[Centraal] Keuringen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:05

Ik ben met een hele horde paarden te vinden op de keuring in dordrecht..

@ Hinke.. Zorgen dat ze niet te dik is.. Zou zonde zijn.. BOvendien heb je nu nog tijd zat om dat eraf te trainen!

Ik kom trouwens met:
Hengstveulen
Merrieveulen
Jaarling
5-jarige
Oudere merrie
(Misschien nog een oudere merrie)
En ff kijken wat ik aanmeld kwa stal/fokgroepen ed.

RvdB
Berichten: 842
Geregistreerd: 19-04-04

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:38

jen schreef:
Ik heb wat een vraag voor de mensen die wat beter bekend zijn met de keuringen. Ik heb een 2 jarige hengst sinds oktober. Heb ondertussen al zn papieren op mijn naam staan. Vandaag kreeg ik post van de KVTH met daarop de datums van de keuringen e.d. Mij leek het wel leuk om een keer mijn hengstje mee te laten doen aan een keuring. Nou zag ik op de formulieren staan dat alleen hengstveulens en 1 jarige hengsten mee kunnen doen. Is er ook iets voor de 2 jarie hengsten of vallen die helemaal buiten de boot? Hoop dat iemand me hier wat meer over kan vertellen.

Groetjes jennifer


Aangezien er nog niemand op je vraag heeft geantwoordt, doe ik het nu maar even.

De hengstenkeuring is in januari (laatste dinsdag van januari) en daarvoor kun je hem in juli/augustus of september opgeven (de precieze datum weet ik nog niet). Bedenk je alleen wel dat het heel moeilijk is om als particulier je hengst goed te laten keuren. Wil je graag een dekhengst, of doe je het puur voor de lol? Ook is het goed je af te vragen of je hengst nog wat toe zou kunnen voegen aan de hengstenstapel.

jen

Berichten: 3213
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:53

Citaat:
Aangezien er nog niemand op je vraag heeft geantwoordt, doe ik het nu maar even.

De hengstenkeuring is in januari (laatste dinsdag van januari) en daarvoor kun je hem in juli/augustus of september opgeven (de precieze datum weet ik nog niet). Bedenk je alleen wel dat het heel moeilijk is om als particulier je hengst goed te laten keuren. Wil je graag een dekhengst, of doe je het puur voor de lol? Ook is het goed je af te vragen of je hengst nog wat toe zou kunnen voegen aan de hengstenstapel.


Ik wilde eigenlijk naar een gewone keuring, niet naar "de hengstenkeuring". Het leek me wel leuk om eens te kijken wat ze van hem vinden meer eigenlijk niet. Dus zoals jij het zegt puur voor de lol. Daarom was mijn vraag of ik hem dan op zo'n centrale keuring ook kan laten keuren omdat er op de inschrijfformulieren alleen maar staat veulens en 1 jarige hengsten.

Tootz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:11

Heb je de inschrijfformulieren al dan????? Zo ja waar heb je die vandaan?

jen

Berichten: 3213
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:16

Die heb ik per post gekregen, dezelfde dag als het blad trekpaard en de haflinger. Dit is wel voor de regio noord-brabant. Misschien dat hier verschil in zit?

Tootz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:11

dat zou goed kunnen. Bij jullie is het natuurlijk 29 juni al. Hier in Zuid-Holland is het pas 29 Juli. Hopelijk krijgen wij de formulieren volgende maand Knipoog

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:48

Ik heb mijn bewijs van inschrijving gevonden Go jij! Go jij! Ga het vandaag opsturen.

Tootz: ben benieuwd naar jouw haflinger! Train je haar voor de keuring?

Pauk schreef:
Ik ben met een hele horde paarden te vinden op de keuring in dordrecht..

@ Hinke.. Zorgen dat ze niet te dik is.. Zou zonde zijn.. BOvendien heb je nu nog tijd zat om dat eraf te trainen!


Ze loopt heel veel in de wei, dus ik kan haar bijna niet op dieet zetten. Ik zou wel elke dag willen longeren, maar ik weet niet of dat zo goed is voor een driejarige... En ik vind 3 maanden best wel kort om Ankie nog af te laten slanken! Hoe train jij je haflingers voor een keuring?

Is het trouwens wel handig om naar de keuring te gaan als je haflinger permanent op de wei staat in de zomer? Ze hebben dan een grasbuikje enzo...
Mijn vader zei net dat ik maar beter volgend jaar naar de keuring kon, omdat ze nu op de wei staat, en ik haar volgend jaar meer kan gaan trainen...
Is het niet zo dat als je dit jaar niet tevreden bent met hoe je halfinger gekeurd is, je volgend jaar dan nog een keer kunt?

