[Centraal] Keuringen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

[Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 22:21

Ivm de vele vragen over keuringen en wie waarheen ging een centraal keuringstopic.
Hier vind je een agenda van alle centrale keuringen/fokdagen van 2007.
Ook staat hier hoe het allemaal in zijn werk gaat en kunnen hier uiteraard vragen gesteld worden, uitslagen neergezet worden en kan hier worden nagepraat.

Agenda 2008
Citaat:
28 Juni Zeeland
29 Juni Noord-Brabant
11 Juli Groningen
12 Juli Friesland/ Flevoland
19 Juli Drenthe
19 Juli Noord-Holland/ Utrecht
20 Juli Limburg
26 Juli Zuid-Holland
2 Augustus Overijssel
9 Augustus Gelderland


De Centrale Keuring heeft tot doel de fokkers te tonen hoe zij het ideale paard zien en hoe gestreefd wordt naar verbetering van de Haflinger.
De fokkers krijgen hierdoor een beeld van het gewenste type paard. Zij kunnen dan op zoek gaan naar een combinatie van hun merrie met een hengst die een redelijke verwachting kan geven voor goede nakomelingen.

Zorg ervoor dat je paard er netjes gewassen bij staat en in conditie. Om het geheel zo mooi mogelijk neer te zetten knip de sokken, baardharen en oren.

Alle paarden die worden aangeboden op de centrale keuring dienen op naam te staan van de eigenaar, woonachtig in de betreffende afdeling. Van paarden die niet op naam staan dient het afdelingssecretariaat het bijbehorende paspoort én bewijs van inschrijving, vóór de keuring, in te nemen zodat op het algemeen secretariaat kan worden overgegaan tot overschrijving.
Alle paarden kunnen per jaar, o.b.v. het exterieur, maximaal één premie toegekend krijgen. In het geval dat een paard in een andere afdeling, in hetzelfde keuringsjaar, binnen de K.V.T.H. een premie toegekend heeft gekregen, kan het betreffende paard uitsluitend deelnemen aan de premiekeuring, zonder een premie toegekend te krijgen. De premie die eerder in een andere afdeling is toegekend zal deze dag gelden. Is dit een eerste premie kan het paard eventueel ook meedingen om het kampioenschap.

Rubrieken
Hengstveulens
1-jarige hengsten
Merrieveulens
1-jarige merries
2-jarige merries
3-jarige merries
4-jarige merries
5-jarige merries
6-jarige merries
7-jarige merries
8-jarige merries
9-jarige merries
10 jarige en oudere merries
Ruinen
Stalgroep
Fokgroep
Generatiegroep
Merries met afstammelingen
Dagkampioenschap
Erekampioenschap

Bij de veulens word een algemeen veulenkampioen gekozen te worden. Deze komen uit de rubrieken 1 en 3. De kampioen van de veulens kan niet aan het algeheel jeugdkampioenschap meedoen.
Uit de kampioenen van de rubrieken 2 en 4 t/m 6 dient een jeugdkampioen uit te worden geroepen.
Voor wat betreft het algemeen dagkampioenschap dienen alle 1A’s en 1B’s uit de rubrieken 7 t/m 13 terug te komen. Hieruit kan de kampioen en reserve kampioen gekozen worden. In de rubrieken 2 en 4 t/m 6 zal uitsluitend een kampioen én een reserve kampioen worden benoemd. Voor de oudere rubrieken geldt uitsluitend een plaatsing in de rubriek.
Op basis van het aantal aanmeldingen, in de rubrieken 7 t/m 13, kan het afdelingsbestuur besluiten twee of meerdere rubrieken samen te voegen.

Stal-/ Fok-/ Generatiegroepen
Voor de rubriek stalgroepen dienen minimaal 3 paarden van één eigenaar aangeboden te worden. Dit geldt eveneens voor de rubriek fokgroep, echter de eigenaar dient dan ook van alle paarden als fokker geregistreerd te staan. In de rubriek generatiegroep gaat het om minimaal 3 generaties.

Merries met afstammelingen
Voor de merries met afstammelingen dienen minimaal 2 geregistreerde afstammelingen getoond te worden van de betreffende merrie, onafhankelijk van de leeftijd.

