Nog meer kieskeurige fjorden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:16

Inmiddels begin ik me af te vragen of ik de enige met dit probleem ben…

Volgens mij staan fjorden erom bekend veelvraten te zijn. Nu is die van mij ook wel dol op eten, maar dan wel eten wat hem aanstaat.
Even voor het beeld: bij ons op stal wordt 4x per dag heel rijk en daarmee ook heel smakelijk hooi gevoerd. Daarnaast krijgen ze 2x per dag brok/muesli of wat je zelf voert. Vanuit stal wordt er een sportbrok gevoerd en een gewone kruidenmuesli. Omdat mijn fjordsel nogal snel dik wordt, maar ik hem toch wat wil geven als alle andere paarden iets krijgen heb ik al meerdere opties geprobeerd. Ook zodat hij wel met zekerheid alle voedingsstoffen/vitamines binnenkrijgt die hij nodig heeft.

Ik heb PAVO nature's best muesli en PAVO care4life muesli gevoerd. Beiden heeft hij een tijd heel goed gegeten! En ineens was het klaar. Hij laat het gewoon liggen. Heb nog een tijdje geprobeerd af te wachten, maar het stapelde zich gewoon op in zijn voerbak. Toen ik verder ben gaan zoeken naar iets wat hij wel smakelijk vind heb ik het een tijdje gemengd met een handje sportbrok van stal, dan ging het er nog enigszins in (volgens mij omdat hij niet om de muesli heen kon eten :') )

Nu dacht ik: misschien vind hij brokjes gewoon lekkerder dan muesli, dus heb ik Metazoa vitaminebrok aangeschaft. Dit gaat er helaas vanaf dag 1 al gewoon niet in :+

Op dit moment geef ik hem een handje muesli van stal, maar het liefst wil ik gewoon iets voeren met zo min mogelijk suiker/melasse.
Hij is trouwens met alles zo'n miepert, zo eet hij bijvoorbeeld ook geen fruit behalve dan een appel, geen pepermuntjes etc. Hebben jullie ook van die kieskeurige fjorden? En wat voeren jullie?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:28

De mijne is alleen kieskeurig met hooi of kuil. Maar dat is ook pas sinds hij ouder is. Hij is 27. Verder eet hij alles wat je hem voor houd, behalve voederbieten. Maar chocola of een tosti of een ijsje gaan er wel zonder moeite in :D . Maar alleen mag hij dat niet.

Kijk anders een naar de Coolmix van Havens. Ik voer dit al zo'n 10 jaar.

Daphne_65
Berichten: 589
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: 's-Gravendeel, Hoekse Waard

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:31

Hier heb ik Draak z'n broertje staan en die lust echt alles. Ze hebben samen in de opfok gestaan, daar ligt het niet aan hihi. Hier voeren we de Hippostar polo brok en de kruidenmuesli zonder haver van Hippostar.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:39

Mijn fjord is heel kieskeurig. Mijn andere paard eet ook lang niet alles, ik voer ze beiden brok van Horsemolen, lijken ze heel lekker te vinden, ze ruiken ook lekker. De fjord heeft sportbrok, hoeveel ligt er een beetje aan, maar op meer dan een schep per dag heb ik d'r nog niet gehad. Voorheen kreeg ze bijna 3 scheppen basissportbrok van Horsefood, dat at ze ook wel, maar minder makkelijk en van de hoeveelheid werd ze veel te dik.

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:44

Ooh hier nog zo'n dame haha hier ging de gerste mix van mijten er heel goed in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:04

Mijne is grasverslaafd, hij trekt de wortels er nog bijna bij uit. Hij heeft 24/7 onbeperkt hooi erbij dat door de anderen graag wordt gegeten maar mijn fjord wil eigenlijk alleen gras. Hij staat dan ook vaak in zijn eentje de laatste millimeters eraf te knabbelen wanneer het all weer 2 dagen geleden was dat de prikpaaltjes werden opgeschoven. Wanneer ik muesli voer komt hij altijd als laatste aankakken.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 09:55

Bedankt voor jullie voertips! Ik ga het allemaal eens rustig uitzoeken, en hopen dat er probeerverpakkingen zijn, aangezien ik nu weer met kilo's Metazoa opgezadeld zit..

@Daphne_65: Oh, wat leuk dat jij Draak z'n vriend uit de opfok hebt! Heb heel veel foto's gezien waar jut en jul samen op staan, zo leuk die grijze en die rooie :D Wel jammer dat Draak z'n eetgewoonten dan niet heeft overgenomen ;)

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:30

Bo is ook kieskeurig. Kan ook echt de neus ophalen voor dingen.
Bij ons wordt kuil gevoerd, maar daar wordt ze mega snel dik van, dus is ervoor haar droog, stengelig hooi gehaald. Uit eindelijk eet ze het wel, maar het wordt eerst door de hele box gegooit.
Pavo cvl en naturese best eet ze niet. Voer nu havens coolmix en havens luzerne dat gaat goed.
Pavo liga brok laat ze ook liggen tenzij het door heel veel luzerne gaat. Dus daar recent veel van weggegooit.....
Ze eet wel allerlei soorten fruit.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:46

Die van mij at geen granenmix. Dat kregen ze, op een vorige stal waar wij stonden, bij de bix in het weideseizoen, zodat de vogels de poep uit de weide zouden halen (vreemde redenatie, maargoed. Het voerbeleid is dan ook 1 van de redenen dat ik daar weg ben gegaan).
Enfin; de granenmix hoefde mevrouw Fjord dus absoluut niet! Dus dat liet ze liggen. Ze filterde alleen de bixjes er uit.

