Welke deken voor jou fjord?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 12:27

Hallo,

Ik ben opzoek naar een deken voor mijn stevige gebouwde fjord.
Maar welke is nou echt geschikt voor zo'n breed type?

Welke deken bevalt jou en waarom?

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:42

Mij bevalt de pagony tiger super op mijn fjord.

Ik heb ook een amigo gehad, die beviel ook prima.

Mijn ervaring is om naar wat hoger sluitende dekens te kijken en dan een maat groter als de tabel aangeeft.

Mijn fjord is 1.45m en zou volgens de tabel in een 175 moeten passen maar daar ga ik haar niet inkrijgen, ze is wat langer op haar rug, dus ik heb een 185 voor haar en die past prima. (Toen ze nog veel te dik was had ze zelfs een 195 nodig)

Pagony tiger 200 gram
Afbeelding

Pagony tiger 400 gram
Afbeelding

De bruine met roze deken, is nu na 3 jaar wel versleten op de sluiting, maar hij was nog steeds waterdicht! Dus ga hem laten maken/wassen en dan kan hij gewoon weer mee.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:30

Angel heeft alleen maar Bucas, inderdaad maat 185 (6'0"). Wil voor deze zomer de big neck uitvoering proberen, want de vliegendeken lag vorig jaar niet meer helemaal naar wens (alsnog beter dan andere dekens).

Bucas heeft gewoon ideale dekens, voor de winter de smartex en in de herfst als Angel al geschoren is, maar het eigenlijk te warm is voor dekens de sunshower. De zweetdekens zijn ook ideaal, alleen de vliegendeken zou een langere hals moeten hebben.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:37

Mika en amigo

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 14:54

Ja klopt wbt de maat heb ik ook een zweetdeken in 185 idd
Hij is maar 1.44 maar echt breed

Die blauwe pagony lijkt ook echt goed te passen op d foto

Bucas heeft ook liners toch Nies? Dat zou ook wel fijn zijn als ik daarmee kon werken

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:39

Ja, zoiets. Maar van Bucas zijn het wel echt dekens, niet van die simpele dekbedachtige dekens. Horseware is wat dat betreft wel een stuk goedkoper, maar op Angel ligt het voor geen meter. Rambo ligt op veel brede paarden wel netjes, maar dus niet bij mij :+

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:46

Zijn eigen vacht, een betere deken is er niet. Bijkomend voordeel, hij past altijd.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 16:49

@anita45 er zijn tig redenen voor een deken maar bedankt voor je reactie....

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:52

Die van mij hebben allebij een bucas freedom aan, beide maat 185 terwijl ze toch 10cm schelen in schofthoogte. Maar mijn merrie is (veel) breder dan de ruin. Ik heb geen foto met de deken maar dit is mijn merrie, lekker stevig van type (vooral in de hals) maar past prima..


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 24-11-15 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:53

weather beeta, zit mooi. En ik gebruik horseware liners eronder !

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:01

AaronYve schreef:
@anita45 er zijn tig redenen voor een deken maar bedankt voor je reactie....


Dat klopt maar die redenen zijn bijna altijd niet in het voordeel van het paard maar van de eigenaar.

Toevallig kwam ik vandaag daarover weer een zeer interessant artikel tegen op FB:

http://paardvrijheid.nl/de-paardenvacht ... je-natuur/

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:03

Anita45 schreef:
AaronYve schreef:
@anita45 er zijn tig redenen voor een deken maar bedankt voor je reactie....


Dat klopt maar die redenen zijn bijna altijd niet in het voordeel van het paard maar van de eigenaar.

Toevallig kwam ik vandaag daarover weer een zeer interessant artikel tegen op FB:

http://paardvrijheid.nl/de-paardenvacht ... je-natuur/



Ik ben het gedeeltelijk met je eens, Jinera staat ook in haar blote billen buiten, Guus is geschoren (ja, mijn voordeel) maar Sonja met haar cushing kan zich met de nattigheid niet warm houden. Vacht is lang maar niet meer waterdicht vandaar dat die dan ook met een deken staat..

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:07

Hier voor beide paarden Amigo. Voor mijn ruin een maat 205 (die is 1,57) en voor mijn merrie van 1,45 maat 195. Beide zijn geschoren en worden fanatiek gereden maar dat is een ander verhaal. :P Ik heb ook Wheaterbeeta, valt ook mooi ruim bij de schouders.

@ Wyoming, hebben jouw paarden geen kale schouders? De deken ziet er zo strak uit bij de schouders. *niet aanvallend bedoeld hoor!*

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 17:10

Ik ga niet discussiëren maar mijn fjord loopt tot nu toe bloot en heeft nog geen deken gezien maar ik ga volgend jaar echt scheren vandaar dit topic over deken en niet over wel of niet dekenloos.
Hij droogt niet zelfs niet na 2 uur en heeft echt nazweet. Dan staat hij ook nog in een buitenstal dus ik wil niet dat hij ziek wordt. Maargoed ik hoef mij ook niet te verantwoorden, als ik wil scheren dan scheer ik. Zoals ik al zei er zijn tig redenen om wel te scheren, ook voor het paard.

Hebben jullie nog speciale dekens als je hebt het over Amigo (= horseware?), Weatherbeeta of Bucas? Wug of niet?

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:15

En gelijk heb je hoor! Welles nietes gebeuren en een gebed zonder einde. :')

Ik heb van Wheaterbeeta de Landa, die heeft mooie loopsplitten. Van Horseware (Ireland) Amigo past alles bij mijn paarden zonder dat ze kale schouders krijgen of schoftplekjes. (dat hoor ik wel eens, hebben die van mij nog nooit gehad hoor). Het fijne van Amigo vind ik dat ze heel licht zijn (gewicht) en dat ze heel eenvoudig zijn. Twee van die haak dingen vooraan, 2 buiksingels een een riempje onder de staart door. Geen bilkoorden en geen gespen die kunnen roesten en die je met koude vingers niet openkrijgt. Mijn merrie heeft nu de WB op en dat is wel meer gedoe met op en af doen. (ik ben helemaal voor mijn eigen comfort :P ) De Amigo is dan gebruiksvriendelijker zeg maar. :) Ook met rollen blijven ze prima liggen en ze zijn ook sterk, mijn bijtgrage ruin scheurt ze niet zomaar stuk, ook wel fijn. :P

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:04

Je hoeft aan niemand uit te leggen waarom je een deken op doet. Angel is ook op advies van de dierenarts geschoren, maar de jaren daarvoor deed ik het ook al. :+ Gewoon zorgen dat het goed past en de kwaliteit goed is.

Van Bucas is de pasvorm volgens mij allemaal gelijk. Verschil zit meer in het materiaal. Hoe goed het ademt en hoe sterk de stof is.
In de binnenkant van de dekens zit ook nog verschil. Bucas heeft in de duurdere dekens een soort fleecevoering, ik vind dat ideaal, maar ik ken ook mensen die het vreselijk vinden en een gladde binnenkant willen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:20

Goh; ik wilde net zo'n topic gaan aan maken! :+ Great minds think alike!

Ik zoek een nieuwe regendeken (0 gram) voor mijn Fjordendier!
Altijd (al zon 6 jaar) met een goedkoopie gedaan (Premiere, maat 185), maar die wordt slecht en is door de jaren heen ook aan de krappe kant geworden.
Verder heb ik een 50g Amigo deken en een 200g (ligt al 2 jaar ongebruikt in de kast; :P die is voor als het echt koud wordt). Beide maat 190! Ik ben in principe erg tevreden over de pasvorm van deze dekens.
Hier een foto van beide Amigo dekens (paars is de 200 grams) :
Afbeelding

Mijn Fjordje is 144cm en ook vrij stevig en aardig lang in de rug voor een Fjord.

Ik zit er aan te denken om weer te gaan voor een Amigo.
Bucas heb ik gister toevallig naar zitten kijken, maar ik was bang dat die smal valt in de hals (dan heb ik het dus niet over de Big Neck variant) . Hoe ervaar jij dat, Nies?

Verder volg ik dit topic even om te kijken welke merken er nog meer voorbij komen! :)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:12

Bucas en Rambo liggen niet goed op mijn fjord. Van beide merken krijgt hij schuurplekken.

Na veel merken geprobeerd te hebben heb ik eens een mika te leen gekregen en wonderwel lag die als een huis! Dus een gekocht.
Ook de amigo heb ik een onderdeken, regendeken en een zweetdeken van gehad, perfecte pasvorm, nooit schuurplekken gehad.
Welk model maakte niet uit.

Helaas heb ik er geen foto's meer van..

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:03

ik heb Nika horseware ( ja naam dochter match met mijn deken toevallig) 185 met hals, als je eens wilt passen kan dat. Paloom is ook de smalste niet

Voordelen ze zijn niet duur en passen goed bij haar
nadeel, tot nu toe geen

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:58

Bij mij zijn die goedkope merken geen optie, mijn paard staat in een kudde en dat hou ik ook graag zo.
Maar dan wel met sterkte dekens, mocht er eens mot zijn.
En goedkoop is duurkoop is mijn ervaring helaas..

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:11

Marjo89 schreef:
Bij mij zijn die goedkope merken geen optie, mijn paard staat in een kudde en dat hou ik ook graag zo.


Mijn fjord staat ook in een kudde (gemiddeld 15 paarden) ook al heeft ze een goedkopere deken op. Dus een beetje rare gedachte dat je paard niet in een kudde kan staan met een goedkopere deken op. Maar waarschijnlijk zou je bedoelen dat het bij jou niet zo werkt.

En een dure deken kan net zo goed stuk gaan, stalgenoot van mij had een dure Rambo deken van €300,- op liggen (2 weken oud) en die kwam ook in stukjes van het land, nou dan heb ik toch liever een goedkopere deken die in stukjes van het land komt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:21

Kan zijn, maar ik hoef het niet op mijn paarden. Rambo overigens liever ook niet.

Bij Angel zit het goed, mairead, maar ik denk wel dat die wat minder hals heeft. Bij Angel zijn het echt de schouders die ruimte nodig hebben, de halsaanzet is niet heel grof.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 11:20

Jullie brengen mij aan het twijfelen haha
Prijs maakt voor mij niks uit, gaat echt om de pasvorm.
Zal eens een foto plaatsen vandaag of morgen want hij is echt mega breed.
Liefst heb ik een deken die iets verder over de schoft doorloopt alhoewel er bijna geen schoft te vinden is :')

@ Do, Ik denk dat Elmar een stuk flinker is dan paloom ;) Kun je met liners werken onder de Nika?


Die paarse van mainread ziet er ook goed uit. :j

Mijn fjord staat trouwens ook in een kudde

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Welke deken voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:03

Ik had onder mijn nika gewoon een onderdeken van amigo. Paste perfect! Geen schuurplekken etc.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:43

Marjo89 schreef:
Bij mij zijn die goedkope merken geen optie, mijn paard staat in een kudde en dat hou ik ook graag zo.
Maar dan wel met sterkte dekens, mocht er eens mot zijn.
En goedkoop is duurkoop is mijn ervaring helaas..


Hier staan ze in een kudde van 4 en doe nu al 3 jaar met deze deken en hiervoor met de Harrys horse