Oud-Kampioenen
Voor alle oud-kampioene en de huidige dagkampioene is de rubriek erekampioen ingericht. Het is dan ook uitsluitend mogelijk dat oud-kampioenen in deze rubriek deelnemen.

Voorbrengen

Hoe worden paarden voorgebracht ?
De begeleiders(sters) van de paarden dienen zo mogelijk in het wit gekleed te zijn.

Wijze van opstellen voor de jury
Het paard dient op een afstand van 5 a 6 meter vanaf de jury te worden opgesteld, zoveel mogelijk horizontaal, waarbij het geen bezwaar is dat het paard aan de voorhand ietwat hoger wordt opgesteld dan in de achterhand. Het paard moet zodanig worden opgesteld dat de jury de vier benen goed kan beoordelen. Dit houdt in dat de benen die het verst van de jury zijn verwijderd zo goed mogelijk zichtbaar zijn. Zie schets no. 1
Bij deze opstelling kan de jury het paard aan de zijkant bekijken. Indien de jury het paard aan de voorzijde wil beoordelen, dient de begeleider zich aan de linkerzijde van het paard op te stellen, opdat de jury de gelegenheid krijgt de voorbenen goed te beoordelen. Zie schets no. 2

Wijze van voorbrengen in stap. De begeleider loopt bij het voorbrengen in stap aan de linkerkant van het paard en houdt het paard vast met zijn rechterhand, op ongeveer een afstand van 30 centimeter vanaf het bit. De linkerhand houdt het einde van de teugel of het touw vast. De begeleider moet zorgen dat het paard recht loopt en daarbij haar natuurlijke stappassen kan maken zonder dat daarbij het hoofd van het paard door de begeleider wordt omgetrokken. Daarmee wordt voorkomen dat het paard niet correct loopt. Zie schets no. 3

Wijze van voorbrengen in draf.
De begeleider loopt in draf met het paard mee, naarmate de snelheid van het paard dit verlangt om een goede draf te laten zien. Het beste is dat de begeleider in hetzelfde ritme loopt als het paard. Is het rechterbeen van het paard gebogen dan dient ook het rechterbeen van de begeleider gebogen te zijn. Zie schets no. 4.

Afbeelding
bron http://www.kvth.nl

sagamore

Berichten: 27
Geregistreerd: 22-07-07

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:07

hheey
ik heb een haflinger en ik wil ook met haar op keuring gaan, maar ik heb een groot probleem!!:
Ze schuurt!!! Huilen
de heeft nu al een kap in haar manen en haar staart is precies in laagjes :s
Op haar hoofdje heeft ze ook wondjes > maar die zijn aan het weg gaan Knipoog
maar zou ik zo nog kunnen meedoen aan een keuring?? Verdrietig

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:57

Hej, ik ga 4 augustus met een veulen(hengst) naar de keuring.
Maar ben er nog nooit eerder geweest en weet er niet echt veel van. Dus heb ik een paar vragen.
Kan de moeder er bij staan of moet die in de trailer blijven?
Krijg je ook een brief hoelaat je aanwezig moet zijn ofzo? Ik heb zo een forumulier gehad en op gestuurd dat voor 1 juli moest.
Kijken ze alleen naar het veulen of ook naar de moeder?
Ik hoop dat er iemand antwoord weet.

sagamore

Berichten: 27
Geregistreerd: 22-07-07

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:42

je kan met de moeder meegaan maar ze kijken naar het veulen!:p maar om hoe laat...dat weet ik niet hoor:s sorry

veel geluk met jouw veulentje!:p

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:03

oke bedankt

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:46


Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:25

Haflingerkeuring van Dordrecht gaat wel door op een andere locatie!

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:20

heeft het wel een nut om met een ruin naar de keuring te gaan?
heb een 5 jarige ruin en wil misschien er mee een keer naar een keuring

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:53

booster schreef:
heeft het wel een nut om met een ruin naar de keuring te gaan?
heb een 5 jarige ruin en wil misschien er mee een keer naar een keuring

Waarom zou het geen nut hebben? Is toch harstikke leuk!? Lijkt mij in elk geval Lachen

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:02

Weet iemand hoe laat de keuringen Overijssel en Gelderland beginnen?
Bedankt

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:50

Overijssel begint om half 9 met meten en stamboekopname, gevolgt door de premiekeuring rond half 10/10 uur.