RvdB
Berichten: 842
Geregistreerd: 19-04-04

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:50

jen schreef:
Citaat:
Aangezien er nog niemand op je vraag heeft geantwoordt, doe ik het nu maar even.

De hengstenkeuring is in januari (laatste dinsdag van januari) en daarvoor kun je hem in juli/augustus of september opgeven (de precieze datum weet ik nog niet). Bedenk je alleen wel dat het heel moeilijk is om als particulier je hengst goed te laten keuren. Wil je graag een dekhengst, of doe je het puur voor de lol? Ook is het goed je af te vragen of je hengst nog wat toe zou kunnen voegen aan de hengstenstapel.


Ik wilde eigenlijk naar een gewone keuring, niet naar "de hengstenkeuring". Het leek me wel leuk om eens te kijken wat ze van hem vinden meer eigenlijk niet. Dus zoals jij het zegt puur voor de lol. Daarom was mijn vraag of ik hem dan op zo'n centrale keuring ook kan laten keuren omdat er op de inschrijfformulieren alleen maar staat veulens en 1 jarige hengsten.


Nope, er is alleen hengstenkeuring voor hengsten vanaf 3 jaar (1 januari = een jaar ouder). Hij kan dus alleen maar naar de HK of anders als ruin bij de CK (merries en ruinen)..

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:09

Hinke schreef:
Ik heb mijn bewijs van inschrijving gevonden Go jij! Go jij! Ga het vandaag opsturen.

Tootz: ben benieuwd naar jouw haflinger! Train je haar voor de keuring?

Pauk schreef:
Ik ben met een hele horde paarden te vinden op de keuring in dordrecht..

@ Hinke.. Zorgen dat ze niet te dik is.. Zou zonde zijn.. BOvendien heb je nu nog tijd zat om dat eraf te trainen!


Ze loopt heel veel in de wei, dus ik kan haar bijna niet op dieet zetten. Ik zou wel elke dag willen longeren, maar ik weet niet of dat zo goed is voor een driejarige... En ik vind 3 maanden best wel kort om Ankie nog af te laten slanken! Hoe train jij je haflingers voor een keuring?

Is het trouwens wel handig om naar de keuring te gaan als je haflinger permanent op de wei staat in de zomer? Ze hebben dan een grasbuikje enzo...
Mijn vader zei net dat ik maar beter volgend jaar naar de keuring kon, omdat ze nu op de wei staat, en ik haar volgend jaar meer kan gaan trainen...
Is het niet zo dat als je dit jaar niet tevreden bent met hoe je halfinger gekeurd is, je volgend jaar dan nog een keer kunt?


3 maanden is nog tijd zat. Meestal begin ik zo'n 6 weken van te voren met intensief trainen.
M'n 3jarige stond toen ook een aantal keer aan de longe en werd gereden.. Niet elke dag maar in de 6 weken wel wat intensiever.

Je kan altijd naar de keuring, elk jaar weer maar ze krijgt dan wel dit jaar dr stamboekopname. Volgens mij kan je wel een 2e aanvragen maar kost natuurlijk wel geld.

Of je wel of niet gaat is natuurlijk je eigen keuze, maar een weiland hoeft geen problemen op te leveren

Maikaatje

Berichten: 695
Geregistreerd: 22-04-07
Woonplaats: Veenoord

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:27

19 juli is een haflinger keuring in drenthe toch? maar waar precies?

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 16:56

@ Hinke
Je kan ook volgend jaar gaan en dan voor stamboekopname. Dat maakt qua leeftijd niet uit.. Ik zou zelf mijn eerst volgende 3 jarige ook pas als 4 jarige voorbrengen.. kan je net wat beter trainen.

Maikaatje

Berichten: 695
Geregistreerd: 22-04-07
Woonplaats: Veenoord

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:20

Waar in Drenthe is die keuring van 19 juli?

Tootz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:31

Hinke: voor mijn haf: zie profiel Knipoog
Magic is nu ook iets te vol. Morgen ga ik haar verhuizen dus ik wacht even tot ze daar gewent is en dan gaan we aan de slag. Al ga ik wel met haar wandelen om haar te laten wennen dus daar oefen ik het aan de hand lopen mee.

Wat mag je nou trouwens als halster/hoofdstel gebruiken?
Heb vandaag een heel mooi simpel zwart hoofdstel (zonder bit) met hele dunne bandjes gezien. Vroeg me af of zoiets geschikt is

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:54

Ikzelf zou wel weer met een 3-jarige voor stamboekopname gaan. Tenzij het echt niet anders kan, maar gedaan is maar gedaan.

