Centrale Haflingerkeuringen, tips and tricks?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Centrale Haflingerkeuringen, tips and tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 15:51

Gaan er nog meer mensen met hun Haflinger naar de keuring? Zo ja, hoe ver ben je in de training, wat doe je allemaal om ze op keuringsconditie te krijgen etc?
Ik ga zelf met mijn vierjarige merrie Nynke naar de CK Gorredijk. Ze moet voor stamboekopname en bestgaand onder het zadel. We zijn nog niet bepaald hard aan het trainen en we gaan ook meer voor de lol meedoen!

Tips en trucjes om je Haf zo goed mogelijk voor te brengen zijn welkom!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Centrale Haflingerkeuringen, tips and tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:43

Ik ga ook met Furie naar Gorredijk voor stamboekopname en bestgaand onder het zadel. Ik rijd haar tegenwoordig nog steeds 2 hooguit 3 keer per week maar ondanks dat pakt ze het super op. Eerst maar eens trainen op goede stelling, aanleuning en rechtrichten. Ook moet er nog wat gesleuteld worden aan de galop.
Furie haar conditie is goed dus daar hoeven we niet echt meer wat voor te doen. Maargoed, dat is ook weer voor elk paard anders. Sommige moeten elke dag bereden worden omdat ze anders hun energie niet kwijt kunnen maar voor Furie werkt het prima 2/ 3 keer per week. Verder gaat ze van het zomer wat vaker voor de kar, krijgt ze ook conditie van.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Centrale Haflingerkeuringen, tips and tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:08

ik doe niet aan keuringen

ook al lijkt het me heel leuk om een keer aan een ruinenkeuring mee te doen. Alleen weet ik neit waneer die zijn en waar.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:13

Idd conditie opbouwen, je paard goed leren te volgen enz.. stilstaan (goed staan).
Voor bestgaand zijn vooral de gangen en bewegingen van het paard belangrijk, mij is verteld dat het paard niet persé nageeflijk hoeft te lopen oid..
Stelling/buiging/ruime gangen/goed aan de hulpen enz is veel belangrijker

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:21

Oké, bedankt
Nynke kent het stilstaan enzo al aardig goed, ze moet nog wel leren aan de hand actief te draven.

@Willeke16; Op elke centrale keuring kun je meedoen in de ruinenrubriek, de keuring van Utrecht is op 22 juli.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:13

ik doe mee in st oederode.
ook met een 4 jarige. we gaan voor stamboek opname, maar een mooie premie is altijd mooi meegenomen
de selectie wedstrijden voor de nationale zijn de 25e in berlicum, op de keuring zijn geen ohz of aangespannen rubrieken. in berlicum rij ik b dressuur en best gaand ohz.

chantal13Jarig
Berichten: 300
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:42

Heeey,

Leuk dat er zoveel naar Gorredijk komen, ik ben dan Lintendame net als de vorige 2 jaar ..
Iedereen suc-6!

kus Chantal

sylvia_1975
Berichten: 114
Geregistreerd: 02-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:21

mag je ook naar een keuring met een haffie die van haar eigen geen papieren heeft? ze heeft wel via de chip een paspoort maar geen papieren van wie haar ouders zijn.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:10

Ik ben vorig jaar voor het eerst geweest, we waren aardig hoog in het stamboek opgenomen (dacht 76 punten) en hebben uiteindelijk een tweede premie gekregen (waren verschillende die al zeiden dat we een eerste hadden verdient).

Ik heb niet echt iets speciaals gedaan, paar keer geoefend met actief aan de hand draven en netjes opstellen.
ohja en haar iets minder op de wei gezet om een te erge grasbuik te voorkomen , dan stond ze meestal de halve dag in de wei en de rest in de bak.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:21

Spieren kweken, dus ook conditie.
Goed je hand kunnen volgen.
Stilstaan.

Je kan conditie opbouwen door simpelweg te gaan longeren en/of wandelen.
Van wandelen krijg je ook een conditie!

