Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 12:25

Hoi allemaal,

Mijn fjord is in het bezit van een Duits paspoort. Zijn vader is Drafur, welke enkel in Duitsland als GGK dekhengst is geregistreerd volgens mij.
Nu zou ik zelf graag lid worden van het Nederlandse fjordenpaarden stamboek. Natuurlijk hoef je daar niet eens een fjord voor te hebben, maar als ik dan toch lid word zou ik graag ook deelnemen aan activiteiten met mijn fjord. Ik ga er van uit dat je fjord dan ook ingeschreven moet zijn bij het Nederlandse stamboek.

Nu heb ik op de site van het stamboek al rond zitten neuzen, maar kan alleen iets vinden over in/export van paarden, en dan wordt het me nog niet helemaal duidelijk. Mijn fjord is geboren in Nederland, beide ouders staan in Nederland alleen hij heeft een Duits papier. Iemand enig idee welke stappen ik moet ondernemen om hem over te laten schrijven naar Nederland? En wordt hij dan wel gewoon in het stamboek opgenomen, ondanks dat zijn vader in Nederland niet goedgekeurd is?
Als ik de site begrijp moet ik hem afmelden in Duitsland, maar mijn Duits is verre van goed, dus dat zou dan ook weer een uitdaging worden... :o

Dit is mijn eerste fjord, dus al die stamboekdingen zijn me totaal onbekend. Iemand die eerder met dit bijltje gehakt heeft? Ik hoor het graag :)

dendola
Berichten: 209
Geregistreerd: 07-11-10
Woonplaats: Veghel

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:02

als je lid word van het stamboek kun je hem officieel laten importeren, ik durf niet zeker te zeggen of dat dan alleen tijdens de premiekeuring kan.

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:43

volgens mij moet je dan inderdaad de import regels van het stamboek even nakijken. Ik heb er geen ervaring mee, je zou even naar het stamboek kunnen bellen.

maar misschien dat ze je daar bij Bart van den Berg ook mee kunnen helpen? die heeft vaker dieren met een buitenlands stamboek.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:31

Je hebt een PB!!

Daphne_65
Berichten: 589
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: 's-Gravendeel, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:59

Esther wil je mij ook even een pb sturen?? Ik zit ook te twijfelen om Guus over te schrijven naar NL

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:47

Dank voor alle tips en je pb Jeskim! Ik probeer dit weekend even uitgebreid te antwoorden. Heb bij deze wel voldoende antwoord op mijn vraag.

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:19

Zou ik ook een pb mogen??

Mijn fjord heeft ook een Duitse vader... Hannibal.

Alvast bedankt

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:34

Is het gelukt om jullie fjorden bij het nederlandse stamboek te krijgen? Ben erg benieuwd.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:23

Ik heb contact gehad met het stamboek en een kopie van zijn papieren opgestuurd. Ik kreeg een redelijk vaag antwoord terug. In ieder geval het volgende:

De hengst Drafur is een importveulenboek hengst en heeft niet aan de Nederlandse regelgeving voldaan.
Hetgeen aangeeft dat het inschrijven kan gebeuren in het Hulpveulenboek.

Daarnaast deden ze heel erg moeilijk dat de fokker van Dragan niet is vermeld als eigenaar bij het stamboek van een heel ander paard uit zijn stamboom. De fokker van Dragan heeft hier volgens mij helemaal niets mee te maken. Ook werd er gezegd dat er bij een paard aan moederszijde fictieve nummers zouden staan die het Verband in Hannover zou moeten wijzigen.

Ik heb het hier nu bij gelaten, want ik heb totaal geen interesse in een inschrijving bij het hulpstamboek. Persoonlijk vind ik dat ze erg moeilijk doen en dat is jammer. Hierdoor lopen zij toch weer een lid mis en kan ik met mijn fjord ook niet deelnemen aan activiteiten van het stamboek, wat in sommige gevallen wel heel leuk had geweest.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:27

Wat jammer dat ze zo moeilijk doen zeg. Ze hadden op zijn minst jou fjord kunnen bekijken of het binnen het stamboek past.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:42

Bedankt voor je reactie. Jammer dat het niet gelukt is. Zelf ben ik aan het rond kijken maar ga dan niet aan een fjord beginnen met duitse papieren.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 11:48

Snap ik! Wat dat betreft kan ik het je ook niet aanraden ;) Maar de mijne was écht te leuk om te laten staan :D

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:53

Net even in je profiel gekeken en begrijp het helemaal dat je die niet kon laten staan. Hij is prachtig <3

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:55

Zo jammer dat het stamboek zo ingewikkeld doet! In plaats van iemand te helpen (zo ver als mogelijk is) jagen ze mensen weg.
Er zijn wel meer dingen waar ik niet enthousiast over ben, dat weerhoudt mij er ook van om lid te worden met mijn WEL Nederlands stamboek fjord. Wel jammer want het mee kunnen doen aan fjordenactiviteiten lijkt wel erg leuk!

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:01

No_No schreef:
Zo jammer dat het stamboek zo ingewikkeld doet! In plaats van iemand te helpen (zo ver als mogelijk is) jagen ze mensen weg.
Er zijn wel meer dingen waar ik niet enthousiast over ben, dat weerhoudt mij er ook van om lid te worden met mijn WEL Nederlands stamboek fjord. Wel jammer want het mee kunnen doen aan fjordenactiviteiten lijkt wel erg leuk!


Dan ben ik wel benieuwd wat je dan nog meer tegenstaat in het stamboek.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:19

Ik heb mijn lidmaatschap ook al vrij snel weer opgezegd :') Als er ooit nog een fjord komt dan een Belg of Duitser. :Y)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:04

Anita45 schreef:
No_No schreef:
Zo jammer dat het stamboek zo ingewikkeld doet! In plaats van iemand te helpen (zo ver als mogelijk is) jagen ze mensen weg.
Er zijn wel meer dingen waar ik niet enthousiast over ben, dat weerhoudt mij er ook van om lid te worden met mijn WEL Nederlands stamboek fjord. Wel jammer want het mee kunnen doen aan fjordenactiviteiten lijkt wel erg leuk!


Dan ben ik wel benieuwd wat je dan nog meer tegenstaat in het stamboek.


Vanwaar die vraag? Gezien het topic niet over mijn mening gaat wil ik via pb best een toelichting geven :o

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:36

Het gaat misschien niet over jouw mening maar ook TS geeft aan dat er redenen zijn waarom ze geen lid wordt. Een discussie die uit een topic ontstaat kan best interessant zijn. Wat beweegt mensen om een bepaalde keuze te maken.
Ik zelf ben wel al jaren lid en ook al zie ik heus wel dat er dingen anders moeten binnen het stamboek, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn lidmaatschap op te zeggen. Zolang ik Fjorden heb, en er mee fok, zal ik lid blijven.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:53

U fokt met fjorden dus dan is het wel zo makkelijk om er lid van te zijn gezien u waarschijnlijk stamboekfjorden fokt.

Oa het accepteren van stamboekfjorden uit andere landen zou soepeler moeten kunnen verlopen, de hengsten die ter dekking staan gewoon via de eigenaar laten gebeuren, fok paarden minimaal röntgenologisch laten keuren want ook bij de fjorden zie je steeds vaker beengebreken, zomereczeem weren. Dit zo uit het blote hoofd. Er is vast wel meer maar dan zou ik me er weer even in moeten verdiepen.
Het stamboek is aan vernieuwing toe, als dat gebeurd wil ik het zeker overwegen om lid te worden!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:12

Om over die dikke worsten op keuringen nog maar niet te spreken. Als je aan komt met een dier wat slechts iets te dik is proberen ze je al wijs te maken dat ie te mager is. Daarnaast vind ik het hele stamboek gewoon op en top amateuristisch. In België en Duitsland vind ik het er al een stuk beter aan toe gaan.

