Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

 
Profiel   

De Winser is net een jaar oud en kan ik dus nog niet van inschatten of hij klachten heeft. De merrie heeft nauwelijks klachten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:33 



 
Profiel   

Ik volg dit geïnteresseerd. Hier loopt een haflinger-kruising (x fries) die ik ook wil laten testen op den duur.

Ik ben (nog) niet voor het uitsluiten van dekhengsten die P1/N zijn, niet voordat er zicht is op in hoeverre pssm1 verspreid is in de Haflingers. Een bottleneck creëren levert later altijd weer gezeik op.

Wel kan er voor gekozen worden om van degene die nu pssm1-getest worden en dus drager blijken te zijn, de volgende generatie wel enkel vrije hengsten goed te keuren. Op die manier gaan geen bloedlijnen verloren (of in ieder geval niet per se). Op de langere termijn levert dit gezondere dieren op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 14:47 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Ook hier de uitslag binnen en ook Menda is geen drager.

Alpenstein x Standschütz.



Goed nieuws!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 22:25 



 
Profiel   

Mjoor schreef
De Winser is net een jaar oud en kan ik dus nog niet van inschatten of hij klachten heeft. De merrie heeft nauwelijks klachten.


Even afwachten dus!

Wel
Balen maar goed nu weet je het en wellicht met juist management kun je deze zo goed als klachten vrij houden, en wie weet open baart het zich wel nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 22:27 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik volg dit geïnteresseerd. Hier loopt een haflinger-kruising (x fries) die ik ook wil laten testen op den duur.

Ik ben (nog) niet voor het uitsluiten van dekhengsten die P1/N zijn, niet voordat er zicht is op in hoeverre pssm1 verspreid is in de Haflingers. Een bottleneck creëren levert later altijd weer gezeik op.

Wel kan er voor gekozen worden om van degene die nu pssm1-getest worden en dus drager blijken te zijn, de volgende generatie wel enkel vrije hengsten goed te keuren. Op die manier gaan geen bloedlijnen verloren (of in ieder geval niet per se). Op de langere termijn levert dit gezondere dieren op.

Dan moet er eerst meer openheid komen... ik zag toevallig bij Hans vd Berg op fb de vraag of zijn hengsten getest zijn: geen reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 22:34 



 
Profiel   

Ryder schreef
Mizora schreef
Ik volg dit geïnteresseerd. Hier loopt een haflinger-kruising (x fries) die ik ook wil laten testen op den duur.

Ik ben (nog) niet voor het uitsluiten van dekhengsten die P1/N zijn, niet voordat er zicht is op in hoeverre pssm1 verspreid is in de Haflingers. Een bottleneck creëren levert later altijd weer gezeik op.

Wel kan er voor gekozen worden om van degene die nu pssm1-getest worden en dus drager blijken te zijn, de volgende generatie wel enkel vrije hengsten goed te keuren. Op die manier gaan geen bloedlijnen verloren (of in ieder geval niet per se). Op de langere termijn levert dit gezondere dieren op.

Dan moet er eerst meer openheid komen... ik zag toevallig bij Hans vd Berg op fb de vraag of zijn hengsten getest zijn: geen reactie.



Geen reactie is imo dus een dikke NEE!

Het is erg jammer want een van hun hengsten komt verdacht vaak voor, en je zou toch denken dat je dit dan als trotse fokker en liefhebber van het ras wilt weten ?!

Dus ja , open en eerlijkheid verdient absoluut nog aandacht, daar heb je helemaal gelijk in :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 22:41 



 
Profiel   

Dat begreep ik ;) maar geen tests is dus geen openheid

Ah nu staat er meer tekst, nou ja dat dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 22:43 



 
Profiel   

1 van zijn hengsten, maar ik weet niet meer dewelke, bood hij me vorig jaar te koop aan.
Vond ik op zijn minst ook “vreemd” ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 23:28 



 
Profiel   

Als hij de vraag niet beantwoordt, kan hij ervan uitgaan dat mensen zich juist even achter de oren krabben. Slecht voor je reputatie...

Maar ik vind het zelf al dubieus dat Allacher niet meer bij de aangeboden hengsten staat, zonder enige uitleg daaromtrent. Niet 'ivm focus op het rijden teruggetrokken' of 'ivm leeftijd' of 'ivm dat hij al veel nakomelingen heeft en meer bloedspreiding wenselijk is'. Niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 05:46 



 
Profiel   

Is die niet gewoon verkocht dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 07:19 



 
Profiel   

Ryder schreef
Is die niet gewoon verkocht dan?


Nee, volgens mij rijdt hun dochter daar gewoon mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 07:35 



 
Profiel   

Lukasje schreef
1 van zijn hengsten, maar ik weet niet meer dewelke, bood hij me vorig jaar te koop aan.
Vond ik op zijn minst ook “vreemd” ...


Toen ik vorige zomer aan het zoeken was ook. Voor een heel nette (lage?) prijs overigens. Paard paste perfect in mijn plaatje maar wilde geen hengst of laat gecastreerde ruin.
Deze staat wel weer bij de dekhengsten advertentie

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 08:36 



 
Profiel   

Dat 'ie die hengsten aanbiedt is niet zo gek, hij is vooral handelaar. Het aanbod qua hengsten verschilt ook elk jaar. En hij is niet de enige he, volgens mij laten weinig hengstenhouders/fokkers hun paarden testen op PSSM.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 09:27 



 
Profiel   

Ryder schreef
Dat 'ie die hengsten aanbiedt is niet zo gek, hij is vooral handelaar. Het aanbod qua hengsten verschilt ook elk jaar. En hij is niet de enige he, volgens mij laten weinig hengstenhouders/fokkers hun paarden testen op PSSM.


Dat snap ik inderdaad, primair handelaar. De paarden die niet 'zomaar' weggaan, zijn de paarden waarmee ze zelf fanatiek rijden. Maar hebben ze zelf een veulen van een hengst, dan is de bloedlijn voor eigen gebruik gewaarborgd. Dat snap ik.

Klopt, het is nog erg gesloten. Degene die wél testen en negatieve uitslag hebben (N/N) zetten het veelal wel openbaar, maar testen is nog altijd niet de norm, en is de uitslag (P/P of N/P) dan wordt dat toch veelal niet gedeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 09:30 



 
Profiel   

Inderdaad, het is net wat je zoekt.

Ik ken gekukkig steeds meer hengstenhouders die laten testen. Het wordt steeds bekender dus op een gegeven moment kan je er denk ik niet meer onderuit

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 09:32 



 
Profiel   

En als fokker kan je er ook voor kiezen geen hengsten te gebruiken die niet getest zijn. Er worden er steeds meer getest, dan maar naar een hengstenhouder die wel test en open is over de uitslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 10:07 



 
Profiel   

Weet iemand of er een internationale lijst is? Ik heb een Italiaanse, maar opa is wel Andrit ll. En laat die nou net de vader zijn van Ambach....Ruin is 13 en heeft geen klachten, maar wil wellicht wel op PSSM1 laten testen. Heeft dat veel toegevoegde waarde als je paard verder geen klachten heeft? Kan PSSM1 management/voerbeleid preventief werken om problemen/aanvallen te voorkomen? Of kwaad bij een gezond paard? Voer nu sowieso zo laag mogelijk in suiker omdat meneer op dieet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 10:26 



 
Profiel   

Speaking of Ambach: nog zo’n fokker die daar ook geen openheid over geeft of test. Terwijl er toch aanwijzigingen zijn dat je met deze hengst beter niet kunt fokken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 10:28 



 
Profiel   

Marigo schreef
Weet iemand of er een internationale lijst is? Ik heb een Italiaanse, maar opa is wel Andrit ll. En laat die nou net de vader zijn van Ambach....Ruin is 13 en heeft geen klachten, maar wil wellicht wel op PSSM1 laten testen. Heeft dat veel toegevoegde waarde als je paard verder geen klachten heeft? Kan PSSM1 management/voerbeleid preventief werken om problemen/aanvallen te voorkomen? Of kwaad bij een gezond paard? Voer nu sowieso zo laag mogelijk in suiker omdat meneer op dieet is.


Bij een gezond paard kan dat eigenlijk geen kwaad. Wat je primair doet is hooi, vitaminebrok, weinig of geen gras, voldoende vitamine E, waar nodig extra zout en magnesium.
Máár bij een niet gezond paard kan het misschien wél kwaad om ze van het gras te houden. Stel je hebt een paard dat niet pssm1, maar pssm2 blijkt te hebben, dan moet je juist veel eiwitten voeren, en dat haal je niet direct uit een pssm1 dieet.
(ik simplificeer hier natuurlijk enorm he, zó simpel is het niet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 10:37 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Marigo schreef
Weet iemand of er een internationale lijst is? Ik heb een Italiaanse, maar opa is wel Andrit ll. En laat die nou net de vader zijn van Ambach....Ruin is 13 en heeft geen klachten, maar wil wellicht wel op PSSM1 laten testen. Heeft dat veel toegevoegde waarde als je paard verder geen klachten heeft? Kan PSSM1 management/voerbeleid preventief werken om problemen/aanvallen te voorkomen? Of kwaad bij een gezond paard? Voer nu sowieso zo laag mogelijk in suiker omdat meneer op dieet is.


Bij een gezond paard kan dat eigenlijk geen kwaad. Wat je primair doet is hooi, vitaminebrok, weinig of geen gras, voldoende vitamine E, waar nodig extra zout en magnesium.
Máár bij een niet gezond paard kan het misschien wél kwaad om ze van het gras te houden. Stel je hebt een paard dat niet pssm1, maar pssm2 blijkt te hebben, dan moet je juist veel eiwitten voeren, en dat haal je niet direct uit een pssm1 dieet.
(ik simplificeer hier natuurlijk enorm he, zó simpel is het niet)


Thanks! Eigenlijk doe ik bovengenoemde al. Vitaminebrok + hooi (wat armer) + magnesium + zout. Alleen de vitamine E niet constant. Dit krijgt ie 1x per maand een week lang bij z’n slobber met lijnzaad van Vitalbix waar E in zit. Luzerne reageerde hij niet heel goed op. Lijkt wat opgeblazen te worden en vocht vast te houden als ie te veel eiwitten krijgt. Loopt momenteel op een hele kale weide: eerder een halve paddock te noemen. Voer hem daarom 1x per maand een week vlozaad als zandkuur.
Hij lijkt nu door dit beleid wel goed in z’n velletje te zitten. Hopelijk houden we dat zo :) Kale weide is niet ideaal ivm fructaan, maar het is zo weinig dat ik me niet kan voorstellen dat ie daar veel van binnenkrijgt. Bij groei van gras gaat er een grasmasker op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 10:44 



 
Profiel   

Ryder schreef
Is die niet gewoon verkocht dan?



Nee hun dochter Imke rijd daar wedstrijden mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 10:53 



 
Profiel   

Marigo schreef
Speaking of Ambach: nog zo’n fokker die daar ook geen openheid over geeft of test. Terwijl er toch aanwijzigingen zijn dat je met deze hengst beter niet kunt fokken...


Er is met Ambach 50% kans op P1. Dus je kunt het er best op gokken. Openheid vanuit de fokker(s) zou inderdaad gewaardeerd worden. Dan kun je ook voorkomen dat je een P1/P1 fokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 10:57 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Marigo schreef
Speaking of Ambach: nog zo’n fokker die daar ook geen openheid over geeft of test. Terwijl er toch aanwijzigingen zijn dat je met deze hengst beter niet kunt fokken...


Er is met Ambach 50% kans op P1. Dus je kunt het er best op gokken. Openheid vanuit de fokker(s) zou inderdaad gewaardeerd worden. Dan kun je ook voorkomen dat je een P1/P1 fokt.


Waarom zou je willen gokken als er maar liefst 50% kans is op p1?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 11:02 



 
Profiel   

Met oog op de toekomst. Als wij massaal gaan testen, erachter komen dat een enorm percentage van onze Haflingers P1 heeft en deze groep vervolgens gaan "uitsluiten" voor de fok, dan heb je in de toekomst een enorm beperkte genenpoel. Dat kan positief uitpakken, maar ook enorm negatief. Hoe lang duurt het dan voordat we weer een erfelijke ziekte of afwijking erbij hebben, maar vooral: hoelang duurt het voor we daar achter komen? Ik denk ook niet dat 10% van de Haflingers PSSM heeft, maar echt veel meer dan we denken. Dan is "uitsluiten" best ingewikkeld. Net als bij andere rassen. Bij de Trekpaarden is het percentage vermoedelijk nog veel hoger.
Het is een beetje een dilemma, waar ook andere rassen/stamboeken mee zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 11:13 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Met oog op de toekomst. Als wij massaal gaan testen, erachter komen dat een enorm percentage van onze Haflingers P1 heeft en deze groep vervolgens gaan "uitsluiten" voor de fok, dan heb je in de toekomst een enorm beperkte genenpoel. Dat kan positief uitpakken, maar ook enorm negatief. Hoe lang duurt het dan voordat we weer een erfelijke ziekte of afwijking erbij hebben, maar vooral: hoelang duurt het voor we daar achter komen? Ik denk ook niet dat 10% van de Haflingers PSSM heeft, maar echt veel meer dan we denken. Dan is "uitsluiten" best ingewikkeld. Net als bij andere rassen. Bij de Trekpaarden is het percentage vermoedelijk nog veel hoger.
Het is een beetje een dilemma, waar ook andere rassen/stamboeken mee zitten.


Mhm, zo had ik er nog niet naar gekeken. Daar heb je een goed punt. Het is inderdaad een dilemma.. Ik heb me verkeken op hoe ziek ze kunnen worden van PSSM dus mijn eerste reactie was alles proberen uit te sluiten, maar er spelen ook andere dingen mee natuurlijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 11:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen