Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk haflingerstamboek en waarom?

 
Profiel   

Hoi :)

Mijn knappe haflingerdame is er één met een mooie stamboom maar in geschreven in stamboek van Belgïe. Nu wil ik haar inschrijven in een stamboek in NL en zijn er 2 keuzes:

-KVTH
-NHPS

Wie heeft ervaringen met deze stamboeken en wie zit zelf waar? Ik heb geen idee waarom ik voor het één of het ander moet kiezen op dit moment.

Mijn wens is om met haar naar de keuring te gaan (moet nog even inlezen en kijken hoe dit gaat en ik dit verder aan moet pakken) en uiteindelijk samen met begeleiding van de fokkers van mijn merrie zou ik ook nog een veulentje met haar willen fokken.

Hoor graag jullie tips en do's en dont's.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-22 15:02 



 
Profiel   

Niemand? Of kan ik dit beter in een andere categorie plaatsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-22 21:19 



 
Profiel   

Ik vermoed dat je dit beter in Rassenpraat -> Haflingers kan vragen. Misschien even Temmen zodat een Mod je topic kan verhuizen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-22 21:33 



 
Profiel   

Wat voor afstamming heeft je merrie? Heeft ze ook nog een percentage vreemd bloed? Dan kun je nl alleen bij het kvth.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-22 21:54 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft geen vreemd bloed, zie foto:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 10:43 



 
Profiel   

Ik zou zeker voor het NHPS gaan! Veel fijner stamboek en ze proberen de haflingers ook raszuiver te houden. Zij zijn direct ondergebracht bij het hoofdstamboek in Ebbs, Oostenrijk.

Mijn ervaring met de KVTH is dat het een stamboek is met erg ouderwetse en stugge opvattingen en de nadruk ligt bij dit stamboek op het trekpaard en niet op de haflinger. Wij hebben er zeer slechte ervaringen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 11:50 



 
Profiel   

Inderdaad, ik zou indien mogelijk ook voor het Nhps gaan. Nu ben ik niet helemaal zeker of je moederlijn vrij is, ik weet dat er uit die lijn wel wat met een percentage vreemd bloed zijn. Qua hengsten zit je wel goed. Je zou het bij bv 1 van de juryleden even kunnen laten checken, zou wel echt zonde zijn anders, zit wel mooi bloed achter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 13:00 



 
Profiel   

agee schreef
Ik zou zeker voor het NHPS gaan! Veel fijner stamboek en ze proberen de haflingers ook raszuiver te houden. Zij zijn direct ondergebracht bij het hoofdstamboek in Ebbs, Oostenrijk.

Mijn ervaring met de KVTH is dat het een stamboek is met erg ouderwetse en stugge opvattingen en de nadruk ligt bij dit stamboek op het trekpaard en niet op de haflinger. Wij hebben er zeer slechte ervaringen mee.


Top, dit is zinnige input. Ik vond nav wat ik gelezen had ook NHPS fijner en beter overkomen mbt de haflingers. Goed dit bevestigd te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 15:39 



 
Profiel   

maessie schreef
Inderdaad, ik zou indien mogelijk ook voor het Nhps gaan. Nu ben ik niet helemaal zeker of je moederlijn vrij is, ik weet dat er uit die lijn wel wat met een percentage vreemd bloed zijn. Qua hengsten zit je wel goed. Je zou het bij bv 1 van de juryleden even kunnen laten checken, zou wel echt zonde zijn anders, zit wel mooi bloed achter!


Ik heb een mail gestuurd naar het NHPS met foto van haar stamboom en of zij toegevoegd kan worden aan het stamboek obv haar afstamming.
Ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 15:39 



 
Profiel   

Kan soms even duren voor je reactie hebt hoor! Zou leuk zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-22 15:57 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rassenoraat Haflingers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-22 07:18 



 
Profiel   

maessie schreef
Kan soms even duren voor je reactie hebt hoor! Zou leuk zijn!


Ja ik ben benieuwd, heb het gestuurd naar het algemene mailadres te vinden is wat op de site onder contact. Meer heb ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-22 11:57 



 
Profiel   

Dat is het juiste adres idd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-22 13:50 



 
Profiel   

maessie schreef
Dat is het juiste adres idd :j


Vooralsnog nog in afwachting van een reactie :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 10:59 



 
Profiel   

maessie schreef
Nu ben ik niet helemaal zeker of je moederlijn vrij is, ik weet dat er uit die lijn wel wat met een percentage vreemd bloed zijn.

Nu ben ik wel benieuwd waar jij dan vreemd bloed vermoed Maessie?
Sportdame (oma van Hilaya) is vanuit een Oostenrijkse importmerrie (Beate) geboren, dus dat lijkt me reinzucht. Vader van Hilaya (Bergquell) stamt uit de combinatie van een Oostenrijkse Liz. hengst en Aura. Aura is Duits gefokt, maar haar vader Amsterdam is als je wat generaties terugkijkt ook vanuit Oostenrijk gefokt. Idem voor Ailyn (moeder van Aura). Ik heb de afstamming van Aura in elk geval tot aan de oorsprong kunnen achterhalen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 13:30 



 
Profiel   

Interessant topic. Mijn haflingers hebben altijd bij KVTH ingeschreven gestaan, puur omdat ze daar al ingeschreven waren bij aankoop.
Maar ik denk er ook wel eens over om naar NHPS te gaan, wordt ook veel meer georganiseerd.

