Zweep probleempje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cato_Tara_xx
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-11-14

Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 21:54

Hoi,
Mijn verzorgpony Tara (fjord, merrie, 15 jaar) kan prima met de zweep omgaan. Alleen als je met t zweepje tegen haar achterhand komt gaat ze bokken. Bij het kleinste tikje al!! Kan ik haar dat afleren? Iemand tips??
Gr. Cato

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:56

De zweep weglaten :=

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:00

Heb je echt een zweep nodig? Anders zal ik hem echt weglaten.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:01

Dan kan je pony dus niet prima om gaan met de zweep. Heb je een zweep echt nodig? Zo nee, waarom laat je hem niet weg? Heb je hem wel nodig dan zou ik nog een tik geven, weer bokken nog een tikje enz. Bokt ze een keer niet goed belonen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:04

Cato_Tara_xx schreef:
Hoi,
Mijn verzorgpony Tara (fjord, merrie, 15 jaar) kan prima met de zweep omgaan. Alleen als je met t zweepje tegen haar achterhand komt gaat ze bokken. Bij het kleinste tikje al!! Kan ik haar dat afleren? Iemand tips??
Gr. Cato



dat klinkt als protest tegen 'werk'.
als jij wilt dat het achterbeen beter ondertreed en je vraagt meer activiteit, er wordt niet gereageerd, je geeft een tikje bij en je krijgt een bok, is dat vaak een nuk volgens mij..

mevrouw wil wel lopen voor je, maar het liefst op haar manier, haar tempo.. op het moment dat je dan meer vraagt kun je een bok van haar krijgen? of klinkt dit helemaal niet als je pony?

ik zou de bok zoveel mogelijk negeren, en gewoon de correctie/prikkel blijven geven. niet minder zweepgebruik, want dan is het bokken dus blijkbaar effectief.. paard bokt, zweep dat als drijvend middel meegenomen is, wordt weggelegd (en dus kan ze haar eigen gang blijven gaan, op de wijze waarop zij dat wil)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:28

Heb je les met haar? vraag het eens aan een instructrice of de iegenaar zelf? hoe lost zij/hij dit op?

Vanaf bokt kunnen wij niet zien of ze jou in het ooitje neemt of de zweep duidelijk niet prettig vind.
Ik rij mijn paard ook zonder zweep, ze wordt hier gespannen van.

Cato_Tara_xx
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-11-14

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 12:25

hoi,bedankt voor de tips. Ze heeft echt een zweepje nodig. Het klopt wel dat ze graag haar eigen tempo aanhoudt. Ze is ook best eigenwijs.

lisanS13

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:29

Of een keer met (korte/kleine) sporen proberen?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:43

Uhm dit is een verkeerde reactie op je zweep in ieder geval Jij vraagt iets harder ipv harder heeft je pony een weerwoord Ipv gehoorzaam reageren Is hetzelfde als je moeder vraagt ruim je kamer op en jij zegt ja morgen Negeert je moeder je dan ? vraagt ze het nog 10 x lief alsjeblieft Of is je moeder het dan beu wordt ze boos of misschien zelfs wel een sanctie bv niet meer weg vannavond ??

Zo moet je het bij je paard ook bekijken je vraagt het komt er geen reactie wees je duidelijker totdat er geen weerwoord meer komt en een klein tikje gehoorzaam overgaat in harder/actiever draven

Dus tik geven tot dat die het accepteert en stopt met bokken Ze begrijpen dit best snel hoor Maar consequent volhouden Zijn het helaas ook weer zo vergeten

tientjefjord
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:28

Is ze bang van de zweep of is ze eerder boos/nukkig? Belangrijk verschil haha
Misschien kun je de zweep tegen haar aanleggen kijken hoe ze reageert en verder is mijn antwoord al gezegd haha Gydja en ElenaMM77

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:30

elenaMM77 schreef:
Cato_Tara_xx schreef:
Hoi,
Mijn verzorgpony Tara (fjord, merrie, 15 jaar) kan prima met de zweep omgaan. Alleen als je met t zweepje tegen haar achterhand komt gaat ze bokken. Bij het kleinste tikje al!! Kan ik haar dat afleren? Iemand tips??
Gr. Cato



dat klinkt als protest tegen 'werk'.
als jij wilt dat het achterbeen beter ondertreed en je vraagt meer activiteit, er wordt niet gereageerd, je geeft een tikje bij en je krijgt een bok, is dat vaak een nuk volgens mij..

mevrouw wil wel lopen voor je, maar het liefst op haar manier, haar tempo.. op het moment dat je dan meer vraagt kun je een bok van haar krijgen? of klinkt dit helemaal niet als je pony?