Ik ben lid geweest puur voor de fjordsport, dat leek me dan nog wel leuk. Maar nee hoor, van de 4 pogingen om te springen welgeteld 4 keer afgelast en met de dressuur is het niveau ook beneden alle peil als je het mij vraagt. De keuringen had ik sowieso al geen behoefte aan, alleen het opnemen in het stamboek. Waarbij ik het commentaar op mijn fjord overigens ook kant noch wal vond slaan, of ze waren een brilletje vergeten, of ze snappen er gewoon niet zoveel van.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 16:47

Voor mij is de beweegreden inderdaad vooral dat mijn paard met 2 bekende ouders niet ingeschreven kan worden in het stamboek, alleen omdat z'n vader in Duitsland is goedgekeurd. Ik vind het niet nuttig om lid te worden als ik vervolgens met mijn 100% fjord aan niks mag deelnemen :+
Volgens mij zijn andere stamboeken helemaal niet zo moeilijk en wordt er met regelmaat gefokt met buitenlandse hengsten....

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:48

Inderdaad, ze lopen gewoon 200 jaar achter in de tijd. Als het niet meer is. :+ Als ik fokkers van verschillende rassen dit vertel dan doen ze net of je staat te liegen. :')

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:54

Nymeria schreef:
Voor mij is de beweegreden inderdaad vooral dat mijn paard met 2 bekende ouders niet ingeschreven kan worden in het stamboek, alleen omdat z'n vader in Duitsland is goedgekeurd. Ik vind het niet nuttig om lid te worden als ik vervolgens met mijn 100% fjord aan niks mag deelnemen :+
Volgens mij zijn andere stamboeken helemaal niet zo moeilijk en wordt er met regelmaat gefokt met buitenlandse hengsten....


Ik heb het met enige moeite wel voor elkaar gekregen.

Maar ik heb ook een behoorlijke speech moeten houden, zowel mijn merrie als hengst in Duitsland ingeschreven. Veulen met volledig Duits papier en toen geïmporteerd. Geen idee meer waarom het allemaal zo moeilijk ging, maar mijn veulen heeft een NL papier.

Kost alleen 100 euro meer, en dat is dan wel weer een beetje jammer maarja.

Bij mijn vriend zijn opa die fokt met zijn Welsh NWR pony's juichen ze het juist toe inderdaad. Die vind het ook een beetje apart zoals ik me in alle bochten moest wurmen voor een vol papier.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:45

Met het importeren van buitenlandse paarden zou idd wel wat minder spastisch mogen worden omgegaan. Ik heb ook het idee dat daar met 2 maten gemeten wordt.

Met het hengstenfonds vind ik zelf nog niet zo veel mis maar daarnaast zou er niet zo moeilijk gedaan moeten worden over particulier hengstenbezit. En de particuliere hengsten die er dan wel zijn zouden eenzelfde behandeling moeten krijgen van het stamboek als de hengstenfondshengsten.

Met het commentaar over de keuringen kan ik niet zo veel. Een Fjord is nou éénmaal een wat voller type paard en dit rasbeeld moet behouden blijven. Het zou zonde zijn als het gele sportpony's zouden worden. Slanke sportpony's zijn er voldoende in andere rassen.

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:57

Misschien stom maar wat is het probleem om hem als hulpboeker in te schrijven? Dragan is een ruin toch? Die heeft sowieso geen fokwaarde en volgens mij kan je met een hulpboeker ook gewoon aan allerlei evenementen en keuringen deelnemen. Of hebben ze dat veranderd in de loop der jaren?

Voor wat betreft de conditie op keuringen het is natuurlijk algemeen bekend dat ze liever bevleesde paarden zien dan minder bevleesde paarden...Ik vind dat ook raar. Een fjord op gewoon gezond gewicht wordt daarmee niet meteen een gele sportpony. Je ziet ze soms zo zwaar voorbij komen dat het niet anders kan dan dat het gezondheidsrisico's voor het paard in kwestie met zich mee brengt. Maar dat is een discussie die je toch niet gaat winnen. Ik ben het wel met Anita eens dat een fjord geen new forest of Arabier is...zo moet je ze ook niet willen fokken. Ik vind ook dat een fjord bot mag hebben en rond geribt is ook nog zo'n mooie maar dat is wat anders dan simpelweg veel te dik :).