Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:10

Mijn haflinger is goed in conditie maar ik zou er nooit iemand van 90-95 kg op laten rijden. Mijn vriend weegt 83 kg en hij mag er ook echt niet op! In dit geval een gelukje voor hem... Knipoog

iesjjj

Berichten: 54
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Baarn

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:51

nee? vind je 83 kilo te zwaar? daar ben ik het niet mee eens, ik vind 83 kilo nog prima kunnen! tot 90 kilo kan zeker vind ik!

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:52

Karin schreef:
Meissie17 schreef:
...daar heeft een tinker een meisje van 240 kg gedragen...

Meen je dat? Iemand van 240 kg? Verward

Overigens zegt het gewicht van de ruiter niet alles: een paard met goed ontwikkelde spieren kan natuurlijk ook meer gewicht (en arbeid) hebben dan een paard met minder goed ontwikkelde spieren.


Ja haha echt heel veel het staat bij het tinker topic onder ook iets met gewicht moet je maar eens kijken Haha!

iesjjj

Berichten: 54
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Baarn

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:59

iig op een haflinger vind ik tot 90 kilo niemand te zwaar (tenzij je haf onder de 1.40 is)
maar dat is mijn mening;)

Barbara_

Berichten: 3310
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Middelburg

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:00

Mijn haf is 1.38 en enorm breed gebouwd, goed getraint en zit lekker in dr vel, zou dat betekenen dat er dan iemand van 100 kg op mag? Nou in mijn ogen echt niet, ik wil graag dat mijn pony nog wat langer meegaat!
Ikzelf weeg 50 kilo, dus dat gaat makkelijk. Mijn vriend rijd er ook wel eens op, hij weegt 70 kilo...
Maar ik denk wel dat je beter een wat zwaardere ruiter kunt hebben die het paard niet in de weg zit tijdens het bewegen en gewoon netjes op het paard kan zitten dan een lichter iemand die bij iedere stap op de rug van het paard bonkt!

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:07

ik las het..

Sharmila schreef:
En meisje die ik kende van vroeger wilde dolgraag ooit een keer op een paard zitten. Was altijd heel sneu, want het meisje was een echte paardenfan maar woog maar liefst 230 kilo.

En tja.....ik heb d'r toen op Sjim gezet. We hebben d'r met 4 man opgesleept, zonder zadel want daar past d'r kont nooit in. En toen heb ik een rondje met haar door de bak gestapt.

Sjimmie verblikte of verbloosde niet. Maar aandraven vond ik voor mijn gevoel toch wel een beetje te erg. Hij was het er niet mee eens geloof ik want toen gingen er mensen ineens keihard zitten toeteren in een auto omdat dat meisje zo op Sjims rug zat. En sjim (die anders nooit schrikt van toeterende auto's) maakte eventjes een overgang naar de draf. Heel even maar hoor. Maar het bewees voor mij wel dat het hem geen bal uitmaakte.

Maar tja ik denk daarom ook dat ze (om echt mee te rijden enzo) makkelijk 150 kilo aan kunnen.

Sjim is 1.53 en is best zwaar gebouwd.

Barbara_

Berichten: 3310
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Middelburg

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:07

Wel zielig voor dat meisje, je weet natuurlijk niet hoe het komt dat ze zo dik is! En als je allergrootste wens paardrijden is, snap ik best dat je zo iemand heel even op een paard zet.

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:09

Ik ben de enigste die eigenlijk op mijn haf rijdt.
Maar mocht er eens iemand zwaarder op willen zitten, vind ik dat niet zo erg.
zo heeft mijn moeder ook laats op Nicky wat gestapt, maar ik denk niet dat iemand erop kan die zwaarder is.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:40

Ik vind het gewicht wat een haf kan hebben sterk afhankelijk van het type.
Bij ons op stal staan er 2 verschillende types:
een ouderwets type, stevig, grove benen, zeg maar type tank,
en een nieuw type, slank en rank.
Ik zou daar dus met mn 80+ nooit op gaan zitten, voor mn
gevoel al niet, maar de andere haf het ouderwetse type is echt
oersterk en daar rijd ik ook af en toe wel eens op.

Cassia

Berichten: 1726
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:44

Ik vind dat je noven de 90 kilo toch niet op een hafje moet krijpen (oke, voor een urrtje maar zeker niet iedere dag!)

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:49

Cassia schreef:
Ik vind dat je noven de 90 kilo toch niet op een hafje moet krijpen (oke, voor een urrtje maar zeker niet iedere dag!)

Haha! in dat geval is het maar goed dat ik de mijne te koop heb staan Lips are sealed
het is echt afhankelijk van de haf hoor, die van mij lacht erom als ik erop zit, en zelfs een buitenrit van 4/5 uur deert haar niets.......
kijk, ze is groot en stevig, maar ik weeg er toch best behoorlijk in hoor Bloos
ze is er sterk genoeg voor......
het word een ander verhaal als je een zwaar persoon erop zet die niet mee werkt...dan is het al snel teveel van het goede

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:06

beter iemand die iets zwaarder is op een paardenrug die weet wat rijden is....dan een veertje die bonkt en klapt op een paardenrug die voor het dier zal aanvoelen als een zak aardappels!!

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:11

Ik ben ook veel te zwaar maar op een haf als die haf van Dana01 zou ik het zo durven *LOL*
En ik geef mee.. dat scheelt ook Clown

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 13:57

Ik denk dat een grote haf toch wel zeker tot 100 kg kan hebben, ook bij regelmatig rijden!

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:10

Ik rij op een redelijk luxe haflinger. Ik ben nu drastisch aan het afvallen, maar heb zeker 98 kilo gewogen en echt niet dat ze daar problemen mee had. Ze is nooit kreupel, heeft geen last van haar rug en verder helemaal gezond. Nu ben ik al 10 kilo lichter en wil nog meer afvallen, maar ik merk echt weinig verschil bij haar. Ik vind wel dat 100 kilo de max is. Mijn vriend is zwaarder. Hij mag van mij een paar keer op haar om te kijken of hij het paardrijden leuk vind, als hij het leuk vind moeten we maar is naar een groter paardje gaan kijken. Of vriendlief moet ook afvallen.

Ik wordt vaak verdrietig van al die topics over gewicht van paarden. Ik heb zelf ook een draver van 160, die ook absoluut geen moeite heeft met mijn gewicht. Als ik foto's zie van mezelf op die haf of op mijn draver ziet het er echt niet raar uit. Zo dik ben ik nu ook weer niet, al zeg ik het zelf. Je kan zelf oordelen via de foto's in mijn profiel.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:23

staat inderdaad prima....mensen zijn ook vaak bevooroordeeld.
Ik weeg ook bijna 100 kg. Als ze me zien, vinden ze er niks mis mee, maar als je het hebt over een persoon van 100 kg, dan rijd je je paard ineens kapot....of zoiets dergelijks!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:24

Het is geen kwestie of het zielig is voor dikke mensen of niet. Het gaat om de paarden. Als je te zwaar bent moet je niet gaan paardrijden, klaar. Klinkt misschien hard maar het is nu eenmaal een sport waarbij je met levende dieren te maken hebt.
Een paard zal een te zwaar persoon best kunnen houden, de gevolgen zijn vaak pas zichtbaar op langere termijn. Ik zou met mijn gewicht ook best op een grote hond of op een veulen kunnen zitten. Grote kans dat hij mij houdt. Daarom doe ik het nog niet!
Het is onzin dat een paard beter een zware goede ruiter op zijn rug kan hebben dan aan lichte onervaren ruiter. Dit gaat misschien op wanneer het gewichtsverschil tussen de ervaren/onervaren ruiter niet zo groot is. Maar ieder paard heeft minder last van een bonkende ruiter van 50 kg dan een ervaren ruiter van 80 kg. Het is toch 30 kg verschil!! Denk maar eens in dat je een rugzak draagt. Liever halfleeg en bonkend, dan zwaar maar niet bonkend. Als mensen te lang een zware last dragen krijgen ze op termijn ook last van hun rug. Er zijn niet voor niets maximale massa's in CAO's vastgelegd. Zo is het net bij paarden.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:32

Je moet als eerste uitgaan van het paard, je hangt toch ook geen 2 paards trailer achter een Fiat Panda, sorry hoor maar als je zwaar bent heb je 2 opties: of afvallen of een wat groter maatje qua paard nemen.

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:33

Ik snap heus wel dat het om de paarden gaat en niet om ons mensen. Het is immers onze eigen schuld dat we zo dik en vet zijn Vork

Daarom zijn wij allemaal zo slecht voor onze dieren. Sorry hoor, maar ik denk dat een gemiddelde manege pony het slechter heeft als mijn haf en mijn draver. Die staan heerlijk dag en nacht in de wei, worden ong. 3 a 4 keer in de week recreatief gereden, geen zwaar werk, gewoon lekker bos recreeren met wat licht dressuur en heeeeeel af en toe een sprongetje. (Lees niet hoger als 60cm).

De gezondheid van mijn paardjes wordt goed in de gaten gehouden en regelmatig gecheckt.

Ik snap echt wel dat je te zwaar kan zijn voor bepaalde pony's. Dat is ook de reden waarom ik een haflinger rij van bijna 150. En geen haflinger van 1.30.

het is ongelooflijk, ik heb tot nu toe bij alle topics mijn mond kunnen houden, maar ben het onderhand zo zat aan het worden. Ga je druk maken om die mensen die echt slecht zijn voor hun paarden, ipv je druk te maken over de mensen die iets zwaarder zijn maar wel met liefde voor hun lievelingen zorgen. Ik ga nu mijn mond weer sluiten.

[edit] domme vergelijking, hang voor de lol is een trailer achter de fiat, je zult merken dat de fiat het moeilijk heeft en het niet trekken kan. Aan een paard merk je dat echt niet. Bovendien heeft een paard geen motor!! Slapen

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:02

nikkigioa schreef:
Maar ieder paard heeft minder last van een bonkende ruiter van 50 kg dan een ervaren ruiter van 80 kg. Het is toch 30 kg verschil!! Denk maar eens in dat je een rugzak .


Sorry hoor maar hier ben ik het niet mee eens!!
Een bonkende ruiter van 50 kilo kan wel degelijk meer in de weg zitten dan een ervaren ruiter
van 80 kilo, ik denk dat een paard meer last van z'n rug krijgt van een bonkende ruiter van 50 kilo
dan van een 80 kilo ervaren ruiter die de bewegingen van het paard goed aanvoelt!

Ik moet er niet aan denken (om jou voorbeeld van de rugzak te gebruiken) een klapperende
rugzak van 50 kilo aan mn lijf te hebben hangen, denk dat mn rug daar meer mee te voorduren
heeft dan een stil liggende rugzak die zwaarder weegt.

Bovendien is het ook nog zo dat volwassen mensen al snel 70-90 kilo wegen dus die mogen
dan allemaal niet meer paardrijden, kom op zeg!!!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:54

Hmmm dit topic krijgt wel een andere wending.

Maar ik zie niet in waarom ik niet meer paard zou mogen rijden, ik kies wel zelf uit waar ik wel of niet op ga zitten hoor!
het moet wel diervriendelijk blijven, maar zoals sommigen hier reageren is het anti-dikke-mensen, zou toch van de zotte zijn dat die niet meer op een stevige pony of paard mogen gaan rijden?!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:42

nikkigioa schreef:
Het gaat om de paarden. Als je te zwaar bent moet je niet gaan paardrijden, klaar. Klinkt misschien hard maar het is nu eenmaal een sport waarbij je met levende dieren te maken hebt.
.

wat is dat voor een achterlijke uitspraak... Gestoord
ben eens benieuwd of jij het rijden zou laten als je 'te zwaar' was (natuurlijk zeg je nu van wel)...
er bestaan trouwens genoeg verschillende rassen (die dus ook in hoogte en breedte verschillen) en hoe zwaar iemand ook is, er is altijd een paard voor...

juval

Berichten: 13326
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:41

Bloos
Laatst bijgewerkt door juval op 28-07-06 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

EmDee

Berichten: 2535
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:54

Verkeerde topic Juval? Nagelbijten / Gniffelen

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Hoeveel gewicht kan een Haflinger hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:00

juval schreef:
'pff, ik heb 'even' wat foto's uitgezocht die afgedrukt moeten worden. Ik kom nu op 217....

en nu heb ik dorst


hittebevangen laiverd???? Clown