Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 32 van de 83 [ 2071 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 83  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK] Het grote fjordentopic

 
Profiel   

Boomloos had ik zelf ook in overweging inderdaad. Nadeel vind ik alleen dat je nooit eens leuke dekjes er onder kan doen Maar heb wel verschillende boomloze zadels gereden en die zaten toch wel erg lekker.

En wat betreft hoofdstellen? Ik zie verschillenden hier ook bitloos rijden. Welke hoofdstellen passen bij jullie fijn? Ik wil die van mij ook sowieso bitloos gaan beleren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 14:41 



 
Profiel   

Ik rij met een hackamore.

Tegenwoordig zijn er veel keuke gekleurde dekjes te koop. Bij Kifra oa, maar de fabrikanten zelf doen nu ook meer dan alleen zwart en bruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 14:42 



 
Profiel   

Ik ga wat opzoekwerk doen (heb ik nu toch tijd genoeg voor! :Y) ) en sparen tegen de zomer, zodat ik kan kopen wat ik wil :j
Dat gaat Pieter niet leuk vinden vrees ik, aangezien we trouwen deze zomer en eigenlijk daarvoor horen te sparen O:) ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 14:48 



 
Profiel   

Wat betreft het hoofdstel, ik reed buiten (voorlopig) nog met bit, omdat Jules wel eens zeer enthousiast uit de hoek durfde te komen, bit voelde dan toch nog net iets 'veiliger' (het idee dan toch) in de weide waren we volop bitloos aan het oefenen. Ik heb een barefoot hoofdstel, dat je kan gebruiken als sidepull, maar ook kaak gekruisd. Weet even niet meer hoe die heet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 14:51 



 
Profiel   

s_v schreef
Ik ga wat opzoekwerk doen (heb ik nu toch tijd genoeg voor! :Y) ) en sparen tegen de zomer, zodat ik kan kopen wat ik wil :j
Dat gaat Pieter niet leuk vinden vrees ik, aangezien we trouwen deze zomer en eigenlijk daarvoor horen te sparen O:) ...


Gefeliciteerd!

En Ghost is niet zo duur. Voor rond de 600 euro heb je er al 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 15:00 



 
Profiel   

Rij alleen met hack in de bak. Heb een keer de ervaring gehad dat pony besloot dat het maar een snel rondje moest worden ik niks tot zeer weinig te vertellen had. Dus dat gaat mij niet meer gebeuren aangezien ik in de randstad reed/rij.

Zou gewoon zoveel mogelijk zadels testen van verschillende merken/soorten voor je ook maar iets koop. Is wel even investeren, maar dan weet je wel zekerder dat het zadel wat je uiteindelijk kies wat voor je is. :j

Zadels die ik ooit getest heb: Freeform (dressuur/vzh), Freemax (dressuurmodel), Trekker, Hidalgo (semi/western), Ghost (western), Equiflex (semi/western) Barefoot Cheyenne, Cherokee, Arizona, Nut, London.

Geloof dat dit ze allemaal zijn kan zijn dat ik wat vergeten ben. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 15:40 



 
Profiel   

Haha, dat is ook een heleboel om te onthouden Marcella!

Plan voor nu: goed inlezen, info opzoeken, ... en zorgen dat ik een 'zadel potje' heb om te sparen (niet dat dat eigenlijk echt nodig is, maar vind het een leuker idee om er zo naar toe te leven, dan om ineen keer een hele hap uit mijn loon te moeten betalen voor een zadel...) en dan tegen de zomer opzoek naar een goede boomloze pas service!

En ondertussen lopen hier thuis volop 'onderhandelingen' of er nu een piste + paddock paradise gaat komen of niet... Vriend is nog niet helemaal te vinden voor het idee, maar ik vind dat we de ruimte die de paardjes nu hebben zo veel optimaler zouden kunnen benutten...
Hebben jullie nog goede argumenten voor mij? Sidenote: Pieter is een boer, we hebben dus in principe zo veel grond als we willen aan huis MAAR, die wordt dus benut voor de koeien (= broodwinning dus uiteraard prioriteit), ik moet dus echt HELE goede argumenten hebben om iets te kunnen bereiken zeg maar B-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 16:08 



 
Profiel   

Die van mij staat in een PP en geniet ervan. En sinds dit jaar zijn de boxen helemaal weg (op een paar noodboxen) en een grote binnen schuilstal gemaakt. Sinds die tijd slaap die van mij met nattig weer erg graag binnen. Maar zodra het weer lekkerder weer word liggen de paarden ook heerlijk te genieten van het zonnetje buiten in het zand. Maar het feit dat ze nu kunnen kiezen is ook gewoon ideaal voor de paarden.