Bestuur van KVTH zuid gaat ook niet echt lekker als ik de mailing steeds voorbij zie komen en er is helaas toch geen nationale tentoonstelling meer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 13:56 



 
Profiel   

Jossie schreef
maessie schreef
Nu ben ik niet helemaal zeker of je moederlijn vrij is, ik weet dat er uit die lijn wel wat met een percentage vreemd bloed zijn.

Nu ben ik wel benieuwd waar jij dan vreemd bloed vermoed Maessie?
Sportdame (oma van Hilaya) is vanuit een Oostenrijkse importmerrie (Beate) geboren, dus dat lijkt me reinzucht. Vader van Hilaya (Bergquell) stamt uit de combinatie van een Oostenrijkse Liz. hengst en Aura. Aura is Duits gefokt, maar haar vader Amsterdam is als je wat generaties terugkijkt ook vanuit Oostenrijk gefokt. Idem voor Ailyn (moeder van Aura). Ik heb de afstamming van Aura in elk geval tot aan de oorsprong kunnen achterhalen .


Ja ik heb er zelf niet enorm veel verstand van, maar ik zie toch wel veel hengsten terug erkend in Oostenrijk ook, en 'vooraanstaand' bloed als je het zo kan noemen.
Ben benieuwd wat NHPS te zeggen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 14:02 



 
Profiel   

Ik weet dat er in de Wortel merries hier en daar wat zit, maar bij welke precies wat dat zou ik eerst weer op moeten zoeken. Maar dat kunnen ze bij t stamboek sneller nakijken. Bij duits bloed is de kans wat groter en bij nederlands bloed ook. Maar het kan ook prima dat het bij deze merrie langs is gegaan hoor ;) zou mooi zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 15:42 



 
Profiel   

Jossie schreef
maessie schreef
Nu ben ik niet helemaal zeker of je moederlijn vrij is, ik weet dat er uit die lijn wel wat met een percentage vreemd bloed zijn.

Nu ben ik wel benieuwd waar jij dan vreemd bloed vermoed Maessie?
Sportdame (oma van Hilaya) is vanuit een Oostenrijkse importmerrie (Beate) geboren, dus dat lijkt me reinzucht. Vader van Hilaya (Bergquell) stamt uit de combinatie van een Oostenrijkse Liz. hengst en Aura. Aura is Duits gefokt, maar haar vader Amsterdam is als je wat generaties terugkijkt ook vanuit Oostenrijk gefokt. Idem voor Ailyn (moeder van Aura). Ik heb de afstamming van Aura in elk geval tot aan de oorsprong kunnen achterhalen .


Jossie de Beata moederlijn doet mij twijfelen, die zijn duits.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 15:48 



 
Profiel   

Je moet gewoon ook even kijken wat je zelf fijn vind, ik vind de KVTH namelijk prima, ze organiseren voor mij genoeg, want doe verder niet veel dingen met het stamboek op wat keuringen na.

Ik heb namelijk dus weer niets met de NHPS.. Maar dat hou je altijd en zoveel mensen, zoveel meningen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-22 15:25 



 
Profiel   

maessie schreef
Ik weet dat er in de Wortel merries hier en daar wat zit, maar bij welke precies wat dat zou ik eerst weer op moeten zoeken.

De bekendste stammen waar meneer ten Dam mee fokte zijn die van Merlina en Beate, maar ik vermoed dat jij de “van den Hemel” merries bedoelt. Zowel Saskia Vivi als Viola voeren vreemd bloed, allen via hun moeder Violetta (dochter van Rando). Alle “Wortels” die vanuit deze stam komen hebben vreemd bloed .

maessie schreef
Jossie de Beata moederlijn doet mij twijfelen, die zijn duits.

Nee hoor, Beata is Amadeus x Babett (Namibia x Batiste) en ze was een Oostenrijkse importmerrie .
De andere merrie (Merlina) is Duits gefokt, maar ook haar voorouders zijn terug te vinden tot Oostenrijks stammoeders/vaders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-22 22:06 



 
Profiel   

Ik zou voor het NHPS gaan vanwege dat ze als enige van de twee bij Oostenrijk zijn aangesloten, en dus door Oostenrijk erkend worden als stamboek en ook omdat ze het ras zuiver willen houden. Daarnaast vind ik zelf de keuringen vanuit het NHPS erg prettig georganiseerd met een gezellige sfeer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-22 22:16 



 
Profiel   

Dit stuurde de fokker waar Havana (mijn haflinger) haar moeder, Hilaya dus, is geboren:

Ze is Oostenrijks gefokt

Sportdame zelf heeft ook deelgenomen aan Europese keuring dus dat van Beata is oké.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-22 22:29 



 
Profiel   

Scheelt dat weer!!

@jossie weet zo niet welke wortel merries dat waren (in elk geval --dame van de wortel), kan best dat dezen wel goed zijn, maar better safe than sorry, bij overschrijven hoor je t anders sws wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 13:00 



 
Profiel   

[ img ]


Bericht van NHPS, ze is 100% raszuiver.
Yes!!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 22:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen