Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Haflingerlijnen met EPSM (PSSM)?

 
Profiel   

Is er van ambach dan geen vrij geteste zoon beschikbaar?

Persoonlijk zou ik, indien dat niet zo is, enkel met hem dekken met een vrij geteste merrie. Als de merrie ongetest is, of n/p1 dan zijn de kansen een boel slechter.

(En dan hopen dat de nakomeling een n/n hengstje wordt die zn pa kan opvolgen in de toekomst als er wel meer getest en geselecteerd wordt door merriehouders).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 12:39 



 
Profiel   

Jou had ik net nodig, Caily. Met jouw stuk op Facebook heb je me er wel anders naar laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 12:49 



 
Profiel   

Ze kunnen ook heel ziek worden van PSSM maar hoe ziek verschilt volgens mij ook per paard. En qua gebruik, en hoe je ze houdt. Bij westernrassen worden ze volgens mij veel sneller en eerder ziek. Dus ik kan me inderdaad voorstellen dat je erop kunt gokken met huidige heterozygote hengsten/merries, maar dat je dan wel de n/n exemplaren filtert om mee verder te fokken. Aan de andere kant lijkt me dat lastig om te controleren.

En bovenal... moet er dan eerst openheid komen.

Ik ben nu wel benieuwd naar dat stuk op Facebook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 12:50 



 
Profiel   

Het gaat hier vooral over hengsten die niet getest zijn. Maar welke hengsten zijn wel getest en N/N ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 13:00 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Met oog op de toekomst. Als wij massaal gaan testen, erachter komen dat een enorm percentage van onze Haflingers P1 heeft en deze groep vervolgens gaan "uitsluiten" voor de fok, dan heb je in de toekomst een enorm beperkte genenpoel. Dat kan positief uitpakken, maar ook enorm negatief. Hoe lang duurt het dan voordat we weer een erfelijke ziekte of afwijking erbij hebben, maar vooral: hoelang duurt het voor we daar achter komen? Ik denk ook niet dat 10% van de Haflingers PSSM heeft, maar echt veel meer dan we denken. Dan is "uitsluiten" best ingewikkeld. Net als bij andere rassen. Bij de Trekpaarden is het percentage vermoedelijk nog veel hoger.
Het is een beetje een dilemma, waar ook andere rassen/stamboeken mee zitten.



Dan maar een beperkte genenpoel!

Sorry fokken met zieke dieren is een no-go, er is genoeg ‘ander’ bloed wat het niet heeft. Zieke dieren moet je niet willen en al helemaal op gaan gokken dat het wellicht gezond is.

Wel zou je de dieren die niet effected zijn van de ‘zieke’ hengsten kunnen blijven gebruiken, zou hou je wel een schoon fokbeid zonder defecte genen. Testen is weten, zijn ze gezond prima maar zoniet dan zou het niet mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 13:02 



 
Profiel   

Ryder schreef
Ze kunnen ook heel ziek worden van PSSM maar hoe ziek verschilt volgens mij ook per paard. En qua gebruik, en hoe je ze houdt. Bij westernrassen worden ze volgens mij veel sneller en eerder ziek. Dus ik kan me inderdaad voorstellen dat je erop kunt gokken met huidige heterozygote hengsten/merries, maar dat je dan wel de n/n exemplaren filtert om mee verder te fokken. Aan de andere kant lijkt me dat lastig om te controleren.

En bovenal... moet er dan eerst openheid komen.

Ik ben nu wel benieuwd naar dat stuk op Facebook?



Welk stuk bedoel je precies ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 13:03 



 
Profiel   

laran schreef
Het gaat hier vooral over hengsten die niet getest zijn. Maar welke hengsten zijn wel getest en N/N ?


Er zijn inmiddels een flink aantal hengsten N/N getest. Vaak kun je dit bij de hengsten stations opvragen als ze het niet al zelf aangeven. De meeste fokkers zijn trots op dit test resultaat en delen het daarom zeg maar al te graag ;-)

Wel betreft dit allemaal P1, P2 word zover ik weet niet op getest bij de hengsten teminste ik heb het nog niet gezien of gehoord. Erg jammer overigens aangszien ikzelf in de meeste gevallen P2 veel erger vind dan P1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 13:05 



