Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:07

Bedankt! Duidelijk!

Dan nog de vraag wat de uitslag K1/K1 dan wél betekend. Want nu wordt (dus wss onterecht) op Facebook gegooid dat het dus vanuit Woodland ook komt en daar lopen nogal wat nakomelingen van..

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:13

De manier waarop de genen vererft worden is hetzelfde. Er is verder nog veel onduidelijk over PSSM2, ook omdat er nog steeds genen geïdentificeerd worden. Paarden waarbij K1 gevonden wordt hebben vaak heftige symptomen lees ik.

Naar mijn weten heeft PSSM2 ook (minder) met suikerstapeling te maken. Er zijn linken met humane spierziekten, maar ik weet ook niet in hoeverre dat goed onderzocht is.

Tja, is het onterecht? Volgens dit onderzoek van UU misschien wel. Het zal gaan blijken hoe de nakomelingen van Woodland het verder gaan doen denk ik.
En uiteindelijk denk ik dat juist door veel testen, ook bij paarden zonder klachten, er meer duidelijk wordt..

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:17

Dat doen ze bij de quarters en tinkers volgens mij ook adhv de paneltesten dacht ik. Daar worden ze getest ook al hebben ze geen klachten.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:19

Het betekent dat het stukje dna dat onderzocht is, gebied van k1, op beide allelen daadwerkelijk het stukje k1 zit en niet de basisvariant. Enorm veel paarden die op dit stukje dna op 1 of beide allelen de variant k1 hebben zitten, hebben of ontwikkelen op latere leeftijd klachten die overeenkomen met de pssm2-variant k1. Het is echter nog niet bewezen dat het hebben van het stukje dna dat k1 zegt, ook daadwerkelijk de pssm2-variant k1 veroorzaakt.

Woodland heeft dus minimaal 1x het stukje dna K1. En als hij ook nog een nakomeling heeft die N/N was, dus 2x de basisvariant heeft (maar of deze al getest aanwezig is, weet ik niet), heeft hij zeker weten de combinatie K1/N. Als hij enkel K1/N of K1/K1 nakomelingen heeft, komt er zonder hem te testen niet snel duidelijkheid of hij K1/N of K1/K1 is. Met 100+ nakomelingen kan je daar een aardige gok naar wagen, maar voor nu is dat nog niet bekend.

Het zegt dus over Woodland dat hij minimaal 1x een stukje heeft dat bij veel paarden met pssm2-k1 klachten ook aanwezig is, terwijl dit bij paarden zonder (in hun hele leven) pssm2-k1 klachten zelden voor komt. Maar het is nog niet bewezen dat er een causaal verband zit tussen het stukje dna k1 en de ziekte pssm2-k1 (het één is naar het ander vernoemd, maar dat is uiteraard geen bewijs).

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:36

Als meelezer wil ik zeggen dat hier een Tinker minimaal n/p1 en n/k1, mogelijk ook nog meer varianten, 27 jaar is geworden. Ze is nooit als pssm paard behandeld, omdat we dit pas vlak voor en na haar overlijden te weten zijn gekomen. Toch was ze zeer stabiel en fit. Ze had wel wat artrose, maar we maakten nog stapritjes met soms wat draf of een galopje. Ze is ingeslapen tgv een ernstige peesblessure (bewezen!) door een verstapping in de wei.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:20

0 verstand welke lijn niet en welke lijn wel, maar voorkomen er een te kopen is wel zo handig, wat een ellende zie ik voorbij komen als ze er eenmaal last van hebben zo sneu!, en als ik op het zoekertje druk krijg ik ook niks te zien kwa pssm gelukkig, ik ga zondag kijken naar een veulen :

V. Nachtwind Br-A
M. Atlanta van Steenbergen
M.v. Athos van ter Beke

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:03

Spookje29 schreef:
0 verstand welke lijn niet en welke lijn wel, maar voorkomen er een te kopen is wel zo handig, wat een ellende zie ik voorbij komen als ze er eenmaal last van hebben zo sneu!, en als ik op het zoekertje druk krijg ik ook niks te zien kwa pssm gelukkig, ik ga zondag kijken naar een veulen :

V. Nachtwind Br-A
M. Atlanta van Steenbergen
M.v. Athos van ter Beke


Nachtwind is pssm vrij, atlanta kan je wel even aan ze navragen.

Spannend hoor veel plezier zondag!

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:08

Nachtwind is pssm1-vrij. Pssm2 wordt minder getest, zie bovenstaande discussie.

Gissen heeft weinig zin. Even laten testen is dan beter. Dat zou ik je adviseren.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:23

K_nolan schreef:
Spookje29 schreef:
0 verstand welke lijn niet en welke lijn wel, maar voorkomen er een te kopen is wel zo handig, wat een ellende zie ik voorbij komen als ze er eenmaal last van hebben zo sneu!, en als ik op het zoekertje druk krijg ik ook niks te zien kwa pssm gelukkig, ik ga zondag kijken naar een veulen :

V. Nachtwind Br-A
M. Atlanta van Steenbergen
M.v. Athos van ter Beke


Nachtwind is pssm vrij, atlanta kan je wel even aan ze navragen.

Spannend hoor veel plezier zondag!

Dat is al een opluchting!

En thanks! Heb er zin in zondag *\o/*


PeerAppel schreef:
Nachtwind is pssm1-vrij. Pssm2 wordt minder getest, zie bovenstaande discussie.

Gissen heeft weinig zin. Even laten testen is dan beter. Dat zou ik je adviseren.


Ja klopt! Maar dat is weer een minder die ik door de molen hoef te vragen voor pssm1 :j

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:35

Waar ik mijn veulen kocht liet spontaan het bewijs zien dat de fokmerrie getest was, alsook een bewijs dat de hengst PSSM1 negatief was.

Scheelde een hoop!

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:47

Het is alweer een tijdje stil in dit topic ik ben altijd stille meelezer geweest. Ik ben benieuwd of er inmiddels meer haflingers positief getest zijn.

Afstamming van mijn haflinger is Steinfries x Neidhart. Afstamming moeders kant komen Nabucco, Amadeus, Alpenstern in voor.

Vaders kant Stainz, Andrit.

Tot nu geen aanleiding om te testen omdat ik nog geen positieve uitslagen ben tegengekomen met bovenstaande afstamming. Maar misschien inmiddels al wel!

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:37

Lang geleden dat ik op bokt ben geweest. Maar helaas om te melden dat mijn haflinger merrie positief is getest op PSSM1 (P1/NN)
16 mei moet ze 2 jaar worden, ze heeft er vrij jong en al meteen heftige aanvallen van. Op dit moment kan ze al sinds 01.04 amper uit de voeten.
Ons management was al redelijk op orde qau voeding en stalling, ik lette al op suikers en etc. doordat mijn 2 oudjes PPID hebben en snel bevangen geraken.
Helaas laat de fokster haar merrie (nog) niet testen. En probeer ik uit te zoeken vanwaar het zou komen.

Haar afstamming:
V: Artos
VM: Athos Van Ter beke
VMM: Ambassador

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:54

cha_mira schreef:
Lang geleden dat ik op bokt ben geweest. Maar helaas om te melden dat mijn haflinger merrie positief is getest op PSSM1 (P1/NN)
16 mei moet ze 2 jaar worden, ze heeft er vrij jong en al meteen heftige aanvallen van. Op dit moment kan ze al sinds 01.04 amper uit de voeten.
Ons management was al redelijk op orde qau voeding en stalling, ik lette al op suikers en etc. doordat mijn 2 oudjes PPID hebben en snel bevangen geraken.
Helaas laat de fokster haar merrie (nog) niet testen. En probeer ik uit te zoeken vanwaar het zou komen.

Haar afstamming:
V: Artos
VM: Athos Van Ter beke
VMM: Ambassador


Jeetje wat heftig! Zo jong er al zo last van.... bizar dat de fokster er ook geen verder onderzoek naar wil laten doen... duidelijk dat ze meer geeft om het geld dan om de gezondheid..

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:22

Balen dat de fokster nog steeds niet wil laten testen. Fokt die eigenlijk nog steeds? Aan de andere kant ook jammer dat de hh nog niet test, dan ist ook snel duidelijk.

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:24

Jeetje dat is wel ernstig! :’(
Eigenlijk zou er toch echt een database moeten komen, niet alleen van hengsten

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:51

Wat ik naast het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen van de fokker in dit geval schrijnend vindt, is dat ook van de vader van deze Haflinger géén testresultaten zijn. Men kan zeggen dat die er wel zijn en dat er niets aan de hand is, maar mij lijkt dat je als hengstenhouder adverteert met het feit dat je hengst vrij is getest. En dat is in dit geval dus niet zo, de twijfel blijft dus of het van vader of moeder komt helaas…
Heel veel sterkte met de jongedame, ik hoop dat ze snel zich wat beter gaat voelen!

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:38

Chamira er was wel wat aangegeven over de ouders van de moeder toch? Misschien dat daar nog wat te achterhalen valt?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:17

Wat jammer en heftig voor jullie. Zo’n jong paard met symptomen. Heb je ook PSSM2 gecheckt? Veel sterkte en beterschap. Ik hoop dat je haar stabiel kunt krijgen. Het is een grote zorg en groot verdriet. Dat realiseren fokkers die niet testen zich onvoldoende. Hoeveel bloed, zweet, tranen en geld er in zieke dieren gestoken wordt door eigenaren. Het is emotioneel enorm zwaar en neemt het plezier in het hebben van een paard af. En dan heb ik het nog niet gehad over het leed wat het paard zelf ervaart. Soms is een eigen paard een grote droom die uitkomt, PSSM kan er dan al gauw een nachtmerrie van maken….

Wat me opvalt is dat vader, moeder en opa uit de A-lijn komen. Meestal is dat niet zo gebruikelijk toch? Ivm bloedvoering? Nu is de A-lijn heel groot, maar ben benieuwd wat het percentage incest is, en of dat ook geen factor kan zijn?