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:09

speedy_cindy schreef:
booster schreef:
heeft het wel een nut om met een ruin naar de keuring te gaan?
heb een 5 jarige ruin en wil misschien er mee een keer naar een keuring

Waarom zou het geen nut hebben? Is toch harstikke leuk!? Lijkt mij in elk geval Lachen


komen op een haflinger keuring veel ruinen of juist hellemaal bijna niet en hoe weet ik of mijn haflinger keuring klaar is?

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:13

Er komen altijd wel wat ruinen, de ene keer meer dan de andere.

Hij moet er in ieder geval goed ervoor staan, dus niet te dik of te dun. Zorg wel dat hij wat spieren heeft, voor de rest netjes verzorgen en toiletteren.

dees21
Berichten: 121
Geregistreerd: 01-11-06
Woonplaats: noord brabant

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:39

ik ga na de keuring in st oederode de 16 deze mnd.de papieren van mijn paard staan niet op mijn naam, het paspoort wel.maar zo is in het paspoort de moeder en vader niet vermeld.dit paspoort is verkregen via het welshstamboek.is dit een probleem??

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:20

In st Oedenrode is het een fokdag.. Maar volgens mij moet je paard volledige papieren hebben als die daar aan mee doet

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:09

Ik zou ook graag met mijn (toekomstig ) hengstveulen op keuring willen gaan, moet je hem zelf voorbrengen ?
Want ik was vorig jaar met een vriendin mee met haar tinker merrie en toen was er iemand van daar die deed voorbrengen.

En kan ik het als veulen al doen, of liever wachten tot hij een jaar is.

Het is nog niet 100 % zeker dat ik die haflinger krijg, maar die we op het oog hebben is wel fijn gebouwd, heeft papier en is bij het kvth stamboek opgenomen.

loon_corr

Berichten: 2621
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Groningen,sappemeer

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:33

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Ik zou ook graag met mijn (toekomstig ) hengstveulen op keuring willen gaan, moet je hem zelf voorbrengen ?
Want ik was vorig jaar met een vriendin mee met haar tinker merrie en toen was er iemand van daar die deed voorbrengen.

En kan ik het als veulen al doen, of liever wachten tot hij een jaar is.

Het is nog niet 100 % zeker dat ik die haflinger krijg, maar die we op het oog hebben is wel fijn gebouwd, heeft papier en is bij het kvth stamboek opgenomen.


je hoeft zelf niet te voorbrengen, andere mogen het voor je doen.

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:53

Dat is fijn idd, want heb er zelf 0,0 % verstand van, maar vind het wel wat extra's mocht hij een premie halen, en het lijkt me super gezellig zo een dagje uit.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:21

Hoi,

ik zou graag met mijn 2,5 jarige merrie haf naar een keuring willen, weet iemand wanneer er weer 1 is (noord Holland) ???

Gr esther

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 12:12

Dat is nog niet bekend voor aankomend jaar, maar ik dacht altijd in Hoofddorp. Ze is dan 3 jaar en zal ook voor opname moeten.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:38

Wat bedoel je met opname??? Heb haar net 3 weken en ben echt nog een leek hierin haha Bloos

Gr Esther

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 01:17

Als je naar de keuring gaat zal ze moeten opgenomen moeten worden in het keurstamboek alvorens je kan meedingen aan de premiekeuring. Dit zal allemaal in de uitleg staan als je, je aanmeld bij het KVTH en de brief ontvangd van jouw provincie.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:22

Ik heb al wat voor 2008 Knipoog:
22 en 23 augustus de nationale te Den Bosch. Haha!

Bron: kvth

Floortje2002

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Hier

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:31

wie gaat er kijken bij de hengstenkeuring in den bosch eind januari???? gr leonie

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:36

Ben ik denk ik ook van de partij. Ja