 
Profiel   

Ook niet overal wordt het uitgebreid naar buiten gebracht als er wel getest is, maar als je vraagt krijg je er prima antwoord op.
Allacher dekt voor zover ik weet niet meer omdat hij al op leeftijd is (21/22 zoiets geloof ik) Imke er mee start, en er natuurlijk al mega veel nakomelingen van zijn. Vd Berg heeft de hengsten nog niet getest. Er zijn natuurlijk meer ziektes waar wel voor getest kan worden, en wat doe je dan wel en niet. Ik vind het wel een pré als ze wel getest zijn, maar snap ook voor een hengstenhouder het nadeel als ze positief getest zijn, het is wel hun brood natuurlijk. Ik denk dat pssm2 nog weinig getest wordt omdat die test nog niet gevalideerd is, en veel duurder. Hengsten uitsluiten van de fok kun je idd alleen doen als je genenpoel groot genoeg is, en het percentage uit te sluiten dieren niet al te hoog.

Voor degenen die getest hebben, waar hebben jullie getest, en hoelang duurde het voor je de uitslag had?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 13:22 



 
Profiel   

Woody2015 schreef
Welk stuk bedoel je precies ?

Het stuk van Caily dat hierboven genoemd wordt.

Eens dat testen op P2 en P1 ideaal zou zijn. Maar laten we eerst maar eens beginnen met P1, tot de test voor P2 gevalideerd is. Anders krijg je discussies en dan laten mensen P1 ook maar zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 13:25 



 
Profiel   

maessie schreef
Ook niet overal wordt het uitgebreid naar buiten gebracht als er wel getest is, maar als je vraagt krijg je er prima antwoord op.
Allacher dekt voor zover ik weet niet meer omdat hij al op leeftijd is (21/22 zoiets geloof ik) Imke er mee start, en er natuurlijk al mega veel nakomelingen van zijn. Vd Berg heeft de hengsten nog niet getest. Er zijn natuurlijk meer ziektes waar wel voor getest kan worden, en wat doe je dan wel en niet. Ik vind het wel een pré als ze wel getest zijn, maar snap ook voor een hengstenhouder het nadeel als ze positief getest zijn, het is wel hun brood natuurlijk. Ik denk dat pssm2 nog weinig getest wordt omdat die test nog niet gevalideerd is, en veel duurder. Hengsten uitsluiten van de fok kun je idd alleen doen als je genenpoel groot genoeg is, en het percentage uit te sluiten dieren niet al te hoog.

Voor degenen die getest hebben, waar hebben jullie getest, en hoelang duurde het voor je de uitslag had?


Ik heb via van Haeringen in Wageningen getest.
Had de uitslag binnen 4 weken binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 14:15 



 
Profiel   

Het stuk op fb was/is privé :o
Maar PeerAppel heeft hem hierboven eigenlijk heel mooi samen gevat. Ik denk dat een genenpool groot genoeg iets is waar je je snel op verrijkt. Bij de Friese paarden was de genenpool met 400+ echt een stuk te klein.

Dat de pssm2 test gevalideerd gaat worden kan je denk ik vergeten. Maar er zijn zoveel positief geteste dieren die met "het dieet" opknappen, en daarvoor er slecht bijstonden, dat je imo niet meer kan ontkennen dat er iets aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:33 



 
Profiel   

Caily schreef
Het stuk op fb was/is privé :o
Maar PeerAppel heeft hem hierboven eigenlijk heel mooi samen gevat. Ik denk dat een genenpool groot genoeg iets is waar je je snel op verrijkt. Bij de Friese paarden was de genenpool met 400+ echt een stuk te klein.

Dat de pssm2 test gevalideerd gaat worden kan je denk ik vergeten. Maar er zijn zoveel positief geteste dieren die met "het dieet" opknappen, en daarvoor er slecht bijstonden, dat je imo niet meer kan ontkennen dat er iets aan de hand is.


benieuwd waar je dat op baseert? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 17:18 



 
Profiel   

Renske_W schreef
maessie schreef
Voor degenen die getest hebben, waar hebben jullie getest, en hoelang duurde het voor je de uitslag had?


Ik heb via van Haeringen in Wageningen getest.
Had de uitslag binnen 4 weken binnen.

Ik heb ook getest via van Haeringen, ik wilde graag monsterzakjes voor de haren erbij en die had ik binnen 48 uur per post thuis. Ik heb op 16 maart de test plus monsterzakjes besteld en had op 9 april de uitslag van alledrie de dames terug.

Vrij geteste hengsten zijn via internet te achterhalen en anders wel middels telefonisch contact met de hengstenhouder te achterhalen. Overigens adverteren de meeste hengstenhouders waarvan ik weet dat ze testen op PSSM1 met hun negatief geteste hengsten, zeker nu de bewustwording groter is. Op PSSM2 wordt niet getest voor zover ik weet, wat ik wel begrijp als de dieren geen symptomen hebben én gezien de kostbare test nog niet gevalideerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 18:28 



 
Profiel   

Op uitspraken en reacties van equiseq naar andere onderzoeken, oa valberg. Let wel, ik zeg niet dat er nooit een validatie komt, maar gezien het proces hierom zal het voor de meeste paarden van nu te laat komen. Immers zijn voor p5 en p6 nog niet eens bekend gemaakt om welke mutanten het gaat en zijn die vanwege onderzoeksfase nog niet testbaar in Europa (simpelweg omdat het voor cag nog niet mogelijk is ze te kopen van equiseq zoals dat hij de huidig testbare varianten is gedaan).

Maargoed, valberg en aanhang hebben in ieder geval de druk goed opgevoerd, laten we hopen dat het sneller komt dan nu wordt verwacht.

De linkjes etc zijn oa terug te vinden in het pssm topic. Wellicht is dat een betere plek voor meer inhoud hierover, immers is dit niet haflinger gerelateerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 18:31 



 
Profiel   

PeerAppel schreef
Marigo schreef
Speaking of Ambach: nog zo’n fokker die daar ook geen openheid over geeft of test. Terwijl er toch aanwijzigingen zijn dat je met deze hengst beter niet kunt fokken...


Er is met Ambach 50% kans op P1. Dus je kunt het er best op gokken. Openheid vanuit de fokker(s) zou inderdaad gewaardeerd worden. Dan kun je ook voorkomen dat je een P1/P1 fokt.


Ik kan hier niet met mn verstand bij je daarop zou willen gokken. Ik heb pssm leed van heel dichtbij gezien.
Punt twee is deze hengst al 20 jaar oud. En voegt weinig toe aan de hedendaagse fokkerij en als je zijn lijst met nafok ziet denk ik we in dit geval van zo'n dier qua fokkerij afscheid van moeten nemen.
Als je bewust fokt waarom zou je dan die gok willen nemen? En zijn heel veel vrij geteste goedgekeurde hengsten.. Dan kies je toch voor de meest veiligere weg om te fokken met een dier wat vrij is neem ik aan.



Daarnaast een hengst welke drager zou zijn kan per jaar weet ik veel hoeveel nafok produceren. Een merrie krijgt maar een veulen per jaar..
Dus een hengst positief getest is wat mij betreft definitief afsdheid van nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 19:30 



 
Profiel   

Renske_W schreef
maessie schreef
Ook niet overal wordt het uitgebreid naar buiten gebracht als er wel getest is, maar als je vraagt krijg je er prima antwoord op.
Allacher dekt voor zover ik weet niet meer omdat hij al op leeftijd is (21/22 zoiets geloof ik) Imke er mee start, en er natuurlijk al mega veel nakomelingen van zijn. Vd Berg heeft de hengsten nog niet getest. Er zijn natuurlijk meer ziektes waar wel voor getest kan worden, en wat doe je dan wel en niet. Ik vind het wel een pré als ze wel getest zijn, maar snap ook voor een hengstenhouder het nadeel als ze positief getest zijn, het is wel hun brood natuurlijk. Ik denk dat pssm2 nog weinig getest wordt omdat die test nog niet gevalideerd is, en veel duurder. Hengsten uitsluiten van de fok kun je idd alleen doen als je genenpoel groot genoeg is, en het percentage uit te sluiten dieren niet al te hoog.

Voor degenen die getest hebben, waar hebben jullie getest, en hoelang duurde het voor je de uitslag had?


Ik heb via van Haeringen in Wageningen getest.
Had de uitslag binnen 4 weken binnen.




Ik via laboklin duitsland binnen vijf werkdagen. Evt bij aankoop paard is deze test idiaal sneller antwoord en maar ietsjes duurder

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 19:37 



 
Profiel   

Sjelle schreef
Ik kan hier niet met mn verstand bij je daarop zou willen gokken. Ik heb pssm leed van heel dichtbij gezien.
Punt twee is deze hengst al 20 jaar oud. En voegt weinig toe aan de hedendaagse fokkerij en als je zijn lijst met nafok ziet denk ik we in dit geval van zo'n dier qua fokkerij afscheid van moeten nemen.
Als je bewust fokt waarom zou je dan die gok willen nemen? En zijn heel veel vrij geteste goedgekeurde hengsten.. Dan kies je toch voor de meest veiligere weg om te fokken met een dier wat vrij is neem ik aan.