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:48

Deze lijn is geen incest, de Alijn is breed genoeg om te kunnen combineren :j

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:07

maessie schreef:
Balen dat de fokster nog steeds niet wil laten testen. Fokt die eigenlijk nog steeds? Aan de andere kant ook jammer dat de hh nog niet test, dan ist ook snel duidelijk.


Neen was gelukkig haar enig veulen.

Jossie schreef:
Wat ik naast het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen van de fokker in dit geval schrijnend vindt, is dat ook van de vader van deze Haflinger géén testresultaten zijn. Men kan zeggen dat die er wel zijn en dat er niets aan de hand is, maar mij lijkt dat je als hengstenhouder adverteert met het feit dat je hengst vrij is getest. En dat is in dit geval dus niet zo, de twijfel blijft dus of het van vader of moeder komt helaas…
Heel veel sterkte met de jongedame, ik hoop dat ze snel zich wat beter gaat voelen!


Ja ik heb geloofd op het woord dat beiden pssm negatief waren, te goedgelovig geweest.
Ik kreeg wel een bericht van een nakomeling van Artos, dat haar nakomeling negatief is getest daarvan heeft ze me het bewijs doorgestuurd. Dus het vermoeden is dat het langs moederskant zit.


maessie schreef:
Chamira er was wel wat aangegeven over de ouders van de moeder toch? Misschien dat daar nog wat te achterhalen valt?


Ik heb nochtans al wat zitten zoeken, maar ik kom nooit op de info die ik zoek? De eigenares van Ambassador heeft me wel al gecontacteerd en gezegd dat deze vrij is van pssm. (Maar geen officieel test resultaat van gezien)

Marigo schreef:
Wat jammer en heftig voor jullie. Zo’n jong paard met symptomen. Heb je ook PSSM2 gecheckt? Veel sterkte en beterschap. Ik hoop dat je haar stabiel kunt krijgen. Het is een grote zorg en groot verdriet. Dat realiseren fokkers die niet testen zich onvoldoende. Hoeveel bloed, zweet, tranen en geld er in zieke dieren gestoken wordt door eigenaren. Het is emotioneel enorm zwaar en neemt het plezier in het hebben van een paard af. En dan heb ik het nog niet gehad over het leed wat het paard zelf ervaart. Soms is een eigen paard een grote droom die uitkomt, PSSM kan er dan al gauw een nachtmerrie van maken….

Wat me opvalt is dat vader, moeder en opa uit de A-lijn komen. Meestal is dat niet zo gebruikelijk toch? Ivm bloedvoering? Nu is de A-lijn heel groot, maar ben benieuwd wat het percentage incest is, en of dat ook geen factor kan zijn?


Ja klopt maar voor ik ze kocht heb ik dit uitgepluist en zo ver als ik kon terugvinden kwamen er geen namen dubbel in voor.

Het zou echt goed zijn mocht er een database zijn waar de resultaten in komen te staan. Ik heb al zitten denken om het KVTH te contacteren en mijn case te melden en wat filmpjes door te sturen van wat gevolg is van deze ziekte. Maar ik heb al opgevangen dat het verloren moeite is om dit te doen.

Het is inderdaad zwaar, zeker hoe lang laat je je paard afzien? De onzekerheid van komt het wel goed? Veearts wou dat ik pijnstilling begon af te bouwen om te kijken of ik verschil merk en het ook niet zo gezond is voor haar maag en darmen. Helaas nu bij halve dosering merkte ik het al in haar blik. Ik zag dat ze meer ongemak had dan gisteren.

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:15

1 goede nakomeling is niet direct een garantie natuurlijk, het geeft alleen aan dat Artos in elk geval niet p/p kan zijn.
Fijn dat je in elk geval Ambassador al uit kan sluiten, zit je alleen nog weer met die moederlijn. Zou het van Athos ook niet uit te sluiten zijn?

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:43

Ik heb ergens gelezen dat Artos pssm negatief zou zijn, ga uit van P1.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:49


Whoopster
Berichten: 85
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:05

suffie schreef:
Woody2015 schreef:
Ik heb ergens gelezen dat Artos pssm negatief zou zijn, ga uit van P1.


Hier staat dat de merrie voor 2021 drachtig was van Artos pssm negatief.
https://kymmelshof.nl/merries/timeless-vdk/


Denk dat hiermee de merrie bedoeld wordt, gok dat die tekst een regeltje lager had moeten staan

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:13

Klopt, Whoopster: Deze merrie is negatief aldus de eigenaar en was dat jaar drachtig van Artos. Kortom, alle opties liggen helaas open wat betreft deze (en vele andere) hengsten. Gelukkig is het kwartje gevallen bij veel hengstenhouders en wordt er getest, idem bij de KVTH. Per dit jaar worden alle nieuw goedgekeurde hengsten getest en de uitslag wordt gepubliceerd.