Kwa hoofdstel kan je een een hoofdstel met bit doen of zonder bit en met of zonder neusriem. Moet je goed naar je paards hoofd kijken wat het mooiste staat.
Je kan ook een voorbrenghoofstel nemen of een halster, maakt in princiepe niet zo uit. Moet wel het mooiste zijn voor je paards hoofd natuurlijk!

lieverties
Berichten: 479
Geregistreerd: 19-07-06

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:22

hey een vraagje aan jullie.
ik heb een 2 jarige hengst is als veulen en jaarling naar de keuring in dordrecht en heerjansdam geweest beide keren 1e geworden.
zou ik dan dit jaar ook gaan of zou ik wachten tot hij 3 is en dan naar de hengstenkeuring. toen was het nog een lammetje maar nou weet hij dat hij hengst is dus laat dat ook zeer merken.
Wat zouden jullie doen?????????

RvdB
Berichten: 842
Geregistreerd: 19-04-04

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:42

lieverties schreef:
hey een vraagje aan jullie.
ik heb een 2 jarige hengst is als veulen en jaarling naar de keuring in dordrecht en heerjansdam geweest beide keren 1e geworden.
zou ik dan dit jaar ook gaan of zou ik wachten tot hij 3 is en dan naar de hengstenkeuring. toen was het nog een lammetje maar nou weet hij dat hij hengst is dus laat dat ook zeer merken.
Wat zouden jullie doen?????????


Lees even de vierde pagina goed door, dan kun je het antwoord er zelf op geven..

lieverties
Berichten: 479
Geregistreerd: 19-07-06

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:10

Arrisje ik bedoelde ermee is het verstandig om met hem aangezien hij flinke hormonen heeft naar de keuring te gaan volop tussen de merries. maar ik vraag het ook even aan de hengstenkenners familie van der berg daar staat zijn vader en hun helpen ook altijd de fokker van mijn hengst.
Dus het was gewoon een algemeen vraagje van wat zouden jullie doen?

lieverties
Berichten: 479
Geregistreerd: 19-07-06

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:14

Ik bedoelde ook van als hij nou weer 1e word op de keuring dan is de hengstenkeuring misschien haalbaar voor hem.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:56


RvdB
Berichten: 842
Geregistreerd: 19-04-04

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:25

lieverties schreef:
Arrisje ik bedoelde ermee is het verstandig om met hem aangezien hij flinke hormonen heeft naar de keuring te gaan volop tussen de merries. maar ik vraag het ook even aan de hengstenkenners familie van der berg daar staat zijn vader en hun helpen ook altijd de fokker van mijn hengst.
Dus het was gewoon een algemeen vraagje van wat zouden jullie doen?


Ik doelde dus op de eerdere vraag over naar de CK met een 2 jarige hengst.. Dat mag niet! Hij mag alleen naar de HK. Tot 1 jaar mag je met een hengst naar de CK en daarna moet je naar de HK..

RvdB
Berichten: 842
Geregistreerd: 19-04-04

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:36

Hinke schreef:
Leuke haf tootz!

Filmpje van mijn haf, om te laten zien hoe dik ze nu is: http://www.youtube.com/watch?v=CVwEt8BfacQ

Kan ik dat er nog af trainen Pauk Haha!


Dit is er nog makkelijk af te trainen, maar dan moet je er wel wat voor over hebben Vingers aflikken .. Ik zou d'r persoonlijk liever dit jaar op de keuring laten zien dan volgend jaar..

Is er geen mogelijkheid dat je haar van de wei af houdt? Of een klein stukje van de wei geeft, zodat ze zich niet helemaal vol kan proppen? Mijn inziens zal dit volgend jaar anders weer precies hetzelfde zijn.. Natuurlijk train je dan wel meer, maar je kan nooit voorkomen dat ze te dik wordt als je d'r op zo'n wei neerzet..

Trainen met een driejarige kan helemaal geen kwaad, natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je het goed opbouwt Haha! , maar dat komt wel goed..

Ivana2004

Berichten: 285
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Polsbroek

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:06

@tootz.. de inschrijfformulieren komenin het volgende blad!!!

Tootz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:10

aah mooi! Haha! ik zal mn brievenbus in de gaten houden Knipoog

lieverties
Berichten: 479
Geregistreerd: 19-07-06

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:35

mijn excuses arrisje had dus begrepen van de fokker dat het wel mogelijk was. gr

RvdB
Berichten: 842
Geregistreerd: 19-04-04

Re: [Centraal] Keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:02

lieverties schreef:
mijn excuses arrisje had dus begrepen van de fokker dat het wel mogelijk was. gr


Geeft niet Knipoog .. Gewoon lekker naar de HK als ie daar klaar voor is Vork !