Haflingers en zwakke hoeven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 10:38

Als eigenaar van een schat van een haflinger maar met dramatische hoeven ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met problemen. Ik hoor steeds vaker dat de zwakke hoeven vaak voorkomen bij haflingers. Ik ben daarom benieuwd of er meer zijn die hiermee te maken hebben en hoe jullie hier mee omgaan.

Wellicht kunnen we elkaar tips geven. :)*

Tristan zijn hoeven zijn in het najaar en in de winter prima, maar zodra het voorjaar en de zomer aanbreken worden zijn hoeven steeds slechter. Zijn beenstand is niet recht wat niet bevorderlijk is voor de hoeven, toch merk ik dat de structuur van zijn hoeven ook gewoon veel zachter is dan bijvoorbeeld die van mijn spaanse merrie.

Dingen die we al geprobeerd hebben;
- Biotine voeren
- Rainmaker/Duohoef
- Hoefijzers (Nooit meer doen, lieten direct weer los door de zwakke wand en de nagels maakte alleen maar meer kapot)

Dingen die we nu doen:
-Voorjaar/zomer de straat op met hoefschoenen
-Barefoot bekappen

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:32

Mijn Haflinger lijkt op dit moment geen echt slechte hoeven te hebben. Ik heb haar sinds augustus 2022, dus nog geen jaar rond.
Wat ik nu wel kan concluderen is dat haar hoeven heel langzaam groeien. Ook mijn haf staat wat schreef op de hoeven dus ze slijten ook schreef af.
Om deze reden staat ze nu op ijzers. Eerst alleen voor, daar heeft ze 14weken op gestaan, toen begon ze er iets overheen te gaan staan en gingen ze tikje los en kwam er klein barstje in de hoef. Omdat ze achter ook schreef afslijten nu ook achter op ijzers. Voor alsnog heb ik voor 12 weken de afspraak staan om haar opnieuw te laten doen. Weet dus nog niet tot hoever de gaatjes van de vorige keer dan uitgegroeid zijn en of ze zolang goed blijven zitten.

Nu heb ik een paddock met gedeeltelijk ook bestrating. Als ik buiten rij (wat ik veel doe, endurance ;) ) rij ik indien mogelijk altijd door de berm, met en zonder ijzers. Ik vet in met Duohoef en heb sinds kort (2 week) een biotine liksteen hangen. In veel gevallen spuit ik af na het rijden (3x per week ongeveer) en dan vet ik de hoeven nat in. Ze staan hier 24/7 buiten, gedeeltelijk paddock en gedeeltelijk land.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:01

Mijn haflinger heeft hele gevoelige voeten maar eigenlijk alles behalve slechte hoeven. Ik heb hoefschoenen voor alle 4 de hoeven als het nodig is (in de tijd dat ik in België woonde had hij het echt nodig op de puinpaden daar)
Ik zorg zelf dat ik tussen de hoefsmid afspraken door elke 2 weken wat bijvijl. Is geen hoge wiskunde en dat helpt echt ontzettend voor de kwaliteit van de hoeven. Ik voer niks bij, gebruik heel af en toe duo hoef maar meer ook niet.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:41

Als ze in het voorjaar en zomer slechter zijn zou ik vaker bekappen :D

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:50

Meerdere haflingers gehad maar niet bekent met het fenomeen dat ze tegenwoordig slechtere/zwakkere hoeven zouden hebben.
Haflinger die ik nu nog heb heeft geen slechte voeten.
Ben het eens met bovenstaande, wellicht wat vaker laten bekappen. :)

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 18:56

Om de 5 weken komt de bekapper, verder hou ik ze zelf zo goed mogelijk bij iedere week.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 20:58

Ik heb niet alle reacties gelezen,

maar bij mijn eigen haflinger heb ik een gigantisch verschil gemerkt door het krachtvoer dat hij kreeg!
:j

(Goedekope mengeling met granen) of zelfs de grote merken en hij had brokkel hoeven

Toen ik overgestapt ben naar Equifyt alpengrün muesli, met zomer (of) winterkruiden en gewoon een 2 handjes luzerne van Hartog, had hij echt geweldig goede hoeven!!

