Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kruising fjord x fries

 
Profiel   

Hallo,

ik heb 3 maanden geleden een eigen paardje (een merrie) gekregen! :D
Het is een kruising tussen een fjord en een fries, maar eigenlijk weet ik nog niet zoveel over die kruising.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze kruising (of foto's van hebben) ik zou willen weten of ze goed zou kunnen springen, of ze lange manen krijgen ( want bij de mijne zijn ze helemaal afgeknipt wegens zomereczeem) enz. enz....

Hier een paar fotootjes van de mijne :

[ img ]

[ img ]

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AFKLNHAY-D.jpg

( binnen 2 jaar gaan we haar misschien ook laten dekken (door een tinker) dan is ze 4 jaar oud. Is dat een goede leeftijd?? Er heeft eens iemand me verteld dat 4 jaar de ideale leeftijd is. Maar mag vroeger ook?? Ik weet het niet, misschien is het te riskant.)



Laatst bijgewerkt door Berdien op 06-09-09 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Max. 2 foto's ter illustratie

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:16 



 
Profiel   

Wat een gaaf diertje :)) Echt jammer dat ze eczeem heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:24 



 
Profiel   

leuk beestje, veel plezier samen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:26 



 
Profiel   

prachtig paardje heb je, probeer eens haar minimaal eiwitten te voeren, bij de mijne scheelde dat 80% van de jeuk....

springen zal zeker wel gaan :j

bikkelhard is ze zeker weten :D

veel plezier ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:26 



 
Profiel   

Dana01 schreef
prachtig paardje heb je, probeer eens haar minimaal eiwitten te voeren, bij de mijne scheelde dat 80% van de jeuk....

springen zal zeker wel gaan :j

bikkelhard is ze zeker weten :D

veel plezier ermee


Welke eiwitten dan?? ( in welk voedsel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:29 



 
Profiel   

Wat een mooie kleur en een mooie paard zeg, fjordenmix geeft vaak hele mooie paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:30 



 
Profiel   

gras vooral, en kuilvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:30 



 
Profiel   

Dana01 schreef
gras vooral, en kuilvoer

ok, bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:33 



 
Profiel   

mooi paardje hoor! denk dat ze zeker wel zal kunnen springen, gewoon uitproberen, laag beginnen. Veel plezier met der!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:35 



 
Profiel   

Het is een leuk paardje, verdiep je idd in suikers en zetmeel in voer zodat je zo min mogelijk jeuk gaat krijgen ( en dat is heel veel lezen, het ene paard reageert sterker op dit en het andere op dat, maar appels, wortels, hoog eiwit, suiker en zetmeel in het voer werkt de ZE heel erg in de hand) het knutten seizoen is nog even aan de gang, dus een goede exceemdeken kan je nog helpen.

Ik zie er weinig tot niets van de Fries terug in de bouw of kleur, wil uiteraard niks zeggen maar is bekend wie de Friese ouder is? Alleen dan kan je zeggen of er lange manen komen (mijn Fries heeft flutmanen, dus niet elke Fries krijg spectaculaire manen ;) ) en ook qua sokken enzo.

Wat ze kan is uitproberen, blijf eerst bij hetgeen je zelf al kan en laat je met de rest helpen zodat wat je nog niet kent ook meteen goed wordt aangeleerd. Dekken met een kruising.... is leuk, maar besef wel dat veel kruisingen heel weinig geld opbrengen en er veel kruisingen in de salami terecht komen als het niet een heel erg speciaal leuke kruising is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:42 



 
Profiel   

Breghje schreef
Het is een leuk paardje, verdiep je idd in suikers en zetmeel in voer zodat je zo min mogelijk jeuk gaat krijgen ( en dat is heel veel lezen, het ene paard reageert sterker op dit en het andere op dat, maar appels, wortels, hoog eiwit, suiker en zetmeel in het voer werkt de ZE heel erg in de hand) het knutten seizoen is nog even aan de gang, dus een goede exceemdeken kan je nog helpen.

Ik zie er weinig tot niets van de Fries terug in de bouw of kleur, wil uiteraard niks zeggen maar is bekend wie de Friese ouder is? Alleen dan kan je zeggen of er lange manen komen (mijn Fries heeft flutmanen, dus niet elke Fries krijg spectaculaire manen ;) ) en ook qua sokken enzo.

Wat ze kan is uitproberen, blijf eerst bij hetgeen je zelf al kan en laat je met de rest helpen zodat wat je nog niet kent ook meteen goed wordt aangeleerd. Dekken met een kruising.... is leuk, maar besef wel dat veel kruisingen heel weinig geld opbrengen en er veel kruisingen in de salami terecht komen als het niet een heel erg speciaal leuke kruising is.


Ik zal eens vragen aan de vorige eigenaar van m'n paardje welke fries het was, maar hij had wel gezegd dat de manen van de fries tot ong. onder zijn hals komen.
We zijn nog niet zeker of we ze gaan dekken dus het is nog afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:46 



 
Profiel   

Is het goed ( voor de zomereczeem) dat ze overdag 8.5 u. op de wei staat en dan 's avonds een kwartje emmer mais en een half schepje brok krijgt en 1 keer in de week krijgt ze voordroog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 18:48 



 
Profiel   

Ik denk dat je je even goed moet gaan verdiepen in het zomereczeem verhaal. Je kan als je het goed aanpakt en dat is een beetje zoeken je paardje echt wel goed helpen tegen de jeuk. Voeding is heel belangrijk. Om te beginnen zou ik hem al geen mais en brok geven bijvoorbeeld. Zou zoeken naar een meusli met minimaal suiker bijvoorbeeld, weidemanagement is ook heel belangrijk. En zo zou ik je heeeeeeeeeeeeeeel veel kunnen vertellen maar misschien dat je even op zoek moet naar het centrale eczeem topic, denk dat je daar al heel veel van op steekt. Anders mag je altijd pb en. Ik vind het trouwens een heel leuk paardje. Heb al vaker mooie kruisingen fjord fries gezien. Leuk dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:01 



 
Profiel   

wat een pracht beestje ... erg zonde van die manen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:02 



 
Profiel   

Hoi leuk dat je hier een topic over hebt geopend. vind dat je een leuk paardje hebt en zeker zonde van zijn manen hoop dat ze weer snel groeien

Ik zal ook even wat foto's toevoegen van mijn paard.
Dit is Bentley en hij is nu 3 jaar oud en staat nu nog samen met een ander paard (fries). Hij staat nu dag en nacht buiten en is nog niet ingereden, wel zitten er af en toe al kinderen op om een rondje te lopen en dat vind hij prima, en soms doe ik wat aan parelli vind hij ook erg leuk om te doen. verder heb ik hem voor de recreatie ik ga geen wedstrijden rijden.

oja en zijn moeder is fries.

deze foto is van een paar maanden gelden dan kan je zijn manen even zien, ondertussen zijn ze nog iets gegroeid. zijn voorpluk komt tot aan zijn neus
[ img ]

deze foto heb ik van de week gemaakt met mijn mobiel
[ img ]

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RSCJ73D4-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CZTHQBLT-D.jpg

En deze foto is ook van een paar maanden geleden.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-FEZ8MUT4-D.jpg

nou ik ben benieuwd wat jullie er van vinden



Laatst bijgewerkt door Berdien op 06-09-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Max. 2 foto's ter illustratie


Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:05 



 
Profiel   

wow, wat een mooie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:41 



 
Profiel   

wat een grappige combi :D

eevie86; die van jou is ook mooi!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:44 



 
Profiel   

ze lijken echt op mekaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:45 



 
Profiel   

TS leuk paardje, hoe oud is ze nu?

Ik zou niet fokken met een eczeempaard, grote kans dat het veulen er een fikse aanleg voor krijgt en dat zou heel erg zijn!

Edit: lees hier anders even mee, leer je een heleboel van!
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:47 



 
Profiel   

opisop_shop schreef
TS leuk paardje, hoe oud is ze nu?

Ik zou niet fokken met een eczeempaard, grote kans dat het veulen er een fikse aanleg voor krijgt en dat zou heel erg zijn!

Edit: lees hier anders even mee, leer je een heleboel van!
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2


Ja, da's wel waar, had ik even niet aan gedacht. Ze is nu 2.5 jaar oud

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:49 



 
Profiel   

hier nog een mooie foto: dit was ong. 2 maand geleden als haar manen net waren geknipt.

[ img ]

Dit is wel heel kort, maar zo kort had ze het afgeschuurt en anders ging het niet meer gelijk groeien.

Voor die zomereczeem heb ik wel een voedingssuplement (nu schuurt ze niet meer, gewoon af en toe eens met haar hoef in haar nek krabben of in haar staart bijten)


Laatst bijgewerkt door Forever_Jana op 06-09-09 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:51 



 
Profiel   

echt een mooi beestje hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:53 



 
Profiel   

Pff ik word er niet warm van. Op zich voor privegebruik wel een leuk dier. Maar wetende dat ze zomerexceem heeft, dat ook deels erfelijk doorgegeven kan worden, en dat je dan een tinker neemt als toekomstige vader, lijkt me natte vinger werk.

Fokken is leuk, maar kies dan aub een goede merrie, die correct en gezond is. Ik hoop voor jouw dat je merrie op foto helemaal in orde is, en dan hopen dat de zomereczeem niet wordt overgedragen. Dan krijg je wel een allegaartje van rassen, wat voor de verkoop weinig waarde zal krijgen, dus ben je wel de volgende 20-30 verantwoordelijk voor je nafok.

Dus met je paardje aansich wens ik je veel succes, volgend jaar een exceemdeken en dan kunnen die manen teruggroeien. En ja het fokken moet je zelf weten, maar ik vind dat je daar echt neutraal moet naar durven kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:53 



 
Profiel   

bulck schreef
Pff ik word er niet warm van. Op zich voor privegebruik wel een leuk dier. Maar wetende dat ze zomerexceem heeft, dat ook deels erfelijk doorgegeven kan worden, en dat je dan een tinker neemt als toekomstige vader, lijkt me natte vinger werk.

Fokken is leuk, maar kies dan aub een goede merrie, die correct en gezond is. Ik hoop voor jouw dat je merrie op foto helemaal in orde is, en dan hopen dat de zomereczeem niet wordt overgedragen. Dan krijg je wel een allegaartje van rassen, wat voor de verkoop weinig waarde zal krijgen, dus ben je wel de volgende 20-30 verantwoordelijk voor je nafok.

Dus met je paardje aansich wens ik je veel succes, volgend jaar een exceemdeken en dan kunnen die manen teruggroeien. En ja het fokken moet je zelf weten, maar ik vind dat je daar echt neutraal moet naar durven kijken.


Ok, ik wist nog niet zeker of we haar wel wilden laten dekken, ik denk dat we het toch niet gaan doen door de zomereczeem ookal is het maar een lichte graad

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 19:56 



 
Profiel   

Zou deze kruising ook een goed uithoudingsvermogen hebben??
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-09 20:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen