Aankoop Fjord!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Aankoop Fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 20:55

Dag allemaal

Eindelijk de juiste categorie gevonden haha! :9

Mn broer en mn ouders zijn échte Fjorden-lovers, en gisteren bood een erg goede kennis van ons zijn Fjord te koop aan (om persoonlijke reden, maar wij weten wel waarom). Wij hebben er al eens meegereden enz dus heeft mn papa direct een bod gedaan van 2200 incl. spullen wat ook geaccepteerd is! :) Nu, zaterdag gaan we nog eens rijden en gaan kijken. Maar mijn vraag is:

Waar op moet je letten bij Fjorden?
Wat is de betekenis van een a-klasse fjord?
Is 2200 een eerlijke prijs incl. zadel, hoofdstel en dekens voor een sportgefokte, raszuivere a-klasse Fjord?

Meer info omtrent de Fjord:
- 4 Jaar
- Springt 1m10, heeft wel nog nooit parcours gedaan
- Is meermaals uitgebracht op dressuurwedstrijd met een slechtere ruiter (juist om de ruiter bij te leren), en is hierdoor nooit écht in de prijzen gevallen
- Altijd in orde met inentingen
- Tandarts is vorige week geweest, dus tanden zijn helemaal in orde
- KK of RK op kosten van koper (wij dus)

Mvg! :)

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 20:59

Als het bod al geaccepteerd is, waarom is het dan nog belangrijk om te weten of de prijs goed is? Je vader heeft die prijs er voor over dus die vindt het goed, de verkoper heeft hem geluk gedaan, dus die vindt het ook goed. Of bokt het dan wel of niet goed vindt: wees blij en gelukkig met het dier en heel veel succes gewenst!!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:00

Paard is 4 jaar, wedstrijd ervaring én spring ervaring tot 1.10 ... Ik zet mijn vraagtekens er bij hoe dit paardje zijn lichaam er aan toe is.

Een paard van 4 jaar die al veel gesprongen heeft heeft ook al veel lichamelijke schade opgelopen die pas over een aantal jaren zichtbaar is. Ook kan je hier uit concluderen dat het paardje op jonge leeftijd is ingereden en heeft dan een verhoogde kans op Kissing Spines en Artrose.


Verder is 2200 een nette prijs voor een fjord denk ik.

KV24
Berichten: 51
Geregistreerd: 23-01-14
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:01

Michellette schreef:
Als het bod al geaccepteerd is, waarom is het dan nog belangrijk om te weten of de prijs goed is? Je vader heeft die prijs er voor over dus die vindt het goed, de verkoper heeft hem geluk gedaan, dus die vindt het ook goed. Of bokt het dan wel of niet goed vindt: wees blij en gelukkig met het dier en heel veel succes gewenst!!


Idd en ook van mij heel veel plezier gewenst

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18187
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Aankoop Fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:06

RPA->FJ

Leonyvk

Berichten: 432
Geregistreerd: 23-12-13

Re: Aankoop Fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:17

Als het een merrie is, is het een nette prijs. Voor een ruin vind ik hem net wat te duur.

dendola
Berichten: 209
Geregistreerd: 07-11-10
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:31

4 jaar en dan al 1.10 springen vind ik veel te vroeg.

De wedstrijdervaring heeft het paard op moeten doen met een slechte ruiter terwijl het paard juist dan een ruiter nodig heeft die het paard de wedstrijd door begeleid ipv andersom.

Om die redenen zou ik het paard laten staan, te veel belasting op jonge leeftijd en geen goede basis qua wedstrijdervaring.

wat versta je onder een A-klasse fjord? Zit er zo'n goed papier bij dat ze voor de fok ook interessant is?

De prijs kun je nu niets meer aan doen, die is al afgesproken

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Aankoop Fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:56

Prima prijs voor een goed paard! Maar inderdaad, eenmaal geboden is (eigenlijk) bindend. Als het goed is en je er goed op past heb je er nog 15 a 20 jaar plezier van.

De wedstrijdervaring zegt mij ook weinig, 4 jaar is nog erg jong voor een paard, maar wat ze dan nog niet kennen kun je ze zelf leren.

Voor diezelfde prijs zou je bij ons een kwalitatief goede Fjord (ruin/merrie) kunnen kopen zónder toebehoren, mooie maat, goede bloedlijn (in geval van merrie), die leuk mee kan doen op de keuring, zadelmak/ingereden en/of betuigd.

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:24

Ik vind het ook een nette prijs.
1.10 springen hebben we het dan over een keertje een enkel sprongetje?? evenals dressuurwedstrijden ook daar zit nogal wat verschil in :+
Ik wens je veel plezier met hem/haar!

Keandra
Berichten: 1173
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:32

A-klasse fjord is in BE hetzelfde als in NL ingeschreven in hoofdstamboek fjord.
Bij een merrie is dat nuttig, bij een ruin, tja, eigen keuze.

1.10 op 4 jaar, is toch wel al heel hoog zeker voor een fjord en voor de leeftijd.
Als dat eenmalig is, ok. Meermaals, tja, laat maar staan, er zijn er nog te koop hoor.

Verder, wedstrijdervaring met een goede of slechte ruiter, als ze al wedstrijdgewoel gewoon zijn, is dat toch een pluspunt.

2200€ voor deze fjord met alle gerief is een goede prijs als het zadel ook effectief past, want dat is vaak niet zo.
Dus opletten hoor.