ik zou de bok zoveel mogelijk negeren, en gewoon de correctie/prikkel blijven geven. niet minder zweepgebruik, want dan is het bokken dus blijkbaar effectief.. paard bokt, zweep dat als drijvend middel meegenomen is, wordt weggelegd (en dus kan ze haar eigen gang blijven gaan, op de wijze waarop zij dat wil)

Mijn paard heeft dit ook lang gedaan en bij mij zat de oorzaak hier wel. Ze wou wel lopen maar niet werken als je snapt wat ik bedoel.

hanneke790

Berichten: 53
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Azewijn

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:32

Toen die van mij dat deed moest ik van mijn instructrice blijven tikken en pas stoppen als er geen 'bok'reactie meer op kwam. Weet niet of dit nog steeds de juiste methode is maar het werkte wel. Was ook puur nukkigheid

janahxginger
Berichten: 910
Geregistreerd: 29-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:33

dresjoepie schreef:
Uhm dit is een verkeerde reactie op je zweep in ieder geval Jij vraagt iets harder ipv harder heeft je pony een weerwoord Ipv gehoorzaam reageren Is hetzelfde als je moeder vraagt ruim je kamer op en jij zegt ja morgen Negeert je moeder je dan ? vraagt ze het nog 10 x lief alsjeblieft Of is je moeder het dan beu wordt ze boos of misschien zelfs wel een sanctie bv niet meer weg vannavond ??

Zo moet je het bij je paard ook bekijken je vraagt het komt er geen reactie wees je duidelijker totdat er geen weerwoord meer komt en een klein tikje gehoorzaam overgaat in harder/actiever draven

Dus tik geven tot dat die het accepteert en stopt met bokken Ze begrijpen dit best snel hoor Maar consequent volhouden Zijn het helaas ook weer zo vergeten

Dit dus. Mijn lesgeefster zegt vaak als hij terug antwoord moet jij ook terug antwoorden. Daarna stopt hij dus. :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:33

vergelijk het met zelf sporten..

als je trainer dan iets van je verlangd wat je nog niet goed kan of waarbij je spieren wat gaan zeuren..
dan ga je ook vlot mopperen of commentaar geven. je lichaam wil dat nog niet goed..

als je een paard werkelijk aan het werk zet, kom je op een gegeven moment dat zelfde tegen.. dan zal hij ook een keer mopperen of commentaar leveren.

net als op sport neemt de trainer het ook niet als je gaat lopen miepen, of niet meewerkt (althans een goede trainer) en zet juist door op dat moment..

meestal is dit vergelijkbaar met de bok na een tikje bij.. 'Hè, ik loop toch/doe toch mijn best, kappen nou'. Dat mag best een keertje, maar je zet dan wel door met waar je mee bezig was.. dus hij zet dat been er netjes onder/stapt/draaft/galoppeert wel aan/door of hij krijgt gewoon nog een tikje bij.

het ene paard gaat 'stakend lopen', de ander gaat met zijn neus in de hoek staan, weer een ander springt naar rechts op de hoefslag terwijl je een volte linksom aan het rijden bent (mijn schrik laatst.. eindelijk een nette galop, we naderen de hoefslag, netjes stelling en buiging en ineens breekt hij eruit en springt letterlijk om en rechtsaf de hoefslag op in plaats van linksom te blijven.. was even 'lastig' voor dr) en tenslotte heb je de ponies die een bok(je) geven of met het achterbeen dan tegen de bakrand roffelen.

natuurlijk zijn er uitzonderingen waar er meer aan de hand is, maar je instructrice zou dit moeten kunnen opmerken.

SCCherren
Berichten: 28
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:43

misschien zou je het aan je instructeur kunnen vragen

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Zweep probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:27

Ik snap heel goed wat je bedoeld. mijn verzorg fjord doet het ook verschrikkelijk erg. Eerst was het alleen als je vrij hard een tik gaf. maar word nu steeds erger. op een gegeven moment als je been geeft gaat hij zelf bokken... zwaar irritant... & bijna niet meer uit te zitten. ik lees graag even mee...

duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:34

Geef je de tik op het juiste moment ? Als wij onze fjord op het juiste moment een tikkie bij geven krijgen wij de gewenste reactie = meer activiteit van het achterbeen. Zijn we net iets te laat kan hij dat been niet meer op de gevraagde manier activeren en dan komt er een bok uit.

Zie dat je topic inmiddels paar maanden oud is , gaat het nu al beter ?