Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 10:06

Hoi!

Ik moet door prive omstandigheden helaas een nieuw huisje zoeken voor mijn lieve Haflinger ruin. Alleen weet ik zijn afstamming niet. Dit is voor mij niet belangrijk, maar voor eventuele kopers misschien wel.
Hoe kan ik erachter komen wie zijn ouders zijn? In zijn passpoort staat het niet.
Zijn naam is Pablo, niet meer. Ik weet niet of dit zijn stamboek naam is of niet, ik heb hem als Pablo gekocht en gehouden.

Pablo komt oorspronkelijk uit Oostenrijk. Hij is vrij snel naar nederland verhuist, en toen hij 2 was heb ik hem gekocht. Hij is nu 3.5 jaar, geboren april 2019. Hij is nu ongeveer 148 cm, maar groeit nog.

Is er iets van een database waarin ik zijn ouders kan vinden?

Wat foto's van Pablo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dank jullie wel!

Anoniem

Re: Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:48

Als het niet in het paspoort staat wordt het lastig. Wel kun je vorige eigenaars contacten (mits die in het paspoort staan)

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:56

Dat wordt wel lastig. Pablo begint met een P en normaliter geef je een hengstje/ruin een naam die met dezelfde letter begint als de vader. En dit is weer gerelateerd aan de 7 hengstenlijnen:
A, B, M, N, S, St en W lijn.
Staat er in zijn paspoort nog een andere naam dan Pablo?
Kan ook zijn dat hij van een plek komt waar de vader een niet gekeurde hengst is geweest en hij daarom niet toegelaten werd bij het stamboek. Dan word je zoektocht wel lastig.
Ken je de fokker?

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 11:20

Ik weet weinig van zijn verleden. Ik heb hem uit Nederland gekocht dus, ik heb niet meer echt contact met die mensen. Ik weet niet wie zijn fokker is.
Hij heeft zo'n Irish Cob paspoort. Staat niets van zijn ouders in. Ik weet dus ook niet of Pablo zijn echte naam is, of dat die hem in Nederland is gegeven.
Dan wordt het idd lastig. Ik zal het nog een keer aan zijn vorige eigenaren vragen.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:30

Oh ja, zo’n paspoort hebben ze ws aangevraagd voor de registratie in NL. De Irish cob is vele malen goedkoper dan een registratie bij het Haflinger stamboek in nl dacht ik. Hopelijk kom je nog ergens achter!

Schiet me nog te binnen: kun je iets met zijn chipnummer? Is dat er nog wel 1 uit Oostenrijk of heeft ie een NL chip?

Wat in Oostenrijk ook nog wel eens wilde gebeuren is dat jonge hengstjes geveild werden voor de slacht. Als bijvoorbeeld een Paardenmelkerij ze niet kwijt kan via verkoop of ze niet goed genoeg zijn voor de hengstenkeuring. Soms kopen handelaren die massaal op en laten ze dan goedkoop registeren in NL voor de verkoop.
Niets mis met jouw Pablo hoor, want een hele leuke en mooie pony. Maar dan wordt het achterhalen van de ouders heel lastig.
Ik weet niet of je via het Oostenrijkse stamboek een DNA test zou kunnen doen via haar?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:45

DNA test heeft alleen zin als je twijfelt tussen 1 of 2 ouders (meestal hengsten). Je kunt met DNA alleen aantonen óf een bepaald dier de vader is (of absoluut niet). In theorie zou je je paard langs álle DNA profielen van goedgekeurde hengsten kunnen houden, maar dat is uiteraard onbetaalbaar. En als er een ongekeurde hengst is gebruikt, weet je nog niets, laat staan dat je de moeder op deze wijze kunt achterhalen.

TS: ga er maar van uit dat de ouders van jouw paard onbekend zijn en niet terug te vinden zijn.

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 11:49

DNA test lijkt me dan idd niet zo nuttig. Ik denk dat als ik er met zijn vorige eigenaren niet uit kom dat het dan een beetje onmogelijk wordt helaas.
Dank jullie voor het meedenken!

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 07:23

Wat een leuk dier! Ik denk niet dat het zonder aanknopingspunten makkelijk wordt om iets uit te zoeken. Vraag me ook af of het meerwaarde heeft voor een koper. Een echte fokker koopt geen ruin en voor de gemiddelde (recreatie) ruiter is het paard meer van belang dan het papier (op papier kun je niet rijden).

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:07

Tis wel een schatje..

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Welke afstamming heeft mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 20:12

Ja een dropje is het he! Ook in karakter (meestal :Y) )