Daarnaast een hengst welke drager zou zijn kan per jaar weet ik veel hoeveel nafok produceren. Een merrie krijgt maar een veulen per jaar..
Dus een hengst positief getest is wat mij betreft definitief afsdheid van nemen


Ik zou zelf véél eerder buiten het stamboek gaan fokken dan dat ik een pssm1 drager zou inzetten. Helaas ook genoeg leed gezien.
Mocht mijn merrie ooit gedekt worden, wordt ze eerst getest. Drager? Dan geen veulen. Geen drager? Dan sowieso een vrij geteste hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 19:38 



 
Profiel   

Mee eens hoor skippy daarom heb ik al mijn merries getest. En gelukkig steeds meer en meer fokkerijen en hengstenhouders. Uitslagen hierover is steeds meer te vinden op internet pagina's en anders op te vragen bij de desbetreffende stallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 19:40 



 
Profiel   

Ik heb de uitslag van mijn haf binnen. Geen drager, gelukkig

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 22:41 



 
Profiel   

Fijn dat mijn woorden jouw stuk wel samenvatten Caily. Ik had ook altijd het idee van: niet fokken met beperkingen. Nu ben ik van mening dat dat wel wat genuanceerder ligt.

@Sjelle, ik gok nergens op, want ik heb gewoon een ruin. Dus het lijkt me onnodig om me zo persoonlijk aan te vallen.
Overigens ben ik het met je eens dat je, moest je gaan fokken/gokken met een P/n, dat beter met een merrie kunt doen. Dan blijft de schade inderdaad "beperkter". Testen bij stamboekopname/inschrijving voor merries en veulens en afwijzen bij een positieve uitslag bij hengstenkeuring zou hiervoor een hele goede oplossing zijn. Dan is het aan de merriehouder zelf, maar op een manier waardoor hij weinig schade aan een ander toe kan doen. Kan de merriehouder ervoor kiezen om risico te nemen op het fokken van een P/n, maar dat nooit kunnen verbergen omdat testen van het veulen verplicht is en merrie ook al getest is. Overigens is dit alles in theorie.

Misschien is het doemdenken, maar ik denk dat veel meer Haflingers een vorm van PSSM hebben dan de gemiddelde Haflingerhouder denkt. Hadden ze niet een willekeurige Oostenrijkse kudde getest, waarbij een groot percentage inderdaad P1 had? Janouk had dat gepost, maar mijn Duits is slecht.


Stal_Fiore, fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 23:27 



 
Profiel   

Ik denk dat je pas kan oordelen over wel/niet gebruiken als je inzicht hebt in percentages. Bij trekpaarden , 80% of meer, zou ik bijvoorbeeld zeggen p1/p1 eruit halen, n/p1 zoveel mogelijk combineren met n/n. Het stamboek en hengstenhouders moeten daarin het voortouw nemen naar mijn mening. Het is super dat meerdere mensen hier hun dieren laten testen en ze vrij blijken te zijn. Maar een goed overzicht is iets wat een gemiddelde particulier niet heeft. Het zou niet het eerste ras zijn waarbij dat uit in paniek. Waarbij vervolgens de dragende dieren voor een habbekrats naar de onwetende recreant worden verkocht, die vervolgens niet weet wat hem overkomt als het dier symptomatisch wordt :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 00:05 



 
Profiel   

Ik ging de vader (arachon) van mijn merrie eens opzoeken of daar iets over bekend was qua pssm, daar vond ik dit dus dat is fijn! Enkel via moeders (vader windspiel).

Wilde het hier ook even delen


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 00:14 



 
Profiel   

Laat je haar ook testen Maartje? Wel fijn dat de kans nu al een stuk kleiner is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 10:38 



 
Profiel   

maessie schreef
Laat je haar ook testen Maartje? Wel fijn dat de kans nu al een stuk kleiner is!


Ja, want paar nakomelingen van windspiel zijn wel positief dus via moeders zou het dus kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 11:47 



 
Profiel   

Interessante toevoeging wbt Ambach..

Ik heb een bericht geplaatst op een haflinger groep en daar is een directe nakomeling van Ambach n/n dus daarmee kun je aannemen dat gezien hier iemand was met p1/p1 nakomeling van ambach, ambach dan p1/n is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 17:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen