300 grams deken of toch minder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Re: 300 grams deken of toch minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:06

mijn pony heeft de regendeken al gehad en staat nu ongeschoren maar wel met een hele dunne vacht onder een 300 grams.
overdag buiten s`nachts op stal.
heb haar er nog niet zwetend of te warm onder weg gehaald dus ik laat hem mooi op, het is s`nachts echt koud vind ik!

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 300 grams deken of toch minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:08

Mijn staat sinds maandag ook al onder een 200 grams deken met hals. Overdag staat ze enkele uurtjes buiten, ook in de regen, en 's nachts op stal.
Mijn 3 jarige paard staat nog met een ongevoerde regendeken. Hij staat de hele middag buiten, ook in de regen.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:50

Jodi93 schreef:
Als ik mijn fjord scheer krijgt hij een 200 grams op (afhankelijk nog va de temperaturen.)

Zodra het 5 tot nul graden is komt de 300 grams erop te liggen.

Ik zou nooit maar dan ook nooit een fleece eronder doen. Dit gaat net alleen trekken zoals hierboven vermeld staat maar ook schuiven en schuren.. Als die verschuift kan een paard er sneller in gaan staan en krijg je verwondingen. Dit heb ik al zo vaak zien gebeuren bij mensen die er fleece onder deden.

Tevens maakt een paard vacht aan op de lengte van de dagen en niet op de kou. Dus licht langer aan in de stal helpt om een dikke wintervacht te voorkomen ;)


Meerdere dingen zijn van invloed op het groeien van de vacht, licht is er 1. Temperatuur is er 1, conditie en voeding is er 1. Zo zijn er nog een aantal meer. Met dekens hou je wel een stuk vacht tegen. Maar lang niet alles.

Dan een tweede. Voor weinig paarden die je vroeg (of eigenlijk op tijd) onder een deken zet is 200 gram de winter door genoeg. Mijne staan al prima onder de bucas Turnout extra bijvoorbeeld.
Zeer weinig paarden hebben daarin tegen genoeg aan 300 geschoren, veel te koud. Als je geen 3 keer per winter wilt scheren zul je er meer op moeten leggen.

Mocht je voor nood niet anders hebben dan fleece kan dat met goed passende dekens trouwens prima voor een of 2 dagen. Doe ik met regelmaat en nooit schuurplekken of andere onzin. Alleen moet je ze wel even iedere avond even goed leggen maar dat doe ik altijd.


Tot slot is er een centraal topic voor dekens met veel ervaring en kennis van dekens.

Raineri
Berichten: 6241
Geregistreerd: 21-02-11

Re: 300 grams deken of toch minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:52

Ik heb zelf een bucas, zo'n zilverkleurige. Koste best wat geld maar ideaal. Te gebruiken van -16 tot 10 graden. Zal hem eens voor je opzoeken

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Re: 300 grams deken of toch minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:53

Voor vragen over dekens bestaat een centraal topic. Daarom hier een slotje.