[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theadora99

Berichten: 3638
Geregistreerd: 26-05-11

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:11

Sepp staat nu op stal bij het paard van mijn schoonmoeder waar ik elke week op rij, helaas liep ze vrijdag niet goed dus ben ik met Sepp door de bak gaan wandelen. Het is een dubbele bak (20x80) met een manegeles in de ene helft. Sepp vond het maar gek om te zien, al die paarden daar in draf en galop maar hij super braaf. Na een knuffelsessie zag mijn vest er (na afkloppen…) zo uit:
Afbeelding

Wonkeydonkey

Berichten: 157
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:03

Ja, de rui is toch wel weer aanwezig

NorwayFjord

Berichten: 3177
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 07:06

Haha dat manen afscheren is idd even huilen! Maar het groeit echt snel weer aan hoor :D Had ze bij Olaf rond 11 december eraf geschoren en op 9 januari was het alweer zo:
Afbeelding

En nu is het weer een mooie boog :)
Afbeelding

Wonkeydonkey grappig, zag een bekende naam in de stamboom en dat klopte, Havstad zit ook bij Olaf erachter als overgrootopa via z'n moeder.

Theadora haha lekker onder de haren, dat begint weer ja.

Hier is Olafje gecastreerd 2,5 week terug, hij begon speels op de merries te springen en we hadden nu echt even niet de mogelijkheid om hem apart te zetten helaas dus iets vroeger dan ik had gewild naar de kliniek gebracht.

Helaas werd daar eerst al een hartruisje geconstateerd wat ook echt een hartprobleem blijkt te zijn (lekkende hartklep) en daarna kreeg hij ook nog complicaties van de castratie dus hij heeft 2 weken op de kliniek gestaan -O-

Gelukkig is ie nu alweer een week thuis en is hij blijer dan ooit dus dat is super fijn <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wonkeydonkey

Berichten: 157
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:14

Aah joh, wat heftig wel.
Is dan wel geschikt voor de sport tzt? Wat sneu dat hij zolang op de kliniek heeft gestaan.
Dat is niet niks. -O-

Heeft iemand een tip voor een goed schaar?

NorwayFjord

Berichten: 3177
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 09:18

Dat is nog onbekend, het hangt er vanaf of het stabiel blijft of erger word komende jaren. Ik wil elk jaar een hartecho laten doen om het op te volgen en verder is het afwachten helaas... Ik hoop dat we ooit kunnen rijden, als het alleen buitenritjes is ben ik al blij en alles wat verder kan is extra :) Hij voelt zich iig super goed nu dus daar ben ik heel blij mee!

Ik heb zelf de oranje Fiskars schaar, die vind ik mega fijn! :D

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:02

ach NorwayFjord wat een vervelend nieuws.. Fijn dat hij zich wel (weer) goed voelt. Konden ze iets zeggen qua inschatting of gelijkaardige aandoeningen met de groei verdwijenen of niet?

Wel bedankt voor je foto's van de manen, eigenlijk is het dus ongeveer 2 maanden voor paal lopen en dan is 't weer om aan te gluren :)) :P Misschien dat ik het dit weekend dan toch maar eens gewoon ga doen!

Herkenbaar je vest Theadora :') Hier is vooral mijn oudje een ''plakhaar-verhaarder'' :)) Rafiki heeft wat meer stekelhaar dat valt wat makkelijker van kleding af.
IJslandertje ook wel.

NorwayFjord

Berichten: 3177
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:10

Hij kan er niet overheen groeien, het blijft of hetzelfde of het word erger. Verder kunnen ze er weinig over zeggen, de klep waar het om gaat is net de zeldzaamste hartaandoening bij paarden... Dus weinig over bekend en zeker op zijn leeftijd. Dus het is afwachten, meer kan ik niet doen helaas...

Haha ja en eigenlijk met een maand heb je alweer een klein boogje! Dan is ie niet meer helemaal kaal :+ Ik vond het verschrikkelijk maar eigenlijk groeide het heel snel!

Deze was ook van begin januari. Verder heb ik vooral veel foto's van voren gemaakt lol want dan zag je het niet :')
Afbeelding

Wonkeydonkey

Berichten: 157
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:44

Wat ontzettend zuur, dan maar heel hard duimen dat hij gezond opgroeit en je wel fijn met hem buiten kan rijden.

Die manen zijn echt de horror hoor zo kort :')

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:21

De manen groeien altijd snel, ik moet ze bij Rixx ook eigenlijk afscheren maar hij mag zaterdag eerst nog even op de foto hihi.

@Wonkeydonkey op de HK volgende week zaterdag ben ik aanwezig met mijn bedrijfje Horses and Living. Ik verkoop lederen tassen met een knipoog naar onze paardenhobby en, leuke homedeco voor in en rondom huis. Een klein idee, dit is lang niet alles :-)

Afbeelding

Wonkeydonkey

Berichten: 157
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:12

Wat ontzettend leuk!
Ik word altijd zo hebberig van zulke spulletjes.

Even een vraagje, wat voeren jullie aan jullie Fjorden?
Ik zou graag een goed en compleet voer willen, zonder teveel suiker, maar wel genoeg vitamines en mineralen in de brok, ook omdat hij nog in de groei zit.

Zebrastreep

Berichten: 9833
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:52

Cavalor , erg tevreden mee.
Ik voer de fibreforce en nog vitaminen extra.

NorwayFjord

Berichten: 3177
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:55

Hier ook Cavalor maar Olaf krijgt de Start en go, voor veulens :)

Fjord of Arabier, who knows :+
Afbeelding

Maartje7

Berichten: 135
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:28

Heel leuk @mvdbijl!

@NorwayFjord, Wat een lieve foto van Olaf <3

Udsie krijgt Havens opti-grow. Onze IR kwpn’er doet het goed op Pavo care4life. Veel voer voor hem geprobeerd (o.a. metazoa, vitalbix, agrobs, marstal), maar hier doet hij toch het beste op.

Laatst met mijn andere paard gereden, waarvoor ik een balkje in de bak had gezet. Udsie daarna in de bak gelaten, maar hij werd wel erg enthousiast van het balkje dat er nog stond := Uiteraard gaan we dit niet te vaak doen, want hij moet eerst groeien. Maar hij kan wel springen! :D

Afbeelding
Afbeelding

Foto van gisteren. Hij is lekker aan het groeien <3
Afbeelding

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:10

De mijne krijgt Hartog comfort. Eerst ‘gewone’ balancer (Pavo / Vitalbix) maar vind het nu wel fijn dat ze een flinke schep eten hebben ipv een handje.

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:30

Rixx krijgt de balancer (vimi) van florian Horsefood, zijn portie verdeel ik over 2 voer beurten met een hand ruwvoermix van Florian.

Hij doet het daar goed op, tot hij 3 werd heb ik met de pavo jonge paarden brok gevoerd.

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:02

Hier krijgt Rafiki (2,5) florian vimiplus vitaminebrok en een handje ruwvoermix (florian grow-nogwat)

Mijn oudje van 25,5 krijgt ook vimiplus maar daar bovenop nog allerlei extra's in de zin van hooibrok (geweekt) een extra brokje voor aanvulling, ruwvoermix etc. Maar daar was je niet naar op zoek :))

Ik heb hier overigens de manen geknipt..
Het is lelijk :')

Jets

Berichten: 3553
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:54

Ik ben ook op de hengstenkeuring dus altijd welkom voor voeradvies haha.

Vie kreeg eerst de Cavalor Nutri Fiber, maar nu Nutri Grow omdat ze drachtig is. Ik meng het door de FiberForce voor de smaak (beetje kieskeurig). Dit kreeg ze vanaf veulen tot ze 3 jaar was. Wel belangrijk omdat drachtige merries, veulens en jonge paarden in de groei wat extra mineralen nodig hebben in de juiste verhoudingen voor de ontwikkeling. Richting de bevalling ga ik over op Probreed Mix voor wat extra eiwitten ivm de lactatie en conditie. Dat is nu nog niet nodig en was in de opfok ook niet nodig, want ze blijft met voldoende gras goed in conditie. Ik ben benieuwd hoe dat straks met veulen erbij gaat zijn! Nog maar twee maandjes :)

Palm en Winnie krijgen FiberForce met Nutri Support, maar die zijn niet drachtig of in de groei :) Had het liefst de Nutri Fiber gegeven, maar Palm kan niet tegen Timothee :roll:

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:07

Sepp krijgt Cavalor Juniorix en doet t daar heel goed op :)

Wonkeydonkey

Berichten: 157
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:38

Dank jullie wel allemaal, erg fijn om antwoord te krijgen.
Ik heb met Rene Wielens gebeld, die man verkoopt voer, maar denkt ook ontzettend met je mee.
Ik moet even foto's maken van Loki, rug, achterhand en schuin van voren en dan gaat hij samen met mij een voederplan maken.
Hij heeft het over Build and Glow en een Balancer van Dodson&Horrel.

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:12

Dat vindt ik een heftig advies, een balancer zou prima zijn i.c.m. onbeperkt goed ruwvoer.
De build en glow gebruiken wij voor mini's die we keuringskleur maken, zeker met het straks beginnende weide seizoen zou ik dit nooit aan een fjord geven.

Verkoop technisch wel slim want omdat het uit de UK komt, kost een zakje tegenwoordig rond de 40 euro.

Wonkeydonkey

Berichten: 157
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:34

Hij krijgt 4x per dag voor droog, dus onbeperkt is niet mogelijk.
Hij zei dat het een aanvulling kan zijn, ook omdat ik hem wat rank vind.
Tevens had hij de tip om stro bij te voeren, zowel als vulling en omdat het ten goede komt van de darmen.
Hij gaat niet de weide op, ik heb een vriendin met Haflingers en die zijn allemaal bevangen geweest, dat drama wil ik absoluut niet.

Maartje7

Berichten: 135
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:52

Kan helaas goed meepraten over hoefbevangenheid.. Die van ons komen daarom ook niet meer op de weide. Al wil ik van de zomer Udsie en Pumba wel op de weide gaan zetten, want die zijn nog in de groei.

Let vooral ook goed op de hoeveelheid zetmeel naast het suikergehalte. Vaak wordt voer laag in suiker genoemd, maar dan is het zetmeel evengoed nog heel hoog :)

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:10

Dan zou ik toch naar het algehele management kijken als alle paarden bevangen worden. Test je ruwvoer, bekijk wat er in de wei staat, hoe je het bemest etc.

We behandelen paarden tegenwoordig of gras vergif voor ze is maar een gezond paard met een goed management ook wat uren op de wei.

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:19

Wonkeydonkey schreef:
Hij krijgt 4x per dag voor droog, dus onbeperkt is niet mogelijk.
Hij zei dat het een aanvulling kan zijn, ook omdat ik hem wat rank vind.
Tevens had hij de tip om stro bij te voeren, zowel als vulling en omdat het ten goede komt van de darmen.
Hij gaat niet de weide op, ik heb een vriendin met Haflingers en die zijn allemaal bevangen geweest, dat drama wil ik absoluut niet.

Hij is bijna 2 jaar toch? Ik heb even terug gescrolld voor foto's en vraag me nu af of je hem daar ook al te rank vindt?

Ik kan persoonlijk voordroog en angst voor hoefbevangenheid niet goed rijmen met elkaar. En zo'n build and grow brok valt denk ik ook in zo'n kopje bij mij.

Kun je als je wat wil bij geven dan niet beter zorgen voor graszaadhooi, arm hooi erbij?

Rafiki was 1 jaar terug ook zeker niet vet, je kon zijn ribben zien en hij was echt een beetje een slungelige humpie. Maar hij was natuurlijk ook erg aan het groeien en aanpassen, dus ik moet zeggen dat ik daar niks specifieks aan gedaan heb :) 100 gram vitaminebrok per dag, met een handje ruwvoermix. Dat is zijn bijvoer.

Maartje7

Berichten: 135
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:48

mvdbijl schreef:
Dan zou ik toch naar het algehele management kijken als alle paarden bevangen worden. Test je ruwvoer, bekijk wat er in de wei staat, hoe je het bemest etc.

We behandelen paarden tegenwoordig of gras vergif voor ze is maar een gezond paard met een goed management ook wat uren op de wei.


Uiteraard zijn we daar al mee bezig, want het liefste zie ik hem gewoon op de weide.. Het gaat niet om alle paarden, maar om eentje met IR. Ik schrijf juist dat ik de andere wel op het land wil zetten..

Gelukkig is mijn paard al een tijd niet meer bevangen geweest door alle aanpassingen in het management.