'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 13:55

Hallo Allemaal,

Ik ben even benieuwd wat jullie vinden van het volgende. ( Het is vast al eens los besproken in een topic.)

Sinds een tijdje rijdt ik af en toe een wedstrijd met mijn fjorden dame.
Ook bb springen tussen de 'groooote' paarden. *D
Nu gaat dat mijn topper ontzettend makkelijk af, komt vaker foutloos rond dan sommige KWPN'ers. (nanana)

Toch ben ik wel benieuwd hoe jullie de sfeer op een wedstrijd vinden als jullie met je koudbloed aankomen hupsen.

Ik krijg namelijk vaak vragende blikken, ( ben je hier soms verkeerd), valse blikken.
Tijdens een parcours stonden er mensen van een niet nader te noemen organisatie in het midden te lachen tijdens mijn beurt. ( kon duidelijk op het filmpje zien dat het om mij ging)
Nu zal dat mij ontzettend aan mijn reet roesten, ze lachen maar een eind weg.( lekker professioneel jongens, chappau!)
meestal wel lage (stijl)punten incasseren, want ja.... juryleden willen gooien wat ''moois'' zien. :')

Maar soms wordt ik wel eens moe van het constant moeten bewijzen, terwijl dat helemaal niet zo hoort te zijn.


Waarom altijd standaard hoge ogen gooien als je met een warmbloed binnen komt.

Wat is dat toch?


zucht.. vermoeiend.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:57

Nooit ergens last gehad, iedereen die me aanspreekt vindt het supertof. Zowel fjord als tinker. En jury's zetten me gewoon eerste als ik dat verdien

dnieSz

Berichten: 897
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:59

Geen idee.. omdat het volgens hen 'niet hoort' denk ik en ze over het algemeen een laag beeld hebben van koudbloeden ( ook al onterecht )
Ik vind het zeer kortzichtig en onprofessioneel als mensen zo doen tijdens wedstrijden

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:03

Maar is dat in Australie?

Ik zie hier juist bewondering als mensen met een fjord goed scoren en netjes rijden..zijn ook leuke combinaties..

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:03

Heb ooit met een friese hengst gestart in de dressuur. En scoorde 172.
Gigantisch fijne proef. Beter dan de proef die ik starte met mijn kwpn'r scoorde ik 199, die alles deed wat god verboden had.. Maar uiteindelijk scoorde ik met de fries extra laag omdat er " -2, wij zijn niet gecharmeerd van friezen" stond.
Hier ben ik als 'lieve rel schopper' natuurlijk flink mee aan de slag gegaan.
Maar het is onzin.

Evitaali
Berichten: 66
Geregistreerd: 18-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:04

Ik ben ook een paar keer met mijn haflinger bb gestart. Stijlpunten waren altijd normaal/hoog. Maar de sfeer er omheen was wel eens naar. Zo word je opgeroepen op het losrijerrein met ja jij daar met die haflinger jij bent nu. Terwijl al die andere met hun naam werden geroepen. Of dat andere ruiters je scheef aankijken en heel kort langs je heen gaan rijden. Ik denk zo lang jij en je paard maar lol hebt. Dat is het belangrijkst.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:07

Ik maak het eerlijk gezegd vaker mee dat mensen niet zo'n goed zelfbeeld hebben.
Heb ook wel eens iemand aangesproken die op een fries 160 punten in de M2 reed. Volgens haar was het een %€¥$ jury die geen friezen moest. Maarja paard liep de halve proef een kilometer vóór de loodlijn en de andere helft van de proef helemaal met de kin op de borst. Dat hoef je met een kwpn ook niet te proberen hoor..

Evitaali
Berichten: 66
Geregistreerd: 18-02-13

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:14

Dorine ik heb even je profiel bekeken wat heb jij een stel mooie paarden! Maar idd wat jij zegt klopt ook. En het blijft soms ook gewoon een jurysport en dan maakt het niet uit of je een koudbloed of een warmbloed hebt. Iedereen heeft wel een voor zijn gevoel de sterren van de hemel gereden en als ze dan de punten zien valt het vies tegen. Soms gaat het heel bagger en dan heb je wel goede punten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:15

als een ruiter met een fjord een k*tdag heeft ligt dat aan de jury en aan de mede-ruiters, niet aan die k*tdag. :) Veel "vooroordelen" worden gecreëerd in de hoofden van de ruiters van die "koudbloeden".

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:17

Dorine92 schreef:
Ik maak het eerlijk gezegd vaker mee dat mensen niet zo'n goed zelfbeeld hebben.
Heb ook wel eens iemand aangesproken die op een fries 160 punten in de M2 reed. Volgens haar was het een %€¥$ jury die geen friezen moest. Maarja paard liep de halve proef een kilometer vóór de loodlijn en de andere helft van de proef helemaal met de kin op de borst. Dat hoef je met een kwpn ook niet te proberen hoor..



Ik denk dat het weinig met zelfbeeld te maken heeft, bij mij iig niet.
Als mijn zelfbeeld niet zo hoog was geweest( lees dik onzeker) dan had ik wel een duur sport peerd gekocht :')
Laatst hoorde ik op een wedstrijd iemand zeggen: iedereen loopt hier zowat in dure Kingsland of Animo kleding, meestal is dat om te verbloemen dat ze niet kunnen rijden.
Ik vond hem wel grappig :D

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:18

Elspelsz88 schreef:
Hallo Allemaal,

Nu gaat dat mijn topper ontzettend makkelijk af, komt vaker foutloos rond dan sommige KWPN'ers. (nanana)


Het is ook maar net hoe je er zelf in staat ;)

Ik rijd met een tuigpaard dressuur (Z1) , springen (L) en cross (L) en heb alleen maar leuke reacties gekregen. iedereen wordt wel eens lomp voorbij gereden in de inrijbak en iedereen rijdt wel eens aan parcours waar om gelachen kan worden. Ik denk dat het wel een beetje meevalt en dat men moet oppassen met het interpreteren van blikken, opmerkingen en rijgedrag.

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:19

Ayasha schreef:
als een ruiter met een fjord een k*tdag heeft ligt dat aan de jury en aan de mede-ruiters, niet aan die k*tdag. :) Veel "vooroordelen" worden gecreëerd in de hoofden van de ruiters van die "koudbloeden".



Ben ik het niet mee eens.
Bekijk mijn wedstrijd net zo als elke andere ruiter.
Meestal ligt het ''slecht'' presteren namelijk voor 98% aan de ruiter ipv andersom. ;) en ja wat is slecht.
Ik ben na afloop altijd onwijs trots op onszelf +:)+

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:20

Laatst nog meegemaakt trouwens dat ik aan het inrijden was. En dat ik van twee andere ruiters ( op warmbloeden) te horen kreeg dat hun paard bang voor mijn pony was :=

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:21

M_i_R schreef:
Elspelsz88 schreef:
Hallo Allemaal,

Nu gaat dat mijn topper ontzettend makkelijk af, komt vaker foutloos rond dan sommige KWPN'ers. (nanana)


Het is ook maar net hoe je er zelf in staat ;)

Ik rijd met een tuigpaard dressuur (Z1) , springen (L) en cross (L) en heb alleen maar leuke reacties gekregen. iedereen wordt wel eens lomp voorbij gereden in de inrijbak en iedereen rijdt wel eens aan parcours waar om gelachen kan worden. Ik denk dat het wel een beetje meevalt en dat men moet oppassen met het interpreteren van blikken, opmerkingen en rijgedrag.


Oke, dat is waar idd.

Evitaali
Berichten: 66
Geregistreerd: 18-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:21

En zo lang jij en je paard lol hebben daar gaat het toch om. gewoon het positieve bekijken. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:23

tsja, die kleine van mij heeft het ook niet op friezen. Daar kan ik toch ook niks aan doen? :') Die fries ook niet trouwens, dat betekent niet dat ik die fries daar niet vind thuis horen, dat betekent gewoon dat die snol van mij er bang voor is. Klaar.

Ik kan ook wel eens stom kijken naar een apart ras, vaak ben ik dan in gedachten verzonken en ik heb dan gewoon een erg donkere blik. _O- Maar die blik veranderd niet of er een warmbloed of een boerenpaard voorbij komt... Maar die op het boerenpaard zal het wellicht persoonlijk nemen terwijl ie op die warmbloed er niet eens op let.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-09-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:23

Evitaali schreef:
Dorine ik heb even je profiel bekeken wat heb jij een stel mooie paarden!

Er is er maar eentje van mij hoor :D

Elspelsz88 schreef:
Dorine92 schreef:
Ik maak het eerlijk gezegd vaker mee dat mensen niet zo'n goed zelfbeeld hebben.
Heb ook wel eens iemand aangesproken die op een fries 160 punten in de M2 reed. Volgens haar was het een %€¥$ jury die geen friezen moest. Maarja paard liep de halve proef een kilometer vóór de loodlijn en de andere helft van de proef helemaal met de kin op de borst. Dat hoef je met een kwpn ook niet te proberen hoor..



Ik denk dat het weinig met zelfbeeld te maken heeft, bij mij iig niet.
Als mijn zelfbeeld niet zo hoog was geweest( lees dik onzeker) dan had ik wel een duur sport peerd gekocht :')
Laatst hoorde ik op een wedstrijd iemand zeggen: iedereen loopt hier zowat in dure Kingsland of Animo kleding, meestal is dat om te verbloemen dat ze niet kunnen rijden.
Ik vond hem wel grappig :D

Nee dan heeft het idd meer te maken met het zelfbeeld van die mensen die zo op je neerkijken. Sommige krikken hun zelfbeeld op aan de prijs/kwaliteit/schoonheid van hun paard en bijbehorende spullen, en kijken dan uit onzekerheid op jou neer, maarja als jij met je fjord beter rijdt ga jij toch met de prijs naar huis..

Herkenbaar hoor, die uitspraak over die spullen. Mijn ervaring is dat veel uiterlijk vertoon inderdaad vaak een voorteken is van mindere prestaties in de ring. Niet altijd natuurlijk, maar op wedstrijden waar iedereen overdreven glimmend en roze in de rondte rijdt, blijkt het niveau gewoon toch vaak een stuk lager
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 11-09-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:26

Elspelsz88 schreef:
Dorine92 schreef:
Ik maak het eerlijk gezegd vaker mee dat mensen niet zo'n goed zelfbeeld hebben.
Heb ook wel eens iemand aangesproken die op een fries 160 punten in de M2 reed. Volgens haar was het een %€¥$ jury die geen friezen moest. Maarja paard liep de halve proef een kilometer vóór de loodlijn en de andere helft van de proef helemaal met de kin op de borst. Dat hoef je met een kwpn ook niet te proberen hoor..



Ik denk dat het weinig met zelfbeeld te maken heeft, bij mij iig niet.
Als mijn zelfbeeld niet zo hoog was geweest( lees dik onzeker) dan had ik wel een duur sport peerd gekocht :')
Laatst hoorde ik op een wedstrijd iemand zeggen: iedereen loopt hier zowat in dure Kingsland of Animo kleding, meestal is dat om te verbloemen dat ze niet kunnen rijden.
Ik vond hem wel grappig :D

Want met een sportpaard scoor je natuurlijk alleen maar punten.... Ik lees hier helaas veel vooroordelen.. Zelf altijd op haflingers gestart en nooit problemen mee gehad. Nu een warmbloed en scoor ik daar ineens veeel makkelijker mee? Nee hoor nu moet ik nog steeds gewoon goed rijden om mijn punten te krijgen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:29

Dat is toch niet zo raar? Je komt met een totaal ongeschikte pony tussen de paarden. Ik zou ook wel even jouw parcours volgen, maar dan eerder omdat ik het leuk grappig vind, en knap van je. Misschien zij ook wel?

Ook komt het maar weinig voor dat je echt benadeeld wordt hoor door de jury op lage niveaus.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:30

Elspelsz88 schreef:
Dorine92 schreef:
Ik maak het eerlijk gezegd vaker mee dat mensen niet zo'n goed zelfbeeld hebben.
Heb ook wel eens iemand aangesproken die op een fries 160 punten in de M2 reed. Volgens haar was het een %€¥$ jury die geen friezen moest. Maarja paard liep de halve proef een kilometer vóór de loodlijn en de andere helft van de proef helemaal met de kin op de borst. Dat hoef je met een kwpn ook niet te proberen hoor..



Ik denk dat het weinig met zelfbeeld te maken heeft, bij mij iig niet.
Als mijn zelfbeeld niet zo hoog was geweest( lees dik onzeker) dan had ik wel een duur sport peerd gekocht :')
Laatst hoorde ik op een wedstrijd iemand zeggen: iedereen loopt hier zowat in dure Kingsland of Animo kleding, meestal is dat om te verbloemen dat ze niet kunnen rijden.
Ik vond hem wel grappig :D


Omg dit slaat wel alles := je hebt echt een verkeerd beeld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:31

Ooooh nu snap ik het, die met die sportpaarden zijn gewoon psychologische wrakken... :D
Dat verklaart e.e.a over de sport.... _O-

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:32

Geryon schreef:
Dat is toch niet zo raar? Je komt met een totaal ongeschikte pony tussen de paarden. Ik zou ook wel even jouw parcours volgen, maar dan eerder omdat ik het leuk grappig vind, en knap van je. Misschien zij ook wel?

Ook komt het maar weinig voor dat je echt benadeeld wordt hoor door de jury op lage niveaus.

Op hogere niveaus ook niet hoor.. die jury's zijn zelfs verder opgeleid dan b/l juryleden en goed is nog altijd goed. Dat herkennen zij prima

Elspelsz88

Berichten: 575
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Tooma, NSW Australia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 14:33

Want met een sportpaard scoor je natuurlijk alleen maar punten.... Ik lees hier helaas veel vooroordelen.. Zelf altijd op haflingers gestart en nooit problemen mee gehad. Nu een warmbloed en scoor ik daar ineens veeel makkelijker mee? Nee hoor nu moet ik nog steeds gewoon goed rijden om mijn punten te krijgen.[/quote]



Ik vooroordeel niemand :)
Ik heb ook niet gezegt dat je op een warmbloed standaard met de prijzen naar huis gaat, integendeel daar moet je ook voor rijden. Dat zie ik vaak genoeg.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: 'moe' van het starten tussen de paarden met koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:34

Ik denk dat het haar vooral om de reacties van anderen gaat en niet om de scores

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:35

weet je wat het is, en dit willen veel koudbloed ruiters niet horen;
Een sportpaard is gefokt op sport; Een koudbloed niet.
Het gevolg is dat een sportpaard gemiddeld genomen geschikter is voor de sport en oefeningen dus beter uit voert (uitzonderingen aan beide kanten daar gelaten.).
De gemiddelde KWPN'er kan beter verruimen dan de gemiddelde Fjord; Die KWPN'er zijn/haar bouw is er geschikter voor.
Dus die KWPN'er zal eerder een 7 of 8 scoren ómdat ie simpelweg gemiddeld genomen de oefening beter kan uit voeren dan die Fjord die zijn best doet maar wiens bouw hem ietwat belemmerd.
Maar beide moeten gereden worden. Noch die Fjord, noch dat sportpaard lopen de proeven vanzelf. Ze hebben elk hun voor- en hun nadelen. Aan de ruiter om te kiezen met welke nadelen die het liefst/best wil/kan werken.