Vroeger ook een drukke en hyperactieve fjord en nu gewoon weken niet rijden opstappen en wegrijden. Een maar heb ook het idee dat het deels kom doordat hij nu ook op de prascend staat (cushing). Hij een stuk stabieler is geworden en dat het drukke ook door hormonen die flink in de war waren.

Heb namelijk ook wel eens de vraag gehad heel vroeg op keuring of hij hengst was aangezien hij zich zo wel gedroeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 16:23 



 
Profiel   

Voor boomloze zadels heb je tegenwoordig hele leuke dekjes, je kan ze zelfs naar wens laten maken bij sommige mensen. Verder zijn er ook half pads, die hebben inlages en kun je onder een gewoon dekje leggen, zo kun heb gewone dekjes blijven gebruiken.

Ik heb heel veel verschillende bitloze hoofdstellen (gehad). Voor Winnie werkt sidepull het fijnst. Kaakgeruisd en hackamore niet echt. Ik men nog wel met met bit of met sidepull ben nog op zoek naar een fijn bitloos menhoofdstel. Bij Winnie maakt met of zonder bit geen verschil :)

Hoe heb je ze nu staan dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 18:01 



 
Profiel   

Voor je bitloos begin met mennen vraag het eerst bij je verzekering na. Kan namelijk zijn dat de verzekering zeg dat als je bitloos ment je onverzekerd ben. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 18:10 



 
Profiel   

Opzich staan ze nu wel oké, geen zeeën aan ruimte, maar ook niet ini mini zeg maar :). Maar ik zou de oppervlakte die ze nu hebben gewoon liever anders/paardvriendelijker inrichten!

Nu (winter) lopen ze op een geïmproviseerd paddock, 2 zavel stroken van ongeveer 5x20 en 5x25 + een pad van ongeveer 2x35 met gras dat de stroken verbindt met elkaar. Ze krijgen hooi op de paddock, dus komen eigenlijk 'niets te kort'.
In de zomer en als het weer het nu toelaat, mogen ze op de weide, die is niet giga, dus ze krijgen sowieso hooi bijgevoerd in de winter (weinig gras).
's nachts staan ze altijd samen op stal. Ze hebben een lekker ruime 'open front stal' onder een open en luchtige schuur (afdak). Jules draaft naar zijn eten in de stal & ze kunnen beide lekker languit liggen en rollen in de stal, die vind ik wel ideaal!

Bestaan er echte bitloze men hoofdstellen Jets? Je geeft natuurlijk een heel ander soort hulpen aangespannen dan OHZ :) Maar ik zou ook denken dat een gewone sidepull het beste werkt dan? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 18:19 



 
Profiel   

Huh? Met mijn hack heb ik echt een noodrem hoor! Had je wel lange scharen en was ie goed (bevestigd)? Caj heeft ook wel eens plannen, maar die gaat echt nergens heen met een hack.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 20:08 



 
Profiel   

Volgens mij is de noodrem die je hebt met een hackamore zelfs nog net iets 'scherper' en effectiever dan die met een simpel bit (als in een trensje)?

Ik snap het overigens wel hoor, dierf het ook echt nog niet aan om met Jules bitloos naar buiten te gaan, juist om zijn soms ietwat enthousiaste manier van huppelen! Maar ik had ook pas 5x bitloos geoefend in de weide ofzo... Opzich zou het weinig verschil mogen maken, op die noodrem na natuurlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 20:18 



 
Profiel   

Zou in principe ook wel met hack buiten kunnen rijden, maar dan zou er martingaal op moeten en daar heb ik geen zin meer in. En dan kan je ook niet ontspannen rijden.

Rij dan net zo lief met scharen bit (western) buiten en daarvan weet ik zeker dat hij respect heeft. En teugels zijn alleen voor de noodrem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 20:21 



 
Profiel   

Snap ik hoor Marcella! :) Ieder zijn keuze toch? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 20:29 



 
Profiel   

Marcella schreef
Zou in principe ook wel met hack buiten kunnen rijden, maar dan zou er martingaal op moeten en daar heb ik geen zin meer in. En dan kan je ook niet ontspannen rijden.

Rij dan net zo lief met scharen bit (western) buiten en daarvan weet ik zeker dat hij respect heeft. En teugels zijn alleen voor de noodrem.


Ik snap t niet. Scharen op t bit en scharen op de neus hebben dezelfde functie. Niet dat je een hack moet ofzo, maar dan zou je paard die hack ook wel moeten respecteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 20:38 



 
Profiel   

Heb hem ook al 17 jaar en nodig meegemaakt aan gevaarlijk gedrag. :=

Sinds hij op de prascend staat wel stukken minder, maar je blijf gewoon voorzichtig. Zou niet de eerste keer zijn dat het maanden goed om dan ineens weer met de volledige truckendoos weer te komen. >;)

En toch is hoofd in de lucht/nek vastzetten en gaan je heb helemaal niks meer te zeggen.

[ img ]
Zo rij ik normaal met mijn teugels en had toen dik 3 maanden niet gereden wegens ziek zijn (luchtwegen) en gelijk buitenrit met stalgenoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 20:40 



 
Profiel   

Maar juist met scharen heb je hefboomwerking en dus gaat hoofd omlaag. Zelfde als scharen met bit.

Want eigenlijk rij ik zelf ook zo. Alleen dan de s haren op de neusriem.[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 21:00 



 
Profiel   

Nope met hack gaat hij dwars doorheen en hoofd is met geen mogelijkheid omlaag te krijgen.

Hou nog steeds hoop dat hij ooit met ouder worden ook wijzer word......al vrees ik ervoor. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 21:03 



 
Profiel   

Hier werkt een hack ook niet hoor haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 21:40 



 
Profiel   

O echt waar? Ik denk dan altijd meteen dat er iets niet goed moet zijn aan die hack. Alhoewel mijn bpony ook handig is daarin. Maar dan nog.... als t moet, vouw ik m dubbel :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 23:46 



 
Profiel   

Hier werkt Hack ook echt niet op mijn 17 jarige fjord. Moet dan wel zeggen dat ze de basis totaal verleerd was toen ze hier vorig jaar kwam. Mijn vorige fjord reageerde er wel erg fijn op. Heb m nog steeds liggen, vond t erg fijn tijdens buiten ritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 23:48 



 
Profiel   

Dat is wel interessant om te horen. Ben met een hack begonnen op fjord Leo. Die was zo hard in zijn mond, dat daar echt geen stuur of rem op zat. Hack erop en liep als een zonnetje. Daarna kwam Caj. Die kon ook flink drammen en ik moest flink aan t bit hangen af en toe. Vond ik niet prettig, dus hack erop en ja hoor, ging als een zonnetje. Ik moet zeggen dat ze een periode heeft gehad dat ze daar ook doorheen ging drammen. Kinketting erop en ging beter. Heb toen wel een hele harde hack gekocht ook. Hele lange schaten en zo n gevlochten leren neusriem. Die heb ik er nuet vaak om hoeven doen. Ik had mijn punt duidelijk gemaakt :+ . Daarna ging t weer goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-17 00:10 



 
Profiel   

Heb ook kinketting op de hack, zonder hoef ik helemaal maal niet te doen. Maar als meneer vond dat hij zijn zin moest krijgen heb zowel met hack als met bit wel eens remloos en stuurloos door de bak gevlogen (of buiten).

In zo'n periode deed ik vaak ook een stap terug naar longeren/grondwerk heel simpel heb een extreem dominante fjord. In de kudde een heel makkelijk paard, maar naar de mens soms gevaarlijk (gericht uithalen ook om zijn zin te krijgen). Bij mij doet hij dat soort geintjes niet meer. :') ~~}>

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-17 05:53 



 
Profiel   

Zo zie je maar, het zijn net mensen, wat voor de een prima werkt, lukt voor de ander echt niet! :)
Jules kan trouwens ook best dominant uit de hoek komen (tot zijn 11 hengst geweest, en in zijn hoofd is hij het nog steeds!) maar die weet ook heel goed dat hij bij mij veel minder kan proberen dan bij mijn zusje, terwijl die ook gewoon 'in de paarden' zit. Heb soms het idee dat ik een paardje met ASS heb, hij heeft echt een kleine gebruiksaanwijzing voor het werken, en is gevoelig aan kleine dingen, maar eens je hem door hebt, is het echt een gouden paardje <3

Ik heb gisteren heel rustig nog wat 'gespeeld' met Jules, hij kent een niet 'kunstje', kusjes geven <3. Heb de pony's ook terug zelf buiten gezet, wel 'onder toezicht' voorlopig, want ik wil niet dat er straks iets mis gaat, omdat ik zelf niet 'kan ingrijpen' zeg maar :).

En ik heb begin deze week een bestelling gedaan bij freespirit 2 touwhalstertjes (1 voor Jules en 1 voor Vlekje) en een leadrope, zodat ik kei hard kan gaan grondwerken in het nieuwe jaar :)!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-17 22:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 32 van de 83 [ 2071 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 83  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen