[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14741
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:04

Juist door ze op jonge leeftijd niet op gras te laten creeer je extra gevoeligheid voor suikers omdat ze het niet gewend zijn.
Ik heb 35 koudbloeden en op de shetlander na nooit hoefbevangenheid. Ze staan allemaal op gras van veulen af aan.
Wel zetten we ze nooit op vroeg voorjaar gras maar zorgen dat het uitgebloeid is. We bemesten 1x per jaar (niet bemesten krijgt gras hoog fructaan gehalte van) en ons hooi komt van staatsbosbeheer land zogenoemd vogeltjes land. Dat mag pas na 15 juni gehooid worden en wordt ook maar beperkt bemest. Het is praktisch altijd laag in suiker gelukkig :j

Qua krachtvoer krijgen ze hier of niets of cavalor silhouette :j

mvdbijl

Berichten: 3676
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:58

Citaat:
Uiteraard zijn we daar al mee bezig, want het liefste zie ik hem gewoon op de weide.. Het gaat niet om alle paarden, maar om eentje met IR. Ik schrijf juist dat ik de andere wel op het land wil zetten..

Gelukkig is mijn paard al een tijd niet meer bevangen geweest door alle aanpassingen in het management.


Doelde ook meer op de mevrouw die boven jouw reageerde. Rixx gaat ook geen 24/7 op het gras, maar netjes opbouwen en dan kan hij prima overdag buiten staan op het gras. Een jong paard al van het gras houden is niet goed zoals iemand anders ook al aangeeft.

Wonkeydonkey

Berichten: 142
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:42

Hij stond afgelopen jaar gewoon op gras.
Het is denk ik een beetje mijn angst om hem op gras te zetten hoor. Hij deed het erg goed op het weiland afgelopen jaar. Niet te dik
@Akshay, ik vind hem idd wat slungelig tonen, hij is ook nog volop in ontwikkeling natuurlijk.
Ik zal morgen/overmorgen eens een paar goede stand foto's maken. Dan hoor ik graag jullie mening.

Maartje7

Berichten: 124
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:45

mvdbijl schreef:
Citaat:
Uiteraard zijn we daar al mee bezig, want het liefste zie ik hem gewoon op de weide.. Het gaat niet om alle paarden, maar om eentje met IR. Ik schrijf juist dat ik de andere wel op het land wil zetten..

Gelukkig is mijn paard al een tijd niet meer bevangen geweest door alle aanpassingen in het management.


Doelde ook meer op de mevrouw die boven jouw reageerde. Rixx gaat ook geen 24/7 op het gras, maar netjes opbouwen en dan kan hij prima overdag buiten staan op het gras. Een jong paard al van het gras houden is niet goed zoals iemand anders ook al aangeeft.


Ah oké!

Ik ben het wel met jullie eens dat een jong en gezond paard wel op het gras moet kunnen. Mits het inderdaad niet te vroeg in het voorjaar is en goed wordt opgebouwd.

Akshay
Berichten: 2077
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:58

Wonkeydonkey schreef:
Hij stond afgelopen jaar gewoon op gras.
Het is denk ik een beetje mijn angst om hem op gras te zetten hoor. Hij deed het erg goed op het weiland afgelopen jaar. Niet te dik
@Akshay, ik vind hem idd wat slungelig tonen, hij is ook nog volop in ontwikkeling natuurlijk.
Ik zal morgen/overmorgen eens een paar goede stand foto's maken. Dan hoor ik graag jullie mening.

Ik wil me niet opwerpen als expert. Maar volgens mij is het wel redelijk prima als je 2 jarige slungelig is :)


Afbeelding
Dit is wat ik kocht, toen goed 1,5 jaar

Afbeelding
Afbeelding
Dit is wat ik nu heb, nu goed 2,5 jaar (hij is van 31 mei)

(geen angst hij werkt nog niet he, hij had simpelweg wat tuig op liggen en kreeg daar brokjes voor)

Maartje7

Berichten: 124
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:34

Wat een water is er weer gevallen!
Afbeelding

Wonkeydonkey

Berichten: 142
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:19

Echt heel erg veel in korte tijd.

NorwayFjord

Berichten: 3167
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:23

Een 2 jarige mag echt wel slungelig zijn idd, daar zijn ze 2 voor :P Mager vind ik wat anders, dan moet je idd voer gaan checken.

Wat een knappie is Udsie toch <3 Hier ook veel water idd, onze paddock is nu nat terwijl hij de hele winter tot nu toe droog was...

Akshay hij staat wel knap in het tuig! Ben benieuwd als ie aan het werk mag :)

Zebrastreep

Berichten: 9798
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:09

Het lijkt ook wel of de Fjorden die nu worden geboren minder goed tegen gras kunnen.

Mijn oudje die 24 jaar geleden ter wereld kwam kan bijvoorbeeld heel goed tegen gras. Heeft altijd een buikje en doet haar hele leven veel aan eten. Nooit problemen mee gehad en ook nooit zorgen over gehad.

Ofira heeft dan wel weer eens op het randje gezeten van hoefbevangenheid. Zij blaast echt op van het gras en bij haar ben ik er ook veel banger voor dat ze bevangen raakt. Ze was ook echt enorm vet want ik had haar ook 24/7 buiten op gras. Ik heb haar verhuist van 24/7 buiten naar alsnog 24/7 buiten in de zomer maar ook met een paddock waardoor ik het beter kan regelen. Sindsdien heel veel kilo's kwijt en ik minder stress.

Op 2 jarige leeftijd was Ofira eigenlijk ook al moddervet :') heeft wel altijd op gras gestaan in de opfok. Maar ik vindt ze de eerste 2 jaar ook nog niet echt heel mooi. Pas toen Ofira 4 was begon het echte typische Fjord wat naar voren te komen. En nu ze 5 is is er al niks meer van dat hele slungelige te zien. Maar ik heb ook wel foto's dat ik denk wat een lelijk eendje. Is gelukkig helemaal goed gekomen.

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:43

Voordroog is zeker niet persee rijker dan onverpakt hooi. Heb al heel wat analyses voor klanten gedaan waarbij het de resultaten juist omgekeerd waren. Stro is wel een mooie arme ruwvoer bron, het liefst dan gerstestro. Ik meng stro en hooi zodat ze wat te knabbelen hebben.

Een jong gezond paard heb ik het liefst lekker op de weide. Ik vind dat je bij fjorden ook heel goed kan zien of het een paddock of weide opfok paard is (geweest). Het is goed om rekening te houden met het feit dat het een sober ras is, maar we moeten ook niet doorslaan. Jonge paarden hebben nu eenmaal een hogere behoefte door de groei. Dat ze slungelig en uit verhouding zijn is niet gek tijdens de groei, maar dat is iets anders dan mager. Ik werk als nutritioneel adviseur die je mag me altijd een berichtje doen :)

Ik heb van de week een sulky opgehaald zodat ik lekker alleen op pad kan met Winnie! Dat doe ik liever niet met de marathonwagen. Hij is mooi licht dus ze loopt er ook een stuk makkelijker voor. Wel fijn voor de oude dag en haar artrose beentje.
Afbeelding

Kalea

Berichten: 413
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:01

Dat ziet er gezellig uit! :)

Akshay
Berichten: 2077
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:43

NorwayFjord schreef:
Akshay hij staat wel knap in het tuig! Ben benieuwd als ie aan het werk mag :)

Ja ik ben ook érg benieuwd! Ik hoop vooral dat ik het zelf ga aandurven om met hem te werken :)) Ik ben niet zo'n held en dit lijkt ook wel veel paard te worden vooralsnog

Voorlopig probeer ik maar voor elkaar te krijgen dat hij ontspannen en meedenkend blijft in plaats van in een fight-flight modus te schieten als hij het ff niet snapt.

Aangezien we zo'n fight-flight status met een halster om vrij vlot bereiken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spelen we maar even op deze manier :))
Kunnen jullie meteen zijn gekortwiekte kapsel zien :')

Akshay
Berichten: 2077
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:27

Oh Jets! Ik zie nu jouw foto pas! Wat een heerlijk wagentje zo! :+: gezellige foto :+:

Furst
Berichten: 641
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:52

Wat een leuke foto's Akshay! Leuk zo op de Wipwap!

Ik geef hier de Cavalor Silhouette aan Abel, die mag wel weer wat meer werken. Maar die krijgt heel snel last van suikers en eiwitten. Tara en Unola krijgen de Cavalor Juniormix. Al denk ik wel weer over te stappen naar Metazoa voor hun allemaal ofzo. Verder krijgen ze hier gewoon droog hooi dat laag in suikers en eiwitten is.

Ik ga trouwens ook naar de hengstenkeuring komende zaterdag! Kijk er erg naar uit! :D


Paar dagen geleden lekker wezen knuffelen met Unola. Ze groeit zo snel, haha. Vandaag is ze alweer 10 maand oud. De tijd gaat veel te snel!

Afbeelding

Wonkeydonkey

Berichten: 142
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:16

Het is al weer even stil, dus vandaar een klein schopje.

Ik was al wel eens naar een hengstenkeuring geweest, van KWPNers en Friezen.
Wat een verademing zeg, allemaal leuke mensen en super vriendelijk.
Ik zat binnen aan een tafel en had een heel mooi uitzicht.
We waren weg van King, Neral en van Rivaal.
We hebben alleen de keuring gezien en zijn daarna weer naar huis gegaan, het is meer dan een uur rijden.

Furst
Berichten: 641
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:29

Wij zijn ook langs geweest! Ik was erg fan van Lasko d'Ober! King en Wenar ook. Wij hebben uiteraard ook gesupporterd voor Junar, de papa van Unola. Rivaal was nogal een brutaaltje vond ik. Herpakte zich wel goed bij de gehoorzaamheidstest!

Voor ons was het twee uur rijden, oeps. We hebben de dag afgesloten in Ede, bij Steakhouse Amadeus. Was echt kei tof. 16 maart opnieuw maar dan in Belgie! *\o/*

Wonkeydonkey

Berichten: 142
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:46

Ik vond dat brutale wel leuk om te zien. Ik hou wel van wat pit.

Wat een eind rijden zeg!! Ik vond 75 minuten al een beste rit.
België is me echt te ver, dat is 3 uur rijden vanuit hier.

Furst
Berichten: 641
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:48

Ik ben niet zo van de pittige paarden. Vond Timor en Rivaal samen wel prachtig om te zien!

Ja snap ik! Toch waren er veel Belgen aanwezig. Vond ik wel kei tof. Van waar moet je komen dan? Unola en Tara komen uit Drenthe, dat is voor ons 3 uur rijden, haha

Wonkeydonkey

Berichten: 142
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:08

Ik woon buiten Almelo, Twente.

Ik heb het niet gezien, wel het filmpje gezien van hun beide, heel erg mooi. Ik word altijd emotioneel van zulke filmpjes :')

Hardenberg is wel om de hoek, dat is een kleine 20 minuten rijden. Dus daar wil ik wel graag heen, als de keuring daar is.

Zebrastreep

Berichten: 9798
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:40

Ik heb ook een leuke dag gehad! Ik was van Ruben helemaal weg maar ik ben bevooroordeeld omdat ik zelf ook een tempo nakomeling heb.

Nu aan het denken of ik Ofira laat dekken door hizkia vond dat ook een hele mooie !

NorwayFjord

Berichten: 3167
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:12

Voor mij was het ook de eerste keer op de Fjordenkeuring maar ik heb het echt enorm naar mijn zin gehad ook <3 Gezellige sfeer en knappe Fjordjes, wat wil je nog meer!

Ik vond Wenar heel gaaf en Steinkjer. Rivaal ook gaaf maar zou voor mij wat te bijdehand zijn. Mambo vond ik heel tof en jammer dat hij niet goedgekeurd is.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:06

Ik was taxi voor opa Timor <3
Afbeelding

Vond het een geslaagde dag en tof dat er 2 jonge in NL gefokte hengsten zijn goedgekeurd. Mooie opsteker voor de fokkerij in ons land.

Furst
Berichten: 641
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:26

Mambo was ook enorm bijdehand buiten, vond het geen prettige hengst.

Al bij al vond ik het een geslaagde dag. Ik zou, mocht ik jury zijn, hetzelfde goed- en afgekeurd hebben. Wel jammer van Yordi, want hij was op de punten wel goedgekeurd!

Nog een jaartje wachten tot mijn merrie naar de hengst mag!

Trouwens zo leuk @Finnea! Knappe Timor!

8Eveline

Berichten: 3214
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:35

Wonkeydonkey schreef:
Ik woon buiten Almelo, Twente.

Ik heb het niet gezien, wel het filmpje gezien van hun beide, heel erg mooi. Ik word altijd emotioneel van zulke filmpjes :')

Hardenberg is wel om de hoek, dat is een kleine 20 minuten rijden. Dus daar wil ik wel graag heen, als de keuring daar is.

Ja moest ook even snikken ;( was erg mooi en dat muziekje erbij

Furst
Berichten: 641
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:39

8Eveline schreef:
Wonkeydonkey schreef:
Ik woon buiten Almelo, Twente.

Ik heb het niet gezien, wel het filmpje gezien van hun beide, heel erg mooi. Ik word altijd emotioneel van zulke filmpjes :')

Hardenberg is wel om de hoek, dat is een kleine 20 minuten rijden. Dus daar wil ik wel graag heen, als de keuring daar is.

Ja moest ook even snikken ;( was erg mooi en dat muziekje erbij


Had er over gekeken. Ik ook, oh my God. Heb me goed ingehouden, dat wel :P Maar de tranen stonden wel in mijn ogen :o