Fjordenhengst voor Bo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:01

Voor mijn bijna 10 jarige fjordenmerrie ben ik voorzichtig aan het denken om een veulen bij haar te fokken.
Vandaar dat ik aan het rondkijken ben naar een geschikte hengst.

Bo (Badorna) is een vlin x tunar. Ze is nu 1.50 groot.

Ze is een lieve, dominante merrie, die erg graag voor je werken. Dat wil ik graag behouden.
Ze is overbouwd en heeft niet een super sterk achterbeen, dat is zeker een verbeterpunt.

Ik zoek een grote hengst, die ook grote nakomelingen geeft. Verder moet het een fijne, werklustige hengst zijn, die de negatieve punten in de bouw van Bo kan verbeteren.

Wie heeft er een idee??

Bo:
Galop:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

Stap:
Afbeelding

Stand:
Afbeelding

Hoofd:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 29-04-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:02

Misschien moet je iets meer info geven, ik denk niet dat iemand je zo kan helpen. ;)

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:11

Juliette61 schreef:
Misschien moet je iets meer info geven, ik denk niet dat iemand je zo kan helpen. ;)


ik drukte op een verkeerde knop en toen was het bericht geplaatst voor ik klaar was. De rest van de info staat er nu bij..

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:12

Bo_Y schreef:
Juliette61 schreef:
Misschien moet je iets meer info geven, ik denk niet dat iemand je zo kan helpen. ;)


ik drukte op een verkeerde knop en toen was het bericht geplaatst voor ik klaar was. De rest van de info staat er nu bij..


O, ik dacht al. :D
Hoop dat iemand tips heeft, jammer genoeg zelf niet veel verstand van dekken :')

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:17

He een Vlin! Verder geen idee, ben je naar de hengsten keuring geweest? Daar iets gezien wat je aanstond?

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 20:43

Sjorvir, Ik ben niet naar een hengstenshow geweest en heb ook eigenlijk geen idee.
Ik weet wel welke hengsten ik mooi vindt, maar op dat ook goed past met Bo, geen idee. Vandaar ook het topic op Bokt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 01:47

Welke hengsten vind je mooi? Moet het een Nederlands gekeurde hengst zijn? Je had eigenlijk de HK's af moeten gaan.. Ik weet nog wel dat de hengsten die ik het fijnst vond bewegen in Nederland niet echt gewaardeerd leken te worden. :+ In België worden ze sowieso al een stuk netter voorgesteld en kwamen de punten en commentaar ook wat meer overeen met mijn ideeën.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 11:42

Nies, ik was er al 'bang' voor dat je op die hengstenkeuringen veel info kreeg en goed kon zien wat je mooi vindt en hoe ze bewegen.
België is voor mij niet echt een optie, dat is bij 3 tot 4 uur rijden en dat is te ver.

Ik vindt bijvoorbeeld Gio heeft erg gaaf.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 15:28


Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31320
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:42

Dit topic krijgt een tweede kans op FJ

EHK -> FJ

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:45

Ik ben de naam kwijt en baal ik wel van,maar er was pas een topic, en misschien weet iemand wie ik bedoel, met het eerste nederlandse goedgekeurde dekhengst in die kleur.

Vond zijn bouw érg mooi maar kwa nakomelingen weet ik niet of die de grootte doorgeeft...

edit die is al genoemd haha

Baileyi
Berichten: 93
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:49

Mioux schreef:
Ik ben de naam kwijt en baal ik wel van,maar er was pas een topic, en misschien weet iemand wie ik bedoel, met het eerste nederlandse goedgekeurde dekhengst in die kleur.

Vond zijn bouw érg mooi maar kwa nakomelingen weet ik niet of die de grootte doorgeeft...

edit die is al genoemd haha


Ik denk dat je Gio bedoelt vanuit oa dit topic?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1841674&hilit=fjord+goedgekeurd

Ik vind zijn bouw ook erg mooi, en dat kleurtje _/-\o_

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:49

jaaa !! Vond zijn bouw echt geweldig, en kleur is zeker geen minpunt !

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:52

Manus weet ik dat die grote maart maar ook goed bewegende fjorden voortbrengt.
Gio heeft ook hele goede cijfers op de gangen ik zou 1 van die 2 erop zetten.

En ik zou zelf dan Gio gekozen hebben, ik heb zelf niks met Manus. Heb stage gelopen bij B. van den berg

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:56

Misschien is het ook belangrijk of de hengst bij de merrie past.. Klein detail hoor, hij moet natuurlijk vooral heel mooi zijn.
Deze merrie is behoorlijk overbouwd. Zou er zelf niet mee dekken, maar als je dat dan toch doet zou ik dat doen met een hengst waarvan je nakomelingen (en ook nakomelingen van de ouders) kunt bekijken om de kans zo klein mogelijk te maken dat dit bij de nakomeling nog erger is.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:00

@Nies wat vind je er overbouwd aan dan? Gewoon nieuwschierig hoor want ik zie het niet? Ik zie een beetje ouderwetse mooie grove bouw van de fjord ?

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:06

Mioux schreef:
@Nies wat vind je er overbouwd aan dan? Gewoon nieuwschierig hoor want ik zie het niet? Ik zie een beetje ouderwetse mooie grove bouw van de fjord ?


Haar kont ligt hoger dan haar schoft :)

Ik ben benieuwd! Vind Gio ook heel mooi maar heb hier te weinig verstand van :P

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:11

Ik vind Gio ook heel gaaf, echt waar, maar als ik dan aan andere nakomelingen van Hermansen denk.. Ken er niet bijster veel, maar toch genoeg overbouwde. Dat samen met dat ie zelf nog geen nakomelingen heeft waar een oordeel over te vellen valt lijkt het mij dus geen hele verstandige keuze.

Maar ik zit ook niet zo heel erg in de fokkerij hoor, komt vast nog wel iemand voorbij die er aanvulling op heeft.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:13

Begrijpelijk, zoiets wil je niet behouden of verergeren in het veulen. Ben benieuwd wat voor opties hier nog meer gesuggereerd worden :D nog niet eerder een topic over fjorden hengsten gevolgd :+

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 08:47

Nies_ schreef:
Misschien is het ook belangrijk of de hengst bij de merrie past.. Klein detail hoor, hij moet natuurlijk vooral heel mooi zijn.
Deze merrie is behoorlijk overbouwd. Zou er zelf niet mee dekken, maar als je dat dan toch doet zou ik dat doen met een hengst waarvan je nakomelingen (en ook nakomelingen van de ouders) kunt bekijken om de kans zo klein mogelijk te maken dat dit bij de nakomeling nog erger is.


Heel erg overbouwd vindt ik wel iets te ver gaan, de foto vertekend een beetje.
Maar ze is wel overbouwd en ik zou inderdaad liever een hengst hebben die de kans op een overbouwd veulen verkleind. Overbouwd zijn is geen pré.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:07

Anders moet je eens contact opnemen met Amber_. Zij is de eigenaresse van Gio en hij staat nu natuurlijk wel ter dekking van B. van den Berg (http://www.bvandenberg.nl/).
Zij zal vast wel weten wat de eigenschappen zijn die hij doorgeeft met dekken. Er zijn in ieder geval nu wel al wat veulens van Gio geboren. Stuk of 3 volgens mij. Een roddblak merrie, een isabel hengst en nog een hengstveulen, brunn of roddblak.
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 20-05-15 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:11

Ik zou zeggen Manus :j Prachtige hengst, chique, groot en geeft grote nakomelingen. Mijn vorige merrie had er een veulen van en die was enorm.

Timor vind ik ook erg leuk, die vind ik een enorm knappe en lieve kop hebben. En uiteraard een hele mooie bouw.

Ik heb zelf gekozen voor Gio dit jaar :)
Als ik een volle fjord had, had de keuze tussen Manus en Gio nog erg lastig geworden.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:53

Het enige wat zij weet wat Gio doorgeeft is rodblakk. Tenzij ze helderziend is natuurlijk. Van drie veulens valt echt niks te zeggen.

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:04

En van hoe ze er over jaar of 4 uitzien kan je nu ook alleen nog maar gissen.

Maar Gio is wel leuk.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Fjordenhengst voor Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:46

Ik bedoel dat zij wel weet wat zijn positieve eigenschappen zijn