Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:14

Inderdaad, zo is dat. In België heb ik wel hengsten gezien die commentaar kregen dat ze in overconditie zijn, maar die zijn dan nog vele malen slanker dat die vetkezen in Nederland. Het is echt gewoon typisch Nederlands. Maargoed als ze een paard wat zo toontredig staat als zijn kan complimenteren op de stand van het voorbeen heb ik sowieso al genoeg gehoord.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 08:29

Lennox schreef:
Misschien stom maar wat is het probleem om hem als hulpboeker in te schrijven? Dragan is een ruin toch? Die heeft sowieso geen fokwaarde en volgens mij kan je met een hulpboeker ook gewoon aan allerlei evenementen en keuringen deelnemen. Of hebben ze dat veranderd in de loop der jaren?

Voor wat betreft de conditie op keuringen het is natuurlijk algemeen bekend dat ze liever bevleesde paarden zien dan minder bevleesde paarden...Ik vind dat ook raar. Een fjord op gewoon gezond gewicht wordt daarmee niet meteen een gele sportpony. Je ziet ze soms zo zwaar voorbij komen dat het niet anders kan dan dat het gezondheidsrisico's voor het paard in kwestie met zich mee brengt. Maar dat is een discussie die je toch niet gaat winnen. Ik ben het wel met Anita eens dat een fjord geen new forest of Arabier is...zo moet je ze ook niet willen fokken. Ik vind ook dat een fjord bot mag hebben en rond geribt is ook nog zo'n mooie maar dat is wat anders dan simpelweg veel te dik :).


Punt A. is natuurlijk het principe. Ik vind het gewoon nergens op slaan dat hij met 2 bekende ouders alleen in het hulpboek ingeschreven kan worden, tussen de paarden waar helemaal niets van bekend is.
Daarbij heb ik het idee dat hulpboekpapier toch onaantrekkelijker overkomt bij een eventuele verkoop. Nu gaat ie zeer waarschijnlijk toch niet meer weg, maar je weet nooit hoe het loopt in het leven natuurlijk. Maar uiteindelijk betaal je bij raspaarden toch ook voor een stukje papier.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:49

Nymeria schreef:
Voor mij is de beweegreden inderdaad vooral dat mijn paard met 2 bekende ouders niet ingeschreven kan worden in het stamboek, alleen omdat z'n vader in Duitsland is goedgekeurd. Ik vind het niet nuttig om lid te worden als ik vervolgens met mijn 100% fjord aan niks mag deelnemen :+
Volgens mij zijn andere stamboeken helemaal niet zo moeilijk en wordt er met regelmaat gefokt met buitenlandse hengsten....


Het gaat erom, dat de vader van Draak is afgekeurd op de hengstenkeuring in Nederland. Als Drafur niet afgekeurd was, had Dragan in het hoofdstamboek gekunt :j (Mits Drafur een 8 gemiddeld heeft in buitenland).

Nu is Dragan een ruin, dus kan er niet mee gefokt worden. Maar als hij bijvoorbeeld een merrie / hengst is en in hoofdstamboek komt, kan hij dus voortplanten met niet goedgekeurde ouders. Ik snap wel dat ze ergens een grens trekken. :j

Overigens komt in zijn paspoort, hulpboek, wel zijn ouders te staan en niet onbekend. Dragan wel gewoon uitgebracht worden op keuringen en bijvoorbeeld meest hooghaalbare predicaten halen! Daarnaast mag je ook mee doen aan activiteiten. :))

Hulpboek is niet perse onbekend. Mijn vorige hengst heeft een veulen gehad, volle fjord. Uiteraard in hulpstamboek, maar er staan in haar pasoort wel volledige lijnen :j. Alleen ze zou nooit een goedgekeurde zoon kunnen hebben, maar dat is wel logisch als de vader niet goedgekeurd is vind ik.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:10

De 30 dagentesten worden niet (meer) erkend door het Nederlandse stamboek, net zoals voorheen de Belgische proeven.
Er is wel een nakomeling van Drafur gewoon in het importboek gekomen, dan zou je denken dat dat bij de rest ook kan.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:46

Als mijn fjord naar de keuring gaat en wordt afgekeurd komt hij toch ook niet in het hulpboek? Vol papier is vol papier lijkt mij. Alleen dan zonder premie.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:00

No_No schreef:
Als mijn fjord naar de keuring gaat en wordt afgekeurd komt hij toch ook niet in het hulpboek? Vol papier is vol papier lijkt mij. Alleen dan zonder premie.


Ja maar wat is vol papier ?
Ik snap wel dat ze regels stellen aan 'vol papier'.

Dan zou elke afgekeurde vader, dus gewoon 'volle nakomelingen' kunnen krijgen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:09

Maar het paard heeft toch al een Duits vol papier? Hoe kan het dan dat hij daar wel een vol papier heeft maar hier in het hulpboek komt? Als de vader daar ook afgekeurd is dan zou hij daar toch ook geen vol papier kunnen krijgen?

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:22

Wat is vol papier?
De afstamming is bekend of hoe moet ik dit lezen?
Dat verandert toch niet als er een import wordt verricht van Duits naar Nederlands Stamboek?

Onze Tom is ook gewoon een HB-er, niks mis mee.
Wij gaan niet naar keuringen met hem, dus er zal niks veranderen.
Zes (merrie) had papieren van hier tot Tokyo, maar als je niks met keuringen doet, dan blijft het een HB-er...

Pas als je verschijnt op keuringen wordt er een 'label' op geplakt of heb ik het nou helemaal mis..?

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:24

Als een hengst in Nederland afgekeurd is dan is het logisch dat het een hulpboeker wordt anders heeft het geen zin dan krijg je bij rekening afgekeurde hengst een vol papier.
Maar een Duits papier is toch prima waarom extra kosten maken als het niet nodig is, ik heb ook 2 belgen die blijven lekker in dat stamboek staan kost mij teveel om ze te importeren.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 22:31

No_No schreef:
Maar het paard heeft toch al een Duits vol papier? Hoe kan het dan dat hij daar wel een vol papier heeft maar hier in het hulpboek komt? Als de vader daar ook afgekeurd is dan zou hij daar toch ook geen vol papier kunnen krijgen?


De vader is goedgekeurd in Duitsland, maar afgekeurd op Nederlandse hengsten keuring.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:09

Maar dat die hengst in Nederland op de keuring moet verschijnen zou in de eerste plaats al niet hoeven. Het is allemaal fjordenstamboek, wat meer samenwerking tussen de landen (in 2015!!!) zou toch wel mooi zijn.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:11

Die vind ik lastig! Want ik zie soms hengsten in buitenland, die ik echt niet geschikt vind als vader dier!! Echter. ... Vind ik dat ook bij sommige NLse hengsten, dat ze niet geschikt zijn :+

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:34

Precies wat je zegt. Dat is in het buitenland, maar in Nederland net zo goed. En dan ken ik Drafur niet in het echt, maar voor zover ik kan beoordelen zou ik daar bijvoorbeeld al veel liever mee dekken dan met een hoop Nederlandse hengsten.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 23:39

No_No schreef:
Als mijn fjord naar de keuring gaat en wordt afgekeurd komt hij toch ook niet in het hulpboek? Vol papier is vol papier lijkt mij. Alleen dan zonder premie.


Met jouw Fjord is het een hele andere situatie. Ekdal heeft vol papier omdat hij afstamt van een hengst die goedgekeurd is in NL en in het hoofdstamboek staat. Dat geldt ook voor zijn moeder. Een dergelijk veulen zoals Ekdal wordt na de geboorte opgenomen in het veulenboek. Vanaf de leeftijd van 3 jaar kan hij (of zij natuurlijk als het een merrie is) worden opgenomen in het hoofdstamboek als hij/zij een stamboekkeuring ondergaat en premiewaardig worden bevonden. Mocht het paard niet premiewaardig zijn dan blijft hij gewoon in het veulenboek staan.
Het hulpboek is er voor paarden waarvan (een van de) ouders onbekend zijn of die niet goedgekeurd zijn i Nederland. Als veulen wordt zo'n dier opgenomen in het veulenhulpboek en vanaf 3 jaar kan hij na een goede stamboekkeuring worden opgenomen in het hulpboek.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:32

Regels stellen is goed, ben ik helemaal voor.
Maar maak die regels van te voren duidelijk, zet ze in reglementen, pas ze consistent toe en zorg dat ze voor iedereen gelden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:08

Amber_ schreef:
No_No schreef:
Maar het paard heeft toch al een Duits vol papier? Hoe kan het dan dat hij daar wel een vol papier heeft maar hier in het hulpboek komt? Als de vader daar ook afgekeurd is dan zou hij daar toch ook geen vol papier kunnen krijgen?


De vader is goedgekeurd in Duitsland, maar afgekeurd op Nederlandse hengsten keuring.


Mijn mening is dat het paard dan toch een vol papier heeft in Duitsland en dus ook een vol papier in Nederland zou moeten krijgen. Zet dan gewoon een D achter de naam dat je weet dat het volgend het Duitse stamboek is gefokt.
Maar waarom is dat paard hier afgekeurd dan?

Ook ik zie hier hengsten die goedgekeurd zijn die niet voldoen aan de rasbeschrijving.
Mijn mening is dat het nl stamboek meet met twee maten..

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:12

Haha je hoeft mij niet te vertellen dat ze met 2 maten meten :+
Daar ben ik al jaren persoonlijk getuige van ;) Aangezien ik in hengstenwereld zit haha

Dan moet je even zoeken op internet waarom hij is afgekeurd,
Ik heb niet alle keuringsresultaten in mijn hoofd :D. Hij had in igg niet genoeg punten.

Wel vind ik het logisch dat niet zomaar alles 'overgenomen' word.
Daarvoor heb je regels, maar moeten idd zoals Esther zegt van te voren duidelijk regels zijn

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:49

Ik was inderdaad al aan het zoeken op internet maar heb nog niets kunnen vinden.
Maar als de hengst niet goed zou zijn zou dan lijkt het mij ook dat nl fokkers de hengst niet gebruiken. Dat gebeurt wel! Dus dan zien de fokkers wel degelijk de kwaliteit van de hengst.

Ts haar paard:
Dan nog is een vol papier een vol papier. Dat wil niet zeggen dat ze dan ook direct goed zijn toch? Zet ze dan in het veulenboek. Als een Nederlands gefokte fjord niet goed wordt gekeurd dan blijft die toch ook in het veulenboek? Dat heb ik net begrepen

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:23

Als een hengst niet (Nederlands) goedgekeurd is, komt het veulen altijd in hulpstamboek. Ook bij een net (af) gekeurde hengst ;)

Een veulen van goedkeurde vader, kan met 3 jaar van veulenboek naar hoofd stamboek.

Ik deel je mening niet over fokkers. Sommige fokkers kiezen makkelijk weg en kijken niet naar kwalitiet, dus daar kan je niet altijd vanuit gaan. Anders zou je ook geen hengsten hoeven keuren als iedere fokker zelf een hengst echt kan 'kiezen'.

Gezocht voor je, in 2010 dacht ik had Draaf voldoende extreieur punten, 35! :D
Alleen helaas zijn proeven niet behaald, jaar erop ook niet. Daarna extreieur te kort in punten. Je heb 2 jaar om je goedkeuring te krijgen bij voldoende punten. Anders moet je opnieuw voor de keuring verschijnen. Overigens vind ik zelf Drafur een prima goede hengst die zeker toevoegd :j!

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Fjord met Duits papier laten overschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:47

Het irritante eraan is dat, was hij niet op de NLse keuring geweest, de veulens wel gewoon geïmporteerd hadden kunnen worden. Dan kreeg je er gewoon een importnummer bij en was er niets aan de hand geweest.
Hadden we dit van te voren geweten..

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:53

No_No schreef:
Ts haar paard:
Dan nog is een vol papier een vol papier. Dat wil niet zeggen dat ze dan ook direct goed zijn toch? Zet ze dan in het veulenboek. Als een Nederlands gefokte fjord niet goed wordt gekeurd dan blijft die toch ook in het veulenboek? Dat heb ik net begrepen


Het veulenboek is uitsluitend bestemd voor veulens die geboren zijn in Nederland met een NL dekbon.
Voor buitenlandse paarden is er het importboek. Vaak krijgen die dieren een I nr., bijv. I2000. Dit is een ruin geboren in België uit een NL-moeder (die naar België is geëxporteerd) en een Belgische hengst. Dit veulen is in eerste instantie in het Belgische stamboek ingeschreven maar weer geïmporteerd naar Nederland.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:55

Als je met een hulpboekfjord gaat fokken met een nl goedgekeurde hengst waar komt het veulen dan?

En als je een buitenlandse fjord hebt met ouders die niet in nl zijn gekeurd kan je zo'n fjord wel in het hoofdstamboek krijgen als ik het goed begrijp?

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:05

Jeskim schreef:
Het irritante eraan is dat, was hij niet op de NLse keuring geweest, de veulens wel gewoon geïmporteerd hadden kunnen worden. Dan kreeg je er gewoon een importnummer bij en was er niets aan de hand geweest.
Hadden we dit van te voren geweten..


Eigenlijk is dit toch te belachelijk voor woorden Esther. Dat klopt gewoon niet.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:12

Jeskim schreef:
De 30 dagentesten worden niet (meer) erkend door het Nederlandse stamboek, net zoals voorheen de Belgische proeven.
Er is wel een nakomeling van Drafur gewoon in het importboek gekomen, dan zou je denken dat dat bij de rest ook kan.


Dat kan volgens mij Esther , maar zijn dan niet beide ouders met een Duits papier?
Alles heeft natuurlijk een Nederlands papier met een veulen van een Duitse vader. Zou daar de knoop niet zitten?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 20:44

Jeskim schreef:
Het irritante eraan is dat, was hij niet op de NLse keuring geweest, de veulens wel gewoon geïmporteerd hadden kunnen worden. Dan kreeg je er gewoon een importnummer bij en was er niets aan de hand geweest.
Hadden we dit van te voren geweten..


En dat is dus precies wat er zo raar aan is… Kennelijk bestaat er toch veel verschil tussen hoe landen de paarden beoordelen jammer genoeg.