Toen ben ik van stal veranderd en heb ik gewoon gelijk voer laten geven van de stal en hoppa, terug brokkelhoeven

dus bij deze zijn we ook weer omgegaan naar Equifyt Alpengrün muesli :j

het zijn prijzige zakken :') +- €30/zak en ik krijg ze helaas zeker niet gesponsord maar ik heb écht wel het verschil gemerkt..

en ook moet je ze geen maand geven en dan al verbetering verwachten, aangezien de hoeven van boven af doorgroeien, maar na 5 maand had ik echt zuivere gladde hoeven (voorheen brokkelend en rimpelig)

ik sta nu 3 maand op een andere stal (waar ik zelf koos om gewoon standaard mengeling te geven met de hoop mee) en ik begin het echt alweer te merken aan zijn hoeven -O-

Dus gaan we maar weer terug, ik geef ook nooit meer dan 1 kg per dag, en mijn hafje staat er mooi bij, al zeg ik het zelf :o en ook zijn achterijzers zijn er onderuit gegaan, hij staat alle dagen fijn buiten in de kudde en dat doet ook wel veel

Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:03

Haf_Woezel schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen,

maar bij mijn eigen haflinger heb ik een gigantisch verschil gemerkt door het krachtvoer dat hij kreeg!
:j

(Goedekope mengeling met granen) of zelfs de grote merken en hij had brokkel hoeven

Toen ik overgestapt ben naar Equifyt alpengrün muesli, met zomer (of) winterkruiden en gewoon een 2 handjes luzerne van Hartog, had hij echt geweldig goede hoeven!!

Toen ben ik van stal veranderd en heb ik gewoon gelijk voer laten geven van de stal en hoppa, terug brokkelhoeven

dus bij deze zijn we ook weer omgegaan naar Equifyt Alpengrün muesli :j

het zijn prijzige zakken :') +- €30/zak en ik krijg ze helaas zeker niet gesponsord maar ik heb écht wel het verschil gemerkt..

en ook moet je ze geen maand geven en dan al verbetering verwachten, aangezien de hoeven van boven af doorgroeien, maar na 5 maand had ik echt zuivere gladde hoeven (voorheen brokkelend en rimpelig)

ik sta nu 3 maand op een andere stal (waar ik zelf koos om gewoon standaard mengeling te geven met de hoop mee) en ik begin het echt alweer te merken aan zijn hoeven -O-

Dus gaan we maar weer terug, ik geef ook nooit meer dan 1 kg per dag, en mijn hafje staat er mooi bij, al zeg ik het zelf :o en ook zijn achterijzers zijn er onderuit gegaan, hij staat alle dagen fijn buiten in de kudde en dat doet ook wel veel

[ [url=m/HkFaG5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voer doet idd heel veel voor vacht en hoeven.

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:15

Ik heb een haflinger (kruising) en die heeft in voorjaar/zomer ook vaak slechte/brokkelhoeven ondanks regelmatig bekappen/alle mogelijke middeltjes etc. Het vochtig houden van de hoef, regelmatig bekappen en smeren met duohoef/laurierzalf maakt dat het nu redelijk goed te doen is. Afwisselen van ondergrond etcc. Heb ook hoefschoenen indd
.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:17

Hier thuis hebben we meerdere Haflingers lopenven ook bij mij op de vereniging lopen veel Haflingers. Geen enkele met slechte voeten. Lopen allemaal in de sport, wordt mee gefokt en zijn mooi in conditie.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 16:51

Ja op een of andere manier blijft het tobben, sluit zalf niet juist de wanden af waardoor het uitdroogt?

Ik ben het er mee eens dat het in veel gevallen aan de conditie en algehele gezondheid van het paard zal liggen, maar niet altijd. Zelfs in topconditie had Tristan brokkelhoeven, ook na het zeer regelmatig barefoot bekappen.


Daarom dat ik in zijn geval ook denk dat hij gewoon helaas een zwakke hoefwand heeft.. Ondanks goed voer, beweging en bekappen.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:01

_Tristan schreef:
Ja op een of andere manier blijft het tobben, sluit zalf niet juist de wanden af waardoor het uitdroogt?


Ik smeer daarom vaak als ze nat zijn juist de DUO erop

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:27

Hoe lang en welke biotine heb je gevoerd? Ik heb er echt goede dingen van gezien, maar het is natuurlijk geen quick fix.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:02

Haflingers zouden juist goede voeten moeten hebben. Hier ook vrij goede voeten, die eerder door metabolische problemen op en af gaan, maar in de basis van zichzelf top zijn.
Kan het niet zo zijn dat er veel Haflingers metabolische uitdagingen hebben en daar geen passend management voor krijgen en de hoefkwaliteit achteruit gaat? Probleem hoeven noem ik bijvoorbeeld hele ronde platte pannenkoeken. Of juist ongelijk door bokhoef.
De rest hangt vaak ook samen met management en historie van het dier. Haflingers uit Italië of Oostenrijk hebben in mijn beleving betere voeten omdat ze als veulen op ongelijk en harder terrein zijn geweest.
Onze sompige weides doen niet zo veel goeds voor de hoefontwikkeling. Kijk maar eens naar een gemiddelde KWPN’er.
Veel omgevingsfactoren die dus van invloed kunnen zijn. Niet per se gerelateerd aan ras denk ik.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:17

Ik heb mij laten vertellen dat het ook ras gerelateerd is, met name die uit Oostenrijk zouden slechter zijn (dan die uit Italië). Mijn Haflinger komt uit Oostenrijk en heb hem gekocht terwijl die vierkant op ijzers staat en dit nodig zou zijn? Alsnog ondanks ijzers wel enkele keer brokkel en scheuren gehad, misschien ook door ander management door verkoop enz?
De grap is dat mijn vorige paard een kwpn-er was die juist knettergoede voeten had, kon er blootsvoets mee crossen zelfs.
Maargoed mijn huidige paard is mijn eerste Haflinger en verder geen ervaring ermee dus.

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:26

Mijn merrie heeft volgens mijn hoefsmid f*cking perfecte voeten :P
Doe er verder vrij weinig aan. In de droogte gebruik ik rainmaker en worden de voeten extra nat gemaakt tijdens het douchen. Krijgt als voer gewoon hooi, gras en na het rijden wat vitalbix.

Bronsveen

Berichten: 68
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:16

Hier een merrie van 21 met een rijk verleden van o.a. verwaarloosde hoeven ,rondom op ijzers ,dunne zolen ,schimmel in de hoeven ,scheuren in de hoeven ,en is hoefbevangen geweest, kortom drama ... :(
Toen ik haar kocht was ze 15 en waren de hoeven niet al te best , een goede hoefsmid en veel geïnvesteerd is ze nu op het punt dat ze weer nette sterke hoeven heeft .
Het advies was veel bewegen en hoeven goed onderhouden met textura ,op tijd hoeven goed bijwerken en schimmel goed aanpakken
Maar ook volgens mijn hoefsmid ,ziet hij veel Haflingers voorbijkomen met slechte/zwakke hoeven

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 06:20

Die van ons hebben bikkelharde gezonde hoeven gelukkig

Anoniem

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:19

Heb je een foto van de voeten?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:26

De mijne heeft nooit slechte hoeven gehad, maar nadat ze vorig jaar lang op boxrust heeft gestaan hebben de hoeven flink wat te verduren gehad. Sindsdien zijn haar hoeven beduidend slechter en valt het tot nu toe niet mee om het weer zo te krijgen zoals het was. Ze staat nu weer vierkant op ijzers, terwijl ze de eerste jaren nooit ijzers nodig heeft gehad.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:29

Vervelend Lenexa! Kan zo zijn dat ze volgend jaar de ijzers niet meer nodig heeft. Het duurt toch zeker ergens tussen de 9-16 maanden voordat een hoef vernieuwd is. Dus al het slechte dat nu aan de onderkant zit is minstens 9 maanden oud.
Hoop het voor jullie.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:40

Hier nu 15 jaar een haflinger en nog nooit echt problemen gehad met de hoeven. 1x problemen met flinke rotstraal, maar toen stond hij op een kleine oppervlakte (mini paddock paradise met 1 groot voerpunt) en veel mest.
Voldoende beweging op verschillende ondergronden en goede voeding doet heel veel.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:48

Ik ben wel benieuwd inderdaad naar wat de redelijke recente verhuizing voor de mijne nu doet. Hij staat nu makkelijk 10u per dag buiten, zal vast zijn hoeven ook goed doen en ik heb ander voer, meer gericht op sobere rassen.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:09

Afgezien dat het ook veel andere redenen kan hebben had ik het er laatst met mijn smid over dat voer zo belangrijk is en dat hij het recent nog gezien heeft hoe een paard van prachtige hoeven naar vreselijke hoeven ging puur door een nieuw voermanagement. Na verhuizing knapt het paard nu weer enorm op op ander voer. Paarden hebben natuurlijk voldoende bouwstoffen nodig voor goede hoeven (en algehele gezondheid uiteraard).

Dat liet me denken: veel haflingers worden schraal gehouden omdat ze logischerwijs gewoon de aanleg hebben om van lucht dik te worden. Zou dat misschien weer invloed hebben op de hoeven? Arm hooi voeren waar weinig suikers in zitten ben ik helemaal voor, maar dat arme hooi mist vaak ook noodzakelijke eiwitten en mineralen waardoor je weer hele andere dingen zult moeten bijvoeren om de balans recht te trekken. Ben wel benieuwd of dat wellicht iets uitmaakt in dit verhaal.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflingers en zwakke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:22

Celebi: natuurlijk. Ook voor sobere paarden moet het in balans zijn. Dus naast arm hooi een goede balancer voor vitamines, mineralen en sporenelementen en voldoende eiwitten is dan zeker nodig.