Dikke haflingers!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Dikke haflingers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:17

Hee medebokkers,

Ik zat met een probleempje, ik rijd nu al paar jaar een haflinger, maar elke zomer maar weer, hij wordt onzettend dik. Dit jaar wil ik dat proberen tegen te houden. Oké er mag meer aan komen, maar ik wil het een beetje in de gaten houden. Hij staat ook vanaf 1 Juni dag en nacht buiten.
Wat doen jullie eraan om jullie haflinger niet zo dik te laten worden?
Ik ga hem niet in een kleiner land zetten, want hij hoort gewoon bij de kudde en daar wil ik niet mee gaan rotzooien. Ik ben nu ookal gewoon bezig om hem elke dag te laten lopen..maar ik weet het niet.
Dus mijn vraag alsnog, wat doen jullie daaraan?

Groetjes Krista!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:53

Als je hem niet op een kleiner land wilt zetten, dan zou je hem voor halve dagen op het land kunnen zetten Is het verder wel een schrale wei waar hij op staat? Daarnaast zou ik ook de hoeveelheid krachtvoer aanpassen.

Er zijn mensen die van die grasmaskers / greenguards gebruiken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, en lijkt mij niet echt fijn voor het paard.

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 14:49

Ja, dat hij dan bijvoorbeeld het land s'nachts niet op gaat. Krachtvoer hou ik in de zomer zelf bij dus dat komt wel goed. Oke dankjewel, ik zal het wel vragen aan m'n boer.

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Re: Dikke haflingers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:08

is er niet nog een paard die daar last van heeft?
danzou ik hem gewoon samen op een afgezeg stukje land zetten.

verder elke dag lekker bewegen, maar dat doe je al

verder zou ik het niet weten, mijn haf word niet zo snel te dik

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Dikke haflingers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:23

Sja, bij ons is er een stukje land afgezet. Elke dag wordt het draad een stukje opgeschoven zodat ze wel elke dag lekkere grassprietjes kunnen eten. De meeste haflingers eten zich nou eenmaal veel te vol, en dan vind ik een kleiner stukje land juist een goed oplossing zodat ze toch de hele dag buiten kunnen zijn.

Maar in jouw geval gaat dat niet, dan zou ik hem toch wat korter op de wei doen als dat kan.

Nicky_LM

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:34

Een gras masker werkt heel goed< teminsten als je een goeie heb je heb namerlijk ook van die dingen die zo afzakken.
En een stukje land afzetten en als het een betje kaal is groter maken zo kan hij nooit te veel eten!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Dikke haflingers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:14

Flink (en regelmatig) met hem werken! Mijn haf wordt ook erg snel dik, ze staat nu in een groepje van 4 (binnenkort 3) paarden op een vrij klein land, waarvan ik verwacht dat ze het snel kaal hebben.

Ik weet hoe lastig het is als je paard zo snel dik is, een greenguard heb ik nooit geprobeerd maar is ook een oplossing als je paard er niet gefrustreerd van raakt.

Lisanne1

Berichten: 2205
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Usselo -->> Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:05

Goh; dat probleem komt me heel bekend voor.. Mijn haf staat ook dag & nacht buiten.
Vorig jaar was de mijne ook giga dik en dit jaar wil het ook proberen te voorkomen. Ik probeer hem iig elke dag beweging te geven. Verder staat hij het grootste deel van de dag op een schale wei. En hij krijgt veel minder krachtvoer.

GoldieLoks

Berichten: 141
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Dikke haflingers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:13

Je kan een grasmasker aan het halster bevestigen zodat je paard wel gras kan eten, maar daar wel moeite voor moet doen.

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:11

ik zou 'm meer beweging geven, desnoods er vaak mee wandelen, dan kan hij tenminste niet gaan eten , en het weiland afzetten, als dat niet mogelijk is, dan is er volgens mij nog maar 1 oplossing en dat is de grasmasker.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:12

ik zou van het krachtvoer afgaan, misschien 2 handjes per dag. Als hij toch niet elke dag veel loopt.

amour
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:27

Ik heb het idee dat mijn haf dikker wordt van de stal, want op het land kan ze bewegen. (Het is maar een gevoel hoor! Ik weet het niet)

Maar ze krijgt in ieder geval geen krachtvoer, alleen wortels appels en af en toe fruit. lekker gezond!!

ik heb ook eens op aanraden van de da zo'n masker omgehad, die had ze binnen een dag gesloopt. Hij zat helemaal scheef en hij was gebroken, haar mond zat onder de sneetjes

Ook ik ga dit jaar mijn best doen om haar slank en gespierd te houden.....

kimmie101
Berichten: 235
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:30

je zou je je haffie ook gewoon maar 2 uurtjes per dag op de wei kunnen zetten, kan ie toch even lekker uitrazen en eten, maar niet zo lang dat ie "moddervet" wordt.
Wordt bij ons op stal ook gedaan

Jasia

Berichten: 6756
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:00

Heey,

Mijn haflingertje krijgt ook een dikke buik, iedereen vraagt of ze drachtig is!
Ze staat nu dag en nacht in de wei sinds woensdag, en ik zet haar niet op stal, dat vind ik zielig, ze hoort bij de paarden te staan!

Ik dinsdag ongeveer 2 uur, vrijdag 1½ en in het weekend, verschillend, vandaag heb 3 uur geredne, maar komt ook voor dak maar een uurtje rijd.. maar dan wel 2 dagen..

Ze krijgt geen ander voer, alleen gras.. en in haar stal ligt kuil, voor als ze toch op stal staat...


Zou het kunnen zijn dat ze zo "dik" is om dat ze 1½ heeft stil gestaan vanwege wondjes, en daardoor niet goed kunnen lopen..??

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Dikke haflingers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:15

Ik zou hem inderdaad helemaal van het krachtvoer afhalen. Haflingers zijn sobere rassen en uit het gras haalt ie meer dan voldoende energie, zeker met warme dagen (die gaan nou toch wel weer komen) als het suikergehalte in het gras hoger is.
Wat je dan nog wel zou kunnen bijgeven zijn die vitaminekoeken van PAVO.

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:58

okee, bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik ga denken aan een grasmasker, en van dat krachtvoer was ik al bijna af. Elke keer als ik gereden heb krijg hij een klein handje. Dat is voldoende vind ik. Kwa rijden betreft! Hij loopt iedere dag en probeer hem steeds wel te laten zweten en te laten werken!
Bedankt mensen!!

Beauty0102
Berichten: 1130
Geregistreerd: 27-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:04

Zelf ben ik écht voor paarden op de wei! ik vind dat je hm zeker op de wei dus moet laten staan
je moet gewoon zorgen dat ze heel erg veel beweging krijgt!
En wat is een gras masker?

Ik zie in je profiel dat het ook wel een stevige haflinger van zich zelf is.
Is het niet alleen de buik dat dik is?

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:58

Mijn haf staat niet op het land, krijgt elke dag voldoende beweging, 2x 1/2 kilo biks, 2x hooi/gras en na het rijden vetloze muslie. Ook hij heeft een buikje, maar kan ook vaak niet met hem aan het werk door blessures. Ik heb een ouderwetse haflinger die zo en zo al wat steviger is, het is een echte veelvraat. Ik merk nu ik alweer een tijdje met hem aan het werk ben, zijn buikje toch al wat minder wordt.

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:24

Mijn 3 jarige staat op een klein stukje,waar het zo kaal is.Ze krijgt als er te weinig gras is wat kuil bijgevoerd,en die pavo koeken,nog geen last van dikheid gelukkig.haha

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 15:04

ja, mijn haflinger wordt vooral dik bij zijn buik. Het gaat tot nu toe goed en hou het goed bij, maar over een paar weekjes kan ik me singel niet meer even strak doen. Dus dan gaat het beginnen..

Viet

Berichten: 10901
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: kropswolde, groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:04

wij hebben graslanden en landen gevult met houtsnippers. In de zomer hebben wij altijd een stukje land wat wij de hongerweide noemen. Daar staan de paarden die wel wat buik kunnen verliezen. Die staan 2 uur verdeeld over de dag in het grasland of in het hooiland ( land met bakken vol hooi). Verder krijgt die van mij daarbij nog een kleine hoeveelheid musli. Dit werkt erg goed..!! Je hebt alleen wel het probleem dat eens in de zoveel week de landen moeten worden opgestrooid.

Is het geen optie voor jou om idd als er nog andere paardjes zijn die dit ook hebben ze in een kleiner graslandje te zetten en elke dag een strookje meer erbij te doen?

krisjje

Berichten: 366
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 15:39

Ja, ik kom nu net terug van stal en ik heb het probleem even op tafel gelegt. Er zijn nog 2 andere mensen die met zo'n probleem zitten dus hebben we een kleiner landje met ze 3en opgestart! Ze blijven nu wel dag en nacht buiten en krijgt helemaal niet veel krachtvoer. Hij blijft lekker bewegen elke dag en ik denk dat ik het zo wel voor een groot deel kan tegehouden!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:14

Mijn haflinger staat op de kale wei! staat nu al geen gras meer op! Voer der nu hooi bij (ik heb niet meer land) en het land is maar 30 vierkante meter hehe... Mijne komt echt niet op het land he! OMG nee haflingers worden al dik van lucht en als ik ergens een hekel aan het is het wel dikke knolluh! Ik wil ook naar de keuring laatst heeft ze op dieet gestaan en dat vond ik echt niet grappig en zij ook niet want ze had gewoon honger! Ze kreeg wel genoeg maar je weet wel voor haflingers is niets genoeg haha ze krijgt ook geen krachtvoer hebben haffies nie nodig! alleen als we op wedstrijd gaan!

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Dikke haflingers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:48

ALs je in de mogelijkheden bent ,dan proberen een schrale wei te geven, dus onbemest.

Verder geen krachtvoer en zet je Haf aan t werk! Niet 3 maal in de week, maar iedere dag.

hansje
Berichten: 263
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Dikke haflingers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:50

Mijn haf staat heel het jaar 24/7 buiten. En ja, in de zomer krijgt ze een wat dikker buikje.
Wij zetten een deel weide af en zorgen dat er een vriendje bij haar zit. Elke dag wat bewegen. Wanneer ze heeft gewerkt krijgt ze een handje conditievoer. Ze krijgt niks anders bij.

Tjah, is beetje periode van het jaar natuurlijk. Beter een beetje te zwaar dan veel te mager staan.