Leoniee
Berichten: 1490
Geregistreerd: 07-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:53

Wij gaan dit jaar met 8 paarden. 2 veulens, 2 enters, 1 twenter en 2 onder het zadel. Ik ga rijden, ik ben een paar weken geleden begonnen met Wessel inrijden en daar ga ik ook mee naar de keuring, we zullen zien


Ik weet niet of je tips wilt voor het onder de zadel of voor het monsteren? Naja, ik weet niet of je al eerder op een keuring bent geweest? Maar je moet gewoon 'rondjes rijden' in stap, draf en galop. Je moet best lang galoperen, dus je paard moet wel een beetje conditie hebben. Verder voor het monsteren moet je zelf een goeie conditie hebben en je paard moet gewoon lekker actief kunnen showen

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:02

Ik heb een ruin dus helaas niet, als ik een merrie had deed ik het wel.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 23:50

Wat ik me eigenlijk altijd afvraag, wanneer doe je mee onder het zadel?

Leoniee
Berichten: 1490
Geregistreerd: 07-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:59

Hoe bedoel je, wanneer doe je mee onder het zadel?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:52

Schawtje schreef:
Hoe bedoel je, wanneer doe je mee onder het zadel?

ik heb me nu opgegeven voor aan de hand, maar waarom schrijf je je in voor onder het zadel, of doe je dat erbij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 01:20

hier moest je dat appart opgeven....dit jaar moest dat hier appart omdat het tegelijk selecties voor nationale zijn..normaal is best gaand gewoon op de keuring!

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:38

Tips en Tricks....
Inderdaad trainen dat je ze goed kunt opstellen (alle 4 de benen zichtbaar, liefst voorhand iets hoger als je dat voorelkaar kunt krijgen). En stilstaan!
Aan de hand goed meelopen, persoonlijk zou ik een paar x trainen met degene die meeloopt in de ring, dan kunnen jullie kijken met welke tempo de gangen het beste uitkomen: Je kan wel snel willen stappen, maar te snel is niet goed, want dan wordt de pas te kort. Draven natuurlijk ook zo ruim mogelijk, maar proberen dat ze niet in galop aanspringen.... Dat zag ik vorig jaar zovaak gebeuren!
Verder moeten 4 jarige merries al goed in de spieren zitten.

Bestgaand heeft Donja 2 jaar geleden aan meegedaan. Die kwam, ondanks dat ze ook regelmatig gereden werd echt conditie te kort. Zeker als ze dan ook nog door had gemoeten naar de finale. In Gorredijk zijn het vaak veel deelnemers aan bestgaand, dus moet je ook langer in een bepaalde gang kunnen blijven, vergt heel veel conditie!
Succes in ieder geval.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:44

Judibo: hoe lang werd jou pony dan thuis in de trainingen gereden en hoe vaak per week?

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:55

0ojannekeo0 schreef:
Judibo: hoe lang werd jou pony dan thuis in de trainingen gereden en hoe vaak per week?

Ze werd ongeveer 3x per week gereden in de bak, 2x aan de longe (1x met touwtjes en 1x pw. met pessoa) en 1x buitenritje. Rijden was ongeveer 3 kwartier per keer, losrijden niet meegerekend. Longeren, na het loswerken nog een half uur- 3 kwartier serieus. Buitenritje lekker ontspannen.

Reken erop dat het tempo dat je in bestgaand rijdt, veel hoger ligt als thuis. Dat hadden wij onderschat.
Ook speelt het denk ik erg mee, dat het aan het eind van de dag is en ze dus al behoorlijk 'moe' zijn van alle indrukken en vooral van het wachten....
Maar goed, dat was Gorredijk, dus een grote groep die door de jury goed bekeken moet worden.

Oja, vergeet ik helemaal, maar vindt het zo vanzelfsprekend.... Netjes toiletteren!

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Centrale Haflingerkeuringen, tips and tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:40

Ook een heel belangrijke tip:
zorg dat je zelf goed in conditie bent. Want niets is zo jammer als je pony goed loopt, maar jij hem niet bij kan houden. En zeker bij het rondstappen als de pony's geplaatst worden, is het heel belangrijk goed door te stappen en je pony op zijn eigen benen te laten lopen en niet zijn hoofd naar je toe te draaien, omdat je hem niet bijhoudt. Dan kan je zomaar plaatsen schelen.

Janouk had vorig jaar bij de stamboekopname een 1e premie.

Succes.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:45

Sowieso is het met voorbrengen aan de hand een kunst om zo min mogelijk aan het hoofd van het paard te komen.... Maar wel heel belangrijk.