Verder eet ze wel alles. Fruit is hier ook favoriet. En gras natuurlijk!

Mooi voorbeeld: gister had de stalbazin nieuw hooi uitgezocht en laten komen. Dat rook heel lekker. Toch moest haar eigen paard (gewoon een warmbloed) er eerst 10 minuten aan ruiken voordat ze heel voorzichtig een hapje durfde te nemen. En dan nog ging het er niet gemakkelijk in! Toen hebben we voor de grap een plak nieuw hooi onder de neus van mijn Fjord gehouden en die hoefde er nog niet eens een seconde over na te denken voordat ze erop aanviel! :')

Wel kan ze duidelijk haar voorkeur hebben: vorige winter kregen bepaalde paarden een periode kuilgras ivm stof-allergie. Dan kreeg mijn Fjord ook een klein plukje voor de lekker; mevrouw had dat dus al snel in de gaten en weigerde aan haar gewone hooi te beginnen vóórdat ze dat ene plukje kuil had gekregen! :+

Ook rond de jaarwisseling kamille bij gevoerd ivm rust bij vuurwerk overlast (stal ligt redelijk dicht tegen het dorp aan). Nu kan ik jullie vertellen: kamille gaat er in als zoete koek! Dat hoef ik niet eens te mengen met haar bix en ze likt de bak nog leeg ook!

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:49

Die van mij eet echt alles haha. Maar kan het niet iets met zijn tanden zijn? Dan zie je vaak dat ze wel ruwvoer eten, maar krachtvoer laten liggen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 11:29

@mairead: die van jou klinkt een beetje als hetzelfde kaliber als mijn fjord :D Ook qua hooi inderdaad, tijdens een weekendje weg haalde hij in eerste instantie ook zijn neus op voor het droge hooi wat ie daar kreeg. Om uiteindelijk toch maar te gaan eten als er niks anders blijkt te komen :')

@Jets: zijn tanden zijn het zeker niet, want de sportbrok verdwijnt prima ;) . Hij wordt ook jaarlijks gecontroleerd door de tandarts.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:32

Nou mijn fjord eet het zelfs dan niet, heeft er een maagzweer en al aan overgehouden. Dus die krijgt gelijk andere als ze het niet eet. Ze moet eigenlijk nat hooi ivm stof, maar dat eet mevrouw dus ook niet. :+

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 07:19

Al mijn fjorden eten alles van biks en hooi, heb vroeger ook wel lastige eters gehad dat ze echt weinig aten maar tegenwoordig geen last van. Vanaf veulen krijgen ze bij mij meerdere keren per week gekookt lijnzaad dat is een slijmerige zooi maar ze eten het allemaal graag.

Ik zou gewoon bij leverancier vragen om proefverpakkingen vaak hebben ze die wel.

nts19
Berichten: 1812
Geregistreerd: 17-06-06
Woonplaats: Schelluinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:18

Of mijn fjord echt kieskeurig is weet ik niet. Maar een paard dat geen slobber wil had ik nog niet meegemaakt :') .
ik geef al ruim 2 jaar dieet mix van subli.
Dit is geen dikmaker en zit toch al het goede in wat die kan gebruiken. Mijne kreeg het ook omdat iedereen wat kreeg op stal en ik het sneu vond als hij niks kreeg.
Op internet staat veel informatie erover.

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:56

Hier grasbrok, muesli zonder haver van Hippostar en eigen merk brok van een fabriekje hier in de buurt. Ze eten het alle 11 graag.

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:27

Die metazoa is wel onwijs goed voer!
We geven het ook veel in de dierentuin.

Ik heb Hjala hier ook op.
Ze heeft het een tijd zo zonder iets gegeten, maar is daar ook mee gestopt. Nu doe ik een handje luzerne erdoor en mevrouw eet het alsof ze nooit iets te eten krijgt......

Wat ze ook heel lekker vind en dan soms ook weer niet is de care 4 life.
Ze kan een zeer goede eter zijn, maar wisselend met periodes dat ze dingen wat moeilijker eet.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 12:58

Ik was ook erg te spreken over die metazoa, maar ik krijg t niet naar binnen.. Gister wat knoflookpoeder gehaald, aangezien hier ook wel een aardige smaak aanzit en dit mogelijk verbloemd dat hij de brokjes niet lust. Maar het poeder lust hij ook niet :+
Baal wel een beetje, want hij kampt ook met mok nu wat ook van binnenuit opgelost moet worden met zo min mogelijk suikers en zo, maar dat lukt me dus niet...

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:40

Al slobber geprobeerd ts? Hier ging de slobber van subli er goed in en het zijn kleine zakjes dus makkelijk en niet duur om te proberen

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 13:42

En daar zit ook niet allemaal rommel in? :P

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:47

Ik heb een kruising fjord.
En de mijne is ook heeeel kieskeurig. Soms vind hij een baal hooi niet lekker. En dan laat hij het ook echt liggen. Kan dan beter een andere baal pakken anders eet ie niet ja zijn stro haha.
En had laatst een likit gekocht. Ik gaf dit hem eigenlijk nooit vanwege de vele suikers. Maar ik denken 1x kan geen kwaad is het voor hem ook een beetje kerst. Heeft een week in zijn stal gehangen. Hij heeft er 1 klein likje aan gegeven en keek mij zooo vies aan. Dus die uiteindelijk maar aan het paard van een vriendin gegeven.

Hij krijgt ook iedere dag een beetje luzerne want hij heeft een gevoelige maag. Haal altijd die van Hartog. Heb 1x een andere zak mee genomen omdat ik in een andere winkel was en die had een ander merk. Heb die hele zak uiteindelijk weg gegeven. Echt niet dat meneer van die luzerne ging eten hahaha :+ heb het meerdere dagen gegeven maar hij at gewoon niet meer.
Verwend nest is het af en toe haha O:)

Verder geef ik nu subli zonder die muesli vind hij wel lekker. En hier doe ik dan een beetje luzerne van Hartog doorheen.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:56

Mijn oude Fjord is best kieskeurig.
Dat Dragan de muesli wel eet met brok er door geeft aan dat hij het nog niet zo heel erg vind. Ilonk kreeg altijd haver met brokken, van de één op ander dag (halverwege een zak, na 15 jaar haver voeren) wilde ze geen haver meer. Ze at haar brokken tussen de haver uit! Als ze willen kunnen ze dat hoor.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:14

@Ganna: ik zie in je profiel dat Ilonka ook van Brusvein is, ook van 1988. Mijn Illo ook. Hoe gaat het met Ilonka? Wat doe jij nog met haar? Mag ook per pb.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Nog meer kieskeurige fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:29

Kieskeurige eters hebben we hier soms ook wel :j, alhoewel, pepermuntjes weet ik niet wat ze daar hier mee doen...krijgen ze gewoon nooit. Wortelen is bij de niet-kenners in het begin ook altijd even vreemd. Die jonkies moeten van de andere Fjorden echt leren dat dat eetbaar is.

We hebben er verder een die is een verzadigings-weigeraar. Als die teveel van iets krijgt, raakt hij verzadigd en stopt ie met het eten ervan. Bij die moeten we er dus altijd voor zorgen dat hij nét zoveel krijgt, dat hij er niet zat van raakt. Bereikt hij toch dat moment, dan moeten we hem echt een dag of twee/drie onthouden van dat voer en dan weer aanbieden, dan eet hij het weer, anders laat hij het simpelweg liggen. (helaas is dat nu nèt degene die het qua kilo's ook wel kan gebruiken).

Een andere 'aparte' is mijn eigen ruin, Bink. Die vreet waarlijk alles wat smakelijk is, maar zit er een ander soort geurtje aan of gooi ik er een poeder over dan laat hij het pertinent staan alsof ik m probeer te vergiftigen, inclusief het snuif-blaas-watdoejemeaan-toneelstuk. (Metazoa at hij trouwens wel, maar knoflookpoeder hoef ik écht niet te proberen.)

Tot slot is er nog Dragan zn paps. Die eet ook alles, nouja..bunkert, maar wel in zijn eigen volgorde. De brok vind ie smakelijk, maar komt er kuil dan laat hij de brok er voor liggen...dat komt dan later wel.

Voeren hier momenteel een krachtvoermerk wat nog beetje upcoming is, Van Benthem, momenteel de Multiweide-versie dat meer gericht is op vitamines/mineralen. Schijnt een appelsmaak aan toegevoegd te zijn (heb het zelf maar niet geprobeerd :+ ). Ze krijgen allemaal dagelijks maar een beetje (zeker de helft van wat ik aan andere brok voerde), maar ze doen het er meer dan prima op!

Het kan natuurlijk zijn dat Dragan zijn lichaam er gewoon geen behoefte aan heeft, dat hij het niet smakelijk vind of dat het misschien niet lekker valt? Metazoa trekt natuurlijk wel sneller scheve verhoudingen als hij er naast ook nog een krachtvoeder krijgt. Eet hij zijn hooi wel goed?

Is Dragan gevoelig voor bevangenheid/suikers? Hoeveel gram per kg suiker en zetmeel bevat de muesli of brok van je stal?