Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie kan helpen bij de keuze van een Fjordenhengst?

 
Profiel   

Indila du Buisson kwam bij ons binnen als verkooppaard, maar haar voorkomen en karakter maken dat we geen afscheid meer willen nemen, zeker nu ik net na 28 jaar van Holly, een Haf die ik zo lang in bezit mocht hebben, afscheid heb moeten nemen.

Wat zou er dan leuker zijn als volgend jaar een mooi Fjordenveulen?
Indila is van Valdemann x Fjordgard D’Ober x Jorgen. Is geboren 25 april 2018.

Wat is een mooie hengst met een goed karakter, graag met maat, en weten jullie of er nog hengsten zijn die natuurlijk dekken? Ik heb gehoord dat het niet meer wordt gedaan om verzekeringstechnische redenen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 14:06 



 
Profiel   

Kijk eens bij stal haas , van der Berg , hestegaarden of stal happy. Ongetwijfeld nog meer keus maar dit zijn wel de grootste hengstenhouders.

Mijn voorkeur ligt bij stal haas. Ik ga nog niet fokken maar de stal waar ik sta doet ook zaken met stal haas.

Olaf is dit jaar zeker een populaire hengst. Grijs , groot , mooie ruime bewegingen en een fijn karakter. Zijn vader is de hengst jelte die onlangs naar Amerika is verkocht. Dus qua lijn is dat zeker een goede hengst. Ik zou zeker hengstenhouders gaan bezoeken!

Jammer dat je er nu pas mee kom begin april was er een hele leuke hengstenshow maar daar heb je nu niks meer aan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 14:18 



 
Profiel   

Ik heb Olaf gezien, hele mooie hengst..mooi type, fijn bewegen voor een fjord en mooie grijze kleur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 08:46 



 
Profiel   

Veel fjorden dekken ook nog wel natuurlijk :j. Al is idd het KI steeds meer, bij sommige stallen is het een keuze.

Olaf is zeker een mooi dier, maar die kleur krijg je alleen als je merrie het gra gen ook draagt. :j

Overigens is hij wel een Hermanssen bloedlijn, dus qua fokkerij niet "handig" als je echt bijv een dekhengst zou willen opfokken.

Volgens mij draagt je merrie geen kleur met deze bloedlijn, maar voor zekerheid zou je dan moeten testen.

Naast maat en goed karakter, wil je oude type / rijtypischer, kleur, wat is je doel?

En heb je foto van je merrie? *D
Waar woon je en hoe ver wil je reizen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 09:06 



 
Profiel   

StalDoorstap schreef
Indila du Buisson kwam bij ons binnen als verkooppaard, maar haar voorkomen en karakter maken dat we geen afscheid meer willen nemen, zeker nu ik net na 28 jaar van Holly, een Haf die ik zo lang in bezit mocht hebben, afscheid heb moeten nemen.

Wat zou er dan leuker zijn als volgend jaar een mooi Fjordenveulen?
Indila is van Valdemann x Fjordgard D’Ober x Jorgen. Is geboren 25 april 2018.

Wat is een mooie hengst met een goed karakter, graag met maat, en weten jullie of er nog hengsten zijn die natuurlijk dekken? Ik heb gehoord dat het niet meer wordt gedaan om verzekeringstechnische redenen...

Wat zouden de verzekeringstechnische redenen daarvoor dan zijn? Volgens mij wordt bij rassen als Fjorden meestal natuurlijk gedekt. En ook bij Engels Volbloed,althans in Engeland. Om fraude tegen te gaan.Wat ik een mooie en brave Fjordenhengst vond was Gio die van een Bokker was maar, helaas voor het Nederlandse Fjordenbestand, naar Amerika verkocht. Volgens mij heeft die nog wel een zoon ergens rondlopen hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 09:36 



 
Profiel   

anjali schreef
StalDoorstap schreef
Indila du Buisson kwam bij ons binnen als verkooppaard, maar haar voorkomen en karakter maken dat we geen afscheid meer willen nemen, zeker nu ik net na 28 jaar van Holly, een Haf die ik zo lang in bezit mocht hebben, afscheid heb moeten nemen.

Wat zou er dan leuker zijn als volgend jaar een mooi Fjordenveulen?
Indila is van Valdemann x Fjordgard D’Ober x Jorgen. Is geboren 25 april 2018.

Wat is een mooie hengst met een goed karakter, graag met maat, en weten jullie of er nog hengsten zijn die natuurlijk dekken? Ik heb gehoord dat het niet meer wordt gedaan om verzekeringstechnische redenen...

Wat zouden de verzekeringstechnische redenen daarvoor dan zijn? Volgens mij wordt bij rassen als Fjorden meestal natuurlijk gedekt. En ook bij Engels Volbloed,althans in Engeland. Om fraude tegen te gaan.Wat ik een mooie en brave Fjordenhengst vond was Gio die van een Bokker was maar, helaas voor het Nederlandse Fjordenbestand, naar Amerika verkocht. Volgens mij heeft die nog wel een zoon ergens rondlopen hier.


Neral is een zoon van Gio. Maar ik ben geen gio fan als ik eerlijk ben (sorry)

Zover ik inderdaad weet gaat het meeste nog op de natuurlijke manier. Stal haas begint wel meer met KI te dekken.


Maar nog steeds blijf ik erbij dat het belangrijk is om hengsten in het echt even te zien. Ik heb ook wel eens gehad dat ik via een foto dacht wauw die is gaaf! En het in het echt wel een beetje een tegenvaller vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 10:05 



 
Profiel   

@Zebrastreep, waarom vind jij Gio niet zo leuk? Ik vond het een mooie kleur en hij deed het ook heel goed in de wedstrijdring als dressuurpaard.En zou,volgens de ex-eigenaresse,een lief karakter hebben.Hij heeft nog ooit in de Penny gestaan....Beetje beroemd dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 10:18 



 
Profiel   

anjali schreef
@Zebrastreep, waarom vind jij Gio niet zo leuk? Ik vond het een mooie kleur en hij deed het ook heel goed in de wedstrijdring als dressuurpaard.En zou,volgens de ex-eigenaresse,een lief karakter hebben.Hij heeft nog ooit in de Penny gestaan....Beetje beroemd dus!



Niet mijn type hengst. Maar niks mis mee toch? Als iemand anders het een mooie hengst vindt en er graag mee fokt is het prima en alleen maar fijn!


Maar voor mijn merrie vindt ik het geen passende lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 10:20 



 
Profiel   

Smaken verschillen gelukkig :) Ik begrijp heel goed dat mensen Gio prachtig vinden maar de nakomelingen die ik tegenkwam in mijn zoektocht waren voor mij te sportief gebouwd, is maar net wat je zoekt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 10:32 



 
Profiel   

Kalea schreef
Smaken verschillen gelukkig :) Ik begrijp heel goed dat mensen Gio prachtig vinden maar de nakomelingen die ik tegenkwam in mijn zoektocht waren voor mij te sportief gebouwd, is maar net wat je zoekt..


Die mening deel ik ook. En gelukkig maar dat smaken verschillen anders hadden we alleen maar dezelfde paarden lopen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 10:36 



 
Profiel   

Wat zouden de verzekeringstechnische redenen daarvoor dan zijn? Volgens mij wordt bij rassen als Fjorden meestal natuurlijk gedekt. En ook bij Engels Volbloed,althans in Engeland. Om fraude tegen te gaan.Wat ik een mooie en brave Fjordenhengst vond was Gio die van een Bokker was maar, helaas voor het Nederlandse Fjordenbestand, naar Amerika verkocht. Volgens mij heeft die nog wel een zoon ergens rondlopen hier.[/quote]

Dank je wel !
De hengstenhouder vertelde dat het risico te groot is dat de hengst bijvoorbeeld een klap krijgt van de hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 19:22 



 
Profiel   

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik zoek eigenlijk juist geen rillerig sporttype, maar een forse, nuchtere lieverd...
Hebben jullie al gehoord van de hengst Zortin en Stalhouderij De Brand, Peynenburg?
Welke Fjordhengst dekt natuurlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 19:25 



 
Profiel   

StalDoorstap schreef
Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik zoek eigenlijk juist geen rillerig sporttype, maar een forse, nuchtere lieverd...
Hebben jullie al gehoord van de hengst Zortin en Stalhouderij De Brand, Peynenburg?
Welke Fjordhengst dekt natuurlijk?


Ik ken hem alleen van naam , maar verder niet hoe de nakomelingen eruit zien. Klopt de locatie wel waar de hengst staat? Ik kan er niks over vinden , en ik ben nieuwsgierig :o


Waarom wil je perse natuurlijk dekken? Ik heb mijn merrie laten dekken waarbij ze hengstig was maar wel vast aan de muur met een touw om haar achterbeen. De hengst werd dan zover het kon vastgehouden terwijl de merrie werd gedekt. Ik vond het wel prima zo omdat je wat meer controle hebt dan los in de wei.

Ik dacht er nooit bij na maar nu wel veel meer dat er los in de wei een hengst gemakkelijk doodgetrapt kan worden. Ik heb laatst mijn hengstige jonge merrie met een ruin wat zien 'knokken' en het ging er echt hard aan toe dat ik ze uit elkaar gehaald heb. De ruin kreeg al een beste tik tegen zijn neus aan. Toen had ik er ook veel meer een beeld bij dat het natuurlijk dekken niet altijd heel fijn gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 20:42 



 
Profiel   

Hoi Zebastreep, ik bedoel met natuurlijk dekken niet met inseminatie. Niet loslaten in de wei hoor, das gevaarlijk idd. Ik zou dat erg fijn vinden omdat een paardenkenner mij ooit eens gezegd heeft dat een jonge merrie dan weet dat ze drachtig is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 21:44 



 
Profiel   

Klopt, Zortin (v. Kventin) staat bij Rien Pijnenburg in Udenhout. Overigens heeft hij nog een hengst genaamd Nordburstad Frikk staan, een nieuwe voor NL. :j 1 met Noors bloed, die voor eerst in NL gaat dekken.

Zortin vind ik een leuk dier, mooie diepe kleur. Hij is gra vererver, wel wat fijn beenwerk en wat kleiner. Hij is zelf een echte werker, geen slome, eerder wat pittig, hij liep Z1 :D !

Met beide hengsten dekt hij natuurlijk. Wel aan de muur, (gekluisterd desnoods idd), niet los in de wei.

In Kamperland (Zeeland) bij Five Star Farm staat de hengst Flurry ter dekking, ook natuurlijk. Dat is wel meer ouderwetse, stevige type.

Overigens heeft een goed opgevoede hengst, genoeg respect naar de merrie als deze niet hengstig genoeg is. Gio dekte bijvoorbeeld wel in kudde verband, maar dekte de merrie écht alleen als deze zo hengstig was dat ze zelf vrijwillig toestond. Dan klom hij er via de zijkant "op", zodat hij ook geen klap kreeg als een (jonge) merrie bijvoorbeeld het nog spannend vond. Dan wachtte hij tot een volgende keer, dat het wel ging. Heel rustig, geen gejaag etc. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 22:59 



 
Profiel   

Amber_ schreef
Klopt, Zortin (v. Kventin) staat bij Rien Pijnenburg in Udenhout. Overigens heeft hij nog een hengst genaamd Nordburstad Frikk staan, een nieuwe voor NL. :j 1 met Noors bloed, die voor eerst in NL gaat dekken.

Zortin vind ik een leuk dier, mooie diepe kleur. Hij is gra vererver, wel wat fijn beenwerk en wat kleiner. Hij is zelf een echte werker, geen slome, eerder wat pittig, hij liep Z1 :D !

Met beide hengsten dekt hij natuurlijk. Wel aan de muur, (gekluisterd desnoods idd), niet los in de wei.

In Kamperland (Zeeland) bij Five Star Farm staat de hengst Flurry ter dekking, ook natuurlijk. Dat is wel meer ouderwetse, stevige type.

Overigens heeft een goed opgevoede hengst, genoeg respect naar de merrie als deze niet hengstig genoeg is. Gio dekte bijvoorbeeld wel in kudde verband, maar dekte de merrie écht alleen als deze zo hengstig was dat ze zelf vrijwillig toestond. Dan klom hij er via de zijkant "op", zodat hij ook geen klap kreeg als een (jonge) merrie bijvoorbeeld het nog spannend vond. Dan wachtte hij tot een volgende keer, dat het wel ging. Heel rustig, geen gejaag etc. <3

Precies en daarom ben ik team Gio..... Die andere hengsten ken ik nog niet, zal ik eens bekijken op internet.Bedankt voor de interessante informatie. /3 :) :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 07:33 



 
Profiel   

Een vriendin van mij was ook op zoek naar een fjorden hengst voor haar merrie. Ik heb ze zelf niet in het echt gezien maar wel foto's en filmpjes. Ik was fan van Thule.

Of die natuurlijk dekt en qua bloedlijn bij jouw merrie past dat weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 07:44 



 
Profiel   

Ik ben helaas alleen in het bezit van een ruin. Ik heb eens rondgekeken op internet en als ik een merrie gehad zou hebben dan zou mijn keuze op Topas vallen.Omdat die een "superbraaf" karakter zou hebben en al 29 jaar is,wat ik een bewijs vind van een sterk gestel.En hij is Rodblakk, ik houd van bijzondere kleuren.Maar het karakter vind ik het allerbelangrijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 07:53 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik ben helaas alleen in het bezit van een ruin. Ik heb eens rondgekeken op internet en als ik een merrie gehad zou hebben dan zou mijn keuze op Topas vallen.Omdat die een "superbraaf" karakter zou hebben en al 29 jaar is,wat ik een bewijs vind van een sterk gestel.En hij is Rodblakk, ik houd van bijzondere kleuren.Maar het karakter vind ik het allerbelangrijkste.


Topas is niet Rodblakk van kleur, wel draagt hij idd het rodblak gen. Zelf is hij "gewoon". Kleinere, compacte hengst maar zeker sterk en goede beweger! Ook fijn karakter. Hij dekt natuurlijk, staat alleen wel in Drenthe.

Thule kan idd zeker met zijn bloedlijn, alleen die dekt dit jaar alleen via verse KI. Hij staat bij Hestegaarden in Beek en Donk, deze hebben nog meer hengsten staan. Dit jaar 4.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 08:39 



 
Profiel   

EHK -> FJ

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 14:40 



 
Profiel   

Een merrie aan de muur vastbinden en dan haar achterbenen kluisteren.

Ik dacht/hoopte dat die tijden ver achter ons lagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 16:40 



 
Profiel   

Boras schreef
Een merrie aan de muur vastbinden en dan haar achterbenen kluisteren.

Ik dacht/hoopte dat die tijden ver achter ons lagen.



Nou ja vastbinden niet letterlijk natuurlijk :') en uiteraard als ze hengstig zijn.

Ki is nog niet heel gebruikelijk bij de Fjorden althans zo ver ik weet pas nu pas dat het meer gebruikt gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 18:45 



 
Profiel   

StalDoorstap schreef
Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik zoek eigenlijk juist geen rillerig sporttype, maar een forse, nuchtere lieverd...
Hebben jullie al gehoord van de hengst Zortin en Stalhouderij De Brand, Peynenburg?
Welke Fjordhengst dekt natuurlijk?

Kijk dan zeker ook eens naar Galant van Piet Kamp. Voldoet aan je omschrijving en dekt natuurlijk. Ik heb zelf 2 jaar geleden ook gekozen voor deze hengst en heb nu een superbrave en vriendelijke jaarling ruin in mijn bezit. Heeft in karakter zeker verbeterd ten opzichte van de merrie en ook in beenwerk en hoeven (is een aandachtspunt bij mijn merrie).

Mijn jaarling:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 09:14 



 
Profiel   

Hartstikke bedankt allemaal! Ik vind Galant echt schitterend. Een grote maat is toch wel erg fijn en dan zie ik zo gauw alleen Granat met een stokmaat van 1.50 meter, de rest is kleiner.
Kennen jullie het karakter van Granat en of zijn nakomelingen toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:18 



 
Profiel   

StalDoorstap schreef
Hartstikke bedankt allemaal! Ik vind Galant echt schitterend. Een grote maat is toch wel erg fijn en dan zie ik zo gauw alleen Granat met een stokmaat van 1.50 meter, de rest is kleiner.
Kennen jullie het karakter van Granat en of zijn nakomelingen toevallig?


Er zijn hier nog geen nakomelingen van hem. Dit jaar zijn eerste jaargang. Zijn karakter lijkt top verder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 20:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen