen. Misschien zit je dan ook prettiger in een iets kleiner zadel. Momenteel ben ik zelf ook weer lekker bezig wat fitter te worden, en het helpt enorm.

Veel IJslanderzadels zijn kort en hebben een vlakke zit, je zou je op verkopers kunnen richten die hier veel ervaring mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 09:47 



 
Profiel   

Ik heb een Haflinger en een Wintec was het enige wat echt perfect op haar pastte. Ik zelf ook blij want niet duur maar hij zit ook heerlijk!

We hebben nu een 17.5 inch maar 18 inch had ook nog gekund, echter zat ik daar zelf niet lekker in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 10:04 



 
Profiel   

Wat een zadelmaker ooit eens gedaan had bij mijn zadel was de kussens die eronder zitten een inch maat kleiner te bestellen en zo paste het zadel wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-20 10:09 



 
Profiel   

HSPaard schreef
Ik heb nu een ludomar didier op maat laten maken binnen haar draagvlak.

Had de anky ook gemeten en zou 49’cm draagvlak zijn. Dus 1 cm te lang. Hoe erg is 1 cm?

Ik krijg er wat van dat het toch zo lang duurd voor een zadel gemaakt wordt :(


Tja.. hoe graag loop jij bijvoorbeeld in 'net' te kleine schoenen.
Voor een keer echt geen probleem, maar voor standaard ga je toch problemen krijgen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 18:14 



 
Profiel   

In het kort, nee. Ik ken veel haflingers en op geen enkele past een "normale" 18 inch. Sommige lopen inderdaad met korte kussens omdat de ruiter de lengte wel nodig heeft. en verder hebben de haflingers geen 18 inch zadels.

Wat kan 1 cm te lang nou voor schade doen? Ik was 14 en woog bijna niets en had, achteraf, een te lang zadel. Mijn paard stopte pas met bokken en er vandoor gaan toen ik een korter zadel kocht. Breedte was goed, holling was goed en het zadel was door een duur merk en een "goede" zadelmaker op maat gemaakt voor dit paard. Maar is vanaf de eerste dag 1 inch te lang geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 18:23 



 
Profiel   

Hier heb ik zonder problemen een 18 inch Rossner Amerika op mijn haflinger van 147. Ik heb hem al 10 jaar en gaandeweg is er wel wat aangepast maar het draagvlak is geen probleem ondanks dat ze een korte rug heeft. De ene 18 inch is de andere niet. De rossner is een fijn compact zadel :)

Bij Polane hebben ze de zadels op draagvlak gesorteerd, volgens mij is Bates hetzelfde als Wintec.
http://www.zadelmakerijpolane.nl/pd-294 ... 43_-_48_cm
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 18:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen